Jeps, kyseessä siis 325 cäbi -95 automaatilla.
Ihmettelen laatikon toimintaa. Voi olla, että on osittain ihan normaalia, mutta tuossa muutamia havaintoja ja kysymyksiä.
Veltto kiihdytys osakaasulla. Viivalta irtoaa ihan hyvin, mutta sitten hyytyy. Jos pitää kierrokset jossain 2000-3000, niin saa venyttää puoli päivää ennen kuin ollaan kahdeksassakympissä. Jotenkin tuntuisi, että hiukan ripeämmin tuon kokoinen ja tehoinen kiihtyisi.
Ohituskiihdytys. Verrattuna esim aikaisempiin "kaksvitosiin" (E30 ja E34) ohittaminen pitää suunnitella huolella. Kick-downin kautta toki saa lisää ripeyttä, mutta ilmankin pitäisi joku 80->100 kiihdytys hoitua suht kivuttomasti.
Töksähtävä vaihto 2->3. Tämä lienee jonkunasteinen vika tai vanhuuden ilmiö. Tömäystä voi lieventää kun keventää kaasujalkaa hiukan juuri kun vaihto alkaa. Kierrokset nousee hetkellisesti vaihdon aikana ja juuri kun nousu alkaa nostaa vähän jalkaa niin vaihtaa siististi. Ei kai normaalisti kierrokset ehdi vaihdossa nousta...?
Isot vaihteet tippuu pois päältä. Tasaisella maantiellä pykälät pysyy päällä ja lopulta myös turbiinilukko (onhan tuossa sellainen, onhan?) menee päälle. Tähän asti kaikki ok. Joku noin 110 mittarinopeus tietää kierroksia karvan päälle 2000, varmaan ihan okei. Mutta, ei tarvitse kummoistakaan nyppylää, niin lukko tippuu päältä kaivaa jo pienempää pykälääkin. Näillä kulmilla on useita paikkoja, missä käyttösubaru menee vakkarilla ajettaessa ihan sujuvasti sen 110 nopeutta, poljin ei jalan alla juuri liikahda syvemmälle. Tällä vehkeellä pykälä putoaa pienemmälle ja kone kiekuu kunnes mäki helpottaa ja taas saadaan isompaa sisään. Ei pitäisi olla vaikeita mäkiä tuossa vauhdissa. Esim Saimaan kanavan ylittävä silta on sellainen paikka. Muistini mukaan vähän pienempi kuin Kuopion Kallansilta, hiukan isompi kuin Nastolan ABC:n luona radan ylittävä mäki seiskatiellä. Tapahtuu kyllä pienemmissäkin mäissä.
Yleisesti voisi sanoa, että tasamaalla menee hyvin, mutta mäissä ja kiihdyttäessä tuntuu vetelältä. Pahasti se nyt ei kruisailupelissä haittaa, toisinaan vain ärsyttää.
Mihin asti on normaalia ja mikä menee vanhuuden piikkiin? Mitä on tehtävissä itse? Onko järkeä lähteä miettimään laatikon vaihtoa?
Ihmettelen laatikon toimintaa. Voi olla, että on osittain ihan normaalia, mutta tuossa muutamia havaintoja ja kysymyksiä.
Veltto kiihdytys osakaasulla. Viivalta irtoaa ihan hyvin, mutta sitten hyytyy. Jos pitää kierrokset jossain 2000-3000, niin saa venyttää puoli päivää ennen kuin ollaan kahdeksassakympissä. Jotenkin tuntuisi, että hiukan ripeämmin tuon kokoinen ja tehoinen kiihtyisi.
Ohituskiihdytys. Verrattuna esim aikaisempiin "kaksvitosiin" (E30 ja E34) ohittaminen pitää suunnitella huolella. Kick-downin kautta toki saa lisää ripeyttä, mutta ilmankin pitäisi joku 80->100 kiihdytys hoitua suht kivuttomasti.
Töksähtävä vaihto 2->3. Tämä lienee jonkunasteinen vika tai vanhuuden ilmiö. Tömäystä voi lieventää kun keventää kaasujalkaa hiukan juuri kun vaihto alkaa. Kierrokset nousee hetkellisesti vaihdon aikana ja juuri kun nousu alkaa nostaa vähän jalkaa niin vaihtaa siististi. Ei kai normaalisti kierrokset ehdi vaihdossa nousta...?
Isot vaihteet tippuu pois päältä. Tasaisella maantiellä pykälät pysyy päällä ja lopulta myös turbiinilukko (onhan tuossa sellainen, onhan?) menee päälle. Tähän asti kaikki ok. Joku noin 110 mittarinopeus tietää kierroksia karvan päälle 2000, varmaan ihan okei. Mutta, ei tarvitse kummoistakaan nyppylää, niin lukko tippuu päältä kaivaa jo pienempää pykälääkin. Näillä kulmilla on useita paikkoja, missä käyttösubaru menee vakkarilla ajettaessa ihan sujuvasti sen 110 nopeutta, poljin ei jalan alla juuri liikahda syvemmälle. Tällä vehkeellä pykälä putoaa pienemmälle ja kone kiekuu kunnes mäki helpottaa ja taas saadaan isompaa sisään. Ei pitäisi olla vaikeita mäkiä tuossa vauhdissa. Esim Saimaan kanavan ylittävä silta on sellainen paikka. Muistini mukaan vähän pienempi kuin Kuopion Kallansilta, hiukan isompi kuin Nastolan ABC:n luona radan ylittävä mäki seiskatiellä. Tapahtuu kyllä pienemmissäkin mäissä.
Yleisesti voisi sanoa, että tasamaalla menee hyvin, mutta mäissä ja kiihdyttäessä tuntuu vetelältä. Pahasti se nyt ei kruisailupelissä haittaa, toisinaan vain ärsyttää.
Mihin asti on normaalia ja mikä menee vanhuuden piikkiin? Mitä on tehtävissä itse? Onko järkeä lähteä miettimään laatikon vaihtoa?
Comment