Announcement

Collapse
No announcement yet.

5HP18, ongelma vai ei?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1837
    • Lappeenranta, Finland

    5HP18, ongelma vai ei?

    Jeps, kyseessä siis 325 cäbi -95 automaatilla.

    Ihmettelen laatikon toimintaa. Voi olla, että on osittain ihan normaalia, mutta tuossa muutamia havaintoja ja kysymyksiä.

    Veltto kiihdytys osakaasulla. Viivalta irtoaa ihan hyvin, mutta sitten hyytyy. Jos pitää kierrokset jossain 2000-3000, niin saa venyttää puoli päivää ennen kuin ollaan kahdeksassakympissä. Jotenkin tuntuisi, että hiukan ripeämmin tuon kokoinen ja tehoinen kiihtyisi.

    Ohituskiihdytys. Verrattuna esim aikaisempiin "kaksvitosiin" (E30 ja E34) ohittaminen pitää suunnitella huolella. Kick-downin kautta toki saa lisää ripeyttä, mutta ilmankin pitäisi joku 80->100 kiihdytys hoitua suht kivuttomasti.

    Töksähtävä vaihto 2->3. Tämä lienee jonkunasteinen vika tai vanhuuden ilmiö. Tömäystä voi lieventää kun keventää kaasujalkaa hiukan juuri kun vaihto alkaa. Kierrokset nousee hetkellisesti vaihdon aikana ja juuri kun nousu alkaa nostaa vähän jalkaa niin vaihtaa siististi. Ei kai normaalisti kierrokset ehdi vaihdossa nousta...?

    Isot vaihteet tippuu pois päältä. Tasaisella maantiellä pykälät pysyy päällä ja lopulta myös turbiinilukko (onhan tuossa sellainen, onhan?) menee päälle. Tähän asti kaikki ok. Joku noin 110 mittarinopeus tietää kierroksia karvan päälle 2000, varmaan ihan okei. Mutta, ei tarvitse kummoistakaan nyppylää, niin lukko tippuu päältä kaivaa jo pienempää pykälääkin. Näillä kulmilla on useita paikkoja, missä käyttösubaru menee vakkarilla ajettaessa ihan sujuvasti sen 110 nopeutta, poljin ei jalan alla juuri liikahda syvemmälle. Tällä vehkeellä pykälä putoaa pienemmälle ja kone kiekuu kunnes mäki helpottaa ja taas saadaan isompaa sisään. Ei pitäisi olla vaikeita mäkiä tuossa vauhdissa. Esim Saimaan kanavan ylittävä silta on sellainen paikka. Muistini mukaan vähän pienempi kuin Kuopion Kallansilta, hiukan isompi kuin Nastolan ABC:n luona radan ylittävä mäki seiskatiellä. Tapahtuu kyllä pienemmissäkin mäissä.

    Yleisesti voisi sanoa, että tasamaalla menee hyvin, mutta mäissä ja kiihdyttäessä tuntuu vetelältä. Pahasti se nyt ei kruisailupelissä haittaa, toisinaan vain ärsyttää.

    Mihin asti on normaalia ja mikä menee vanhuuden piikkiin? Mitä on tehtävissä itse? Onko järkeä lähteä miettimään laatikon vaihtoa?

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1837
    • Lappeenranta, Finland

    #2
    Lisätääs vielä sellainen kysely, että mistä vehkeistä otettu laatikko kävisi tuohon suoraan? Tietysti E36 325, mutta mitkä kaikki muut? E34 525? E36 328? E36 320?

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

    Comment

    • r.w.
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2007
      • 2510
      • Länsirannikko

      #3
      Se on ihan ominaisuus että turbiini lukittuu vasta suuremmissa nopeuksissa ja tippuu myös herkästi pois.

      Kaksi asiaa:
      1. Tsekkaa moottori, jos sulla on esim. runsaasti imuvuotoa tai MAF lopussa niin tehoa puuttuu selvästi eikä automaatti todellakaan toimi kovin miellyttävästi.
      2. Jos kone kiertää vain runsaat 2000rpm 110km/h vauhdissa niin sulla on väärä perävälitys, se on aivan liian pitkä ja todennäköisesti siis manuaalivaihteisen 3.15 -välitteinen. Automaatin kanssa pitäisi olla 3.73 jolloin kierrokset on reilusti yli 2500 noissa vauhdeissa. Ei ihme ettei jaksa mennä, ei tuollaisessa pikkukoneessa ole likimainkaan sellaista vääntöä kuin noilla välityksillä tarvittaisiin.
      1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1837
        • Lappeenranta, Finland

        #4
        Vielä lisäyksenä, että öljyt on tarkistettu ja määräkin oikea.

        Mutta, piti ihan varta vasten käydä kokeilemassa maantiellä, että muistinko oikein nuo kierrokset. Joo, sanotaan että 2050 on kierrokset kun nopeusmittari näyttää 110 ja lukko on selvästi päällä. Liian harva perä olisi kyllä varsin hyvä selitys... Täytyy ryömiä kurkkaamaan. Auton historiasta on tietoa vain vähän, joten on täysin mahdollista.

        Moottorin suhteen en olisi huolissani, se tuntuu ihan ok. Pahat imuvuodot näkyisivät jo päästömittauksessakin. Kyllä se ryntää jotenkin kun vedetään lätty pohjassa.

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • Electroid
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 992
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by r.w. View Post
          2. Jos kone kiertää vain runsaat 2000rpm 110km/h vauhdissa niin sulla on väärä perävälitys, se on aivan liian pitkä ja todennäköisesti siis manuaalivaihteisen 3.15 -välitteinen. Automaatin kanssa pitäisi olla 3.73 jolloin kierrokset on reilusti yli 2500 noissa vauhdeissa. Ei ihme ettei jaksa mennä, ei tuollaisessa pikkukoneessa ole likimainkaan sellaista vääntöä kuin noilla välityksillä tarvittaisiin.
          Ootko ihan varma tuosta 3.73 välityksestä? Kysessä ei ole mikään Japanin tms. malli. Väitän että automastissakin on 3.15 välitys.
          - E36 328iA Touring 4/97 -
          Myynissä:
          - Rondell 0067 8x17et 35 & 9x17et40 + 225/45 245/40R17 PilotSport5 (+pari varavannetta) -

          Comment

          • r.w.
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2007
            • 2510
            • Länsirannikko

            #6
            Originally posted by Electroid View Post
            Ootko ihan varma tuosta 3.73 välityksestä? Kysessä ei ole mikään Japanin tms. malli. Väitän että automastissakin on 3.15 välitys.
            Itse asiassa en ole, mutta jos tosiaan on vakionakin 3.15 välitys niin en kyllä ihmettele yhtään jos on laiska ja lyö pienempää sisään joka mäessä.
            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

            Comment

            • 525iiäxä
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1837
              • Lappeenranta, Finland

              #7
              Okei. Jos tulkitaan, että välitys on oikea ja syyllinen on laatikko, niin kannattaako mitään tehdä? Vai hyväksynkö tuon ja ajelen sen kummemmin asiaa pohtimatta?

              Laatikon vaihto ei sinällään ole mitään ihmeellistä, mutta varmasti on ahtaammat paikat kun E34, josta yhden lootan tiputin alas kytkimen vaihtoa varten.

              Kokonaan eri juttu on sitten löytääkö yhtään parempaa lootaa mistään? Ja onko tuossa edes oikeasti mitään olennaista vikaa, muuta kuin se yksi töyssähtävä vaihto...

              Volvo V70 2.4T -02
              E30 323i -84 (taas)

              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Originally posted by 525iiäxä View Post
                töyssähtävä vaihto...
                Vaihda öljyt ja suodatin.

                Comment

                • 525iiäxä
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1837
                  • Lappeenranta, Finland

                  #9
                  Ajokauden mittaan on todettu seuraavaa:

                  1) Tömähtävä kakkos-kolmosvaihto on pehmennyt ajastaan, enää ei juuri eroa muihin vaihtoihin.
                  2) Laatikossa on myös asento "Sport", jolloin menohaluja tulee tuntuvasti lisää
                  3) Laatikko on siis ikäisessään kunnossa eikä aihetta muihin kuin normaaleihin huoltotoimiin.

                  Volvo V70 2.4T -02
                  E30 323i -84 (taas)

                  Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                  Comment

                  • 426Hemi
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2008
                    • 621
                    • Pälkäne

                    #10
                    Aika harvalta kuulostaa perä jos 2000rpm@110kmh?

                    No, eihän toi 2.5 muutenkaan mikään tehohirmu ole. Manuaalina tuntuu kulkevan johonkin kovakattoisessa kopassa, mutta painava avo+automaatti kyllä tekee tehtävänsä. Itsellä joskus ollut e36 328iA cabi tuntu just samalta kuin ekassa postissa kirjoitit. Noi manuaalivehkeet kovakattoisina on kuin eri maailmasta.
                    ex: viitisenkymmentä bmw+muut

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎