Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 HC-päästöt koholla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • j-a
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 1522
    • PohojosPohojammaa

    M52B28 HC-päästöt koholla

    Kävin tänään hakemassa katsastuksesta hylsyn E36 328i '95:llä. Hylkäyksen syy oli liian korkea hiilidioksidi (HC) -arvo tyhjäkäynnillä. Näytti kohoavan aika nopeasti kun kaasulta löysäsi, kierroksilla arvot oli hyvät. Tyhjäkäynnillä arvo kohosi yli 200:n, kun suurin sallittu arvo on 100.

    Auto käy tyhjäkäyntiä ihan nätisti, lukuunottamatta aika ajoin tapahtuvaa pientä "tärähdystä". Vuosi sitten auton ostaessani tutinoita oli tyhjäkäynnillä enemmänkin "Tee-Se-Itse-miehen Käsittämättömät Patentit(tm)" jäljiltä, mutta tilanne parani kovasti kun patentit poisteli ja imupuolen alipainetavarat muutenkin vaihtoi uusiin, eli letkut ja separaattori on vaihdettu, ja tyhjäkäyntimoottori putsailtu, tosin jälkimmäisen olisi ehkä voinut putsata paremminkin.

    Tulpat tilasin merkkiliikkeestä, kun kuvittelin että sieltä tulee ne yleisesti parempana pidetyt, kummin päin se nyt olikaan, Boschilaiset? Ja paikallaan NGK:t. Sieltä tuli kuitenkin BMW:n leimoilla samanlaiset NGK:t, joten en niitä viitsinyt vaihtaa kun vanhatkin näyttivät ihan hyviltä. Tämän lisäksi koneeseen on vaihdettu BTCF:läisen jannun modaama M50-imusarja. Tällä ei ollut tyhjäkäynnin tutinoihin vaikutusta, eikä uusia vikoja vaihdon yhteydessä ilmaantunut. Puolat vaihdoin viime kesänä myös, ja impedanssimittauksen perusteella vanhoista (myös oikein Tee-Se-Itse-miehen tussilla numeroimia kaikki, vikaa oli kai etsitty aiemminkin) yksi olisi ollut sökö, olin havaitsevinani että tyhjäkäynti olisi hieman parantunut tästäkin operaatiosta.

    Osaisiko joku siis auttaa tuon suhteen, mistä vikaa kannattaisi hakea? Ajattelin asennella INPAn ja koittaa lukea vikakoodit aluksi, vaikka tuskin sieltä mitään löytyy. Olisiko seuraava askel hakea ne Boschilaiset tulpat, ja käyttää tyhjäkäyntimoottori vielä kourassa sekä putsailla ja pyöritellä että se liikkuu kunnolla?

    Tulisiko kellään mitään muita konsteja tai tarkastuspaikkoja mieleen?
    Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

    Ylimääräisenä tarjolla:

    E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

    F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11107
    • Oulu

    #2
    Sulla on imuvuoto. ja aika varmasti liittyy vielä imusarjamodiin.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • j-a
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2005
      • 1522
      • PohojosPohojammaa

      #3
      Originally posted by Pazi88 View Post
      Sulla on imuvuoto. ja aika varmasti liittyy vielä imusarjamodiin.
      Kiitokset vastauksestasi. Mistä ja miten tuota olisi parasta käydä etsimään?

      Lieneekö sitten vanhalla imusarjalla vastaavaa mutta pahempaa oiretta aiheuttanut vialliset imupuolen letkut, separaattori ja muut patentit, ja samaan aikaan kun nuo ovat poistuneet, on vika siirtynyt johonkin kohtaan imusarjaa vaihdon yhteydessä?
      Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

      Ylimääräisenä tarjolla:

      E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

      F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11107
        • Oulu

        #4
        Joo siellä ei kärsi isoa reikää niissä letkuissa olla, niin jo vaikuttaa päästöihin.

        Tuossa Cell:n hyvät ohjeet, mutta sulla on ilmeisesti siellä patentteja, niin en tiedä miten pätee: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=205832

        Jotku tosiaan suihkii jarrukliineriä sun muuta ettiäkseen imuvuotoja, mutta varmin tapa on vaan raakasti purkaa kaikki pois ja vaihtaa rikkinäiset osat.

        Itse välillä etsin imuvuotoja siten, että vetäsen halkastun pyörän sisuskumin maf:n putken päätyyn klemmarilla. Sitten vaan renkaantäyttövehkeellä ilmaa sisään ja kattomaan mistä vuotaa. Ehjässä systeemissä pysyy paine sisällä, mutta sillon kun vuotaa, niin kuulee kyllä mistä suhisee. Jos ei tarkkaan kuule, niin ruiskii saippuavettä sinnepäin ja katsoo mistä kuplii. Tähän kyllä joutuu vain turvautuun niissä tapauksissa, millon kaikki on jo vaihdettu, mutta silti vuotaa...

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • j-a
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2005
          • 1522
          • PohojosPohojammaa

          #5
          Kiitokset. Imusarja asennettiin uusilla tiivisteillä, eli tuntuisi että niitä ei kannattaisi ensimmäisenä purkaa. Lisäksi, kuten todettua, kaikki ne separaattorille ja tyhjäkäyntimoottorille menevät letkut laitoin jo viime ajokaudella uutta, kuten myös sen separaattorin, niin siksipä tässä on hieman ymmällä...

          Kasausvaiheessa ehkä arveluttavin patentti oli tuon (oliko se nyt Gonzalez tms joka näitä väsäsi?) modaajan patentoima "välilevy" läppärunkoon. Se oli suoraan sanoen hirveän näköisesti järsitty suurinpiirtein muotoonsa, ja siihen tuli molemmin puolin sitten alkuperäinen läppärungon ja imusarjan välinen tiiviste. Kannattaisikohan sinne seuduille suihkia vaikka Motor Starteria ja katsoa nouseeko kierrokset?

          Tuo imupuolen paineistaminen kyllä melkein kuulostaisi tässä tilanteessa järkevimmältä, pitänee ryhtyä siihen kun tosiaan ymmärtääkseni kaikki asiaan liittyvä on jo uutta tavaraa niin tuntuu turhalta purkaa kaikki pois. :/

          EDIT: Tuota linkittämääsi ohjetta taisin viime vuonna katsellakin, mutta nyt kun mainitsit, niin tutkin uudestaan ja totesin että sitä isointa putkea (nro 3 linkin kuvissa) en vaihtanut - tutkin kyllä ettei näy halkeamia. Täytynee ottaa se vielä erityistarkastelun alle.
          Last edited by j-a; 30-04-2014, 16:05.
          Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

          Ylimääräisenä tarjolla:

          E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

          F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

          Comment

          • j-a
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2005
            • 1522
            • PohojosPohojammaa

            #6
            No niin, nyt on leima papereissa. Vaihdoin tyhjäkäyntimoottorin putsattuun käyntihäiriöttömästä autosta purettuun, ja se tuntui ainakin ainakin kourassa että olisi liikkunut hieman vaivattomammin kuin paikalla ollut. Hankalapa tuon kuntoa muuten on analysoida. Lisäksi vaihdoin Boschin tulpat NGK:iden tilalle.

            En tiedä voiko noilla tempuilla tosiaan noin suuri vaikutus olla, että hiilidioksidiarvot tippui tyhjäkäynnillä 200:sta 4:ään, ymmärtääkseni molemmissa luvuissa yksikkönä PPM. Hurjalta tuntuu kyllä. Käynnissä en huomaa eroa, siististi se kävi ennen tätä viimeisintä operaatiotakin.

            Noh, tärkeintä että leima on lapuissa. Samalla tuli huomattua että tälle kesälle on hieman lisäaskarettakin; perinteinen "öljyä tulpanaukoissa", eli tihkuttelee venakopan ja kannen välistä. Noh, eihän tuo paha homma ole, kunhan saa osat tilailtua. Samalla ajattelin vaihtaa vähän siistikuntoisemman mustan venakopan tuon hilseilleen harmaan tilalle, äkkiseltään näytti että tuo olisi väriä lukuunottamatta identtinen tuo M52B20:stä irroittamani venakoppa. Jos samalla siistisi vähän Tee-Se-Itse -miehen teippipatenttejakin pois niin konehuone tulisi nätimmäksi.
            Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

            Ylimääräisenä tarjolla:

            E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

            F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16445
              • Asikkala

              #7
              Kiva että tuli leima mutta se HC on hiilivetyjä eli palamatonta polttoainetta, ei hiilidioksidia (co2)

              Comment

              • Mokoma
                BTCF Member
                • Jun 2009
                • 767
                • 013 - Koskenkorva

                #8
                Originally posted by j-a View Post
                No niin, nyt on leima papereissa. Vaihdoin tyhjäkäyntimoottorin putsattuun käyntihäiriöttömästä autosta purettuun, ja se tuntui ainakin ainakin kourassa että olisi liikkunut hieman vaivattomammin kuin paikalla ollut. Hankalapa tuon kuntoa muuten on analysoida. Lisäksi vaihdoin Boschin tulpat NGK:iden tilalle.

                En tiedä voiko noilla tempuilla tosiaan noin suuri vaikutus olla, että hiilidioksidiarvot tippui tyhjäkäynnillä 200:sta 4:ään, ymmärtääkseni molemmissa luvuissa yksikkönä PPM.
                Hieno juttu kun auto on taas kunnossa.

                TK-moottorin sähköisen kunnon voi testata mittaamalla vastusarvot eri napojen välillä. Vastusarvot löytyvät esimerkiksi FAQ-osiosta löytyvästä korjausmanuaalista. Mekaanisesti näihin harvemmin tulee vikaa, korkeintaan paska voi jumittaa TK-moottoria. Ja taitaapi näissä vanoskoneisissa olla tk-moottorissa palautusjousikin jonka tulisi palauttaa kara lähtöasentoonsa. Jousihan voi aina mennä poikki.

                Itsellä putosi myös HC-arvo tulppien vaihdon jälkeen 184/98 ppm -> 8/5 ppm (tyhjäkäynti/kierrokset). Ja tosiaan Boschilaiset vaihdettiin NGK:n tekeleisiin.

                Ja pikku pilkunviilauksena: Hiilidioksidiarvo on CO2 ja HC-arvolla mitataan palamattomia hiilivetyjä (H=hydrogen=vety, C=carbon=hiili). Eli HC-arvo kertoo käytännössä kuinka paljon polttoainetta jää palamatta moottorissa.
                BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

                Originally posted by kaol
                Ongelma: Kolmekutonen.

                Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

                Comment

                • j-a
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2005
                  • 1522
                  • PohojosPohojammaa

                  #9
                  Kiitokset oikaisusta jr66, ja kiitokset lisävalaisusta Mokoma. Mitäpä tuohon erehdykseeni voin muuta sanoa kuin "Interdum dormitat bonus Homerus", kuten muinaisilla Roomalaisillakin oli tapana tuumata..

                  Täytynee huvikseen mittailla tuo irroitettu tyhjäkäyntimoottori, vaikka Mokoman vahvistamana vaikuttaakin siltä että vika oli tulpissa. Eli Mokomalla siis vaihtui Bosch->NGK? Itselläni tosiaan toisin päin. Mahtaakohan noilla oikeasti suurempaa eroa olla kuin että kunhan ovat ehjät niin toimii..
                  Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                  Ylimääräisenä tarjolla:

                  E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                  F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                  Comment

                  • Mokoma
                    BTCF Member
                    • Jun 2009
                    • 767
                    • 013 - Koskenkorva

                    #10
                    Originally posted by j-a View Post
                    Kiitokset oikaisusta jr66, ja kiitokset lisävalaisusta Mokoma. Mitäpä tuohon erehdykseeni voin muuta sanoa kuin "Interdum dormitat bonus Homerus", kuten muinaisilla Roomalaisillakin oli tapana tuumata..

                    Täytynee huvikseen mittailla tuo irroitettu tyhjäkäyntimoottori, vaikka Mokoman vahvistamana vaikuttaakin siltä että vika oli tulpissa. Eli Mokomalla siis vaihtui Bosch->NGK? Itselläni tosiaan toisin päin. Mahtaakohan noilla oikeasti suurempaa eroa olla kuin että kunhan ovat ehjät niin toimii..
                    Ohoh, jr66 olikin melkoisesti minua nopeampi

                    Tosiaan vanhat boschilaiset vaihtui NGK:hon mutta tuskin sillä on väliä kummatko ne on kunhan ovat "tuoreet". Tuli hommattua NGK:t kun muistan lukeneeni M50/M52 päästö/käyntiongelmia -topickista että Motonetin tarjoamat NGK:t ovat samat kuin valmistajan suositus mutta Boschilaiset ovat väärät.

                    Ja kertauksen vuoksi, myöhempiä lukijoita varten; toimivan TK-moottorin eli lisäilmaluistin vastusarvot ovat:

                    Pinnien 1 ja 2 välillä 20 +/- 5 ohmia.
                    2 ja 3 välillä 20 +/- 5 ohmia.
                    1 ja 3 välillä 40 +/- 5 ohmia.

                    Nämä arvot pätevät ainakin M50-myllyihin joissa lisäilmaluistissa EI ole karan palautusjousta eli karan tulee liikkua mahdollisimman vapaasti ja kevyesti. Vanoksellisissa M50- sekä M52-moottoreissa käytetään siis luistia jonka tulee palautua jousivoimalla lähtöasentoonsa. Tälle en löytänyt erikseen vastusarvoja.
                    BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

                    Originally posted by kaol
                    Ongelma: Kolmekutonen.

                    Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

                    Comment

                    • j-a
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2005
                      • 1522
                      • PohojosPohojammaa

                      #11
                      Mittailin huvikseni tuon vanhan tyhjäkäyntimoottorin:

                      1 ja 2 12ohm
                      2 ja 3 10ohm
                      1 ja 3 23ohm

                      Eli aika lailla puolet siitä mitä taulukkosi mukaan piti olla. Täytynee vielä tsekata että pätikö nuo arvot M52:lle ennen kuin tuon nakkaa roskiin. Harmi ettei tullut sitä paikalle laitettua mittailtua, ei ihan pelkän akateemisen mielenkiinnon vuoksi viitsi enää purkaa irti ja mittailla.
                      Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                      Ylimääräisenä tarjolla:

                      E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                      F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                      Comment

                      • Mokoma
                        BTCF Member
                        • Jun 2009
                        • 767
                        • 013 - Koskenkorva

                        #12
                        Originally posted by j-a View Post
                        Mittailin huvikseni tuon vanhan tyhjäkäyntimoottorin:

                        1 ja 2 12ohm
                        2 ja 3 10ohm
                        1 ja 3 23ohm

                        Eli aika lailla puolet siitä mitä taulukkosi mukaan piti olla. Täytynee vielä tsekata että pätikö nuo arvot M52:lle ennen kuin tuon nakkaa roskiin. Harmi ettei tullut sitä paikalle laitettua mittailtua, ei ihan pelkän akateemisen mielenkiinnon vuoksi viitsi enää purkaa irti ja mittailla.
                        Huvikseni minuutin googlauksella:

                        The Bosch spec is
                        1-2 = 12 to 16 Ohms nominal, 10 Ohms min
                        1-3 = 24 to 32 Ohms nominal, 20 Ohms min
                        2-3 = 12 to 16 Ohms nominal, 10 Ohms min

                        Eli noiden puitteissa se vanha venttiili on sähköisesti kunnossa. Ja palautusjousi oli kunnossa?

                        Myöhemmille lukijoille: nämä arvot ovat siis M50vanos/M52 -moottoristen autojen lisäilmaluistille.
                        BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

                        Originally posted by kaol
                        Ongelma: Kolmekutonen.

                        Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

                        Comment

                        • j-a
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2005
                          • 1522
                          • PohojosPohojammaa

                          #13
                          Originally posted by Mokoma View Post
                          Eli noiden puitteissa se vanha venttiili on sähköisesti kunnossa. Ja palautusjousi oli kunnossa?
                          Tuntui se olevan, heiluttelun jälkeen aina palautui keskiasentoonsa. Näistä löydöksistämme voimme siis deduktiivisesti päätellä seuraavaa:
                          * M50- ja M52-koneiden TK-moottorit eivät käy ristiin (ainakin sähköiset arvot erit), kun taas ainakin M52B20:ssa ja M52B28:ssa ne on osanumeroiltaankin samat (juu tämän tiedon olisi löytänyt myös RealOEMista)
                          * Tämän yksilön katsastuksen estänyt vika oli tulpissa
                          Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                          Ylimääräisenä tarjolla:

                          E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                          F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16445
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by j-a View Post
                            Tuntui se olevan, heiluttelun jälkeen aina palautui keskiasentoonsa. Näistä löydöksistämme voimme siis deduktiivisesti päätellä seuraavaa:
                            * M50- ja M52-koneiden TK-moottorit eivät käy ristiin (ainakin sähköiset arvot erit), kun taas ainakin M52B20:ssa ja M52B28:ssa ne on osanumeroiltaankin samat (juu tämän tiedon olisi löytänyt myös RealOEMista)
                            * Tämän yksilön katsastuksen estänyt vika oli tulpissa
                            M50 non-vanos ja m52 ei käy ristiin, m50 vanos ja m52 käy, käsittääkseni.
                            Oikeasti tulpissa vika ?

                            Comment

                            • j-a
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2005
                              • 1522
                              • PohojosPohojammaa

                              #15
                              Originally posted by jr66 View Post
                              M50 non-vanos ja m52 ei käy ristiin, m50 vanos ja m52 käy, käsittääkseni.
                              Oikeasti tulpissa vika ?
                              Katsastushylsyn jälkeen ainoat vaihtuneet osat oli tulpat ja tuo tyhjäkäyntimoottori, jonka totesimme palautusjousen ja sähköisten osien osalta toimivaksi. Näin ollen hylsyn ja hyväksytyn välillä ainoat käytännössä vaihtuneet osat oli tulpat. Irti toki käytin myös läppärungon ja letkuja sen verran että pääsin tk-moottoriin käsiksi. Eli toinen vaihtoehto tietysti on että joku liitos oli huonosti ja irroituksen yhteydessä tuli paremmin kiinni, mutta luulisi että huono liitos olisi tullut jotenkin ilmi ennen purkua.. Mene tiedä. :-o
                              Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                              Ylimääräisenä tarjolla:

                              E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                              F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎