Announcement

Collapse
No announcement yet.

320ia -92 kylmästöinnin kompura ei kytkeydy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonimies
    Bimmer Rookie
    • Jan 2013
    • 48
    • Vääksy

    320ia -92 kylmästöinnin kompura ei kytkeydy

    Eli otsikon mukaisessa vehkeessä ei ole mulla ilmastointi koskaan toiminut ja nyt aloin selvittelemään hieman asiaa. Ensitöikseni tarkistin kompressorin magneettiventtiilin, että kykeytyykö se ja mitään ei näyttänyt tapahtuvan. Aluksi otin magneettikytkimen releen irti ja kytkin suoran virran ja kaskummaa, kompressori lähti pyörimään. Aluksi epäilin relettä vialliseksi, mutta kokeilin suoralla virralla sitä relettä ja hyvin se näytti kytkevän. Ilmeisesti komennot eivät tule releelle asti? Onko kellään mitään haisua, että mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään?

    Käytettyäni kompuraa hetken manuaalisesti, tunsin toisen putken viilenevän ja toisen hieman lämpiävän. Ulkolämpötila oli 14 astetta ja mittasin lämpömittarilla sisälle tulevan ilman lämpötilaa jäähdytyksen ollessa kylmimmällä, eikä siinä ollut käytännössä yhtään eroa ulkoilmaan.

    Taustatietoje vielä senverran, että viimekesänä purin ilmastoinnin flektin pois keulalta, kun se puhallin oli leikannut kiinni ja poltti aina sulakkeensa. Siinä näytti olleen myös joku pieni vastus. Voiko tuo flektin toimimattomuus/puute aiheuttaa tuon, ettei kompura lähde päälle? Moottori taitaa olla m50?
    320IA Touring //M-sport 2003
  • Mokoma
    BTCF Member
    • Jun 2009
    • 767
    • 013 - Koskenkorva

    #2
    Automaatti- vai manuaali-ilmastointi?
    BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

    Originally posted by kaol
    Ongelma: Kolmekutonen.

    Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

    Comment

    • BMW
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 3822
      • California

      #3
      Originally posted by Jonimies View Post
      Eli otsikon mukaisessa vehkeessä ei ole mulla ilmastointi koskaan toiminut ja nyt aloin selvittelemään hieman asiaa. Ensitöikseni tarkistin kompressorin magneettiventtiilin, että kykeytyykö se ja mitään ei näyttänyt tapahtuvan. Aluksi otin magneettikytkimen releen irti ja kytkin suoran virran ja kaskummaa, kompressori lähti pyörimään. Aluksi epäilin relettä vialliseksi, mutta kokeilin suoralla virralla sitä relettä ja hyvin se näytti kytkevän. Ilmeisesti komennot eivät tule releelle asti? Onko kellään mitään haisua, että mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään?

      Käytettyäni kompuraa hetken manuaalisesti, tunsin toisen putken viilenevän ja toisen hieman lämpiävän. Ulkolämpötila oli 14 astetta ja mittasin lämpömittarilla sisälle tulevan ilman lämpötilaa jäähdytyksen ollessa kylmimmällä, eikä siinä ollut käytännössä yhtään eroa ulkoilmaan.

      Taustatietoje vielä senverran, että viimekesänä purin ilmastoinnin flektin pois keulalta, kun se puhallin oli leikannut kiinni ja poltti aina sulakkeensa. Siinä näytti olleen myös joku pieni vastus. Voiko tuo flektin toimimattomuus/puute aiheuttaa tuon, ettei kompura lähde päälle? Moottori taitaa olla m50?
      Siis lauhduttimen puhallinmoottorin olet purkanut pois ilman että olet uutta laittanut? Ei tule ilmastointi toimimaan ilman puhallinta.

      Mittaa saako rele sähköä?

      Sekoitatko nyt magneettiventtiilin ja magneettikytkimen toisiinsa?

      Magneettikytkin kytkee vedon hihnapyörältä avokompuralle ja magneettiventtiili on sähköinen venttiili kylmäaineen syöttämiseksi höyrystinpatterille.

      Ja kompressorilta lähtee kuumakaasuputki jonka kuuluis kuumentua kompuran pyöriessä ja kompressorille tulee kuumakaasuputkea paksumpi imuputki jonka kuuluis olla kylmä.
      P
      R
      N
      D

      Comment

      • Jonimies
        Bimmer Rookie
        • Jan 2013
        • 48
        • Vääksy

        #4
        Joo eli tosiaan magneettikytkintä tarkoitin, joka nimenomaan kytkee sen kompressorin hihnapyörään. Ja lauhduttimen edestä on otettu se flekti kokonaan pois, kun se oli leikannut kiinni. Ajattelin, että maantiellä sitä ei tarvitse, kun suurin osa ajosta on juuri maantieajoa.
        320IA Touring //M-sport 2003

        Comment

        • Mikkeri
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2011
          • 805
          • Suomi

          #5
          Aika selkeää on ettei järjestelmässä ole riittävästi ainetta, jos kerran ohjainyksikkö ei anna komentoa magnettiikytkimelle.
          TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
          TDS osaa.

          Comment

          • Mikkeri
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2011
            • 805
            • Suomi

            #6
            Meneekö järjestelmään R12 vai R134a aineet?
            TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
            TDS osaa.

            Comment

            • BMW
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 3822
              • California

              #7
              Originally posted by Mikkeri View Post
              Aika selkeää on ettei järjestelmässä ole riittävästi ainetta, jos kerran ohjainyksikkö ei anna komentoa magnettiikytkimelle.
              Onko näissä auton ilmastoinneissa painekytkimiä tmv. automatiikkaa joka tunnistaisi liian pienet paineet eikä siten kytke magneettikytkintä lainkaan käyntiin?

              Aloittajan kannattaa pistää painemittarit pikaliittimillä kiinni ja tsekata paineet.
              P
              R
              N
              D

              Comment

              • BMW
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 3822
                • California

                #8
                Originally posted by Jonimies View Post
                Joo eli tosiaan magneettikytkintä tarkoitin, joka nimenomaan kytkee sen kompressorin hihnapyörään. Ja lauhduttimen edestä on otettu se flekti kokonaan pois, kun se oli leikannut kiinni. Ajattelin, että maantiellä sitä ei tarvitse, kun suurin osa ajosta on juuri maantieajoa.
                Kyllä se puhallin on siellä oltava. Hommaat uuden puhaltimen ja laitat kiinni. Riskinä on kuumakaasun lämpötilan nousu ja siitä seuraava öljyn leikkaantuminen joka rikkoo puolestaan kompuran. Hyvässä tapauksessa katkoo vain lämpösuojasta kompuran pois pelistä.
                P
                R
                N
                D

                Comment

                • Jonimies
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2013
                  • 48
                  • Vääksy

                  #9
                  R12 kylmäaineet on ja pyöritin ilmastointia tyhjäkäynnillä n. 2min ja tunsin toisen putken viilenevän ja toisen hieman lämpiävän. Ohitin releen ja kytkin magneettikytkimelle suoran virran, jolloin järjestelmä hurahti käyntiin.

                  Onko siinä vakioflektissä lisäksi joku lämpoanturi tms? Ajattelin, että voiko tilalle laittaa jonkun toisen sähköisen flektin (löytyisi yksi tallista), vai tarviiko olla juuri se alkuperäinen?

                  edit. Ja joku kysyi, että onko manuaali vai automaatti ilmastointi. Näissä tämän ikäisissä ei käsittääkseni ole mitään täysautomaattista tai manuaalista ilmastointia. Tarjolla on vain yksi vaihtoehto ja kyseinen ilmastointi on semi-automaatti jossa automatiikka hoitaa tarvittavan sisääntulevan ilman lämpötilan (rullassa asteet 18-26) ja puhallin-nopeus ja suulakkeet valitaan käsikäytöllä.
                  Last edited by Jonimies; 08-05-2014, 22:56.
                  320IA Touring //M-sport 2003

                  Comment

                  • BMW
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 3822
                    • California

                    #10
                    Originally posted by Jonimies View Post
                    R12 kylmäaineet on ja pyöritin ilmastointia tyhjäkäynnillä n. 2min ja tunsin toisen putken viilenevän ja toisen hieman lämpiävän. Ohitin releen ja kytkin magneettikytkimelle suoran virran, jolloin järjestelmä hurahti käyntiin.

                    Onko siinä vakioflektissä lisäksi joku lämpoanturi tms? Ajattelin, että voiko tilalle laittaa jonkun toisen sähköisen flektin (löytyisi yksi tallista), vai tarviiko olla juuri se alkuperäinen?

                    edit. Ja joku kysyi, että onko manuaali vai automaatti ilmastointi. Näissä tämän ikäisissä ei käsittääkseni ole mitään täysautomaattista tai manuaalista ilmastointia. Tarjolla on vain yksi vaihtoehto ja kyseinen ilmastointi on semi-automaatti jossa automatiikka hoitaa tarvittavan sisääntulevan ilman lämpötilan (rullassa asteet 18-26) ja puhallin-nopeus ja suulakkeet valitaan käsikäytöllä.
                    En usko että lauhdutinpuhaltimessa lämpötila-anturia on. Yleensä lauhdutinpuhallinta ohjataan (jos ohjataan ylipäätään) paineen mukaan eikä lämpötilan. Toisinaan lauhdutinpuhallin on kytketty käymään vain kun kompura pyörii. Jos nyt meinaat jonkun toisen puhaltimen laittaa, niin varmistu ainakin siitä että puhallussuunta on sama kuin edellisellä puhaltimella.

                    Olisko termostaatti rikki, eli lämpötilansäädin ei kytke magneettikytkintä missään vaiheessa?

                    Tai olisiko ilmastoinnin painokytkin rikki?

                    Nuo olisi ihan hyvä selvittää.
                    P
                    R
                    N
                    D

                    Comment

                    • Jonimies
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2013
                      • 48
                      • Vääksy

                      #11
                      Originally posted by BMW View Post
                      En usko että lauhdutinpuhaltimessa lämpötila-anturia on. Yleensä lauhdutinpuhallinta ohjataan (jos ohjataan ylipäätään) paineen mukaan eikä lämpötilan. Toisinaan lauhdutinpuhallin on kytketty käymään vain kun kompura pyörii. Jos nyt meinaat jonkun toisen puhaltimen laittaa, niin varmistu ainakin siitä että puhallussuunta on sama kuin edellisellä puhaltimella.

                      Olisko termostaatti rikki, eli lämpötilansäädin ei kytke magneettikytkintä missään vaiheessa?

                      Tai olisiko ilmastoinnin painokytkin rikki?

                      Nuo olisi ihan hyvä selvittää.
                      Missä tuo termostaatti + lämpötilansäädin sijaitsee? Ilmastoinnin painokytkin näyttäisi olevan ehjä, sillä kyseiseen nappulaan syttyy vihreä valo ja moottori ottaa selkeästi pikkusen lisää kierroksia, kun ilmastoinnin kytkee päälle.
                      320IA Touring //M-sport 2003

                      Comment

                      • BMW
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 3822
                        • California

                        #12
                        Originally posted by Jonimies View Post
                        Missä tuo termostaatti + lämpötilansäädin sijaitsee? Ilmastoinnin painokytkin näyttäisi olevan ehjä, sillä kyseiseen nappulaan syttyy vihreä valo ja moottori ottaa selkeästi pikkusen lisää kierroksia, kun ilmastoinnin kytkee päälle.
                        Lämpötilansäädin kojetaulussa toimii termostaattina. Termostaatin anturin sijaintia en tiedä, olisiko sekin kojetaulussa?

                        Olisko sulla mahdollista koittaa toisella ilmastoinnin säätimillä jos alkaisi toimimaan?

                        Ilmastointi hommista mulla on tietoa, mutta enemmänkin esim. junien, hotellien ja tehtaiden jäähdytyksistä Autoilmastointeihin en ole perehtynyt. Mutta kyllä mulla sellainen veikkaus on että sulla on autosta vaan termari menny sökö eli termistori ei ohjaa kompuraa, koska se ei yksinkertaisesti toimi. Vika voi olla itse termostaatin säätörullassa tai anturissa. Jos vaikka se anturi olisi samassa paketissa sun muiden ilmastoinnin säätimien kanssa, voisi ehkä olla helpointa vaikka rompetorilta hakee uusi koko säädinpaketti.

                        Saattaa olla että joku toinen pystyisi auttamaan paremmin, kun nää autoilmastoinnit ei tosiaan ole mulle tuttua kauraa.
                        P
                        R
                        N
                        D

                        Comment

                        • Jonimies
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2013
                          • 48
                          • Vääksy

                          #13
                          Originally posted by BMW View Post
                          Lämpötilansäädin kojetaulussa toimii termostaattina. Termostaatin anturin sijaintia en tiedä, olisiko sekin kojetaulussa?

                          Olisko sulla mahdollista koittaa toisella ilmastoinnin säätimillä jos alkaisi toimimaan?

                          Ilmastointi hommista mulla on tietoa, mutta enemmänkin esim. junien, hotellien ja tehtaiden jäähdytyksistä Autoilmastointeihin en ole perehtynyt. Mutta kyllä mulla sellainen veikkaus on että sulla on autosta vaan termari menny sökö eli termistori ei ohjaa kompuraa, koska se ei yksinkertaisesti toimi. Vika voi olla itse termostaatin säätörullassa tai anturissa. Jos vaikka se anturi olisi samassa paketissa sun muiden ilmastoinnin säätimien kanssa, voisi ehkä olla helpointa vaikka rompetorilta hakee uusi koko säädinpaketti.

                          Saattaa olla että joku toinen pystyisi auttamaan paremmin, kun nää autoilmastoinnit ei tosiaan ole mulle tuttua kauraa.
                          Senverran tota sisällä olevan ilmastoinnin taulun toimintaa on kokeiltu, että se pitää autossa tarkalleen kyllä oikean lämpötilan (paitsi helteellä ), eli se on ajantasalla autossa vallitsevasta lämpötilasta. Esim jos sinne haistelijaan puhaltaa kylmää ilmaa, alkaa suulakkeista tulemaan heti lämmintä ilmaa (pyynnin ollessa vaikka 22c). Vastaavasti jos sinne puhaltaa kuumaa ilmaa, niin lämpösen ilman tulo lakkaa heti ja se alkaa puhaltamaan suoraan viileää ulkoilmaa. Talvella myöskin aluksi sisälle tuleva ilma oli todella kuumaa, mutta sisätilojen lämmettyä tavoitelämpöön se haalensi sisääntulevan ilman lämpöä, jotta haluttu lämpötila pysyi tasaisena.
                          Last edited by Jonimies; 10-05-2014, 00:05.
                          320IA Touring //M-sport 2003

                          Comment

                          • Kissvesala
                            Moderator
                            • Jun 2010
                            • 3110
                            • Liminka

                            #14
                            Laita ny vaan alkuun se flekti koska se ilmastointi on siitä riippuvainen ja seuraava etappi on selvittää paja joka r12 ainetta vielä saa täytettyä. (Ei ihan joka paikasta löydy)
                            Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                            Kissvesala.fi
                            Priva tai o443424479

                            Comment

                            • BMW
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 3822
                              • California

                              #15
                              Originally posted by Jonimies View Post
                              Senverran tota sisällä olevan ilmastoinnin taulun toimintaa on kokeiltu, että se pitää autossa tarkalleen kyllä oikean lämpötilan (paitsi helteellä ), eli se on ajantasalla autossa vallitsevasta lämpötilasta. Esim jos sinne haistelijaan puhaltaa kylmää ilmaa, alkaa suulakkeista tulemaan heti lämmintä ilmaa (pyynnin ollessa vaikka 22c). Vastaavasti jos sinne puhaltaa kuumaa ilmaa, niin lämpösen ilman tulo lakkaa heti ja se alkaa puhaltamaan suoraan viileää ulkoilmaa. Talvella myöskin aluksi sisälle tuleva ilma oli todella kuumaa, mutta sisätilojen lämmettyä tavoitelämpöön se haalensi sisääntulevan ilman lämpöä, jotta haluttu lämpötila pysyi tasaisena.
                              Haistelija on nimenomaan termarin anturi. Mutta tosiaan, laita uusi lauhduttimen puhallin nyt kiinni koska ilman sitä ilmastointisi ei tuu koskaan toimimaan niinkuin sen pitäis. Kokeilet sen jälkeen herääkö kompura.


                              Jos sulla on vaan kylmäaineet pihalla (selviää paineet mittaamalla), Isceon 49 on korvaava kylmäaine R12, sitä löytyy kyllä hyvinvarustetuista huolloista. Mahdollinen vuoto löytynee kompuran kyljessä olevasta akselin läpiviennistä.
                              P
                              R
                              N
                              D

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎