Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 Coupé Ikkuna Jumittuu (yläraja?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Markojs
    Bimmer Rookie
    • Apr 2014
    • 160
    • Kirkkonummi

    e36 Coupé Ikkuna Jumittuu (yläraja?)

    Terve, kovasti koitin katsoa läpi kaikki ikkunoita koskevat topicit läpi mutta ei taho löytyä ratkaisua juuri tähän pulmaan.

    Eli auto tosiaan e36 325i coupé 09/-94 (ilman kattoluukkua jos merkitystä?)
    Itse ongelmaan. Kuskin puolen ikkuna toimii ovi auki normaalisti, ei hypi tms. mutta pysähtyy kylläkin noin 1-2cm alemmas ku esim apparin puoli.
    Kuitenkin kun ovet laittaa kiinni tai painaa lukon vastakappaleessa olevaa mikrokytkintä se nostaa sen normaalisti ylös asti tiivarin (2-3cm) ja sitten kuuluu "TRRRRRRR" ja lasi 75% todennäkösyydellä jää jumii (vapautuu painamalla suht hennosti lasin etureunasta. Sama "trrrrrr" kuuluu myös kun pitää ovea auki ja painaa lasin ylös mikrokytkimestä eli vika ei ole siinä että moottori junttais lasin liian kovaa tiivistettä vasten?
    Moottori on uusittu juuri tästä syystä eli vian luulisi olevan sitten jossain muualla, myös kiskot ja kaikki on putsattu rasvattu.

    Eli missä vois olla vika, ainoo mitä itelle tulee mieleen nii voiko tota lasin nousun korkeutta säätää ja miten jos voi, entä voiko vika olla esim Ylärajassa että moottori vääntää nii kauan että puhti loppuu? (jos voi nii missä sijaitsee ja miten säädetään). Mutta tosiaan lasin etureunaa ku painaa nii se vapautuu ja toimii taas kunnes jää jumiin.

    Toivottavasti tuli kaikki tarpeellinen ja vika selviäis, täs 2 kesää ihmetelly ja nyt ei omat tiedot/taidot enää riitä.
    Kiitos!
    Last edited by Markojs; 30-04-2014, 19:32.
  • TH88
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 127
    • Isojoki

    #2
    Mä vaihtaisin seuraavaksi sen mikrokytkimen. Ei ole montaa kymppiä merkkiliikkeessä. Toimiiko kunnolla myös ovi kiinni?

    Ikkunathan pystyy kalibroimaan oikeisiin liikeratoihin (ohjeet löytyy täältä foorumilta).

    Tuon ikkunanhan kuuluu toimia noin, että laskee pari senttiä kun avaa oven ja kiinni laittaessa taas tuuppaa sen ylös asti.
    E60 530 xda -08
    E46 330 ci -02

    EX E36 325i Cabriolet -95 Individual

    Ex: E60 530d -05, E36 316 Ti Compact -97.

    Comment

    • Ivar
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 45
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by Markojs View Post
      Terve, kovasti koitin katsoa läpi kaikki ikkunoita koskevat topicit läpi mutta ei taho löytyä ratkaisua juuri tähän pulmaan.

      Eli auto tosiaan e36 325i coupé 09/-94 (ilman kattoluukkua jos merkitystä?)
      Itse ongelmaan. Kuskin puolen ikkuna toimii ovi auki normaalisti, ei hypi tms. mutta pysähtyy kylläkin noin 1-2cm alemmas ku esim apparin puoli.
      Kuitenkin kun ovet laittaa kiinni tai painaa lukon vastakappaleessa olevaa mikrokytkintä se nostaa sen normaalisti ylös asti tiivarin (2-3cm) ja sitten kuuluu "TRRRRRRR" ja lasi 75% todennäkösyydellä jää jumii (vapautuu painamalla suht hennosti lasin etureunasta. Sama "trrrrrr" kuuluu myös kun pitää ovea auki ja painaa lasin ylös mikrokytkimestä eli vika ei ole siinä että moottori junttais lasin liian kovaa tiivistettä vasten?
      Moottori on uusittu juuri tästä syystä eli vian luulisi olevan sitten jossain muualla, myös kiskot ja kaikki on putsattu rasvattu.

      Eli missä vois olla vika, ainoo mitä itelle tulee mieleen nii voiko tota lasin nousun korkeutta säätää ja miten jos voi, entä voiko vika olla esim Ylärajassa että moottori vääntää nii kauan että puhti loppuu? (jos voi nii missä sijaitsee ja miten säädetään). Mutta tosiaan lasin etureunaa ku painaa nii se vapautuu ja toimii taas kunnes jää jumiin.

      Toivottavasti tuli kaikki tarpeellinen ja vika selviäis, täs 2 kesää ihmetelly ja nyt ei omat tiedot/taidot enää riitä.
      Kiitos!
      Kuulostaa siltä että jossain vivustoissa on väljää, joko ne valkoset liukupalikat on kulunu, tai ikkunahissi ei ole kunnolla kiinni, tai on jotenkin vääntynyt.

      Siinä ikkunahissin keskikohdasta alaspäin törröttävä kepukka oli kans säädettävä, en kyllä muista enää mihin se vaikutti, mutta jotain tekemistä silläkin oli asian kanssa kun lasi jäi jumiin..

      Tuo ikkunoiden kalibrointi ei ainakaan omassa autossani toiminut vaikka minkä ohjeiden mukaan teki, mutta loppujenlopuks sain ikkunan pelittämään ilman sitäkin..
      E36 328 Cabrio
      E39 530D

      Comment

      • Markojs
        Bimmer Rookie
        • Apr 2014
        • 160
        • Kirkkonummi

        #4
        Originally posted by TH88 View Post
        Mä vaihtaisin seuraavaksi sen mikrokytkimen. Ei ole montaa kymppiä merkkiliikkeessä. Toimiiko kunnolla myös ovi kiinni?

        Ikkunathan pystyy kalibroimaan oikeisiin liikeratoihin (ohjeet löytyy täältä foorumilta).

        Tuon ikkunanhan kuuluu toimia noin, että laskee pari senttiä kun avaa oven ja kiinni laittaessa taas tuuppaa sen ylös asti.
        e: ja tuo ikkunan pari cm lasku/nousu toimii aina kun ikkuna/moottori ei ole jumissa, eli voiko vika silti olla mikrossa?

        Ovi auki toimii aina moitteettomasti eli menee alas asti ja ylös ja kun laittaa oven kiinni tai painaa mikrosta niin se nostaa / laskee sen pari cm. Ovi kiinni temppuilee enempi eli sama juttu mutta saattaa jumittua jo ikkunan puoliväliin (pitää pärinää) ja välillä luulee olevansa vissii ylhällä kun ikkuna on puolivälissä ja laitat oven kiinni nii nostaa/laskee pari cm..

        Ja jos kalibrointi meinaa sitä napista resetointia et pidät 15+ sec pohjassa nii ei pelaa kyllä kummassakaan ikkunassa se on kokeiltu, sekä liukupalat näyttävät olevan ehjiä kaikki (1 ei oikee nää vaik olis mis asennos ikkuna mut sormella tuntuu kans ettei olis lohjennu mistää tms).

        Comment

        • Ivar
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 45
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by Markojs View Post
          e: ja tuo ikkunan pari cm lasku/nousu toimii aina kun ikkuna/moottori ei ole jumissa, eli voiko vika silti olla mikrossa?

          Ovi auki toimii aina moitteettomasti eli menee alas asti ja ylös ja kun laittaa oven kiinni tai painaa mikrosta niin se nostaa / laskee sen pari cm. Ovi kiinni temppuilee enempi eli sama juttu mutta saattaa jumittua jo ikkunan puoliväliin (pitää pärinää) ja välillä luulee olevansa vissii ylhällä kun ikkuna on puolivälissä ja laitat oven kiinni nii nostaa/laskee pari cm..

          Ja jos kalibrointi meinaa sitä napista resetointia et pidät 15+ sec pohjassa nii ei pelaa kyllä kummassakaan ikkunassa se on kokeiltu, sekä liukupalat näyttävät olevan ehjiä kaikki (1 ei oikee nää vaik olis mis asennos ikkuna mut sormella tuntuu kans ettei olis lohjennu mistää tms).
          Näin ne näytti mullakin olevan ehjiä, silmällä katsottuna, mutta uudet palat autto paljon siihen jumittumiseen. ei ilmeisesti kummosia välyksiä tarvii.

          tuo mainitsemasi pärinä kyllä kuulostais sillä että rattaat hyppii, hammas poikki tai jotain.. oletko purkanu koko systeemin ja kattonu että siel on kaikki kotona?
          E36 328 Cabrio
          E39 530D

          Comment

          • Markojs
            Bimmer Rookie
            • Apr 2014
            • 160
            • Kirkkonummi

            #6
            Originally posted by Ivar View Post
            Näin ne näytti mullakin olevan ehjiä, silmällä katsottuna, mutta uudet palat autto paljon siihen jumittumiseen. ei ilmeisesti kummosia välyksiä tarvii.

            tuo mainitsemasi pärinä kyllä kuulostais sillä että rattaat hyppii, hammas poikki tai jotain.. oletko purkanu koko systeemin ja kattonu että siel on kaikki kotona?
            No täytyy tilaa uudet palat iha varmuuden vuoks ei niiden uusinnasta haittaakaan ole..

            Täytyy varmaa purkaa moottori eestä taas ja tarkistaa moottorin ratas vaikka onkin aivan uusi.. nostimen hampaat kaikki tallella ja ehjät viimeset 3 hammasta hiukan pyöristyny muute ok. Mutta jumittaa ovi kiinni ollessa eri kohtaan missä kaikki hampaat hyvässä kunnossa.

            Comment

            • JNIJNI
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1485

              #7
              Itsellä oli samoja oireita. Auttoi, kun vaihtoi moottoria keskittävän muoviholkin (Figure 5, vihreä nuoli). Niitä myydään erikseen

              G21 LCI 330e xDrive 2022
              E93 M3

              Comment

              • Markojs
                Bimmer Rookie
                • Apr 2014
                • 160
                • Kirkkonummi

                #8
                Originally posted by JNIJNI View Post
                Itsellä oli samoja oireita. Auttoi, kun vaihtoi moottoria keskittävän muoviholkin (Figure 5, vihreä nuoli). Niitä myydään erikseen

                http://www.pelicanparts.com/bmw/tech...er-Windows.htm
                Kaikkee kokeillaan kunnes toimii onko tietoa saako tuota holkkia ostettua lähempääkin ku tilata tuolta pelicanparts, saattaapi kestää ku tulee ameriikoista asti..

                Pistin merkille kans et ku tota ovee ajelee taukoomatta tovin ylös alas nii moottorista rupee puhti loppumaan eli rupee menee hiuka hitaammin ja sen myötä pärähtää jumii helpommin myös. Mun korvaa kuulostais moottorivialt mut toisaalta epäilen taas ku moottori on ihan uusi.. tiedä näistä.

                Comment

                • JNIJNI
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 1485

                  #9
                  Originally posted by Markojs View Post
                  Kaikkee kokeillaan kunnes toimii onko tietoa saako tuota holkkia ostettua lähempääkin ku tilata tuolta pelicanparts, saattaapi kestää ku tulee ameriikoista asti..

                  Pistin merkille kans et ku tota ovee ajelee taukoomatta tovin ylös alas nii moottorista rupee puhti loppumaan eli rupee menee hiuka hitaammin ja sen myötä pärähtää jumii helpommin myös. Mun korvaa kuulostais moottorivialt mut toisaalta epäilen taas ku moottori on ihan uusi.. tiedä näistä.
                  Mulla on niitä pari ylimääräistä. Pistä privalla osoitetietos, niin laitan tulemaan
                  G21 LCI 330e xDrive 2022
                  E93 M3

                  Comment

                  • Markojs
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2014
                    • 160
                    • Kirkkonummi

                    #10
                    Nyt tuo päätti sitten jumittua ihan alas eli lasi oven sisässä niin ettei pysty edes sormenpäillä saamaan kiinni siitä ja avittaa.. ei rutise tällä kertaa mut jumis on taas..

                    Moottorin sisällä/takana näyttäys tapahtuvan jotai omaa elämää mitä lie ku pullistelee ku painelee ylös alas..
                    Otin pienen video klipin jos vaikka joku viisaampi osais sanoa mikä siellä vois jumittaa..

                    http://tinypic.com/r/294ksg7/8
                    ja ei tosiaan liiku tuon enempi.

                    Kuha saa tuon jollai ilveellä nostettua nii voin ottaa videoklipin siitä ruksutuksesta ja mitä se oikeesti tekee nii kertoo varmasti enemmän ku tuhat sanaa.

                    No nyt sain nostettuu sen taas sieltä ylös ja otin vähä videopätkää mun älypuhelimella mitä en näyttävästi osannu pitää edes oikein päin ja akku loppu nii ei juuri nyt saa uutta pätkää otettua..
                    mut tuossa pari sec jälkee ehkä saa jotai selvää joku viisaampi
                    http://tinypic.com/r/2uo2hja/8
                    Last edited by Markojs; 02-05-2014, 12:43. Reason: Lisäsin aikasemmin mainitun videopätkän

                    Comment

                    • TH88
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2008
                      • 127
                      • Isojoki

                      #11
                      Kuulostais siltä että moottorin sisällä hampaat lyö yli. Katso sinne moottorin sisälle miltä siellä näyttää. Voi olla että lasinnostimen mekanismi jumittaa välillä pahasti ja siitä johtuen on rikkonut moottorin (toisaalta tuolla pitäis olla kuormituksen haistelu ettei polta moottoria??). Eikä tuo ensimmäisessä videossa oleva moottorin rungon liike ole normaalia.

                      Entäs kaikki oveen menevät johdot? niiden kunto, kerta ovi auki pelaa paremmin. Omassa cäbissä ainakin jos ikkuna on auki ja tulee virtakatko (akku irti), ja kun saa virrat takas niin ei nouse sitä ylemmäs, Eli olettaa että siinä on ikkunan yläraja... Olipas sekavasti kirjoitettu toivottavasti ymmärrätte
                      E60 530 xda -08
                      E46 330 ci -02

                      EX E36 325i Cabriolet -95 Individual

                      Ex: E60 530d -05, E36 316 Ti Compact -97.

                      Comment

                      • Markojs
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2014
                        • 160
                        • Kirkkonummi

                        #12
                        Originally posted by TH88 View Post
                        Kuulostais siltä että moottorin sisällä hampaat lyö yli. Katso sinne moottorin sisälle miltä siellä näyttää. Voi olla että lasinnostimen mekanismi jumittaa välillä pahasti ja siitä johtuen on rikkonut moottorin (toisaalta tuolla pitäis olla kuormituksen haistelu ettei polta moottoria??). Eikä tuo ensimmäisessä videossa oleva moottorin rungon liike ole normaalia.

                        Entäs kaikki oveen menevät johdot? niiden kunto, kerta ovi auki pelaa paremmin. Omassa cäbissä ainakin jos ikkuna on auki ja tulee virtakatko (akku irti), ja kun saa virrat takas niin ei nouse sitä ylemmäs, Eli olettaa että siinä on ikkunan yläraja... Olipas sekavasti kirjoitettu toivottavasti ymmärrätte
                        Joo, tuli purettuu koko härpäke eilen tosiaan irti ja katottuu kaikki läpitte ja kaikki näyttäis olevan ehjää paitsi juuri tuo moottoria keskittävä muoviholkki mistä JNIJNI kertoi... se oli iha solmussa sielä..

                        Koko mekanismi oli aikasemmin vaan 2 pultilla kiinni neljän sijasta et liekö päässy elämään ja tuhoomaan tuon sitten, no nyt on kaikki pultit kuitenkin paikallaa ja katotaa oliko vika tuossa kunhan saan tuon uudenmuoviholkin ja vaihdettua sen.

                        Moottoriaki ajelin sitten ilman että oli nostimessa kiinni kun sain purettua ja toimii mainiosti.

                        Sit viel etukäteen et sitten kun pääsen kasaa tuon takas nii mul on uudet klipsut nyt ja kaikki kiskot putsattu yms nyt, nii millä nuo kannattais rasvata? Itse meinasin vaa et WD-40 kiskot yms? mut olin kuulevinaan et liukupaloihin ja hammasrattaisii vaik jotai Litiumrasvaa?

                        Comment

                        • Adky
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2013
                          • 250
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by Markojs View Post
                          Nyt tuo päätti sitten jumittua ihan alas eli lasi oven sisässä niin ettei pysty edes sormenpäillä saamaan kiinni siitä ja avittaa.. ei rutise tällä kertaa mut jumis on taas..

                          Moottorin sisällä/takana näyttäys tapahtuvan jotai omaa elämää mitä lie ku pullistelee ku painelee ylös alas..
                          Otin pienen video klipin jos vaikka joku viisaampi osais sanoa mikä siellä vois jumittaa..

                          http://tinypic.com/r/294ksg7/8
                          ja ei tosiaan liiku tuon enempi.

                          Kuha saa tuon jollai ilveellä nostettua nii voin ottaa videoklipin siitä ruksutuksesta ja mitä se oikeesti tekee nii kertoo varmasti enemmän ku tuhat sanaa.

                          No nyt sain nostettuu sen taas sieltä ylös ja otin vähä videopätkää mun älypuhelimella mitä en näyttävästi osannu pitää edes oikein päin ja akku loppu nii ei juuri nyt saa uutta pätkää otettua..
                          mut tuossa pari sec jälkee ehkä saa jotai selvää joku viisaampi
                          http://tinypic.com/r/2uo2hja/8
                          Mulla teki täysin samaa, johtus siitä ku vanha omistaja oli tehny jonkun hitsipatentin ja noi kaks runkoa ei pystynyt keskenään synkronoimaan oikein. Ostin forumeilta käytetyn rungon ja taas pelittää.
                          Toi on joko samantyylinen, tai sit ahdistaa vaan sieltä peilin kolmiotiivisteen kohdalta. Ne gliderit kannattaa kans uusia, ja tarkistaa et rungot lukittuu ja pysyy niissä oikein kiinni.

                          Comment

                          • Controll3d
                            BTCF Member
                            • Nov 2009
                            • 332
                            • Iisalmi

                            #14
                            Itsellä oli tuon auton ostaessa ongelmana se että yläasennossa niinkuin hakkasi "rajoitinvasten" ikkunaa sulkiessa.

                            Irrotuksen jälkeen paljastui että mekanismistä puuttui hampaita. Ei edes kokonaan, vaan puoliksi kulunut pois. Pikaisella katsauksella näytti että kaikki ok. Luultavasti ollut jo kauan ongelma ja vaihdettu moottorikin tästä syystä kertaalleen.

                            Toinen mikä oli että tarpeeksi kauan kun sen kanssa pelaili ja vaihdetun mekanismin kanssa niin jumitti ala-asentoon. Ei suostunut ylöspäin lähtemään napista. Alas olisi kyllä ollut menossa. Nähtävästi noissa moottoreissa on jonkinlainen muistitoiminto olevinaan ylä/ala maksimille.

                            Onneksi luin asiasta että moottori kannattaa irrallaan ollessa "kalibroida" alasentoon ennen asennusta. Ajoin alaspäin napilla kunnes pysähtyi itsestään ja moottori kiinni mekanismiin. Hyvin toimii nyt eikä rutise tai pompi missään vaiheessa.
                            (Tosin moottori kiinni nyt vain kahdella siinä rungossa, tämän kun tietää itse niin ei tule yllätyksiä)
                            Last edited by Controll3d; 05-05-2014, 10:08.
                            Käyttis: -
                            Projekti: E36 328i Coupe M-Sport -95

                            °•. controll3d.kuvat.fiat-r.fi .•°

                            Comment

                            • Markojs
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2014
                              • 160
                              • Kirkkonummi

                              #15
                              Nyt on vika korjattu ja ikkuna pelaa ku junan vessa!

                              Vika oli siis juurikin tuossa muoviholkissa (mikä oli omassa tapauksessa mennyt kahtia ja solmuun)

                              Tuhannet kiitokset JNIJNI:lle uudesta muoviholkista ja kiitos kaikille ketä auttoivat vian etsinnässä!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎