Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 normi versio vs. M3 etupään alustanosien erot?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kulmamies
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 80
    • Laitila

    E36 normi versio vs. M3 etupään alustanosien erot?

    Tällä kertaa mietinnän alla on etupään jousituksen korkeus.

    Miten M3 on tehty matalammaksi, mitä tavallinen E36? Onko ero pelkästään jousessa, vai onko olkavarressa pyörän akseli eri korkeudella? Olkavarsi on eri varaosanumerolla, mutta mikä ero siinä mahtaa olla? Entäpä onko jousen ylälautanen mahdollisesti erilainen?

    Syy omituiseen kysymykseen on vielä omituisempi. Pitäisi saada -93 mallisen M3:n keula noin 20mm alkuperäistä ylemmäs
    Last edited by kulmamies; 18-12-2014, 19:05.
  • Boomster
    Bimmer Fanatic
    • May 2011
    • 571
    • Lohja

    #2
    Muistaisin näin että M3 yläpäänlautanen olisi madaltavaa mallia. Juurikin tuon 20mm. Korjatkaa joku jos meni aivan kuuseen.

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6693
      • .......

      #3
      Minäpä muistelen että lautasissa ei ollut juuri muuta eroa kuin halkaisija, M3 jousi taisi olla vähän pienempi halkaisijaltaan.:think
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • kulmamies
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 80
        • Laitila

        #4
        Jos M3 jousi on pienempi, niin sitten alkuperäiseen tolppaan ei sovi mikään muu jousi?

        Tuon ylälautasen rakennetta tutkaillessa tuli mieleen, että sitä voisi kohtuu vaivalla saada muokattua, niin saisi korkeuden muuttumaan. Periaatteessa siitä voisi tehdä säädettävänkin.

        Comment

        • deemu79
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2011
          • 453
          • Helsinki

          #5
          Lainaanpa topiikkia kun kysymyksessä e36 etujousituksen erot M3 / normi:
          Onko alatukivarret samanlaiset mitoitukseltaan,
          eli meneekö nuo M3:n alumiiniset suoraan normin valurautaisen tilalle, vai onko olkavarret/napakannattimet ym. pherson vaihdettava myös?
          sigpic
          328i Coupe M-Sport -95

          Comment

          • blueorange
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2010
            • 404
            • suomi

            #6
            Originally posted by deemu79 View Post
            Lainaanpa topiikkia kun kysymyksessä e36 etujousituksen erot M3 / normi:
            Onko alatukivarret samanlaiset mitoitukseltaan,
            eli meneekö nuo M3:n alumiiniset suoraan normin valurautaisen tilalle, vai onko olkavarret/napakannattimet ym. pherson vaihdettava myös?
            Vaikka ei liity itse aiheeseen yhtään mutta korjataan nyt vähän. Ne teräksiset alatukivarret joita käytetään muissa kun M3 ei ole valurautaa.

            Ainakaan alkuperäiset ja Meylen.Oon kuullu että motonetin varsia on katkennu niin ne voi olla valurautaa tai jotain paskaa muuten vaan.

            Ne on valuterästä ja taipuu ihan mutkalle katkeamatta.Valurauta ei taivu juurikaan katkeamatta.

            Comment

            • deemu79
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2011
              • 453
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by deemu79 View Post
              Lainaanpa topiikkia kun kysymyksessä e36 etujousituksen erot M3 / normi:
              Onko alatukivarret samanlaiset mitoitukseltaan,
              eli meneekö nuo M3:n alumiiniset suoraan normin valurautaisen tilalle, vai onko olkavarret/napakannattimet ym. pherson vaihdettava myös?
              Originally posted by blueorange View Post
              Vaikka ei liity itse aiheeseen yhtään mutta korjataan nyt vähän. Ne teräksiset alatukivarret joita käytetään muissa kun M3 ei ole valurautaa.

              Ainakaan alkuperäiset ja Meylen.Oon kuullu että motonetin varsia on katkennu niin ne voi olla valurautaa tai jotain paskaa muuten vaan.

              Ne on valuterästä ja taipuu ihan mutkalle katkeamatta.Valurauta ei taivu juurikaan katkeamatta.
              Jep, en ole koskaan noita mekaanisesti muokannut niin ei pystynyt sanomaan muuta kuin että on valettu.
              Mistäköhän sain nyt sen idean että nimenomaan e36 M3 ois ollu myös alumiiniset..? E30 M3:ssa on kyllä alumiinia ja niitä moni käyttääkin, eikä vaikuta ilmeisesti jousituksen geometriaan millään tavalla..? :think Korjatkaa jos olen väärässä.
              sigpic
              328i Coupe M-Sport -95

              Comment

              • blueorange
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2010
                • 404
                • suomi

                #8
                Originally posted by deemu79 View Post
                Jep, en ole koskaan noita mekaanisesti muokannut niin ei pystynyt sanomaan muuta kuin että on valettu.
                Mistäköhän sain nyt sen idean että nimenomaan e36 M3 ois ollu myös alumiiniset..? E30 M3:ssa on kyllä alumiinia ja niitä moni käyttääkin, eikä vaikuta ilmeisesti jousituksen geometriaan millään tavalla..? :think Korjatkaa jos olen väärässä.
                Miks oot vaihtamassa?e30 on alu ja pitäs olla mitoitukseltaan aivan samat kun e36.E36 ongelma on se alapallo kun on alkuperäsessä kumihässäkän varassa.Kumi kun pettää niin alkaa kolisemaan vaikka pallo oiskin ihan ehjä.

                Comment

                • deemu79
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2011
                  • 453
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by blueorange View Post
                  Miks oot vaihtamassa?e30 on alu ja pitäs olla mitoitukseltaan aivan samat kun e36.E36 ongelma on se alapallo kun on alkuperäsessä kumihässäkän varassa.Kumi kun pettää niin alkaa kolisemaan vaikka pallo oiskin ihan ehjä.
                  Tää nyt menee hifistelyn puolelle, mutta paino syynä. Sais vähän kompensoitua tulevia e46 330i etujarruja. M3 alatukivarressa ei ole sitä kumia, kuvien mukaan ainakaan, ja onhan noilla eri osanumerot ja hinnatkin + M3:n vaatii pantin.
                  sigpic
                  328i Coupe M-Sport -95

                  Comment

                  • blueorange
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2010
                    • 404
                    • suomi

                    #10
                    Originally posted by deemu79 View Post
                    Tää nyt menee hifistelyn puolelle, mutta paino syynä. Sais vähän kompensoitua tulevia e46 330i etujarruja. M3 alatukivarressa ei ole sitä kumia, kuvien mukaan ainakaan, ja onhan noilla eri osanumerot ja hinnatkin + M3:n vaatii pantin.
                    Paino tietysti on hyvä syy.Ei ole Meylen teräksisissäkään kumia ja voihan sen pallon vaihtaa kovaan palloon.Mut tosiaan jos paino syynä niin hyvä syy.

                    Mulla on ralliautossa teräksiset ihan kestävyyden takia.Tuntus ottavan iskua aika raakasti kun palloja hajonnu vaikka on Meyle tai Lemförderi.Ne mitä on menny niin ollu se sisempi nivel joka tulee etukelkkaan.Kerran se alapallo joka korkkas kumista.Hitsaus autto siihen vaivaan ennenkun vaihtu kokonaan uudet kovilla nivelillä olevat tukivarret.

                    Sittemmin pari kertaa vaihtanu tukivarren ja niveliä kun pikkusen osunu kiviin ja kantoihin Edit: niitä palloja siis menny kun vähän ottanu liian sisästä.Sit kun on kunnolla osuttu niin menny varsineen vaihtoon. Vaikka tommosia https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater . Ja tommosia https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater
                    Last edited by blueorange; 21-12-2014, 00:03.

                    Comment

                    • bemmeri
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4181

                      #11
                      Originally posted by deemu79 View Post
                      M3 alatukivarressa ei ole sitä kumia, kuvien mukaan ainakaan, ja onhan noilla eri osanumerot ja hinnatkin + M3:n vaatii pantin.
                      Saako noita M3:n alatukivarsia tarvikkeena, jos joo niin mistä ootte hommaillu? Puusilmänä en löytäny kun normi e36 johon löytyy jos miltä valmistajalta alatukivartta.


                      Mikä ero on 3,0l ja 3,2l tukivarsilla, kun eri osanumero? Meneekö kuitenkin ristiin, vaikka osanro eri?
                      EVERYTHING | WORKS

                      Comment

                      • kulmamies
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 80
                        • Laitila

                        #12
                        Originally posted by bemmeri View Post
                        Mikä ero on 3,0l ja 3,2l tukivarsilla, kun eri osanumero? Meneekö kuitenkin ristiin, vaikka osanro eri?
                        Mitään en mistään tiedä, mutta mulla on 3,0:ssa mielestäni teräksiset tukivarret. Olisiko 3,2:ssa sitten ne alumiiniset?

                        Comment

                        • JJT
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6693
                          • .......

                          #13
                          Originally posted by kulmamies View Post
                          Mitään en mistään tiedä, mutta mulla on 3,0:ssa mielestäni teräksiset tukivarret. Olisiko 3,2:ssa sitten ne alumiiniset?
                          3,2 on teräksiset kanssa.
                          Myyn:
                          M10/20/52 E30-E36 osia

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4181

                            #14
                            Originally posted by kulmamies View Post
                            Mitään en mistään tiedä, mutta mulla on 3,0:ssa mielestäni teräksiset tukivarret. Olisiko 3,2:ssa sitten ne alumiiniset?
                            Teräksisiset on mulla. Osanumeroa en ole katsonut vielä. Oletan että ovat 3,2l mallista, kun yläpäät ja tolpat ainakin on siitä osanuneron mukaan.

                            Saako noita tukivarsia sopuhinnalla jostain? En oo viittiny ees kysyä tarkkaa hintaa niille esim. Pielmeieriltä kun realOEM näyttää hinnaksi hunajaa.
                            Pallojahan noihin kaiketi ei voi vaihtaa pelkästään?
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • JJT
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6693
                              • .......

                              #15
                              Originally posted by bemmeri View Post
                              Teräksisiset on mulla. Osanumeroa en ole katsonut vielä. Oletan että ovat 3,2l mallista, kun yläpäät ja tolpat ainakin on siitä osanuneron mukaan.

                              Saako noita tukivarsia sopuhinnalla jostain? En oo viittiny ees kysyä tarkkaa hintaa niille esim. Pielmeieriltä kun realOEM näyttää hinnaksi hunajaa.
                              Pallojahan noihin kaiketi ei voi vaihtaa pelkästään?
                              Voi vaihtaa pallot teräksisiin ainakin.
                              OEM tukivarret on 3,2:n schmiedmannilla 200€ kpl.
                              Last edited by JJT; 21-12-2014, 08:59.
                              Myyn:
                              M10/20/52 E30-E36 osia

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎