Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 325i e36 turboa kenelläkään suomessa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • escort
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 339

    #16
    mitä jos autoon laittaa tuollaisen tuv hyväksytyn satsin riittääkö että käy vain muutoskatsastamassa??
    minkä jälkeen voi sitten tehdä mitä vaan kun on papereihin merkattu turboksi.

    miksei menisi mittauksista läpi jos tehdään vakio koneeseen lievä turbotus välijäähdytin ym. ja vaihdetaan moottorin ohjaukseksi joku hestec/haltek tai vastaava ja käydään jarrussa säätämässä kaikki kohdalleen ja laitetaan uudet katit ym. ja katsastuksen jälkeen aletaan vaan sitten puristamaan tehoa ei sitä enää sen jälkeen kukaan mittaile/tarkastele jos konttorilla menee päästöistä läpi vuosi katsastuksessa.

    Comment

    • gnz
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 428
      • -

      #17
      Originally posted by escort
      miksei menisi mittauksista läpi jos tehdään vakio koneeseen lievä turbotus välijäähdytin ym. ja vaihdetaan moottorin ohjaukseksi joku hestec/haltek tai vastaava ja käydään jarrussa säätämässä kaikki kohdalleen ja laitetaan uudet katit ym.
      Sitä suurinta kompastuskiveä tässä yritetään juuri miettiä. Olisiko VTT:n testille (valtiovallan/EU:n/?) toimesta asetettu niin kovat päästörajat, ettei homma enää olekkaan helppoa?

      Toisaalta taas kun ajatellaan kuinka yksinkertainen konstruktio polttomoottori kumminkin on (nyt en puhu suunnittelijan näkökulmasta kumminkaan). Ei siellä vaan ole niin paljon säätökohteita joilla niitä päästöjä voidaan merkittävästi trimmata. Bensan/ilman seos niistä kumminkin ehdottomasti merkittävin. Hyvänä kakkosena tulee kylmäkäynnistysominaisuudet: Katti pitäisi saada lämpimäksi nopeasti, samoin happitunnistin, ettei tarvitse arvailla seosta jolloin homma menee takuulla metsään.

      Luulisi, että jos edes yllämainitut kaksi asiaa ovat hanskassa, testistä mennään heittämällä läpi, mutta luulo ei ole tiedon väärti valitettavasti.

      Nyt olisi kullan arvoista saada jotain tarkkaa tietoa miten tuo testi suoritetaan, ja myös jotain kokemuksia testissä käynneiltä ihmisiltä, meni näillä auto läpi sitten tai ei.

      Comment

      • mukko
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 5965
        • Uleåborg

        #18
        Originally posted by escort
        mitä jos autoon laittaa tuollaisen tuv hyväksytyn satsin riittääkö että käy vain muutoskatsastamassa??
        minkä jälkeen voi sitten tehdä mitä vaan kun on papereihin merkattu turboksi.
        Jep, mikäli tehot ovat lapuilla sopivat tehorajoihin verraten.
        -- Official member of BTCF-Sauna Team --

        Save the World, Fuck The Fuel Economy
        Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

        Comment

        • jpaaso
          Bimmer Rookie
          • May 2003
          • 96

          #19
          Kaikkihan riippuu siitä, minkä vuoden päästörajat täytyy täyttää, eli kuinka korkealle rima asetetaan. Käytetyn auton täytyy täyttää rekisteröintivuotenaan Suomessa voimassaollut päästönormi, ei sen uudempia. Esim. '91 voimassa oli vielä E 15/04 ja sen rajojen alittaminen ei ole hirveän vaikeaa säädöissään olevalta koneelta katilla, mistä todistaa eräs 400hv Skyline GT-R, joka taannoin meni VTT:n testistä läpi.

          - JjP

          Comment

          • Mr. Z
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 943
            • Manse

            #20
            Originally posted by gnz
            Sitä suurinta kompastuskiveä tässä yritetään juuri miettiä. Olisiko VTT:n testille (valtiovallan/EU:n/?) toimesta asetettu niin kovat päästörajat, ettei homma enää olekkaan helppoa?

            Toisaalta taas kun ajatellaan kuinka yksinkertainen konstruktio polttomoottori kumminkin on (nyt en puhu suunnittelijan näkökulmasta kumminkaan). Ei siellä vaan ole niin paljon säätökohteita joilla niitä päästöjä voidaan merkittävästi trimmata. Bensan/ilman seos niistä kumminkin ehdottomasti merkittävin. Hyvänä kakkosena tulee kylmäkäynnistysominaisuudet: Katti pitäisi saada lämpimäksi nopeasti, samoin happitunnistin, ettei tarvitse arvailla seosta jolloin homma menee takuulla metsään.

            Luulisi, että jos edes yllämainitut kaksi asiaa ovat hanskassa, testistä mennään heittämällä läpi, mutta luulo ei ole tiedon väärti valitettavasti.

            Nyt olisi kullan arvoista saada jotain tarkkaa tietoa miten tuo testi suoritetaan, ja myös jotain kokemuksia testissä käynneiltä ihmisiltä, meni näillä auto läpi sitten tai ei.
            Hemi: TestCenter Tiililä VTT:n ohella tekee noita mittauksia http://www.testcenter.fi/.
            Kyselin asiaa tuolta TCT:stä testin suorittamisesta ja ajo-ohjelmasta ja tämmöistä ne vastasivat:
            "Testi aloitetaan huoneenlämöstä eli 20-30 astetta. Auto on myös saman
            lämpöinen. USAn hyväksynnät ei kelpaa Suomessa. Ajosykli on erilainen.
            TUV:llä ei ole omia hyväksyntöjä vaan se on yritys muiden joukossa tosin
            aika tunnettu, joka tekee testejä. Testi on aina direktiivin (tai E-säännön)
            mukainen eli perus direktiivi on 70/220 (vuodelta 1970), lisäyksiä siihen on
            ollut vuosittain. Teidän auton mittaus olisi ns. EU2 vaatimustason mukaan.
            Siinä auto käynnistetään ja 40 sekunnin kuluttua alkaa mittaus. Uudemmassa
            EU3:ssa mittaus alkaa heti moottorin käynnistyksen yhteydessä. Jos päästöt
            on ok Yhdysvalloissa niin yleensä ne täyttävät myöskin direktiivin.
            Amerikassa kun on aika tiukat vaatimukset päästöjen suhteen. Tämä ei
            kuitenkaan kelpaa viranomaiselle vaan täytyy olla todistus myös että
            direktiivin vaatimukset täyttyvät. Eli käytännössä ainakin meidän kautta
            mittaus. Vaikea kommentoida tuota testin läpäisyä, ainahan mahdollisuuksia
            on, riippuu valmistajasta. Tuollainen ahdin tarvitsee kaverikseen hyvän
            "lastun" , jolla korvataan moottorin oma ja jolla saadaan päästöt sopimaan
            rajoihin. Uusintamittauksen on yleensä saanut puoleen hintaan.

            Raja-arvot direktiivin 96/69/EY mukaan:
            HC + NOx 0,50 g/km
            CO 2,2 g/km
            "
            Eli tuommoista. Kyselin lisää toisessa mailissa ja tämmöinen oli vastaus (referoitu):
            Ajo-ohjelma pitää sisällään kaupunki ja maantieajoa.
            Maksimi ajonopeus on 120 km/h. Ajo kestää noin 20 minuuttia, jonka jälkeen
            tulokset analysoidaan ja saadaan kaasut grammaa/km muodossa.
            Testi tehdään ajamalla alustadynamometrillä.
            Kyselin että onko olemassa mitän "kotikutoista konstia", millä voisi saada jollain tavalla varmistuksen siitä että mittaus menee läpi, mutta semmoista ei kuulemma ei oikeastaan ole. Katsastus tyyppinen mittaus joutokäynnillä ei
            kerro ajon aikaisesta päästötasosta mitään.
            Helpointa kuulemma on valita sellainen ahdinsarja johon ahdin valmistajalla on olemassa valmiina päästötodistus, eli silloin mittausta ei ehkä tarvittaisi.

            Mittaukse hinta on 1200 euroa + ALV22%. Jos uusinta mittaukseen joutuu, maksaa se yleensä vain puolet ensimmäisestä mittauksesta.
            E38 740ia
            E39 530 dAT
            ex. E34 520i sedan
            ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
            ex. E36 325i sedan
            ex. E36 328i touring
            ex. E36 318 iS qp
            ex. E36 325i qp -R.I.P-
            ex. E21 320i sedan
            ex. E30 318i sedan
            ex. E3 2500 sedan

            Comment

            • Juiza
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 164
              • Lappeenranta

              #21
              Kerrankin asiatekstiä jossa tietoa mukana. Kiitos.
              M535i -85
              M5 -89

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                MrZ: Kirjoittamasi on kyllä tiedossa minullakin. Se mikä on ongelma ja mitä aiemmin korostin, on juuri se ongelma että testiin ei juuri voi ennakkosäätöjä/valmisteluja tehdä. Itse mittaustapahtuman aikana kun mitään säätöjä ei voi tehdä, vaan lopputulos luetaan testin jälkeen.
                Eli käytännössä pitää todella osata/pystyä säätelemään koneen softaa/palotapahtumaa jotta parin "harjoituskierroksen" jälkeen voittava arpa edes teoriassa voisi napsahtaa kohdalle.
                En väitä etteikö ko.testistä olisi mahdollista saada turbotettua e36:sta läpi, mutta se on varmaa että hestecit ja paljon penkkiä/säätöä homma vaatii, eikä lopputulos siltikään ole kirkossa kuulutettu.
                Ei siinä mitään jos joku homman pystyy Suomessa läpi viemään, mutta vahvasti kyllä epäilen. Pullakahveet on toki heti tiedossa jos joku ko.turbotuksen pystyy läpi viemään?!

                Comment

                • mukko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 5965
                  • Uleåborg

                  #23
                  Hemi, no niin kauan kuin auto on ei-vähäpäästöinen / katti -merkinnällä niin ei hommassa ole mitään ongelmaa (9/92 asti siis).
                  Muutamia E36 325i (Suomi / itämaantuonti, saudit jne) sedaneita ainakin on ei-vähäpäästöisinä tiedossani, ja jos oikein näin valvotun yön jälkeen muistan niin muutama kupeekin.

                  Yhtä ihan hyvin varusteltua Suomi E36:n taksimallia harkitsin kerran juuri tuon ei-vähäpäästöisyyden vuoksi, olisi ollut oiva turbo/remmi-aihio.
                  Mutta sitten taas muistui E36:n muovisuus / se ettei ei-farkku ole tälle katraalle se paras liikkumismuoto, joten asia jäi ja autokin oli myyty hyvin nopeasti.

                  Multa löytyy lappuset kotoa koneelta (ihan BMW Suomen leimaamat), joissa todetaan että kaikki moottorit lähtien '83 / (joku kk tähän en nyt muista) täyttävät 15/04:n normin, eli lakia tulkitsemalla pelkällä (kolmitie)katin lisäämisellä tuollaisen ei-vähäpäästöisen E36:n turbottaminen olisi hyvinkin helposti mahdollista ilman mitään pussitestejä.
                  -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                  Save the World, Fuck The Fuel Economy
                  Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                  Comment

                  • IvvN
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 3078
                    • HelSINKI

                    #24
                    Originally posted by Hemi
                    Pullakahveet on toki heti tiedossa jos joku ko.turbotuksen pystyy läpi viemään?!
                    Helsingistä löytyy tyyppi joka ainakin pystyy sen tekemään, ellei mee direktiivi 3:seen toi testi. Ne tais ottaa siitä vastuunkin, että menee läpi kun tekee turbotuksia. Ja dir.3 mukaan menee tosi uudet autot, ainakin e36:nen menee vanhemman mukaan. Piti toi mr2:nen turbottaa, mutta se oli 2002-03 auto ja meni just siihen vikaan direktiiviin, joka no kuulemma jo ihan mahdoton päästä läpi, kun ei tehdaskone pääse siitä helpolla jos lähtee mittailemaan. Myytiin se kakka pois.
                    Luxusta elämään - KhreliX Design verhoomo
                    www.kxd.fi

                    Mahdollisesti maailman paras verhoomo

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Ei siinä mitään jos kerran onnistuu. Siitä sitten turboa pellin alle ja leima paperiin. Pullakahvitarjous on ja pysyy ensimmäiselle ketä Suomessa homman hoitaa paperille.

                      Comment

                      • mukko
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 5965
                        • Uleåborg

                        #26
                        Hemi, kerro toki miksi ei onnistuisi kun ei-vähäpäästöiselle esim. '91:lle 325i:lle mitään pussitestejä tarvita?
                        -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                        Save the World, Fuck The Fuel Economy
                        Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                        Comment

                        • gnz
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 428
                          • -

                          #27
                          Originally posted by muggo
                          Hemi, kerro toki miksi ei onnistuisi kun ei-vähäpäästöiselle esim. '91:lle 325i:lle mitään pussitestejä tarvita?
                          Olisikohan se tarkottanut nimenomaan sitä pussitestiä. Muutenhan tuo ei poikkea mitenkään E30-proggiksista.

                          Comment

                          • Suutari
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2003
                            • 3064
                            • Suomi

                            #28
                            Originally posted by Hemi
                            Ei siinä mitään jos kerran onnistuu. Siitä sitten turboa pellin alle ja leima paperiin. Pullakahvitarjous on ja pysyy ensimmäiselle ketä Suomessa homman hoitaa paperille.
                            Ei taida ihan pullakahvit riittää ...
                            Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                            -Official BTCF-Sauna Team-
                            -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                            -Team BTCF Top Alcohol-
                            -Team Pimp My Bride-
                            TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                            R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                            R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                            526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Totta kai riittää jos varsinainen palkinto on Turbotettu vanos 325...siirtyy bemumiehet ihan uudelle askelmalle tässä tehohierarkiassa suhteessa muihin merkkeihin...

                              Comment

                              • mukko
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2003
                                • 5965
                                • Uleåborg

                                #30
                                Originally posted by gnz
                                Olisikohan se tarkottanut nimenomaan sitä pussitestiä. Muutenhan tuo ei poikkea mitenkään E30-proggiksista.
                                No siis hommahan ei liity varsinaisesti MITENKÄÄN E36:een, saati mihinkään muuhunkaan autoon jonka lapuissa ei lue 'vähäpäästöinen'

                                Esim. 'varustettu katalysaattorilla' -merkintäkään ei hidasta turbottamista lain puitteissa. Käytännössä kuin tuon ikäisessä se kolmitiekatti pitää olla turbotuksen jälkeen.

                                Ja kyllä, olen 'tapellu' / selvitellyt asiaa AKE:n kanssa, kuten myös näitä laillisesti asennettavia moottorivaihtoehtoja ja 320iS juttuja jne jne AKE:n kanssa.
                                -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                                Save the World, Fuck The Fuel Economy
                                Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎