Kävin tänään hakemassa katsastuksesta hylsyn E36 328i '95:llä. Hylkäyksen syy oli liian korkea hiilidioksidi (HC) -arvo tyhjäkäynnillä. Näytti kohoavan aika nopeasti kun kaasulta löysäsi, kierroksilla arvot oli hyvät. Tyhjäkäynnillä arvo kohosi yli 200:n, kun suurin sallittu arvo on 100.
Auto käy tyhjäkäyntiä ihan nätisti, lukuunottamatta aika ajoin tapahtuvaa pientä "tärähdystä". Vuosi sitten auton ostaessani tutinoita oli tyhjäkäynnillä enemmänkin "Tee-Se-Itse-miehen Käsittämättömät Patentit(tm)" jäljiltä, mutta tilanne parani kovasti kun patentit poisteli ja imupuolen alipainetavarat muutenkin vaihtoi uusiin, eli letkut ja separaattori on vaihdettu, ja tyhjäkäyntimoottori putsailtu, tosin jälkimmäisen olisi ehkä voinut putsata paremminkin.
Tulpat tilasin merkkiliikkeestä, kun kuvittelin että sieltä tulee ne yleisesti parempana pidetyt, kummin päin se nyt olikaan, Boschilaiset? Ja paikallaan NGK:t. Sieltä tuli kuitenkin BMW:n leimoilla samanlaiset NGK:t, joten en niitä viitsinyt vaihtaa kun vanhatkin näyttivät ihan hyviltä. Tämän lisäksi koneeseen on vaihdettu BTCF:läisen jannun modaama M50-imusarja. Tällä ei ollut tyhjäkäynnin tutinoihin vaikutusta, eikä uusia vikoja vaihdon yhteydessä ilmaantunut. Puolat vaihdoin viime kesänä myös, ja impedanssimittauksen perusteella vanhoista (myös oikein Tee-Se-Itse-miehen tussilla numeroimia kaikki, vikaa oli kai etsitty aiemminkin) yksi olisi ollut sökö, olin havaitsevinani että tyhjäkäynti olisi hieman parantunut tästäkin operaatiosta.
Osaisiko joku siis auttaa tuon suhteen, mistä vikaa kannattaisi hakea? Ajattelin asennella INPAn ja koittaa lukea vikakoodit aluksi, vaikka tuskin sieltä mitään löytyy. Olisiko seuraava askel hakea ne Boschilaiset tulpat, ja käyttää tyhjäkäyntimoottori vielä kourassa sekä putsailla ja pyöritellä että se liikkuu kunnolla?
Tulisiko kellään mitään muita konsteja tai tarkastuspaikkoja mieleen?
Auto käy tyhjäkäyntiä ihan nätisti, lukuunottamatta aika ajoin tapahtuvaa pientä "tärähdystä". Vuosi sitten auton ostaessani tutinoita oli tyhjäkäynnillä enemmänkin "Tee-Se-Itse-miehen Käsittämättömät Patentit(tm)" jäljiltä, mutta tilanne parani kovasti kun patentit poisteli ja imupuolen alipainetavarat muutenkin vaihtoi uusiin, eli letkut ja separaattori on vaihdettu, ja tyhjäkäyntimoottori putsailtu, tosin jälkimmäisen olisi ehkä voinut putsata paremminkin.
Tulpat tilasin merkkiliikkeestä, kun kuvittelin että sieltä tulee ne yleisesti parempana pidetyt, kummin päin se nyt olikaan, Boschilaiset? Ja paikallaan NGK:t. Sieltä tuli kuitenkin BMW:n leimoilla samanlaiset NGK:t, joten en niitä viitsinyt vaihtaa kun vanhatkin näyttivät ihan hyviltä. Tämän lisäksi koneeseen on vaihdettu BTCF:läisen jannun modaama M50-imusarja. Tällä ei ollut tyhjäkäynnin tutinoihin vaikutusta, eikä uusia vikoja vaihdon yhteydessä ilmaantunut. Puolat vaihdoin viime kesänä myös, ja impedanssimittauksen perusteella vanhoista (myös oikein Tee-Se-Itse-miehen tussilla numeroimia kaikki, vikaa oli kai etsitty aiemminkin) yksi olisi ollut sökö, olin havaitsevinani että tyhjäkäynti olisi hieman parantunut tästäkin operaatiosta.
Osaisiko joku siis auttaa tuon suhteen, mistä vikaa kannattaisi hakea? Ajattelin asennella INPAn ja koittaa lukea vikakoodit aluksi, vaikka tuskin sieltä mitään löytyy. Olisiko seuraava askel hakea ne Boschilaiset tulpat, ja käyttää tyhjäkäyntimoottori vielä kourassa sekä putsailla ja pyöritellä että se liikkuu kunnolla?
Tulisiko kellään mitään muita konsteja tai tarkastuspaikkoja mieleen?
Comment