Announcement

Collapse
No announcement yet.

325 E36 uusi pakosarja ja putkisto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    ....rökittäkää ne bemun tyhmät insinöörit 10-0 ja näyttäkää kuinka se putkisto OLISI PITÄNYT rakentaa maksimaalisen suorituskyvyn saavuttamiseksi(suorituskyky=muutakin kuin max hp). Eli ei muutakuin varttimailin ennen ja jälkeen ajat kehiin ja katsotaan paljonko parani.

    Comment

    • Saku
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2002
      • 343
      • Jkl

      #17
      Originally posted by makketee
      ... joten kaikki lisähepat on positiivinen yllätys. Kokemushan tuokin on. =)

      Eikös se laajakaista maksa 100-155e ?

      Saahan sillä jokusen hepan. Tuotos/panos -suhteella mitattuna ei ehkä järkevää, mutta eihän se harrastus koskaan ole, pääasia että on hauskaa. Tekee vaikka siten että saisi motronikin palautettua tarvittaessa myöhemmin.

      No oma laajakaista oli pikemminkin 500-1000e, mutta se sisältääkin kaikennäköistä kiihtyvyysantureista langattomaan tiedonkeruuseen. Huomaa kuitenkin että pelkkä anturi ei riitä vaan tarvii erillisen ohjainboksin, toisin kuin kapeakaistainen. Kapeakaistainen on pelkkä dummy-anturi (tai paremminkin katkaisin), laajakaistaista tarvitsee ohjata ampeereilla, pelkkä anturi ei riitä. Joissakin ohjelmoitavissa bokseissa ohjaus on sisäänrakennettunakin ja oli niitä MS:äänkin rakenneltu.
      E30 "339" 1380hv - E30 "316" 749hv - E36 328T 505hv - 335i N54 464hv - Vette C3 LS TT 1210hv - Vette C6 TT 1022hv- R-Motorsport

      Comment

      • makketee
        Newbiemmer
        • Jul 2003
        • 25

        #18
        Originally posted by Hemi
        ....rökittäkää ne bemun tyhmät insinöörit 10-0 ja näyttäkää kuinka se putkisto OLISI PITÄNYT rakentaa maksimaalisen suorituskyvyn saavuttamiseksi(suorituskyky=muutakin kuin max hp). Eli ei muutakuin varttimailin ennen ja jälkeen ajat kehiin ja katsotaan paljonko parani.
        Heitit ilmeisesti läpällä ton kommentin ja sen verran sarkasmia havaittavissa että pitää vastata kommenttiin =)

        Eihän ne bemarin tehtaalla ole halunnutkaan kehittää maksimaalisen suorituskyvyn saamiseksi autoa vaan kyllähän auto on suunniteltu kestämään huomattavan iso määrä kilometrejä? Ja polttoainekulutus on tarkoitettu olemaan kohtalainen, sekä sehän olisi kallista jos tehtaalta tulisi jokaiseen laitteeseen optimaalinen peltipakosarja ja imusarja ym ?
        Eihän ne mitään kilpureita rakentele siellä tehtaalla.

        Ja kaveri taatusti osti saabiinsa laajakaista lambdan mikä on yhteydessä megasquirtiin, kun joutui kaposen lambdan ottamaan pois ja tämä uusi maksoi about 150e, en sitten tiedä millasen osti ja mistä.
        Last edited by makketee; 03-02-2005, 16:30.

        Comment

        • Saku
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2002
          • 343
          • Jkl

          #19
          Originally posted by makketee
          Ja kaveri taatusti osti saabiinsa laajakaista lambdan mikä on yhteydessä megasquirtiin, kun joutui kaposen lambdan ottamaan pois ja tämä uusi maksoi about 150e, en sitten tiedä millasen osti ja mistä.

          Pelkkä anturi maksaa todellakin tuon verran. Jos on sellainen versio MS:stä että se pystyy suoraan ohjaamaan laajakaistaa ilman lisäboksia niin muita kustannuksia ei tule.

          Sanoisin että > 95% suomessa tällä hetkellä käytössä olevista ohjelmoitavista moottorinohjauksista merkkiin katsomatta ei kykene ohjaamaan WB:ä suoraan. Mutta tuo selviää kysymällä samalla kun ostaa moottorinohjausjärjestelmää.

          Itse hankin kunnon ratkaisun kun seosmittarin pitää pystyä toimimaan useissa erimerkkisissä ohjelmoitavissa- ja vakioruiskuissa, useissa autoissa. Yksikään meidän tallin neljästä ohjelmoitavasta- ja useista vakiobokseista ei ohjaa suoraan WB:tä.
          E30 "339" 1380hv - E30 "316" 749hv - E36 328T 505hv - 335i N54 464hv - Vette C3 LS TT 1210hv - Vette C6 TT 1022hv- R-Motorsport

          Comment

          • asd54
            Newbiemmer
            • Jan 2005
            • 9

            #20
            Originally posted by Tomba87
            Asiasta leivänpaahtimeen, onko mitään väliä onko putkistossa keskellä lyhyempi vaimennin ja lopussa pitempi, ja toisinpäin? kun ajattelin jossain vaiheessa hitsata uuden putkiston tohon autoon, niin mietin vaan että kun yleensä olen nähnyt keskellä on ollut pieni vaimennin ja lopussa vähä isompi, niin onko väliä jos teen toisinpäin? meinasin laittaa katin jälkeen jonkun vähän pitemmän vapaavirtauspöntön ja loppuun edullisen rosteripöntön.

            Ajattelin myös ehkä ottaa katin pois, tai siis laittaa putken poikki pakosarjan jälkeen ja siihen laipan, niin saisi katin helposti takaskin. niin sanokaa suoraan kannattaako? eli huomaako "hyötyä" missään? auto siis e36 318is.

            Eipä ole mitään hyötyä ottaa kattia pois tai vaihtaa putkistoa. Kokeiltu on 166hp 202Nm vakioputkella ja katilla. seuraava kokelu Martelius tuplaputkisto sarjasta taaksepäin ei muutosta,sit 2,5 tuumaa sivuputki 1kpl dynomax vaimentaja ei vaikutusta. Sit ilman vaimentajaa ei vaikutusta. Kolektoria pidemmäksi:lisää vääntöä,teho tippu. Kollektoria lyhyemmäksi Vääntö laski ja
            maksimiteho 500rpm ylemmäksi. Eli kokeiltu on. Mut jos haluut hyvät äänet niin sit. Suosittelen Unichipin laittoa toi kone reagoi siihen ihan kivasti. Koneesta riippuen (vakio) tehonousu 15-18hp vääntö n.20Nm. Imupuoli ei
            kans ahdista riittää 220hp:n. Jos virittää haluut niin nokat ja paljon puristusta.
            180-190hp ei ole mahdoton.

            Comment

            • Tomba87
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 4029
              • Imatra

              #21
              Originally posted by asd54
              Eipä ole mitään hyötyä ottaa kattia pois tai vaihtaa putkistoa. Kokeiltu on 166hp 202Nm vakioputkella ja katilla. seuraava kokelu Martelius tuplaputkisto sarjasta taaksepäin ei muutosta,sit 2,5 tuumaa sivuputki 1kpl dynomax vaimentaja ei vaikutusta. Sit ilman vaimentajaa ei vaikutusta. Kolektoria pidemmäksi:lisää vääntöä,teho tippu. Kollektoria lyhyemmäksi Vääntö laski ja
              maksimiteho 500rpm ylemmäksi. Eli kokeiltu on. Mut jos haluut hyvät äänet niin sit. Suosittelen Unichipin laittoa toi kone reagoi siihen ihan kivasti. Koneesta riippuen (vakio) tehonousu 15-18hp vääntö n.20Nm. Imupuoli ei
              kans ahdista riittää 220hp:n. Jos virittää haluut niin nokat ja paljon puristusta.
              180-190hp ei ole mahdoton.

              Ok, kiitti vinkeistä. kai se pitää kuitenkin tehä jotain tolle putkistolle hieman parempien äänien toivossa. pitää kummiskin ottaa putki irti kun katin lämpösuoja sen verran rämisee, niin samallahan siinä tekee uuden putken katista taaksepäin. kannattaakohan muuten vääntää 2,5" putki 2":n tilalle? ensimmäisen vaimentimen jälkeenhän se muuttuu 2 tuumaseks, katin jälkeen on vielä 2,5". olisi kuitenkin kiva ettei tehot laskisi "tehoputkistolla"..

              Ja siis lähtikö sulla 166hp ja 202nm 318is:stä unichipillä? kuullostaa vähän liian hyvältä..
              Luukku auki ja risut kyytiin

              Comment

              • BMW
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 3822
                • California

                #22
                Originally posted by asd54
                Eipä ole mitään hyötyä ottaa kattia pois tai vaihtaa putkistoa. Kokeiltu on 166hp 202Nm vakioputkella ja katilla. seuraava kokelu Martelius tuplaputkisto sarjasta taaksepäin ei muutosta,sit 2,5 tuumaa sivuputki 1kpl dynomax vaimentaja ei vaikutusta. Sit ilman vaimentajaa ei vaikutusta. Kolektoria pidemmäksi:lisää vääntöä,teho tippu. Kollektoria lyhyemmäksi Vääntö laski ja
                maksimiteho 500rpm ylemmäksi. Eli kokeiltu on. Mut jos haluut hyvät äänet niin sit. Suosittelen Unichipin laittoa toi kone reagoi siihen ihan kivasti. Koneesta riippuen (vakio) tehonousu 15-18hp vääntö n.20Nm. Imupuoli ei
                kans ahdista riittää 220hp:n. Jos virittää haluut niin nokat ja paljon puristusta.
                180-190hp ei ole mahdoton.


                Jaa että kun virittää E36 325:sta niin lukemat 180hv-190hv ei ole mahdottomia? Toivottavasti on- koska vakiona löytyy se 192hv ja jos teho alaspäin menee niin on kyllä aika turha tyyppi...
                P
                R
                N
                D

                Comment

                • Tomba87
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 4029
                  • Imatra

                  #23
                  Originally posted by M-Technic
                  Jaa että kun virittää E36 325:sta niin lukemat 180hv-190hv ei ole mahdottomia? Toivottavasti on- koska vakiona löytyy se 192hv ja jos teho alaspäin menee niin on kyllä aika turha tyyppi...
                  Minun käsittääkseni tässä viitattiin tuohon mun viestiin, eli e36 318is:stä oli kyse, vaikka topicci ei sitä juuri käsittelekkään..

                  Hitsasin muuten simonssin pöntön tuohon kiinni, takavaimentimeksi. äänistä tuli.. kovat. kai ne ihan hyvätkin äänet on mikäli kavereiden puheisiin uskomista. Pitää tuota kuitenkin jossain vaiheessa vähän hiljasemmaksi saada kun tehoa ei kuitenkaan ole niin paljoa että se oikeuttaisi tuommosiin ääniin.
                  Luukku auki ja risut kyytiin

                  Comment

                  • BMW
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 3822
                    • California

                    #24
                    Originally posted by Tomba87
                    Minun käsittääkseni tässä viitattiin tuohon mun viestiin, eli e36 318is:stä oli kyse, vaikka topicci ei sitä juuri käsittelekkään..

                    Hitsasin muuten simonssin pöntön tuohon kiinni, takavaimentimeksi. äänistä tuli.. kovat. kai ne ihan hyvätkin äänet on mikäli kavereiden puheisiin uskomista. Pitää tuota kuitenkin jossain vaiheessa vähän hiljasemmaksi saada kun tehoa ei kuitenkaan ole niin paljoa että se oikeuttaisi tuommosiin ääniin.

                    Jaa no sit Pakko antaa respectii- kova möly tyhjästä on jotenkin järkyttävää. Joku väljä 316 à la ilman äänenvaimennusta voi olla parkissa jännä juttu- mutta kun tuollaisella kiihdyttää niin voi auta armias: vaihdoissa kuulee miten moottori nuutuu ja silmämääräisestikin näkee millainen mopo siellä menee. Joku raja siinäkin täytyy olla missä autoissa "saa" käyttää kuinka avointa putkea. Hyvä että edes joku ajattelee asian niinkin että vastaakohan auton ulkonäkö ja soundi todellisuutta!!!

                    Näin sen pitäis olla mut itse tulee sorruttua näihin avarampiin putkiin, mutta on siellä kuitenkin jonkin verran löylyä. Kysynkin:

                    mitä simonssin takapönttö maksais 325 E 36seen? Tällä hetkellä on sebringin pönttö ja on turhan vaimee brassailuun.
                    P
                    R
                    N
                    D

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Kellota ennen ja jälkeen ajat ja huomaat mitä tekemäsi "putkiviritys" oikeasti tekee. Tarjoan pullakahvit jos 1/4mile aika paranee. Tosin voimahan on näissä pitkälti "pörinässä", joten sikäli viritys varmasti onnistuu.
                      Putkistolla toki voi saada muutaman hevosvoiman kun se on mitoitettu/rakennettu/optimoitu tarkemmin kuin mitä bemun insinööriarmeija on homman hoitanut. Erityisesti silloin kun koneen muihin ominaisuuksiin on puututtu(mm.nokat,ohjelmat/ajoitukset,jne). Vakiokoneestakin pelkän putkiston vaihdolla VOI epäilemättä saada muutaman hevosvoiman lisää huippukierroksilla, mutta ikun ilmaisia aterioita ei ole(tai on jos bemun inssit ovat kaljapäissään ryssineet laskelmat), menetetään alapäässä/tehoalueen laajuudessa sen verran että reaali suoritusarvot mitä suuremmalla todennäköisyydellä heikkenevät.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Kellota ennen ja jälkeen ajat ja huomaat mitä tekemäsi "putkiviritys" oikeasti tekee. Tarjoan pullakahvit jos 1/4mile aika paranee. Tosin voimahan on näissä pitkälti "pörinässä", joten sikäli viritys varmasti onnistuu.
                        Putkistolla toki voi saada muutaman hevosvoiman kun se on mitoitettu/rakennettu/optimoitu tarkemmin kuin mitä bemun insinööriarmeija on homman hoitanut ja erityisesti silloin kun koneen muihin ominaisuuksiin on puututtu(mm.nokat,ohjelmat/ajoitukset,jne).
                        Vakiokoneestakin pelkän putkiston vaihdolla VOI epäilemättä saada muutaman hevosvoiman lisää huippukierroksilla, mutta ikun ilmaisia aterioita ei ole(tai on jos bemun inssit ovat kaljapäissään ryssineet laskelmat), menetetään alapäässä/tehoalueen laajuudessa sen verran että reaali suoritusarvot mitä suuremmalla todennäköisyydellä heikkenevät.

                        Comment

                        • makketee
                          Newbiemmer
                          • Jul 2003
                          • 25

                          #27
                          Originally posted by Hemi
                          Putkistolla toki voi saada muutaman hevosvoiman kun se on mitoitettu/rakennettu/optimoitu tarkemmin kuin mitä bemun insinööriarmeija on homman hoitanut
                          Mä en vieläkään pysty ymmärtämään näitä hemin juttuja.
                          Siis sehän on saletti ettei useimpiin vapaastihengittäviin tule putkiston vaihdolla kuin heponen tai kaksi taikka pienimoottorisista saattaa jopa teho laskea putkiston vaihdolla, MUTTA hemin juttujen mukaan hänellä on se käsitys että bmw:n insinööriryhmä on tehnyt nää autot jonnekin formulakilpailuihin tai yleensäkin koittanut saada ihan maksimaalisen tehon ja suorituskyvyn irti. =)
                          Tiedän ettet sitä luule, mutta jutut on vähän sen mukaiset.

                          Jos hondan moottorit ovat ainakin aiemmin olleet suurinpiirtein korkeimmalla viritysasteella, eikä niistäkään ole ihan maksimaalisia tehoja otettu irti, niin kait se nyt on selvää ettei autotehdas tee mitään 200tkm kestäviä autoja, mutta täällä jotkut taas haluaa hakea maksimaalista tehoa, erilaisin keinoin.

                          Minkäs takia ne bemarin tehtailla fiksut insinöörit ei sitten ole laittaneet esim ecuboksia täysille suorityskyvyille jos sulla tollanen fiilis on hemi? =D

                          Joidenkin urheiluautojen putkistoa/ecua enkä yhtään mitään lähtis vaihtelee, koska luulis että ne on Insinöörien (tm) tarkkaan suunnittelemia, suorituskykyä ajatellen, viis polttoainekulutuksesta, eikä tarvii kestää 600tkm yhtäsoittoa.

                          Vai oliko kaikki kirjoittamani väärää mutua?

                          Comment

                          • Tomba87
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 4029
                            • Imatra

                            #28
                            Originally posted by Hemi
                            Kellota ennen ja jälkeen ajat ja huomaat mitä tekemäsi "putkiviritys" oikeasti tekee. Tarjoan pullakahvit jos 1/4mile aika paranee.
                            Minullekko vastasit? en kyllä tehoa hakenukkaan tuolla vaimentimen vaihdolla, vaan ihan vaan parempia ääniä, joista sitten tulikin vähän turhan muhkeat.
                            Luukku auki ja risut kyytiin

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Makketee: Et tosiaan ymmärtänyt pointtiani. Sehän on se että se putkisto mikä siellä on vakiona alla on melkoisen optimi sille teho/vääntökäyrälle minkä vakiokone tuottaa. Kyllä se on niin että se "insinööriarmeija" ei jätä yhtään kymmenesosasekuntia käytännön suoritusarvoissa käyttämättä jos se vain on mahdollista. Vakioputkisto on taatusti hyvin lähellä optimia vakiokoneella. Toki polttoainetalous on tehon suhteen kompromissi, mutta tämä on moottorikohtainen kompromissi.
                              ELI...moottori ja sen tuottama vääntö/teho/polttoainetalous/käyttöominaisuudet ovat kompromissinen kokonaisuus jonka jatkoksi putki suunnitellaan periaatteessa kompromissittomaksi.
                              Jos/kun moottorin ominaisuuksia muutataan nokkia, ruiskutusta ja/tai ahtoja muuttamalla, löytyy optimiputkikin jostain muualta kuin orggisputkesta. Tuo putkenvaihdon tuoma kiihdytysarvoissa näkyvä suorituskykyhyöty vain on tullut nähtyä niin monta kertaa, että aika harvassa ne tehoputket on vakiokoneisiin tai lähes vakiokoneisiin.
                              Eli putki siis mitoitetaan koneen tuottaman tehon pakovirtaukselle eikä päinvastoin.

                              Comment

                              • dunkelblau
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2003
                                • 1151
                                • Uusimaa

                                #30
                                Pankaapa putki poikki vaimentimien välistä ja seuratkaa hetki kulutusta, niin saatte käsityksen mitä kaikkia oikeanlaisen pakoputken tekemiseen tehtaalla liittyy...

                                Mulla oli muuten ihan "E" putki yhes 2.0 nelaris. Laitoin kaks ovaali pönttöä normaalin yhden pyöreän ja ovaalin sijaan. Näistä etummainen oli sellanen ihan snadi juuri ennen takaylitystä ja akselin takapuolella oli niin pitkä ku vaan tilaan mahtu. Pakosarja oli marteliuksen peltisatsi suht' lyhyenä. Oli ihan kivan matalat murinat, ja hauskaa, ku kaikki tuli heti kaula pitkällä tiedusteleen iskutilavuutta...
                                Last edited by dunkelblau; 12-02-2005, 19:33.
                                "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎