Announcement

Collapse
No announcement yet.

325 E36 uusi pakosarja ja putkisto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makketee
    Newbiemmer
    • Jul 2003
    • 25

    325 E36 uusi pakosarja ja putkisto

    Muutamat search seikkailut ei tuottanut hedelmää....

    Tilattiin pari kappaletta 325 coupea saksasta ja nyt tarvitsisin vähän vinkkejä.
    Onko aluperäinen pakosarja ahdistava valurauta hässäkkä vai kunnollinen?

    Kuinka paljon voi olla eroa ostetulla "viritys" pakosarjalla ja huolella esimerkin/mittojen mukaan itsetehdyllä "viritys" pakosarjalla?

    Töissä on kyllä hyvät laitteet jolla voin taivuttaa ohuttakin putkea, taikka sitten vesijohtokäyristä hitsailemalla kun moni muukin tekee. Tarvitseeko sen olla jotain tiettyä terästä että kestää sellaiset kuumentumiset ja jäähtymiset?
    Ajattelin pistää sitä black satin (tms) ainetta ja lämmöneristys nauhaa päälle.

    Pitäisikö kollektorista lähteä 2 vai 1 putki? siis 6-3-2 vai jotenkin muuten?
    En ole kuutos koneeseen ikinä tehnyt pakosarjaa.
    Antakaa hyviä vinkkejä ja ohjeita.
    Ajattelin laittaa molemmilta puolilta perää tulemaan putket ja pönttöjä en ole vielä valinnut? 2x vapaastivirtaava loppupönttö ja 2x vapaastivirtaava välipönttö? Pitääkö liian kovaa mekkalaa vapaastivirtaavilla?

    Kannattaako pakosarjan putket olla sisähalkaisijaltaan kannen pakokanavan/aukon kokoinen taikka vähän suurempi?
    Entä pakosarjan jälkeisten putkien koko?

    Laipat teetän CNC koneistamossa (laserleikkurissa tms), mutta miten pakosarja kannattaisi hitsata ettei vedä laippaa ihan kieroksi?

    Firmassa on luokkahitsareita, älkää siitä murehtiko =)

    Kiitoksia
  • datzka
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 778
    • Jyväskylä

    #2
    En tiiä tiesitkö, mut siis tossahan tulee alusta loppuun 2 putkee, viimeinen vaimentaja on taas semmonen mihin menee molemmat putket, mut sieltäkin se tulee kahtena pienenä ulos (joka näkyy siis ulkoo), eli autossa on siis kaksi kattiakin.

    Ja saahan kunnon putkistolla&pakosarjalla aina jotain, ja kun imupuolikin on kunnossa niin voi sillä, jonkun 20hp saada max. Joku 2.5"-3" ois jees putkistoon ja itse tekisin suoraan rosterista, mutta kyllä normi teräsputki menee ihan samallailla. En alkas tekee mistään vesijohtoputkesta
    ///M3 97-

    Comment

    • huru-ukko
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 4052
      • Inkoo/Portimao

      #3
      Originally posted by datzka
      En tiiä tiesitkö, mut siis tossahan tulee alusta loppuun 2 putkee, viimeinen vaimentaja on taas semmonen mihin menee molemmat putket, mut sieltäkin se tulee kahtena pienenä ulos (joka näkyy siis ulkoo), eli autossa on siis kaksi kattiakin.

      Ja saahan kunnon putkistolla&pakosarjalla aina jotain, ja kun imupuolikin on kunnossa niin voi sillä, jonkun 20hp saada max. Joku 2.5"-3" ois jees putkistoon ja itse tekisin suoraan rosterista, mutta kyllä normi teräsputki menee ihan samallailla. En alkas tekee mistään vesijohtoputkesta
      Hmmm! Kannattaako ryhtyä vääntämään "rautalangasta" noita erikoisempia sarjoja? Saksastahan saapi e36/m3:sen sarjoja (1-3 ja 4-6 osat) jopa alle 200€:lla - molemmat ehjinä! On aivan eri asia,mitä ne Suomessa maksavat...
      Niitä on usein tarjolla - tosin myös se "haitariosa" rikkinäisenä,mutta senhän luokkahitsarit napsauttavat hetkessä kuntoon...
      Jos koko putkistoa mielii,niin kattipätkää saa uutena myös 200eurolla ja takapäähän vaikka 4-putkisen ulostulon rosterina myös sillä parilla satasella
      ja lopputulos on sopivaa murinaa...


      huru-ukko

      Comment

      • bmw harrastelija
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 757
        • -

        #4
        [QUOTE=makketee]Muutamat search seikkailut ei tuottanut hedelmää....

        Tilattiin pari kappaletta 325 coupea saksasta ja nyt tarvitsisin vähän vinkkejä.
        Onko aluperäinen pakosarja ahdistava valurauta hässäkkä vai kunnollinen?

        Kuinka paljon voi olla eroa ostetulla "viritys" pakosarjalla ja huolella esimerkin/mittojen mukaan itsetehdyllä "viritys" pakosarjalla?

        Kyllähän nuo on vakiona suunniteltu mahdollisimman mukavaksi ominaisuuksiiltaan. Toki sinne yläpäähän voi saada pari heppaa lisää, mutta alhaalta voiki hävitä kymmenen. Tuo pelkkä pakosarja/putkisto ei tee autosta tehokasta vaikka ois kuinka hyvin suunniteltu.
        thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
        Alex von Falkenhausen

        Comment

        • makketee
          Newbiemmer
          • Jul 2003
          • 25

          #5
          Originally posted by bmw harrastelija
          Tuo pelkkä pakosarja/putkisto ei tee autosta tehokasta vaikka ois kuinka hyvin suunniteltu.
          Joo ei tietenkään, oli tarkoitus vaihtaa putkisto, filsu ja laittaa Megasqurt tai Megasquirt&spark jolloin tarvii vissiin ilmamäärämittarikin vaihtaa.
          Ei sen kummempia panostuksia varmaankaan tekniikkaan, enkä siis oletakaan että tulisi paljon mitään voimaa lisää.

          Comment

          • Sene
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 925
            • Enschede, The Netherlands

            #6
            Originally posted by makketee
            Joo ei tietenkään, oli tarkoitus vaihtaa putkisto, filsu ja laittaa Megasqurt tai Megasquirt&spark jolloin tarvii vissiin ilmamäärämittarikin vaihtaa.
            Ei sen kummempia panostuksia varmaankaan tekniikkaan, enkä siis oletakaan että tulisi paljon mitään voimaa lisää.
            Ms ei osaa sitten ohjata m5x koneen suorasytkää että tuolla sparkkipuolella ei tee mitään. Tai ainakaan ei koneen omia puolia osaa käyttää. Ellei fordin edis-puolia sun muita vermeitä paikkaan laita.
            F11 LCI 535xi


            Ex.

            E36 320i sedan
            E36 LCI 328i coupe
            E61 LCI 530xi

            Comment

            • makketee
              Newbiemmer
              • Jul 2003
              • 25

              #7
              Originally posted by Sene
              Ms ei osaa sitten ohjata m5x koneen suorasytkää että tuolla sparkkipuolella ei tee mitään. Tai ainakaan ei koneen omia puolia osaa käyttää. Ellei fordin edis-puolia sun muita vermeitä paikkaan laita.
              Tottakai sparkkipuoli kannattaa ottaa käyttöön, vai mitä?

              Ja kyllähän niitä megasquirt&spark järjestelmiä on muillakin kuin ford, esim. GM ja mikä se kolmas oli, joten luulis aika edullisesti saavan uudet osat ja voi asentaa ne paikoilleen.

              Comment

              • eeki
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 1966
                • HKI

                #8
                Tätä lueskellessani mietin sellaista, että mahtaako olla mitään järkeä laittaa ms:ää muuten käytännössä vakioon moottoriin? Kaiken sen kikkailun jälkeen tehoa voi saada vähän lisääkin jos on hyvä säätäjä, mutta vaivaan nähden vaikuttaa jotenkin aika minimaaliselta hyödyltä?
                Ducati 998 -02 //

                Comment

                • makketee
                  Newbiemmer
                  • Jul 2003
                  • 25

                  #9
                  Originally posted by eeki
                  Tätä lueskellessani mietin sellaista, että mahtaako olla mitään järkeä laittaa ms:ää muuten käytännössä vakioon moottoriin?
                  hah, onko mitään järkeä laittaa lastu??
                  Tämähän on sama asia, mutta paljon enemmän ja halvempi. Tosin vaatii "vähän" enemmän työtä. Ja tuskin sitä älyttömästi tarvii säätää, senhän se purkki tekee itsekin kun ajat "testi"lenkin.

                  Comment

                  • Tomba87
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 4029
                    • Imatra

                    #10
                    Asiasta leivänpaahtimeen, onko mitään väliä onko putkistossa keskellä lyhyempi vaimennin ja lopussa pitempi, ja toisinpäin? kun ajattelin jossain vaiheessa hitsata uuden putkiston tohon autoon, niin mietin vaan että kun yleensä olen nähnyt keskellä on ollut pieni vaimennin ja lopussa vähä isompi, niin onko väliä jos teen toisinpäin? meinasin laittaa katin jälkeen jonkun vähän pitemmän vapaavirtauspöntön ja loppuun edullisen rosteripöntön.

                    Ajattelin myös ehkä ottaa katin pois, tai siis laittaa putken poikki pakosarjan jälkeen ja siihen laipan, niin saisi katin helposti takaskin. niin sanokaa suoraan kannattaako? eli huomaako "hyötyä" missään? auto siis e36 318is.
                    Luukku auki ja risut kyytiin

                    Comment

                    • turtana
                      Newbiemmer
                      • Nov 2003
                      • 25
                      • rauma

                      #11
                      tuskin sitä älyttömästi tarvii säätää, senhän se purkki tekee itsekin kun ajat "testi"lenkin.
                      Ihan vinkkinä ettei ms itseään mitenkään pysty säätämään, tämä tapahtuu datalogkaamalla ja sekin on vain matka ajolle jos on kapeakaistainen lambda, tarvitse lajakaistalambdan ja kärsivällisyyttä säätöön tai sitten penkissä käynnin.

                      Comment

                      • makketee
                        Newbiemmer
                        • Jul 2003
                        • 25

                        #12
                        Originally posted by turtana
                        Ihan vinkkinä ettei ms itseään mitenkään pysty säätämään, tämä tapahtuu datalogkaamalla ja sekin on vain matka ajolle jos on kapeakaistainen lambda, tarvitse lajakaistalambdan ja kärsivällisyyttä säätöön tai sitten penkissä käynnin.
                        Jaa, mä oon taas lukenut aivan erilaisia kommentteja MSn sivuilta. Kaverinikin laittoi turbo saabiin MSn ja ajoi sen itsesäätö "testiajon" jolloin hänen laitteensa ainakin sääsi laajakaista lambdan ja muiden antureiden tietojen mukaan parhaimpaan oletus arvoon. Kun hän vei auton säädettäväksi pajalle, oli kaikki säädöt jo lähes kunnossa, ei ollut enää paljon parannettavaa.

                        Comment

                        • Saku
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2002
                          • 343
                          • Jkl

                          #13
                          Originally posted by makketee
                          Jaa, mä oon taas lukenut aivan erilaisia kommentteja MSn sivuilta. Kaverinikin laittoi turbo saabiin MSn ja ajoi sen itsesäätö "testiajon" jolloin hänen laitteensa ainakin sääsi laajakaista lambdan ja muiden antureiden tietojen mukaan parhaimpaan oletus arvoon. Kun hän vei auton säädettäväksi pajalle, oli kaikki säädöt jo lähes kunnossa, ei ollut enää paljon parannettavaa.
                          Laajakaistan kanssa lienee mahdollista että seossäädöt ovat kohdallaan. Kiihdytyspumppuun, kylmäkäynnistykseen ym se ei ota kantaa. Ei myöskään sytkään.

                          Kaikenkaikkiaan kyllä ohjelmoitavan boksin ruuvaamisessa käytettävyydeltään alkuperäistä vastaavaksi on puuhaa pitkäksi aikaa, järjestelmästä ja apuvälineistä riippumatta. Kokenut säätäjä auttaa, mutta ei hänkään päivässä säädä kylmäkäynnistyksiä.

                          Laajakaistan hinta lienee sitten tiedossa.
                          E30 "339" 1380hv - E30 "316" 749hv - E36 328T 505hv - 335i N54 464hv - Vette C3 LS TT 1210hv - Vette C6 TT 1022hv- R-Motorsport

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15200
                            • Ajamisen Iloa

                            #14
                            Originally posted by makketee
                            Joo ei tietenkään, oli tarkoitus vaihtaa putkisto, filsu ja laittaa Megasqurt tai Megasquirt&spark jolloin tarvii vissiin ilmamäärämittarikin vaihtaa.
                            Ei sen kummempia panostuksia varmaankaan tekniikkaan, enkä siis oletakaan että tulisi paljon mitään voimaa lisää.
                            No miks sit ylipäätään tehdä jos ei työltä odotetakaan mitään tulosta...? Sound like a retarded amish to me
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • makketee
                              Newbiemmer
                              • Jul 2003
                              • 25

                              #15
                              Originally posted by remotion
                              No miks sit ylipäätään tehdä jos ei työltä odotetakaan mitään tulosta...? Sound like a retarded amish to me
                              Kyllä siitä aina jonkin verran tulee voimaa lisää, kun kerran lastuttajatkin valehtelee että 15hp pitäisi tulla + ilmamäärämittarin poiston jälkeen virtaa jonkin verran paremminkin, joten kaikki lisähepat on positiivinen yllätys. Kokemushan tuokin on. =)

                              Tuskin amish tyypit mitään tekee MS&S:llä

                              Eikös se laajakaista maksa 100-155e ?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎