Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 sedan vastaan coupe (paino etc)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gerhard
    Bimmer Rookie
    • Nov 2012
    • 36
    • Pori

    E36 sedan vastaan coupe (paino etc)

    Modernimpaa harraste aihiota kartoittamassa kun alkaa usko loppua 70luvun vintage vehkeista..
    Eli "rajuksi katu"/rata autoksi (myös drifting) tulossa. kun suomen saatavuuteen/hinta tasoon tutustuu
    niin BMW E36 esiintyy yhtenä mielenkiintoisimpana autona.. miettien: paino, hinta, viritys potentiaali jne...

    Mutta tarkemmin teknisiin spekseihin tutustuessani (http://www.carfolio.com/search/resul...e&modelmatch=e) askarruttaa tuo sedanin ja Coupen välinen paino ero sedanin hyväksi (melkein 100kg) mistäkö tämä johtuu??
    luulisi tilanteen olevan toisin päin...jotain tekemistä korin jäykkyyden kanssa:think.. jollain omakohtaisia punnitus tuloksia?

    Näytti olevan raide leveydetkin sedanin eduksi..

    Mitäs eroja löytyy 6syl ja 4syl korien väliltä? Moottoria kun ei ole päätetty, pysyneekö edes bmw merkkisenä...

    Joten kumpiko viritys aihioksi, sedan vai coupe ?? ulkonäöllä ei väliä... toki coupe kauniimpi omaan silmäänkin olisi...

    Voi myös kommentoida kokemuksia turvakaarien rakentelusta E36:seen , Wisefab kokemuksia tai mitä vaan mieleen tulee...
    Last edited by gerhard; 21-07-2014, 22:31.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16445
    • Asikkala

    #2
    Oman coupen ja kaverin sedanin painoero taisi olla otteen mukaan 40 kg, molemmissa m50b25 vanos, kattoluukku, ei ilmastointia eli varusteiltaan samanlaiset. Kun muistaisi kumpi oli kevyempi, taisi olla sedan :think Miten niin raideleveys sedanin eduksi, samat alustan osat molemmissa ?

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Jos en väärin muista niin sedanin kori taisi olla 10% jäykempi. Toisaalta jos puheissa on "raju vehje jolla driftataan" niin se tarkoittanee häkkiä. Paljonko se korin paino tai jäykkyys lähtötilanteessa vaikuttaa. Muut valinnat rakentaessa vaikuttaa enemmän. Lue foorumia, porukka on noihin koreihin rakennellut yhtä jos sun toista.

      my 2 cents, Jarno.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11107
        • Oulu

        #4
        Originally posted by petrolhead View Post
        Paljonko se korin paino tai jäykkyys lähtötilanteessa vaikuttaa....
        Sanoo mies joka sheivaa hinauslenkit painonsäästön vuoksi

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • gerhard
          Bimmer Rookie
          • Nov 2012
          • 36
          • Pori

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          Miten niin raideleveys sedanin eduksi, samat alustan osat molemmissa ?
          Sedanissa 1cm leveämpi raideleveys edessä ja takana (noh ehkä pilkun nussintaa tuollainen 1sentti) ja teoria tasollahan ajodynamiikan kannalta sitä parempi mitä leveämpi(ja tiedetään ei niin yksi selitteinen asia ja renkaiden et:llä voi ja tuleekin pelattua varsinkin drifting kääntyvyyksiä hakiessa) MUTTA pisti nyt silmään kun pelkkiä speksejä vertaili, ja ihmetyttää sekin jos kerran "samat alustan osat molemmissa".....

          Comment

          • gerhard
            Bimmer Rookie
            • Nov 2012
            • 36
            • Pori

            #6
            Originally posted by petrolhead View Post
            . Paljonko se korin paino tai jäykkyys lähtötilanteessa vaikuttaa.

            my 2 cents, Jarno.
            No mielestäni ~100kg on paljon lopputuloksen painossa, kilpa vehkeissä..
            Tällä tarkoitan sitä jos vertaan valmiita lopputuloksia samoilla muutoksilla ( eli tekisin sedanista kilpurin tai coupesta, samoilla muutoksilla eli häkki sisään joka tapauksessa molempiin ja vaikka vähän sisutan purkua molemmista [tosin sedanissa taitaa olla enemmänkin kevitettävää taka lasien mekanismit, taka ovet jne]) jolloinka tuo 100kg erotus näkyisi myös lopputuloksessa...

            Comment

            • gerhard
              Bimmer Rookie
              • Nov 2012
              • 36
              • Pori

              #7
              Originally posted by petrolhead View Post
              Jos en väärin muista niin sedanin kori taisi olla 10% jäykempi.

              my 2 cents, Jarno.
              no tämäkin olisi ns "yksi ääni sedanin puolesta"...
              myöskin hyvin vaikea käsittää mistä johtuu? ..b-pilarin paikka keskemmällä autoa? vai mikäköhän sen tekee? kun luulisi että tuo valtava aukko (takaovea varten) tekisi korista ihan "fletkun"..:think

              Comment

              • ASDTurku
                Bimmer Rookie
                • Dec 2013
                • 145
                • Turku

                #8
                Coupessa matkustamo 10 cm taaempana. Lisäksi Coupessa tukivarsien kiin-
                nityspisteet ovat paremmin sopivat rata autoiluun. Itse olemme tekemässä
                Enduranseen sedanin tilalle coupe koria. Jos säännöt ei rajoita niin coupessa
                voi käyttää alumiini ovia niin paino on sen jälkeen lähes sama. Se korin jäykkyys on todennäköisesti kaarien asennuksen jälkeen samanlainen.

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  #9
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Jos en väärin muista niin sedanin kori taisi olla 10% jäykempi.
                  voin toki olla väärässä, mutta oliko Coupessa aina taittuvat takaselkänojat? siinä tulee jo melkoinen heikennys korijäykkyyteen jos siitä penkin takaa puuttuu pellit/vahvikkeet.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • gerhard
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2012
                    • 36
                    • Pori

                    #10
                    Originally posted by ASDTurku View Post
                    Coupessa tukivarsien kiin-
                    nityspisteet ovat paremmin sopivat rata autoiluun. coupessa
                    voi käyttää alumiini ovia niin paino on sen jälkeen lähes sama.
                    Tukivarsi asia kummastuttaa edelleen...kun luulin että molemmissa samanlaiset akselit? (kuten taisi olla jr66:senkin käsitys)..

                    Paino asiassa edelleen tähdennän sedanin ja coupen vertailua: eli jos tekisitte siihen sedan koriinne "aluminiset ovet" niin eikö se olisi sen ~100kg kevyempi kuin "coupe alumini ovilla"....

                    lisäksi ~50kg pudotus per ovi kuulostaa optimistiselta...
                    Last edited by gerhard; 22-07-2014, 14:57.

                    Comment

                    • gerhard
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2012
                      • 36
                      • Pori

                      #11
                      sopiiko konepelli ja etulokasuojat coupen ja sedanin välillä?
                      tuli mieleen kun 10cm eri paikassa ohjaamo....
                      Last edited by gerhard; 22-07-2014, 16:47.

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16445
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by gerhard View Post
                        sopiiko konepelli ja etulokasuojat coupen ja sedanin välillä?
                        tuli mieleen kun 10cm eri paikassa ohjaamo....
                        Ei sovi, myös kaikki lasit ja takakontin kansi on eri, vain maskipelti ja puskurit käy päikseen.
                        Edelleen olen sitä mieltä että alustarakenne on sama korimallista ja koneesta riippumatta.

                        Comment

                        • Axe27
                          BTCF Member
                          • Jul 2009
                          • 143
                          • Fin

                          #13
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Ei sovi, myös kaikki lasit ja takakontin kansi on eri, vain maskipelti ja puskurit käy päikseen.
                          Edelleen olen sitä mieltä että alustarakenne on sama korimallista ja koneesta riippumatta.
                          Kuin myös minä olen samassa uskossa että coupe/sedan samat alustan osat on. Ainakin ne mitä ollaan siirretty sedanista coupeen ei mitään eroa.

                          Coupé 325 koriin on menossa 323i tekniikka, tulossa joskus ainakin endurance Saloon luokkaan. M3 alustahan on sitten tas ihan eri asia eli onko sotkettu puurot ja vellit ?

                          Comment

                          • gerhard
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2012
                            • 36
                            • Pori

                            #14
                            Originally posted by Axe27 View Post
                            M3 alustahan on sitten tas ihan eri asia
                            tjuu tuollaista muistan itsekki monelta eri taholta kuulleeni...

                            sedanin ja coupen koepaneelitkin varmaan ihan erit? ...mutta kai nyt sentään jotkin yksityis kohdat sopii keskenään (mittaristo, ilman vaihto suuttimet, katkaisiat....?)

                            ja kuinkas on etu umpioiden laita?

                            Comment

                            • Axe27
                              BTCF Member
                              • Jul 2009
                              • 143
                              • Fin

                              #15
                              Originally posted by gerhard View Post
                              tjuu tuollaista muistan itsekki monelta eri taholta kuulleeni...

                              sedanin ja coupen koepaneelitkin varmaan ihan erit? ...mutta kai nyt sentään jotkin yksityis kohdat sopii keskenään (mittaristo, ilman vaihto suuttimet, katkaisiat....?)

                              ja kuinkas on etu umpioiden laita?
                              No jos rajua vehjettä meinaat tehdä niin aika pieniin asioihin takerrut...
                              Ostat vaan sen korin ja kaikki irti siitä, puhallus, vahvistushitsaus jne. Veikkaan että sen jälkeen ei paljon lampun mitat kiinnosta ;-)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎