Announcement

Collapse
No announcement yet.

320 -91 automaatti ei tahdo liikkua [+ääntä]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aksuli83
    Newbiemmer
    • Sep 2014
    • 8
    • Lappeenranta

    320 -91 automaatti ei tahdo liikkua [+ääntä]

    Elikkäs tommonen tuli nurkkiin pyörimää vaihdossa toiseen autoon ja ostaessa oli tiedossa että perä siitä on ainakin mennyt. Auto oli todella huono liikkumaan eteenpäin mutta taaksepäin liikku jotakuinkin normaalisti.
    Perä on vaihdettu ja kuviteltiin että korjaantuu vika mutta ei.
    Auto nykii aika paljon ja ei tahdo eteenpäin liikkua muuta ku vaivalloisesti, taaksepäin lähtee liikkeelle ja liikkuu ihan hyvin. Pakkovaihteet automaatissa ei auta, eikä myöskään vaihdekepin vieressä olevat napit (valo myös ei siinä pala). Jarrulla kun autoa pitää paikallaan ja laittaa D tai pakkovaihteen ja vähän painaa kaasua niin auto nytkyttää aika paljon, eli jossain on klappia mutta missä. Ääni tuntuu tulevan noin etupenkin selkänojien kohdalta joten viittais kardaaniin mutta sehän saattaa kantautua muualtakin.

    Jotkut epäilly automaatin ohjausboxia, jotkut ihan lootaa tai turbiinia. Palanut sulkake tälläistä tuskin tekee?
    Löytysköhän täältä joltakin hyvää veikkausta mikä olisi vialla tai miten vian voisi parhaiten paikantaa? Suunnitteilla on nostaa auto ylös ja jarrun kanssa pitää auto paikallaan ja antaa hieman kaasua kun kaveri tutkii auton alta näkyiskö syypäätä vikaan.
  • Aksuli83
    Newbiemmer
    • Sep 2014
    • 8
    • Lappeenranta

    #2
    Käyty taas bemarin kimpussa ja tuloksena oli ehjältä vaikuttava kardaani ja se kuminen laikka turbiinin ja kardaanin välistä.. Sitten pitäs etsiä että missä se vaihdelaatikon ohjausboxi sijaitsee.

    Vieläki jos jollaki tulee mielee mikä tuossa on ongelmana niin ehdotuksia kehiin, omat ja kaverin ideat alkaa käymää vähiin. :think

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8262
      • Järvikylä (Nakkila)

      #3
      onko laatikossa öljyä oikea määrä?
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • Aksuli83
        Newbiemmer
        • Sep 2014
        • 8
        • Lappeenranta

        #4
        Originally posted by peto2 View Post
        onko laatikossa öljyä oikea määrä?
        Öljyn määrää en oo tarkistanu. Pitäis vaihtaa nekin (öljyillä 20tkm ajettu), ristiriitaista infoa vaan öljyn määrästäki tullu vastaan, joku specsi sivusto sano vajaan 3 litraa ja sitten autodatassa lukikin että vähintää 3 litraa tai jopa 4.5, riippuen lootan mallista. Auton mukanakaan kun ei ollu käyttöohjekirjaa, joku senki nyysiny varmaa samalla ku kontin luukusta työkalut

        Comment

        • Sto
          Bimmer Rookie
          • Jul 2013
          • 89
          • Helsinki

          #5
          Jos kyseessä ZF 5hp18 automaatti niin tilavuus on 10.5l kokonaisuudessaan. Noi pienemmät on manuaaliaskiin.

          Todennäköisesti liian vähän öljyä eikä saa voimaa liikutettua kunnolla momentinmuuntimen läpi. Kun öljyt lisättiin niin se varmasti tehtiin oikein? Eli auto käynnissä silloin kun öljyä lisätään?
          EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

          Comment

          • Aksuli83
            Newbiemmer
            • Sep 2014
            • 8
            • Lappeenranta

            #6
            Originally posted by Sto View Post
            Jos kyseessä ZF 5hp18 automaatti niin tilavuus on 10.5l kokonaisuudessaan. Noi pienemmät on manuaaliaskiin.

            Todennäköisesti liian vähän öljyä eikä saa voimaa liikutettua kunnolla momentinmuuntimen läpi. Kun öljyt lisättiin niin se varmasti tehtiin oikein? Eli auto käynnissä silloin kun öljyä lisätään?
            10.5 litraa? Huh huh, kylläpä sinne menee nesteen muodossa rahaa..

            Öljyn lisäyksestä en tiedä, siitä oli merkintä huoltokirjassa ja kirjaa nyt ei ole lähellä että vois tarkistaa oliko kyse huoltofirmasta vai itse tehdystä työstä..

            Noh, seuraava operaatio auton kimpussa on askiin öljyjen vaihto.

            Comment

            • Sto
              Bimmer Rookie
              • Jul 2013
              • 89
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Aksuli83 View Post
              10.5 litraa? Huh huh, kylläpä sinne menee nesteen muodossa rahaa..

              Öljyn lisäyksestä en tiedä, siitä oli merkintä huoltokirjassa ja kirjaa nyt ei ole lähellä että vois tarkistaa oliko kyse huoltofirmasta vai itse tehdystä työstä..

              Noh, seuraava operaatio auton kimpussa on askiin öljyjen vaihto.
              Pelkästään öljypohjan avaamalla se kaikki 10.5l ei tule ulos kerralla.

              Todennäköisesti siellä huoltofirmassa on osattu täyttö oikein, mutta olisihan se hyvä tarkistaa, että öljyä on tarpeeksi. Jos öljyä on tarpeeksi niin vika on todennäköisesti jokin kalliimpi (momentinmuunnin/kytkinpakat/venttiilikoneisto).
              EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16451
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by Aksuli83 View Post

                Noh, seuraava operaatio auton kimpussa on askiin öljyjen vaihto.
                Vai olisiko öljymäärän tarkistus...

                Comment

                • Aksuli83
                  Newbiemmer
                  • Sep 2014
                  • 8
                  • Lappeenranta

                  #9
                  Originally posted by jr66 View Post
                  Vai olisiko öljymäärän tarkistus...
                  Noilla öljyillä ajettu joku reilu 20tkm ja olikoha viimeks vaihdettu joskus 4 vuotta sitten niin taitaa olla syytä vaihtaa. Ainakin ottaa pois öljyt askista että näkee missä kunnossa ne on.

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8262
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #10
                    Originally posted by Aksuli83 View Post
                    Noilla öljyillä ajettu joku reilu 20tkm ja olikoha viimeks vaihdettu joskus 4 vuotta sitten niin taitaa olla syytä vaihtaa. Ainakin ottaa pois öljyt askista että näkee missä kunnossa ne on.
                    Vaihtoväli on 60tkm ja muutenkin öljyjen vaihto on turhaa ellei vaihda huuhtelemalla..

                    Tarkista vain se määrä nyt ekana.
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16451
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by Aksuli83 View Post
                      Noilla öljyillä ajettu joku reilu 20tkm ja olikoha viimeks vaihdettu joskus 4 vuotta sitten niin taitaa olla syytä vaihtaa. Ainakin ottaa pois öljyt askista että näkee missä kunnossa ne on.
                      Selvä, älä tarkasta sitä määrää...
                      Vaikka niin kehoitetaankin

                      Comment

                      • Aksuli83
                        Newbiemmer
                        • Sep 2014
                        • 8
                        • Lappeenranta

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Selvä, älä tarkasta sitä määrää...
                        Vaikka niin kehoitetaankin
                        Ekana ajattelin että olisin samalla kerralla vaihtanut mutta tulin toisiin aatoksiin.. Kunhan auton saa johonkin nosturille niin tarkistan että on tarpeeks öljyä ja todennäköisesti saa lisätä sinne sitä.

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16451
                          • Asikkala

                          #13
                          E36 tomaatista en mitään tiedä mutta näissäkö ei mittatikkua ole ?

                          Comment

                          • N54
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2012
                            • 526
                            • Satakunta

                            #14
                            Originally posted by jr66 View Post
                            E36 tomaatista en mitään tiedä mutta näissäkö ei mittatikkua ole ?
                            Käsittääkseni kyseessä ZF 5hp-18 jossa ei ole tikkua. Määrä tarkistetaan avaamalla täyttöproppu joka sijaitsee vaihteiston öljypohjassa. Auton tulee olla käynnissä p päällä ja vaihteiston lämpötila 30-50 astetta. Silloin kun siitä täyttöreiästä valuu sellainen ohut noro niin öljyn määrä on oikea.

                            Comment

                            • Aksuli83
                              Newbiemmer
                              • Sep 2014
                              • 8
                              • Lappeenranta

                              #15
                              No ohhoh... Onhan tämäkin nähty..

                              Syy ei ollu öljyn vähyys. Ei lainkaan, vaan liikaa öljyä. Tosin vaan semmonen ½-1 litra.. Sen ku holautti ulos ni ei olis uskonu että se vaikuttaa liikkumiseen.. Hallista auto ulos ja D päälle ja suuri kummastus kun auto liikkuu automaattimaiseen tyyliin. Kiitos kaikille, tää asia ratkaistu

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎