Pitäisi oma E28 518i "päivittää" hieman tuoreempaan bemuun, ja noi otsikon korimallit voisivat olla sopivan hintaisia (M30- tai M50-koneella). Käyttökokemukset kiinnostaisivat, erityisesti korin ruostuminen noissa vanhemmissa E34:ssa mietityttää.. E34 olisi varmaankin hiljaisempi ja jämäkämpi, vai onko? Eli kaikki kommentit kyseisistä korimalleista ovat tervetulleita. Ja hakua olen jo käyttänyt, kun sitä kuitenkin joku ehottaa..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 vai E36?
Collapse
X
-
Molemmissa hyvät puolensa... E34:ssä enemmän legendaarista "ison bemarin tuntua", josta joku tykkää joku ei. Itse saatat tykätäkkin vanhemman viissatkun jälkeen. E36 taas on käytettävyydeltään enemmän "euroauton" tuntuinen. Tiehen istuu molemmat ihan yhtä hyvin. E36:ssa kori on kyllä yhtä jämäkkä, mutta tuo hiljaisuuspuoli vähän riippuu. Ex. E36:sessa (-91) natisi ja nitisi hieman verhoilut mutta nykyisessä (-93 coupe) verhoilut ovat huomattavasti jämäkämpää tekoa. Muutenkin tuntuu tämä coupe olevan huomattavasti hiljaisempi ajomelultaan, kaksi ovea vähemmän suhisemassa. Kaverin sedani on myöskin vuodelta -93, ja siinä on myös jämäkämmät verhoilut kun tuossa exässä. Eli itse olen tullut siihen tulokseen, että alkupään (-91 ja -92) E36:sten sisusta on hieman hatarampaa tekoa.
Moottoreista sen verran että M50 sarjalaisista löytyy kyllä enemmän sähkövikoja, mutta kulutus on toisaalta huomattavasti pienempi kuin M30. M30:ssä on kyllä muhkeammat alaväännöt ja sävelet, mutta niinhän se on että voima vaatii myös bensaa...530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
-
-
En tiedä enkö ole vain katsonut tarpeeksi tarkasti, mutten kyllä ole oikeastaan koskaan nähnyt ruosteista E34-mallista bemua? Aika sama pätee E36-korimalliin, molemmissa tietysti huonot kolarikorjaukset voivat aiheuttaa ikäviä ylläreitä. VG-Tradingilla oli joskus punainen E36 coupe, joka oli alkanut kuplimaan maalin alta C-pilarin puolivälistä.
Ajokokemuksia löytyy hieman molemmista korimalleista, enemmän E34:stä, näppituntuma on se että E36 on vähän nykyaikaisempi ja siinä on parempi ohjaus ainakin tarkkuuden ja tuntuman osalta. E34 on mukavampi, isompi auto kun on, ja siihen saa M30B35-moottorin, mikä on iso plussa. Ei tietysti kulutuksen osalta, 15l/100km ei ole harvinainen lukema sekalaisessa kaupunkiajossa jos antaa vähänkin kenkää.
Meikäläisen valinta kallistuisi (ja saattaa kallistuakin tänä keväänä jos rahatilanne sallii) E36-korimalliin, mutta viissatkulla ajelleena saatat tykätä enemmän E34:stä.Ducati 998 -02 //
Comment
-
-
Niin no itsellä oli e34 525i 12v pari vuotta ja kyllähän tuohon mieltys kovin. Jämäkkä, hiljainen ja kauttaaltaan hyvä ajettava. e36:sta tuli pari kertaa kokeiltua ja pientä natinaa oli havaittavissa, taisi olla tosin huonot yksilöt vaan kyseessä. Nyt ensi viikolla sitten taas on saksanmaalta tulossa 535i joten oma valinta menee e34:een. Hyviä pelejähän ne e36:et varmasti myös on anywayEx:320i Touring M-Sport -97 | E34 535i -89 | E34 525i -89
Comment
-
-
Originally posted by eekiEn tiedä enkö ole vain katsonut tarpeeksi tarkasti, mutten kyllä ole oikeastaan koskaan nähnyt ruosteista E34-mallista bemua? Aika sama pätee E36-korimalliin, molemmissa tietysti huonot kolarikorjaukset voivat aiheuttaa ikäviä ylläreitä. VG-Tradingilla oli joskus punainen E36 coupe, joka oli alkanut kuplimaan maalin alta C-pilarin puolivälistä.E39 520iA -02
Comment
-
-
Mulla on ollut e36 ja nyt tää.
Kummassakin on hyvät puolet tässä on kokoa mutta vähemmän näköä, ja malli on aika vanhan näköinen verrattuna E36:seen, taasen toisaalta hyvän näköinen...
Mulla ei ainaskaan ruostetta juurikaan löydä ja auto vm"93" ei kyllä ollut E36 ja se oli 91 että hyviä sinänsä kummatkin.
E36:nen rupee varmaan oleen suomen yleisin auto koko ajan niitä ainaskin menee edes takas.
Jotenkin nää sisätilat on paljon viihtyisämmät kuin E36:ssa jotenkin siinä oli kauheen tönkköä suunnitteluaF11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion
Comment
-
-
Originally posted by GonzalezMoottoreista sen verran että M50 sarjalaisista löytyy kyllä enemmän sähkövikoja, mutta kulutus on toisaalta huomattavasti pienempi kuin M30. M30:ssä on kyllä muhkeammat alaväännöt ja sävelet, mutta niinhän se on että voima vaatii myös bensaa...
Comment
-
-
Originally posted by gnzEiköhän noi nykyaikaiset M5x Vanos-moottorit ole vähän joka-alueella edellä noita vanhoja malmikasoja => Syövät vähemmän bensaa ja ovat tehokkaampia.530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
Comment
-
-
Originally posted by GonzalezM20-konetta edellä ovat, mutta M30:stä eivät ole edellä esim. kestävyydessä.
Helppo valinta, imo.
Comment
-
-
Originally posted by gnzKestävyydessä voivat olla edellä, ja tämäkin riippuu siitä minkä moottoriperheen koneen ostaa (M50, M52, M54, M56) ja kuinka innokkaasti on huollettu. Siihen ne edut sitten jäävätkin.
Helppo valinta, imo.
Niin todellakin, puhumattakaan M50 2,0 moottorista jota en viitsi tässä alkaa edes erikseen haukkumaan kun tehot riittäisi lähinnä ruohonleikkurin keulille. Puhumattakaan M40 kahvinkeittimestä jonka kuulee tulevan jo kilometrin päästä. Eikä M42 pata ainakaan allekirjoittaneen mieltä paljoa lämmittänyt ainakaan enää E36 coupen keulilla. Mopo mikä mopo, muita ominaisuuksia ei viitsi edes arvostella mutta pitäähän se kovaa meteliä varsinkin sport putkistolla jos joku siitä tykkää. Pörrrr...
Ja ettei menisi ihan offtopiksi niin E34 ja E36 on täysin eri luonteisia autoja ja viimeisimmät E36 mallit myös hieman eri hintaluokassa kuin hieman vanhemmat E34 mallit. E36 parhaita puoli on ketteryys ja sporttinen ajettavuus. Osat on halpoja ja niitä on paljon tarjolla. Auto on helppo ja halpa tuunata. Sisustan laadusta en ole kovinkaan vakuuttunut varsinkaan perusmallien osalta. Melutaso voi myös olla yllätys suuremmissa nopeuksissa joista tosin Suomessa ei lainsäädännön puolesta pääse pahemmin nautiskelemaan. E34 on hyvällä alustalla myös kiva ajettava mutta ei yhtä sporttinen kuin E36. Tuning osien hankkiminen E34 on hieman hankalampaa kuin E36. Melutaso on ehjässä E34:ssa myös pienempi kuin E36 ja tilat ovat selvästi suuremmat. Mikään erityisen urheilullinen E34 ei ole ulkonäöltään mutta sellaisen massiivisen näköisen autosta saa sopivasti tuunaamalla. Ulkonäössäkin E36 tarjoaa tuunattuna sporttisuutta. Molemmat ovat vakiona aika järkyttävän näköisiä. E34 todella pappamallin näköinen ja E36 muuten vaan aivan hirvittävä. Jollei sitten ole kyseessä joku sporttisempi ja valmiiksi tehtaalla tuunattu versio.
Kannattaa siis tutustua molempien mallisarjojen eri malleihin ja tehdä valinta sen puolesta. Huonosti pidetyissä E34 sekä E36 löytyy ruostetta ihan kuin muissakin autoissa. Hyvin pidetyissä autoissa ruoste ei ole ongelma. Toisin kuin esim. saman ikäisissä Opeleissa jotka ovat lähes poikkeuksetta lahoja ja hyvät yksilöt ovat harvassa.
E36 mallisarjasta suosittelen 328i 1995 -> järkevin malli E36 mallisarjassa
E34 mallisarjasta pienellä budjetilla 535i tosin bensaa menee...
E34 mallisarjan uudemmista ehdottomasti 540i 1993 -> kaikinpuolin hyvä peli jos automaattilaatikko vaan kestää. mielummin siis manuaali.Last edited by Juhis; 20-02-2005, 17:57.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by JuhisOletko hyvin reagoivalla moottorilla koskaan ajanutkaan? M50 moottorin luonne E36 ja E34 keulilla on kyllä jotain säälittävää verrattuna optimaaliseen.
Kukas tässä on väittänyt, että se kaikkista pienin motti sinne keulille pitäis heittää?
Ja optimaalinen on mikä? M30? Hyvä ratkaisu vissiin tollaseks lowtech koneeks jota jokainen kyläseppä osaa korjata, ei siinä mitään.
Siltikin, jos kahden samankokoisen konevaihtoehdon äärellä olisin, valinta olisi muuttuvalla venttiilinajoituksella (mieluite imu+pako) varustettu, ihan automerkistä riippumatta.
--
Ja itse kysyjän kysymykseen vastaisin, että mahdollisimman iso M30. M50:siä ei vissiin saakkaan kuin 2.5 litrasena. :(
edit: lisätty tekstiä.Last edited by gnz; 20-02-2005, 20:52.
Comment
-
-
Valinta on kohtuullisen helppo, päätät vaan mikä sulle on tärkeää.
Jos ulkonäkö on tärkein, päätät sitten sen mukaan kumpi silmää miellyttää.
Jos taas haet pienen auton fiilistä niin sitten se on E36, mutta jos taas tykkäät ison auton fiiliksestä niin sitten se on E34.
Itse valitsin E34:n, vaikka se onkin perheen kakkosauto, ihan sen takia että siinä on hyvät kyydit, hiljainen ja sopivan jämäkkä, ei silti tunnu joka kolo persuuksissa. Miinuksena voi sanoa että ohjaus ei ole niin tarkka kuin esim. E39, mutta kaikkeen tottuu.X5 4.6is -02
sigpic
#530dA Touring -00
#525iA -91
Comment
-
-
Originally posted by gnzM50:siä ei vissiin saakkaan kuin 2.5 litrasena. :(530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
Comment
-
-
Originally posted by GonzalezOnhan noita 2.8 litrasia, ja sehän se paras saatavissa oleva kone E36:seen onkin... (tosin koodi M52, mutta M50-sarjan kone kuitenkin...) Hinta on tosin vähän enemmän kuin 325:lla. Vanhimmat 328:t vuodelta -95, ja hyvästä saa maksaa noin ~15 kiloeuroa. Juu tiedetään että saksasta saa pommeja halvemmallakin, mutta noin suurinpiirtein...
Ja en menisi sanomaan noita kaikkia M50-sarjaksi, koska se on harhaanjohtavaa. Johan meillä on yksi M50-sarja, ja silloin puhutaan siitä vanoksettomasta koneesta.
Comment
-
-
Originally posted by gnz3L malli löytyy myös, M54B30.
Ja en menisi sanomaan noita kaikkia M50-sarjaksi, koska se on harhaanjohtavaa. Johan meillä on yksi M50-sarja, ja silloin puhutaan siitä vanoksettomasta koneesta.
Empä ole suomenmaalla törmännyt 3 litraseen E36-koriseen...
---> Mutta jos nyt ei täytetä topikkia "nippeliväittelyllä", vaan pysytään alkuperäisessä aiheessa...530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
Comment
-
Comment