Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/kaasuongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cuuca
    Bimmer Rookie
    • Jul 2013
    • 94
    • Espoo/Laurinlahti

    Käynti/kaasuongelma

    Moi!

    Tänään ajelin kotiin töistä ja yhtäkkisesti alkoi kuulumaan "röplötys" ääntä autosta (kierroksia about 2800, vauhtia 80). Tämä siis alkoi moottoritiellä.

    Menin seuraavasta liittymästä parkkiin katsomaan mitähän oli tapahtunut. Auto käy siis 800 kierroksella tyhjänkäynnillä, mutta samalla se heiluttaa koko autoa.. Eli putkikin heiluu mukavasti mukana. Kaasua annettaessa autoo rupeaa ns. rykimään, eikä tehoista tietoa, kuitenkin kiihtyy 0-100km tuntinopeuteen. Auto starttaa myös normaalisti. Kaasua annettaessa moottorista tulee valkoista savua ulos keulanpäästä. Tämän havainnon teimme ystäväni kanssa, joka tarkkaili moottoria "kaasutellessa". Missähän vika?

    Auton specsit: e36, vm. 1993 325i bensa!
    BMW 328 Ci -01
  • BiltemaMotorWork
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2013
    • 460
    • Joensuu

    #2
    Eikö savua tule pakoputkesta? Ei ku jos ois kannentiiviste mennyt.

    Comment

    • Cuuca
      Bimmer Rookie
      • Jul 2013
      • 94
      • Espoo/Laurinlahti

      #3
      Originally posted by BiltemaMotorWork View Post
      Eikö savua tule pakoputkesta? Ei ku jos ois kannentiiviste mennyt.
      Avattiin vähän konetta ja katsottiin sytytystulpat. Ensimmäistä kertaa näen, että sytytystulppa on hajonnut kolmeen osaan. Se oli aivan pirstaleina. Ostimme uudet sytytystulpat ja laitoimme ne kiinni, silti käy huonosti. Olisikohan kyseisen tulpan puola hajonnut? Nyt kysynkin:

      Sattuukohan kellään pääkaupunkiseudulla olemaan "ylimääräistä" puolaa jota voisi autoon kokeilla? Tosin, juuri katsoin, että motonetistä maksaa 44,90e.. taidanpas kipaista ostamaan. Katsotaan huomenna lisää.
      BMW 328 Ci -01

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #4
        tuliko kaikki tulpan osat ulos? Ettei mitään ole jäänyt koneeseen tai mennyt venttiilien seetipintojen kautta pakosarjaan?
        venttiilit hajalla?
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • Cuuca
          Bimmer Rookie
          • Jul 2013
          • 94
          • Espoo/Laurinlahti

          #5
          Originally posted by BeamR View Post
          tuliko kaikki tulpan osat ulos? Ettei mitään ole jäänyt koneeseen tai mennyt venttiilien seetipintojen kautta pakosarjaan?
          venttiilit hajalla?
          Tätä emme tiedä. Saimme kaikki näkyvillä olevat tulpan osat ulos (imuroimme ne "tietokone" suuttimella, se on sellainen tosi pienikokoinen) huolellisesti. Sitten irroitimme itse "kannan". Kannassa ei ollut oikeastaan jäljellä mitään muuta, kun pieni keskusta ja mikä rautakehys onkaan.
          BMW 328 Ci -01

          Comment

          • Cuuca
            Bimmer Rookie
            • Jul 2013
            • 94
            • Espoo/Laurinlahti

            #6
            Mitä ilmeisimmin emme saaneet. Puristuspainemittarilla mitattuna 2 sylinterin paineet on todella alhaiset verrattuna mihin muuhun sylinteriin. Eli koneremppaa. Mistähän saan tarvittavat osat tähän? Hehheh. Onpas mukavaa taas.
            BMW 328 Ci -01

            Comment

            • BiltemaMotorWork
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2013
              • 460
              • Joensuu

              #7
              Osiahan saa BMW merkkiliikkeestä, schmiedmannilta yms...

              Comment

              • Cuuca
                Bimmer Rookie
                • Jul 2013
                • 94
                • Espoo/Laurinlahti

                #8
                Originally posted by BiltemaMotorWork View Post
                Osiahan saa BMW merkkiliikkeestä, schmiedmannilta yms...
                Jep, näin saa. Kiitoksia! Se on sitten koneen avausta ja katsotaan, kuinka pitkistä venttiileistä on kyse..
                BMW 328 Ci -01

                Comment

                • Cuuca
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2013
                  • 94
                  • Espoo/Laurinlahti

                  #9
                  Nostetaas vanhaa ylös.

                  Nyt sitten tehdään kone remppaa. Ollaan saatu "korjaus" siihen pisteeseen, että mietitään mistähän saisi nokka-akselien lukitustyökalun, sekä sitten kannenpulttien irroitustyökalua.. näyttäisi olevan jonkunlainen torx pohjainen hylsy hakusessa. Kenelläkään tietoa, että olisiko mahdollisuutta pääkaupunkiseudun sisällä sellaista saada lainaan pariksipäivää tai olisiko kerhotallilla lainata sitä esim. päiväksi?

                  Onko ehdotuksia miten nämä saisi irti / kohdistettua ilman laitteita oikein?

                  -MN
                  BMW 328 Ci -01

                  Comment

                  • Make H.
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 1278
                    • Kokkola

                    #10
                    Originally posted by Cuuca View Post
                    Nostetaas vanhaa ylös.

                    Nyt sitten tehdään kone remppaa. Ollaan saatu "korjaus" siihen pisteeseen, että mietitään mistähän saisi nokka-akselien lukitustyökalun, sekä sitten kannenpulttien irroitustyökalua.. näyttäisi olevan jonkunlainen torx pohjainen hylsy hakusessa. Kenelläkään tietoa, että olisiko mahdollisuutta pääkaupunkiseudun sisällä sellaista saada lainaan pariksipäivää tai olisiko kerhotallilla lainata sitä esim. päiväksi?

                    Onko ehdotuksia miten nämä saisi irti / kohdistettua ilman laitteita oikein?

                    -MN
                    Ei tarvi välttämättä lukitustyökalua, suora viivain riittää jolla laittaa nokat asentaessa oikeaan asentoon nokkien "takapään" neliskulmioista. Torx-avaimen ja jatkovarren ja muunnoskappaleen 1/2" räikän vääntimelle hain biltemasta...Purkamis-/kasausohjeen mukaan vaan teet niin hyvä tulee. Ei tarvi kansirempas vauhtipyöräänkään mitään lukitustappia työntää, kuha pyörittelee kampiakselin värinänvaimentajassa olevan merkin jakopään kopassa olevaan merkkiin niin että nokka-akselin hammaspyörissä olevat nuolet osoittaa ylöspäin ja etummaiset nokat osoittaa yläviistoon kannen keskiosaa kohti ohjeen mukaan...

                    Comment

                    • Cuuca
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2013
                      • 94
                      • Espoo/Laurinlahti

                      #11
                      Originally posted by Make H. View Post
                      Ei tarvi välttämättä lukitustyökalua, suora viivain riittää jolla laittaa nokat asentaessa oikeaan asentoon nokkien "takapään" neliskulmioista. Torx-avaimen ja jatkovarren ja muunnoskappaleen 1/2" räikän vääntimelle hain biltemasta...Purkamis-/kasausohjeen mukaan vaan teet niin hyvä tulee. Ei tarvi kansirempas vauhtipyöräänkään mitään lukitustappia työntää, kuha pyörittelee kampiakselin värinänvaimentajassa olevan merkin jakopään kopassa olevaan merkkiin niin että nokka-akselin hammaspyörissä olevat nuolet osoittaa ylöspäin ja etummaiset nokat osoittaa yläviistoon kannen keskiosaa kohti ohjeen mukaan...
                      Moi!

                      Kiitos vinkistä, kohta teemme tämän. Bemari saatiin kyllä käymään, mutta jako taitaa heittää hieman. Kuitenkin uusi ongelma nyt edessä - keittää. Termari siis vaihtoon. Pitääkö ne nuolet laittaa ihan ylös - vai koneen suuntasesti hieman vinoon? Onko ihan viralliset ohjeet jossain?

                      Mikähän osa tuo on joka tulee ilmanputsarille? 2 letkua jotka liittyvät tähän joka näyttää anturilla? Muistan lukeneeni joskus, että se saattaisi olla termostaatti myös? Itsellä pamahti se rikki äsken. Varmaan hintava osa laakkosella....

                      -MN
                      Last edited by Cuuca; 02-08-2014, 15:40. Reason: lisäinfoa
                      BMW 328 Ci -01

                      Comment

                      • Aguél
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2006
                        • 515
                        • Siuntio/Lohja

                        #12
                        Originally posted by Cuuca View Post
                        Moi!

                        Kiitos vinkistä, kohta teemme tämän. Bemari saatiin kyllä käymään, mutta jako taitaa heittää hieman. Kuitenkin uusi ongelma nyt edessä - keittää. Termari siis vaihtoon. Pitääkö ne nuolet laittaa ihan ylös - vai koneen suuntasesti hieman vinoon? Onko ihan viralliset ohjeet jossain?

                        Mikähän osa tuo on joka tulee ilmanputsarille? 2 letkua jotka liittyvät tähän joka näyttää anturilla? Muistan lukeneeni joskus, että se saattaisi olla termostaatti myös? Itsellä pamahti se rikki äsken. Varmaan hintava osa laakkosella....

                        -MN
                        Jakopääremonttiin löytyy netistä (google) ohjeita kuvien kanssa vaikka kuinka paljon. Se osa mihin kaksi letkua tulee ei ole mitenkään erityisen tärkeä. Voit jättää sen pois ja laittaa putken pätkällä letkut yhteen. Se ei vaikuta koneen keittämiseen eikä ole se termostaatti mitä nyt olet hakemassa vian aiheuttajana. Onko jäähdytys järjestelmä varmasti ilmattu huolellisesti ettei ole ilmataskuja vain jäänyt johonkin ja tästä johtuen vesikierto ei toimi kunnolla. Voi joskus olla näissä kolmekutosissa hieman tiukassa saada kaikki ilma pois järjestelmästä. Tähänkin hommaan löytyy tältä foorumilta hyviä ohjeita.
                        325i Coupe
                        Ex BMW:t
                        E34 530iA V8 touring
                        E36 316i
                        E34 535i
                        E30 316i

                        Comment

                        • Cuuca
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2013
                          • 94
                          • Espoo/Laurinlahti

                          #13
                          Originally posted by Aguél View Post
                          Jakopääremonttiin löytyy netistä (google) ohjeita kuvien kanssa vaikka kuinka paljon. Se osa mihin kaksi letkua tulee ei ole mitenkään erityisen tärkeä. Voit jättää sen pois ja laittaa putken pätkällä letkut yhteen. Se ei vaikuta koneen keittämiseen eikä ole se termostaatti mitä nyt olet hakemassa vian aiheuttajana. Onko jäähdytys järjestelmä varmasti ilmattu huolellisesti ettei ole ilmataskuja vain jäänyt johonkin ja tästä johtuen vesikierto ei toimi kunnolla. Voi joskus olla näissä kolmekutosissa hieman tiukassa saada kaikki ilma pois järjestelmästä. Tähänkin hommaan löytyy tältä foorumilta hyviä ohjeita.
                          Mietimme juuri, että ilmaus on todennäköisin ongelma. Tai, se on. Ei se muuten näin tekisi. Uudelleen siis ilmaamaan. Kiitos vinkistä!
                          BMW 328 Ci -01

                          Comment

                          • Make H.
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 1278
                            • Kokkola

                            #14
                            Originally posted by Cuuca View Post
                            Moi!

                            Kiitos vinkistä, kohta teemme tämän. Bemari saatiin kyllä käymään, mutta jako taitaa heittää hieman. Kuitenkin uusi ongelma nyt edessä - keittää. Termari siis vaihtoon. Pitääkö ne nuolet laittaa ihan ylös - vai koneen suuntasesti hieman vinoon? Onko ihan viralliset ohjeet jossain?

                            Mikähän osa tuo on joka tulee ilmanputsarille? 2 letkua jotka liittyvät tähän joka näyttää anturilla? Muistan lukeneeni joskus, että se saattaisi olla termostaatti myös? Itsellä pamahti se rikki äsken. Varmaan hintava osa laakkosella....

                            -MN
                            Koneen suuntaisesti ylös eli kone autoon asennettunahan ne tulee koneen kallistuskulman mukaan vinoon. Tuossa on niin paljo muuttujia että ei pitäs väärin saaha kuha kattoo et dampperi merkisä ja ekat nokat näyttää yläviistoon keskelle, asennettaessa vielä viivaimella varmistaa että nokat on prikulleen suoras...

                            Comment

                            • Cuuca
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2013
                              • 94
                              • Espoo/Laurinlahti

                              #15
                              Originally posted by Make H. View Post
                              Koneen suuntaisesti ylös eli kone autoon asennettunahan ne tulee koneen kallistuskulman mukaan vinoon. Tuossa on niin paljo muuttujia että ei pitäs väärin saaha kuha kattoo et dampperi merkisä ja ekat nokat näyttää yläviistoon keskelle, asennettaessa vielä viivaimella varmistaa että nokat on prikulleen suoras...
                              Moi! Kiitos vinkeistä - juuri saavuin korjaamasta autoa. Jaon pitäisi olla nyt kunnossa, ja lämmöt pysyy nyt kurissa. Syynä oli surkea ilmaus - auton käyntiin ei mitään eroa oikeastaan. Käy todella surkeasti ja nakuttaa edelleen (Autolla ei siis ajettu vasta konerempan jälkeen kuin max.10km, päällä käytetty yhteensä 30min.) Pitäisi varmaan vikakoodit lukaista ennen kuin tietää missä vika.. pitääpä katsella.

                              -MN
                              Last edited by Cuuca; 05-08-2014, 01:18. Reason: Lisäys
                              BMW 328 Ci -01

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎