Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ta-technix alustasarjasta.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LarPPa.t
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 27
    • Porin ympäristö

    Ta-technix alustasarjasta.

    Tallissa makaa '91 vuoden 325i sedan, joka valmistettu 90-vuoden loppupuolella.
    Eilen alkoi sitten alustasarjan asentelu, jonka johdosta autoon joutui vaihtamaan myös iskarin yläpäät, alatukivarret, vakaajan tangon ja koiranluut.

    Alusta on nyt paikallaan, mutta yllätysyllätys, vanne ottaa kiinni etutolppaan ja näin ollen auto jäi pukkien päälle odottelemaan.

    Kysymys kuuluukin, että paljonko porukka on noihin etutolppiin säätänyt tuota jousen esijännitystä ja paljonko se käytännössä vaikuttaa ajettavuuteen?
    Jos esijännitykselle saisi jonkun järkevän "lähtöarvon", voisi sen jälkeen alkaa tahkoomaan tuota korkeutta kohdalleen.

    Vanteen raapiminen etutolppaan saadaan kyllä kuriin spacereillä, mutta toisaalta alusta on nyt säädetty edestä alimmilleen. Saattaisi rauhoittua tuo raapiminenkin, kun saa alustaa nostettua ylöspäin.

    Taakse jouset ja iskarit istuivat heittämällä, kuten pitikin. Jousien säätökikkareilla saa tosin heittää vesilintua heti kättelyssä, jos haluaa perän vähänkään alemmas.

    Toinen ongelma ilmeni, kun piti koiranuut veivata kiinni vakaajaan. Vakaajan tanko on 20-30mm liian lyhyt, eli koiranluut eivät siihen sovi.
    Miten se on mahdollista, jos osat kuitenkin on samasta purkuautosta ja ymmärtääkseni osien pitäisi olla vuosimallista riippumatta bolt-on kamaa?

    Nyt e36 gurut vähän neuvoja, että saa vehkeet tulille ennen syksyä
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16371
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by LarPPa.t View Post
    Toinen ongelma ilmeni, kun piti koiranuut veivata kiinni vakaajaan. Vakaajan tanko on 20-30mm liian lyhyt, eli koiranluut eivät siihen sovi.
    Miten se on mahdollista, jos osat kuitenkin on samasta purkuautosta ja ymmärtääkseni osien pitäisi olla vuosimallista riippumatta bolt-on kamaa?

    Nyt e36 gurut vähän neuvoja, että saa vehkeet tulille ennen syksyä
    Vakaajan pituus + korikiinnikkeen paikka muuttui ajankohtana x joten sama koiranluu ei käy kaikkiin, olikohan jossakin myös koiranluun kiinnike iskarin tolpassa :think No m3 taitaa olla mutta myös pienempikoneisissa tätä lienee ollut.

    Comment

    • LarPPa.t
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 27
      • Porin ympäristö

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      Vakaajan pituus + korikiinnikkeen paikka muuttui ajankohtana x joten sama koiranluu ei käy kaikkiin, olikohan jossakin myös koiranluun kiinnike iskarin tolpassa :think No m3 taitaa olla mutta myös pienempikoneisissa tätä lienee ollut.
      '91 Vuotisessa koiranluu tulee alunperin kiinni tolppaan, kuten myös M3 mallin alustoissa.
      Sitä varten jouduinkin tukivarret, koiranluut ja vakaajan tangon vaihtamaan.

      Korikiinnikkeen paikan vaihtuminen selittää sen, miksi tanko on liian lyhyt. Pitänee se vetästä lentävällä poikki ja sulattaa väliin pari senttiä lisää rautaa.

      Comment

      • Mikkeri
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2011
        • 805
        • Suomi

        #4
        Älä ny prkl vakaajaa ala katkomaan ja jatkamaan, luulis oikeankin löytyvän.

        Se vanne ottaa kiinni korkeudesta riippumatta.
        TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
        TDS osaa.

        Comment

        • Boomster
          Bimmer Fanatic
          • May 2011
          • 571
          • Lohja

          #5
          Ittelläni otti kans kiinni kun auton laskin alaspäin. Kun oli yläasennossa (aika pirun ylhäällä) niin mahtui pyörimään ja kävin jopa leimallakin... Meni läpi leimastakin. Leiman jälkeen pudotin autoa alaspäin ja silloin alkoi raapimaan vanteen kehään tolppa kierteiden kohdalta. Pistä vaan limppua väliin tai eri et:n vannetta mikäli sama ongelma...

          Edit. Itselläni oli siis myös juuri tämä sama ongelma, vanha koiranluu oli tolpassa kiinni.
          Last edited by Boomster; 19-07-2015, 19:04.

          Comment

          • LarPPa.t
            Bimmer Rookie
            • Jul 2004
            • 27
            • Porin ympäristö

            #6
            Originally posted by Boomster View Post
            Ittelläni otti kans kiinni kun auton laskin alaspäin. Kun oli yläasennossa (aika pirun ylhäällä) niin mahtui pyörimään ja kävin jopa leimallakin... Meni läpi leimastakin. Leiman jälkeen pudotin autoa alaspäin ja silloin alkoi raapimaan vanteen kehään tolppa kierteiden kohdalta. Pistä vaan limppua väliin tai eri et:n vannetta mikäli sama ongelma...

            Edit. Itselläni oli siis myös juuri tämä sama ongelma, vanha koiranluu oli tolpassa kiinni.
            Alla nyt 18x8 vanteet 47 ET:llä ja joka nurkassa 18mm lätyt, renkaina 225/40.
            Eteen tulossa 215/35 kumit, niin pitäis saada vielä muutama milli alaspäin, takana on noilla spacereillä milleistä kiinni, että mahtuis pyörimään vakiokaarilla, mitä ei ole mankeloitu.

            Taakse hain aamulla uudet epäkeskopultit muttereineen ja prikkoineen, että sais camberilla pari milliä pelattua lisää tilaa renkaan ja kaaren väliin.

            Alustan säädöistä sen verran, että takana jouset ilman sitä säätökikkaretta ja edessä tolpissa ehkä 10-15 milliä varaa mennä alaspäin.

            Eiköhän tällä viikolla vielä saada vehkeet leimalle.

            Comment

            • Boomster
              Bimmer Fanatic
              • May 2011
              • 571
              • Lohja

              #7
              Ittellä on 8.5" vanteella et 53 ja 20mm lätyllä raapaisi vielä kiinni jolloin et oli siis 33. Nyt 35mm lätty välissä ja ei siellä kamalasti tilaa ole. Et siis tällä hetkellä 18.
              Pistä 10mm leveämpi lätty jos vielä ottaa kiinni.
              Last edited by Boomster; 20-07-2015, 15:03.

              Comment

              • BiltemaMotorWork
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2013
                • 460
                • Joensuu

                #8
                Itellä koiranluut kiinni vakio vakaajassa ja tukivarsissa. Vinossahan ne on ja saattaa syyä niitä mut itellä ollu noin kaks vuotta ja ajettu ~40tkm eikä mitään ongelmaa.

                Comment

                • LarPPa.t
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2004
                  • 27
                  • Porin ympäristö

                  #9
                  Vakaaja tuli eilen pajalta. Vanhasta vakaajasta otettiin koiranluun kiinnikkeet ja jatkettiin uuden, eli lyhyemmän vakaajan kiinnikkeitä.

                  Edessä siis vanteena 8x18 ET47 ja 18mm lätyllä jää matkaa vanteesta tolppaan ehkä 5mm.
                  Kapeampaa kumia kaipaa, koska nyt ottaa kaaret kiinni renkaaseen.

                  Takaa käänsin camberit tappiin eilen illalla, mutta vielä tarvis vähän tilaa saada, eli 15mm lätyt vois olla ratkaisu.

                  Vielä kiinnostaisi tuo jousituksen esijännitys.
                  Onko joku sitä suuremmin testaillut, että paljonko kyseinen säätö ajettavuuteen vaikuttaa?

                  Comment

                  • LarPPa.t
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2004
                    • 27
                    • Porin ympäristö

                    #10
                    Originally posted by Boomster View Post
                    Ittellä on 8.5" vanteella et 53 ja 20mm lätyllä raapaisi vielä kiinni jolloin et oli siis 33. Nyt 35mm lätty välissä ja ei siellä kamalasti tilaa ole. Et siis tällä hetkellä 18.
                    Pistä 10mm leveämpi lätty jos vielä ottaa kiinni.
                    Kuinka alas oot keulan saanut tiputettua ja millä rengastuksella?
                    Ja onko edessä vakiokaaret?

                    Comment

                    • Boomster
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2011
                      • 571
                      • Lohja

                      #11
                      Mjuu edessä vakiokaaret ei ole edes reunoja mankeloitu. Oiskohan ollu keula tällä hetkellä 8cm korkeudessa ja säädöt about puolivälissä. 8.5" 215/40 17"
                      Pitäisi alaspäin laskea vielä pikkuisen.
                      Ite taisin tuon vakaajatangon kanssa tehdä niin että ostin suoraan uudemmasta eli oisko ollu jopa 95-96 ja pulttasin sen suoraan kiinni, siihen uudet kiinnikkeet ja koiranluut.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎