E36 automaattilaatikko ongelma

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jarkko80

    #1

    E36 automaattilaatikko ongelma

    Kuinka paljon on A5S 310Z (5HP 18) automaattilaatikon öljytilavuus??

    Kuinka öljyn määrä tarkistetaan, pitääkö kone käydä kun öljyt tsekataan vai ei??

    Kuinka paljon määrää saa heittää ohjeellisesta arvosta??

    Erään korjauskirjan mukaan tilavuus olisi 3.3 litraa, ja öljyä pitäisi laittaa niin paljon että sitä valuu ulos täyttöaukosto, kun kone käy. Oon laittanu öljyä jo 4 litraa, ja vielä menis lisää. Olenkohan ymmärtänyt jotain väärin? pitäisköhän kuitenkin tsekata ne öljyt kone sammuksissa? kuinka paljon ton ohjeellisen 3.3 litraa uskaltaa ylittää??

    Jake
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Moikka,

    ZF automaattien (jos on mittatikku, kuten ZF4HP22) öljytaso tarkistetaan aina tyhjäkäynnillä ja kun auto on tasaisella alustalla vaakatasossa. Mutta onko ZF5HP:ssä moista?

    Tuo 3.3L on määrä, joka sinne menee, kun öljyt lasketaan pois propusta (tai poistamalla öljypohja) ja vaihdetaan suodatin. Itse öljytilavuus on varmasti yli 2 kertaa isompi, sillä turbiiniin eli momentinmuuntimeen menee litra poikineen, kuin myös öljynlauhduttimeen (jos on) ja siihen liittyviin putkistoihin/letkuihin.

    Eli kun öljyt "vaihdetaan" ko. menetelmällä, useimmiten öljyistä uusiutuu pitkästi alle 50%. Jos haluaa varmistua että suurinosa öljyistä on uutta, pitää operaatio toistaa n. 3 kertaa. Eli, vanhat pois, uudet tilalle. Auto käyntiin ja vähän ajoa (kaikki vaihteet käytävä läpi). Sitten toistaa vaihto-operaatio 2 kertaa samalla tavalla. Sillä varmistuu että suurin osa öljyistä on uutta.

    Täältä saat kenties oikeaa tietoa omaan laatikkoosi.

    Timo

    Comment

    • petteriu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 1164
      • Pori

      #3
      Tuo öljytason "säätö" on myös syytä tehdä oikeassa lämpötilassa (siis vaihteiston lämpötila), jotta tuo sääntö pätee.

      Petteri
      BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

      Comment

      • jake80
        Bimmer Rookie
        • Jan 2004
        • 69

        #4
        Joo,

        Pitää varmaan sit lisätä vaan lisää sitä öljyä, vaikka tuntuu oudolta tehä niin, ku korjauskirjassa puhuttiin siitä 3.3 litrasta.

        Kiitoksia avusta, eritoten tosta linkistä.

        jake

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10171
          • KVLA

          #5
          Originally posted by jake80
          Pitää varmaan sit lisätä vaan lisää sitä öljyä, vaikka tuntuu oudolta tehä niin, ku korjauskirjassa puhuttiin siitä 3.3 litrasta.

          Kiitoksia avusta, eritoten tosta linkistä.

          jake
          Eikö Bemarin automaatista löydy muka mittatikkua?Loota käyttölämpöiseksi ja yo. olevien ohjeiden mukaisesti lisäät tarvittavan määrän öljyä.Eikä mitään "ylitankkausta".
          Last edited by Heguli 31; 02-02-2005, 10:23.

          Comment

          • pete81
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 2056
            • .........

            #6
            5hp18 ei ole öljytikkua vaan laatikkoon laitetaan öljyä alakautta sen aikaa kun täyttöropusta alkaa öljyä valumaan! öljyä menee suodattimen vaihdon kanssa reilu 3 litraa ja kaikkiaan öljyä taitaa laatikossa olla 10,5 litraa ellen väärin muista!

            Comment

            • pete81
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 2056
              • .........

              #7
              ja täältä vähän tietoa ym laatikosta www.zf-group.com/pdf/5HP18.pdf

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10171
                • KVLA

                #8
                Originally posted by pete1981
                5hp18 ei ole öljytikkua vaan laatikkoon laitetaan öljyä alakautta sen aikaa kun täyttöropusta alkaa öljyä valumaan! öljyä menee suodattimen vaihdon kanssa reilu 3 litraa ja kaikkiaan öljyä taitaa laatikossa olla 10,5 litraa ellen väärin muista!
                Siksi olinkin niin hämmästynyt...
                Last edited by Heguli 31; 03-02-2005, 14:24.

                Comment

                • jake80
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2004
                  • 69

                  #9
                  Hassua

                  Joo 10,5 litraa näyttäisi menevän ton varaosa tilaus listan mukaan joka oli tossa edellisessa linkkinä.

                  Hassu juttu muuten sillä erään toisen ZF:n dokumentin mukaan öljytilavuus olisi noin 7 litraa.

                  Onkohan vaihteistoa mahdollisesti myyty 7 litran öljypohjalla saksassa, ja 10,5 litran pohjalla jenkeissä??



                  tossa linkki siihen toiseen lähteeseen.

                  jake

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10171
                    • KVLA

                    #10
                    Originally posted by jake80
                    Joo 10,5 litraa näyttäisi menevän ton varaosa tilaus listan mukaan joka oli tossa edellisessa linkkinä.

                    Hassu juttu muuten sillä erään toisen ZF:n dokumentin mukaan öljytilavuus olisi noin 7 litraa.

                    Onkohan vaihteistoa mahdollisesti myyty 7 litran öljypohjalla saksassa, ja 10,5 litran pohjalla jenkeissä??



                    tossa linkki siihen toiseen lähteeseen.

                    jake
                    Voisiko tuo pienempi tilavuus olla laatikon öljytilavuus ja suurempi tilavuus koko järjestelmän öljytilavuus.Laattikko,turbiini ja mahdollinen öljynjäähdytin putkistoineen???

                    Comment

                    • pete81
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 2056
                      • .........

                      #11
                      öljynjäähdytin vois vaikuttaa jonkun verran, omassa sellanen ja menee se 10,5l öljyä! menee paska sit ensviikolla remonttiin, kolmosen pakan runko ja kaikki pakat vaihtoon silläkin rahalla olis taas laitellu vaikka mitä muuta!

                      Comment

                      • jake80
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2004
                        • 69

                        #12
                        Loppu hyvin kaikki hyvin!

                        No nyt on laatikossa tarpeeksi öljyä. Noin 5 litraa sinne meni uutta öljyä yhteensä kunnes alkoi valua yli, eli tuli täyteen.

                        -Jake-

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Pete: Iskikö ko.vaivat öljynvaihdon jälkeen?

                          Comment

                          • pete81
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 2056
                            • .........

                            #14
                            Originally posted by Hemi
                            Pete: Iskikö ko.vaivat öljynvaihdon jälkeen?
                            ei vaan alko jo ennen ja yritin öljyn vaihdolla katsoa millasta kuraa se öljy on! siellä kolmosen pakka väljä! tulee täydellinen korjaussarja! ja itselle kans vitutukseen muutama korjaussarja.

                            Comment

                            • Rockford
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 8028
                              • Pinsiö

                              #15
                              Kohtalaisen rasittava ilmiö ilmaantui tänään 320iA:han, joten automaatti-tietämystä tarvitaan. Itsellä ei näistä euro-automaateista juurikaan ole kokemusta.

                              Koitin saada vian videolle, mutta tulos oli aika surkealla laadulla (klikkaa silti kuvaa).



                              Alkoi vaihtamaan vaihteita mielivaltaisesti aivan suoralla tiellä pintakaasulla ajaessa. Tämä ilmaantui yhtäkkiä noin satkun matkavauhdissa ja esiintyi myös ihan 40km/h- vauhdissakin.
                              Heittää siis pienempää, isompaa, pienempää, isompaa, pienempää, isompaa ja taas mennään hetki.
                              Välillä saattoi jonkun aikaa pelittää asiallisesti ja taas jatkui. Tätä myös kiihdyttäessä, että ei tiedä millä vaihteella pitäisi edetä eli arpoo vaihteita miten sattuu.
                              Tämä myös jatkui usean tunnin seisomisen jälkeen siten, kun sain hieman lähtiessä kerättyä vaivoin vauhtia, niin vaihtoi heti pienempää silmään :think

                              Todennäköisesti joku anturi/asentotunnistin tms.?
                              -Dodge Charger -73
                              -Mercedes-Benz GLK
                              -VW Transporter

                              Comment

                              Working...
                              X