Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 raidetangot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    E36 raidetangot

    Klappia on raidetangoissa ainakin sisäpäissä, kolina infernaalista ja vaihtoon menee. Onko niiden vaihtaminen helppoa, eli tartteeko vain hylsysatsia ja lenkkiavaimia vai onko siellä jotain johon tarvii prässiä? En tajua tuosta kuvasta miten nuo sisäpäät tulee tuohon keskimotukkaan kiinni (mikä sen nimi onkaan?) Ajattelin vaihtaa myös raidetangon päät, koska viimeksi pyöräkulmien säätö oli aika perseestä, koska säätöpalikat oli niin perkeleen jumissa. Motonetissä löytyy tällästa ja aion ostaa nuo kaikki:

    300s E36 raidetangonpää V/U
    300s E36 raidetangonpää O/U
    300s E36 raidetanko V/S
    300s E36 raidetanko O/S

    Tietääkö kukaan tuleeko tuossa mukana myös ne pikkuhilppeet millä raidetangon päät lukitaan paikalleen, eli osat 9 ja 10 tuossa ylläolevan linkin kuvassa? Entä osa nro 4?
    E61 525d LCI
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Raidetangon sisäpää tulee hammastankoon ihan kierteellä. Lukituksena siinä on yhdeltä sivultaan taivutettu metalliprikka joka kannattaa naputella suoraksi ennen aukaisua. Kapealla kiintoavaimella irtoaa jos jostain löytyy riittävän iso/kapea kiinto. Käytännässä putkitongit tai hyvät lukkopihdit kiinni ja sisäpää auki. Ulkopäästä mutteri irti ja vasaralla terävä isku kääntövarteen varren suuntaisesti ja ulkopää kolahtaa lattialle. Mitään hilavitkutin puristimia et tarvitse.
    Jos ostat motonetista nuo raidetangot(italialaiset), poista muoviset rasvasuojat kokonaan. Laita sisäpää viilapenkkiin kiinni siitä neliskantista ja vääntele/kääntele tankoa kunnes nivel herkistyy samalla vaseliinia niveleen painellen. Parasta olisi pyyhkäistä se italian vaseliini tämän jälkeen pois ja korvata se hieman laadukkaammalla synteettisellä. Pärjää toki näinkin kun homman vain muistaa tehdä. Jostain syystä ko.nivelen kokoonpanossa tuovaseliiniklimppi ei ole osunut niveleen lainkaan ja koko vitkutin narahtaa väljäksi todella pian jos homman tämän Italian nivelen kohdalla unohtaa.
    Muuten se kyllä kestää "maailman tappiin".
    Sisimmäistä lukitusprikkaa ei jostain syystä paketissa ole, mutta vanhalin kelpaa. Myös tuo kartiolukitsin "nappula" puuttuu joistan nivelpaketeista?

    Comment

    • Ha2
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1786
      • Oulu

      #3
      Kiitos hyvästä ohjeesta! Vaihtuu varmasti nyt itelläkin näillä ohjeilla.
      E61 525d LCI

      Comment

      • kmn
        Moderator
        • May 2009
        • 6022
        • Sipoo

        #4
        Moi, kylläpä sai Hemi kuulostamaan aika helpolta tämänkin, vaihtuu varmasti itsellänikin tällä ohjeella, joten iso kiitos jo etukäteen!!

        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
        --
        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

        Comment

        • saum
          Newbiemmer
          • Aug 2007
          • 3
          • 03

          #5
          Jeps, kiitokset ohjeista. Irtosi helposti mutta uuden laitto alkoi tökkiä...
          Juuri kun meinasin kiristää raidetangonpään "ranne"momenttiin se alkoi löystyä. Kierteet meni joko mutterista tai pallosta, nyt ei pirullakaan saa mutteria irti.
          Eikös tuota nyt pitäisi jonkun verran kiristää ettei ihan sormikireyteen jätetä?

          Comment

          • JJT
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6694
            • .......

            #6
            Originally posted by saum View Post
            Jeps, kiitokset ohjeista. Irtosi helposti mutta uuden laitto alkoi tökkiä...
            Juuri kun meinasin kiristää raidetangonpään "ranne"momenttiin se alkoi löystyä. Kierteet meni joko mutterista tai pallosta, nyt ei pirullakaan saa mutteria irti.
            Eikös tuota nyt pitäisi jonkun verran kiristää ettei ihan sormikireyteen jätetä?
            Niin menikö kierteet vai pyöriikö vaan pallon kartio mukana kun yrität kääntää mutteria?
            Jos vaan pallo pyörii nin kopauta/nosta sitä että kartio puris kovemmin kiinni.
            Myyn:
            M10/20/52 E30-E36 osia

            Comment

            • saum
              Newbiemmer
              • Aug 2007
              • 3
              • 03

              #7
              Kyllä siellä on tunkki alla että kartio puree/pallo ei pyöri. Joku maanantaikappale taitaa olla? Alkaa tuleen itku kun ei irtoa. Ei paljoa kehtaa lyödäkään että voi huomenna viedä takaisin kauppaan(jos sen siis saa irti)...

              edit: mutterinsärkijä ja kiila... KL:ssä vaihtoivat kiltisti uuteen. Vielä vähän arveluttaa onko nyt tarpeeksi kireä kun ei uskaltanut vääntää alkuunkaan.
              Last edited by saum; 28-06-2010, 19:07.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎