Eli otsikon mukaisessa vehkeessä ei ole mulla ilmastointi koskaan toiminut ja nyt aloin selvittelemään hieman asiaa. Ensitöikseni tarkistin kompressorin magneettiventtiilin, että kykeytyykö se ja mitään ei näyttänyt tapahtuvan. Aluksi otin magneettikytkimen releen irti ja kytkin suoran virran ja kaskummaa, kompressori lähti pyörimään. Aluksi epäilin relettä vialliseksi, mutta kokeilin suoralla virralla sitä relettä ja hyvin se näytti kytkevän. Ilmeisesti komennot eivät tule releelle asti? Onko kellään mitään haisua, että mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään?
Käytettyäni kompuraa hetken manuaalisesti, tunsin toisen putken viilenevän ja toisen hieman lämpiävän. Ulkolämpötila oli 14 astetta ja mittasin lämpömittarilla sisälle tulevan ilman lämpötilaa jäähdytyksen ollessa kylmimmällä, eikä siinä ollut käytännössä yhtään eroa ulkoilmaan.
Taustatietoje vielä senverran, että viimekesänä purin ilmastoinnin flektin pois keulalta, kun se puhallin oli leikannut kiinni ja poltti aina sulakkeensa. Siinä näytti olleen myös joku pieni vastus. Voiko tuo flektin toimimattomuus/puute aiheuttaa tuon, ettei kompura lähde päälle? Moottori taitaa olla m50?
					Käytettyäni kompuraa hetken manuaalisesti, tunsin toisen putken viilenevän ja toisen hieman lämpiävän. Ulkolämpötila oli 14 astetta ja mittasin lämpömittarilla sisälle tulevan ilman lämpötilaa jäähdytyksen ollessa kylmimmällä, eikä siinä ollut käytännössä yhtään eroa ulkoilmaan.
Taustatietoje vielä senverran, että viimekesänä purin ilmastoinnin flektin pois keulalta, kun se puhallin oli leikannut kiinni ja poltti aina sulakkeensa. Siinä näytti olleen myös joku pieni vastus. Voiko tuo flektin toimimattomuus/puute aiheuttaa tuon, ettei kompura lähde päälle? Moottori taitaa olla m50?

 Autoilmastointeihin en ole perehtynyt. Mutta kyllä mulla sellainen veikkaus on että sulla on autosta vaan termari menny sökö eli termistori ei ohjaa kompuraa, koska se ei yksinkertaisesti toimi. Vika voi olla itse termostaatin säätörullassa tai anturissa. Jos vaikka se anturi olisi samassa paketissa sun muiden ilmastoinnin säätimien kanssa, voisi ehkä olla helpointa vaikka rompetorilta hakee uusi koko säädinpaketti.
 Autoilmastointeihin en ole perehtynyt. Mutta kyllä mulla sellainen veikkaus on että sulla on autosta vaan termari menny sökö eli termistori ei ohjaa kompuraa, koska se ei yksinkertaisesti toimi. Vika voi olla itse termostaatin säätörullassa tai anturissa. Jos vaikka se anturi olisi samassa paketissa sun muiden ilmastoinnin säätimien kanssa, voisi ehkä olla helpointa vaikka rompetorilta hakee uusi koko säädinpaketti.  ), eli se on ajantasalla autossa vallitsevasta lämpötilasta. Esim jos sinne haistelijaan puhaltaa kylmää ilmaa, alkaa suulakkeista tulemaan heti lämmintä ilmaa (pyynnin ollessa vaikka 22c). Vastaavasti jos sinne puhaltaa kuumaa ilmaa, niin lämpösen ilman tulo lakkaa heti ja se alkaa puhaltamaan suoraan viileää ulkoilmaa. Talvella myöskin aluksi sisälle tuleva ilma oli todella kuumaa, mutta sisätilojen lämmettyä tavoitelämpöön se haalensi sisääntulevan ilman lämpöä, jotta haluttu lämpötila pysyi tasaisena.
), eli se on ajantasalla autossa vallitsevasta lämpötilasta. Esim jos sinne haistelijaan puhaltaa kylmää ilmaa, alkaa suulakkeista tulemaan heti lämmintä ilmaa (pyynnin ollessa vaikka 22c). Vastaavasti jos sinne puhaltaa kuumaa ilmaa, niin lämpösen ilman tulo lakkaa heti ja se alkaa puhaltamaan suoraan viileää ulkoilmaa. Talvella myöskin aluksi sisälle tuleva ilma oli todella kuumaa, mutta sisätilojen lämmettyä tavoitelämpöön se haalensi sisääntulevan ilman lämpöä, jotta haluttu lämpötila pysyi tasaisena.
							
						
Comment