Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25 nakutustunnistimen aihettamat ongelmat, aaltoileva kiihtyvyys ja puutuminen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Playpig
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 888
    • Iisalmi

    M50B25 nakutustunnistimen aihettamat ongelmat, aaltoileva kiihtyvyys ja puutuminen.

    Kellään kokemusta tällaisesta? Inpalla lukasin koodeja kun alkoi vaivaamaan aaltoileva kiihtyvyys ja välillä aivan onneton kulku. Kaasu pohjaan ja auto kiihtyy kuin vanha volga... Putkessa tuntuis myös "rötäävän" kun vika on päällä ja kaasu pohjassa.

    INPA antaa tällaista:

    20 Knock sensor Channel 1

    Error frequency: 50

    Engine speed 2520 1/min
    Coolant temperature 87,25 Grad C
    Hexcode=46A83FB532

    Open circuit
    Invalid working area (Plausibility fault)
    Fault stored after de-bouncing delay
    Error not present
    Sporadic error


    Kummallisinta tässä on se, että välillä vikaa ei ole ja välillä taas on. Aina kuitenkin kun koodin nollaa, niin tulee se jossain vaiheessa kuitenkin takaisin. Mutta ei esim pelkästään tyhjäkäynnillä.

    Joitain tapauksia olen netin syövereistä löytänyt, että nämä nakutustunnistimet hajoilee ja aiheuttaa juurikin tuollaista vikaa.
    Etummaisen saa ilmeisesti vaihdettua imusarjaa irroittamatta. Taaemman jos meinaa vaihtaa, niin imusarja on pakko vaihtaa. Kysymys onkin, että tilaanko aluksi yhden ja vaihdan sen tuohon eteen ja sitten vasta taaemmankin? Viitaten tuohon vikakoodin "Channel 1" kohtaan.
    Jos on kokemusta vastaavasta niin sana on vapaa.
    Nyt: E39 530DA Touring -98

    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
  • pazq
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 3154
    • 47200

    #2
    Seilaako sulla kulutusmittari kans kun vika on päällä? Itellä tekee puolellakaasulla kiihdyttäessä tommosta aaltoilevaa kiihtymistä ja aina kun kulutusmittari nousee, auto kiihtyy selvästi paremmin ja taas laskiessa kiihtyminen loppuu. Täydellä kaasulla ajaessa ei tee tuota. Taas jos antaa runtua vähän, niin jää tyhjäkäynti humppaamaan. Normaalin ajon jälkeen ei seilaa. Kai tuo jotenkin liittyy koneen lämpöihinkin mulla. Jos pitempään tyhjäkäynnillä, niin alkaa jossain vaiheessa humppaus 600-1100rpm ja tasoittuu sitten hetken päästä..

    Ja ei ole vielä lueskeltu mitään koodeja.

    Comment

    • Playpig
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 888
      • Iisalmi

      #3
      Oireet kuulostaa lähes samoilta mitä mullakin. Tosin lappu lattiassakin kulutusmittari seilaa toisinaan ja kiihtyvyys on aaltomaista. Joskus tyhjäkäynti humppaa muutaman sata kierrosta ylösalas ja taas tasoittuu normaaliksi. Putken päästä kuunneltuna myös välillä tuntuu putputtavan kummallisesti. Normaalitilanteessahan tyhjäkäynti putkenpäästä kuunneltuna pitäisi olla tasaista huminaa. Ajoittain on myös sellaista havaittavissa, että kun esim vaihtaa vaihdetta ylöspäin niin ihankuin kierrokset nousisivat hieman vaikka kaasun on nostanut ylös ennen kytkimen polkaisua.

      Imuvuodot käyn läpi vielä tämän viikon aikana. Mutta tuon etummaisen nakutustunnistimen varmaankin vaihdan. Sen kun saa vaihdettua suhtkoht pienellä purkamisella.
      Nyt: E39 530DA Touring -98

      ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

      Comment

      • Make H.
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1277
        • Kokkola

        #4
        MIstähän vois johtua oireiden kaltanen käyttäytyminen jos on boschin moott.ohjaus (eli ei nakutustunnistimia?) ja täyskaasulla ja osakaasulla kiihdyttäessä aaltomainen kiihtyvyys, täyskaasulla sen huomaa helpommin. Lambda toimii eikä anna ku vikakoodia "200 control unit internal fault" tjtn. ja tulee aina uudestaan vaik nollaa. Tyhjäkäynti jää vähä korkeelle mutta tasoittuu siitä hetken päästä, samoten ku vaihdetta vaihtaa niin pikkusen (ehkä 100-300rpm) hyppää kierrokset aina kun painaa kytkimen pohjaan:think....Uudet imusarjan ja kaasuläpän tiivisteet, haitariputki ja sille lisäilmaluistilta tuleva letku, muutkin näytti olevan kunnossa...Lambdaki näytti pelaavan ja kammen asentoanturi viime syksynä vaihdettu. Oisko kellään mitään ideaa, moottori m50b20:think? Niin ja osakaasulla/puolikaasulla ajettaessa tasaista nopeutta niin kulutusmittari saattaa seilata 0,5L verran...onko normaalia?

        Comment

        • Playpig
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 888
          • Iisalmi

          #5
          Noniin. Juuri sain vaihdettua tuon etummaisen nakutusanturin. Oli se muovivalu itse metallin ympäriltä lohkeillut monesta kohtaa irti. Tökkäsin uuden anturin paikalleen, nollasin vikakoodit ja ajelin koneen lämpöseks. Nyt vetää niinkuin eri autolla ajelis!

          Ainut mikä vielä hieman häiritsee on pikkuisen ailahteleva tyhjäkäynti. Siihen pitää tutustua paremmin semmoisen kanssa, joka osaa moottorin livedataa tulkita paremmin. :think
          Nyt: E39 530DA Touring -98

          ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

          Comment

          • deemu79
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2011
            • 453
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Playpig View Post
            Noniin. Juuri sain vaihdettua tuon etummaisen nakutusanturin. Oli se muovivalu itse metallin ympäriltä lohkeillut monesta kohtaa irti. Tökkäsin uuden anturin paikalleen, nollasin vikakoodit ja ajelin koneen lämpöseks. Nyt vetää niinkuin eri autolla ajelis!
            Satutko muistamaan minkä merkkinen tuo nakutustunnistin oli, jos oli marmorilta ostettu?
            Omaan -95 M52b28:siin tarvikkeena Facet 65€ ja marmorilta 120€
            sigpic
            328i Coupe M-Sport -95

            Comment

            • Playpig
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 888
              • Iisalmi

              #7
              Originally posted by deemu79 View Post
              Satutko muistamaan minkä merkkinen tuo nakutustunnistin oli, jos oli marmorilta ostettu?
              Omaan -95 M52b28:siin tarvikkeena Facet 65€ ja marmorilta 120€
              Ei ole marmorilta ostettu, kun saman osan saan työn puolesta kohtuu edullisesti suoraan Saksasta valmistajan varastosta. Boschin osa siis, joka siis kaiken jären mukaan pitäisi olla OEM asennusosa. Ainakin se jonka pois otin oli samoilla Boschin numeroilla varustettu.

              Tosin edelleen alavääntö hukassa. Ajoittain tyhjäkäynti humppaa hieman ja kierrokset laskeutuu tyhjäkäynnille hitaasti. Kunhan saan aikaiseksi niin käyn imuvuodot läpi sekä tarkastan tyhjäkäyntisäätimen kunnon.

              Voiko vanosvika aiheuttaa tällaista? Ei anna ainakaan vikakoodia sieltäpäin.
              Nyt: E39 530DA Touring -98

              ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

              Comment

              • deemu79
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2011
                • 453
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Playpig View Post
                Ei ole marmorilta ostettu, kun saman osan saan työn puolesta kohtuu edullisesti suoraan Saksasta valmistajan varastosta. Boschin osa siis, joka siis kaiken jären mukaan pitäisi olla OEM asennusosa. Ainakin se jonka pois otin oli samoilla Boschin numeroilla varustettu.

                Tosin edelleen alavääntö hukassa. Ajoittain tyhjäkäynti humppaa hieman ja kierrokset laskeutuu tyhjäkäynnille hitaasti. Kunhan saan aikaiseksi niin käyn imuvuodot läpi sekä tarkastan tyhjäkäyntisäätimen kunnon.

                Voiko vanosvika aiheuttaa tällaista? Ei anna ainakaan vikakoodia sieltäpäin.
                Paljon ajettu? Orkkis ilmamassamittari?
                sigpic
                328i Coupe M-Sport -95

                Comment

                • Playpig
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 888
                  • Iisalmi

                  #9
                  Vajaa 226tkm. Ilmamassamittari on tietääkseni alkuperäinen. Käynti muuttuu kun piuhan irroittaa ja jättää myös vikakoodin siitä.
                  Nyt: E39 530DA Touring -98

                  ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                  Comment

                  • deemu79
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2011
                    • 453
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Playpig View Post
                    Vajaa 226tkm. Ilmamassamittari on tietääkseni alkuperäinen. Käynti muuttuu kun piuhan irroittaa ja jättää myös vikakoodin siitä.
                    Vaihdoitko jo sen taaemman tunnistimen? Ja huohotinkamat uudet? Jos nuo kunnossa, sitten jää jäljelle sytty puoli ja mahd. vuotava(t) suutin/suuttimet. Se imm ei vaikuta tyhjäkäynnin heijaukseen, vaan kaasuun vastaamiseen, mutta siihen vaikuttaa moni muukin asia, et kannattaa sulkea nuo muut vaihtoehdot ensin pois.
                    sigpic
                    328i Coupe M-Sport -95

                    Comment

                    • Playpig
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 888
                      • Iisalmi

                      #11
                      Originally posted by deemu79 View Post
                      Vaihdoitko jo sen taaemman tunnistimen? Ja huohotinkamat uudet? Jos nuo kunnossa, sitten jää jäljelle sytty puoli ja mahd. vuotava(t) suutin/suuttimet. Se imm ei vaikuta tyhjäkäynnin heijaukseen, vaan kaasuun vastaamiseen, mutta siihen vaikuttaa moni muukin asia, et kannattaa sulkea nuo muut vaihtoehdot ensin pois.
                      En vaihtanut taaempaa vielä. Ei antanut siitä vikakoodia, ja on niin isotöinen vaihdettava että saa jäädä tuonnemmaksi. Kaikki alipaine ja imuputket olen kaksi vuotta sitten tarkastanut/uusinut. Vaikea uskoa, että niiden takia on tätä ongelmaa. Kunhan vaihdan tuon taaemman nakutusanturin, niin siinähän sitä tulee samalla tarkastettua kaikki imupuolen osat, kun ne pitää tieltä ensin irroittaa.

                      Suuttimet on 3.2 M3:sta 254cc/min ja käytössä E85 + lastu. Voihan se olla, että kun nyt on viinalla ajettu, niin suuttimet ovat alkaneet vuotamaan. Tosin mitään käynnistymisongelmia ei ole. Voiko suuttimen todeta vuotavaksi muutoin kuin jossain testipenkissä?
                      Nyt: E39 530DA Touring -98

                      ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                      Comment

                      • deemu79
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2011
                        • 453
                        • Helsinki

                        #12
                        Jos saat sinne paineen päälle jotenkin ja pääset samalla katsomaan. En nyt muista tuota suuttimien sijoitusta/imusarjan rakennetta tuosta suoraan, mutta periaatteessa jollain "patentilla" samalla kun otat sitä kannesta irti ni vois olla mahdollisuus nähdä. Itse kyllä kiikuttaisin ne johonkin huoltoon ni ei tarvisi tehdä virityksiä
                        sigpic
                        328i Coupe M-Sport -95

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎