Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36:sta hankkimassa, muutama kysymys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duunari76
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 292

    E36:sta hankkimassa, muutama kysymys

    Oon päättäny päästää tuon e39:n eteenpäin, kun se nyt kivuttomasti menis tutulle miehelle, ja tilalle olis harkinnassa 318IS, 320, 323, 325 tai 328 e36:nen. Kolme jälkimmäistä mieluiten, jos nyt ei aivan timanttikuntoista ja hyvin varusteltua 318is/320 satu saamaan polkuhintaan.

    Tuollainen seikka kuitenki mietityttää, että miten 323:lle ja 325:lle ilmoitetaan sama kiihtyvyys 0-100km/h (8 sek), vaikka jälkimmäisessä pitäisi olla huomattavasti paljon enemmän tehoa? Sitten vastaavasti 328 kiihtyy paljon reippaammin, kuin 325, vaikka tehoeroa ei ilmoiteta olevan juuri ollenkaan.

    Lisäksi kiinnostaa tietää, että minkä kokoiset renkaat näissä pitää olla alla, niin osaa sopivasti kikkailla tän nykyisen e39:n ja tuon mun ykkösauton ('06 Passat) rengastusten kanssa, kun tuo mun ykkösauto tarvinee kuitenki ens talveksi uudet kiekot noiden "merkittömien", mutta ajamattomien nastarenkaiden tilalle. Ovat kokoa 205/55/16.
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11037
    • Oulu

    #2
    323 ja 328 on varustettu m52 koneella, mikä on n.30kg kevyempi ja vääntää isommalta alueelta, mitä perus m50 kone. Tästä syystä m52 koneinen 323 ja m50 koneinen 325 on suoristuskyvyltään samaa luokkaa. 328:ssa on sitten isomman vääntöalueen lisäksi vielä ~40nm enemmän vääntöä, mitä 325:ssä. Myöskin 320:ssä tuntuu ero aika hyvin m52.n ja m50:n välillä. Koneen tyyppi vaihtuu siinä -95 tienoilla.

    Tuossa vielä video, mistä näkee kuinka paljon 328 jättää 325.sta https://www.youtube.com/watch?v=cUQeYB4R2rk

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • duunari76
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2005
      • 292

      #3
      Aivan. Tuollahan on varmaan aika iso merkitys myös polttoainetalouteen. No mitkä on e36:ssa viralliset rengaskoot, ja muistaako joku nyt vielä, että oliko se sillain päin, että e39:n vanteet sopii e36:een, mutta toisin päin ei?

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11037
        • Oulu

        #4
        joo tommonen m52 koneinen menee kyllä suhteellisen vähällä bensamäärällä.

        Oiskohan ollu tyyliin 205/60r15 perus rengaskoko. 225/45r17 ja 245/40r17 ainakin on ns. tehdaskoot. Tuolta nyt voi katsella miten muut koot sopii halkasijan kanssa yhteen: http://www.willtheyfit.com/

        e39:n vanteet passaa e36.een joo. Vaatii vaan väliin soviterenkaat, koska e39:ssä on 74,5mm keskireikä ja e36:ssa 72,5mm. Isompi ongelma on et, nimittäin e36:ssa orkkis vanteissa se on 45 tienoilla ja e39:ssä 20 tienoilla. e39:n vanteissa on siis riski, että raapii kaariin.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16353
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by Pazi88 View Post
          e39:n vanteissa on siis riski, että raapii kaariin.
          Tuntuu olevan normaalia tällä foorumilla...

          195/65-15, 205/60-15, 205/55-16 ja 225/45-17 e36 normikoot, e39 taitaa käyttää pykälää isompaa, esim. 16" 215/55 :think

          Comment

          • duunari76
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 292

            #6
            Olis nyt jo melko varmat kaupat tulossa yhdestä 328:sta, jos kaveri saa siihen leiman haettua. On sillä jo rullattu lähes 300tkm, mutta vaikuttais viriilille ja hyväkäyntiselle, eikä autossa muutenkaan ole ihmeempiä, mitä nyt pari pientä ruostekohtaa ja kuskin penkki revennyt. Aika kovasti auto hakeutuu kyllä tien uriin, mutta se lienee leveistä renkaista tai suuntauksista johtuvaa?

            Sellasta pitäis nyt tiedustella, että mitä tulis maksamaan tuohon vetokoukku ja vakionopeudensäädin? Ei tarvi olla uusia tai edes alkuperäisiä, vaan tarvikkeetki passaa. Tarviko tuohon koukulle olla se oikea johtosarja, vai meneekö jollain bilteman yleissarjalla?

            Toinen vaihtoehto olis tuollanen 323 Vaasasta:


            Onko joku käyny tuota katsomassa?

            Comment

            • MikkoJII
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 1807
              • Lapua

              #7
              Originally posted by jr66 View Post
              Tuntuu olevan normaalia tällä foorumilla...

              195/65-15, 205/60-15, 205/55-16 ja 225/45-17 e36 normikoot, e39 taitaa käyttää pykälää isompaa, esim. 16" 215/55 :think
              Toukassa on merkattu taakse laitettavaksi myös 245/35/17
              E32 750i 11/89

              Comment

              • ///Jone
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2009
                • 1280
                • HKI

                #8
                Originally posted by duunari76 View Post
                Olis nyt jo melko varmat kaupat tulossa yhdestä 328:sta, jos kaveri saa siihen leiman haettua. On sillä jo rullattu lähes 300tkm, mutta vaikuttais viriilille ja hyväkäyntiselle, eikä autossa muutenkaan ole ihmeempiä, mitä nyt pari pientä ruostekohtaa ja kuskin penkki revennyt. Aika kovasti auto hakeutuu kyllä tien uriin, mutta se lienee leveistä renkaista tai suuntauksista johtuvaa?

                Sellasta pitäis nyt tiedustella, että mitä tulis maksamaan tuohon vetokoukku ja vakionopeudensäädin? Ei tarvi olla uusia tai edes alkuperäisiä, vaan tarvikkeetki passaa. Tarviko tuohon koukulle olla se oikea johtosarja, vai meneekö jollain bilteman yleissarjalla?

                Toinen vaihtoehto olis tuollanen 323 Vaasasta:


                Onko joku käyny tuota katsomassa?
                Uriin hakeutuminen voi johtua monesta asiasta. Enemmän kiinnittäisin huomiota yleiseen kuntoon, noilla metreillä olisi hyvä olla kuitteja. Kilometrejä en katsoisi, jos kyseessä käyttölaite. Kunto ja varusteet ratkaisee. 323i on muuten ihan vaan sporttijakkarat, ei M-sport sisustaa. Muihin en osaa vastata.
                ______________________
                Nykyinen:
                Model 3

                BMW:t vuodesta 2009:
                i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎