Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 316i "viritys"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zeta
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7544
    • Kotona

    #46
    Originally posted by Jochen View Post
    M40B16 koneessa 10 hevosta lisää saanee jo pelkällä 40€ lastulla, nokat saa koneistettua hiukan äreämmiksi varmaankin noin 100€ hintoihin ja sitten ollaankin jo 318i:n teholuokassa...
    Ja voi että siitä sitten jo ilo irtoaakin!

    Paras ja varmin viritys on vaihtaa auto suoraan isompikoneiseen autoon(esim 316/318 -> 325/328). Silloin koko systeemi kestää kasassa paremmin kuin mikään tee-se-itsemies autotallituunailu.
    -
    Käyttöautona: F20
    Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
    Myydään: HP 14" kannettava **90e**
    Myydään: HP 12.5" kannettava **230e**
    -

    Comment

    • Jochen
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 1229
      • Valkeakoski & Trondheim

      #47
      Originally posted by Zeta View Post
      Ja voi että siitä sitten jo ilo irtoaakin!
      Sanoinko mitään ilon irtoamisesta?

      Jos kaveri vaan haluaa muutaman hevosvoiman lisää niin normi foorumilaisen vastaus tuntuu olevan että vaihda autoa. Mutta sen vaihtoehdon olemassaolon kysyjä varmaan tietää jo ennestään eikä hän sitä kysynytkään.

      No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
      Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
      Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
      Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
      Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
      Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

      Comment

      • Zeta
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7544
        • Kotona

        #48
        Originally posted by Jochen View Post
        Sanoinko mitään ilon irtoamisesta?

        Jos kaveri vaan haluaa muutaman hevosvoiman lisää niin normi foorumilaisen vastaus tuntuu olevan että vaihda autoa. Mutta sen vaihtoehdon olemassaolon kysyjä varmaan tietää jo ennestään eikä hän sitä kysynytkään.
        Elä turhaan herneitä vedä näin jussin jälkeen. Hyvä, että sulla oli toisenlaisia vaihtoehtoja tarjota.

        Yleisesti: kilpa-/harrasteauton viritys on ihan ookoo mutta esimerkiksi tavallisen E36 316i viritys "40e lastulla/vaparisuodattimella" on enemmän ajanhukkaa kuin hyödyllistä toimintaa.

        Tottakait omaan autoonsa saa jokainen laittaa ihan minkälaisia härpäkkeitä haluaa, sehän on selvä
        -
        Käyttöautona: F20
        Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
        Myydään: HP 14" kannettava **90e**
        Myydään: HP 12.5" kannettava **230e**
        -

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17799
          • Jämsä

          #49
          Originally posted by Jochen View Post
          Sanoinko mitään ilon irtoamisesta?

          Jos kaveri vaan haluaa muutaman hevosvoiman lisää niin normi foorumilaisen vastaus tuntuu olevan että vaihda autoa. Mutta sen vaihtoehdon olemassaolon kysyjä varmaan tietää jo ennestään eikä hän sitä kysynytkään.
          haluan nähdä sen dynolapun missä on saatu hiotulla nokalla ja 40e lastulla yli 10hv tehonlisäys 316i:ssä... olettaen tietysti, että vääntö ei ole pudonnut vastaavasti.

          uusi jyrkempi nokka, kansiremontti, peltisarja, putkisto ja jos pätäkkää vielä löytyy, niin kannen avarrus ja siihen päälle säädöt penkissä, niin voihan sieltä se 20-30hv löytyä lisää... ja halpaa kun saippua.
          Last edited by bemu2000; 23-06-2008, 00:02.
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • Jochen
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 1229
            • Valkeakoski & Trondheim

            #50
            Originally posted by bemu2000 View Post
            haluan nähdä sen dynolapun missä on saatu hiotulla nokalla ja 40e lastulla yli 10hv tehonlisäys 316i:ssä... olettaen tietysti, että vääntö ei ole pudonnut vastaavasti.
            No valitettavasti ei ole just nyt yhtään 316i:tä käsillä. Mutta 10 hv on vain 10% lisäys, se on mahdollinen pelkällä lastullakin, puhumattakaan nokien kanssa. Jos tuo toimii M42:lla (kokeiltu on) niin miksi ei M40:llä?

            Vääntö ei putoa lastulla. Nokkien kanssa vääntöhuippu voi siirtyä ylemmäs ja aivan alimpien kierrosten vääntöä voi hiukan kadota.

            No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
            Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
            Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
            Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
            Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
            Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              #51
              Originally posted by Jochen View Post
              No valitettavasti ei ole just nyt yhtään 316i:tä käsillä. Mutta 10 hv on vain 10% lisäys, se on mahdollinen pelkällä lastullakin, puhumattakaan nokien kanssa. Jos tuo toimii M42:lla (kokeiltu on) niin miksi ei M40:llä?

              Vääntö ei putoa lastulla. Nokkien kanssa vääntöhuippu voi siirtyä ylemmäs ja aivan alimpien kierrosten vääntöä voi hiukan kadota.
              nokka tollasessa vanhassa myllyssä on joka tapauksessa jo sen verran kulunut, että tuskin pelkkä hiominen kannattaa...? ja toisekseen onko sitten hyötyä laittaa jyrkempää nokkaa vakio koneelle tehdyn lastun kanssa? jos vakio 316i:stä saa huipputehoa yli 3hv noilla bulkki lastuilla, niin sanoisin että aika hyvin. toi pelkkä lastu on ehkä ainut järkevä viritys tuohon mottiin...





              tuolta nokkaa tilaamaan M40 omistajat ja penkittämään ennen ja jälkeen, niin nähdääb paljonko irtoaa... aika huikeilta kuulostaa nuo tehonlisäys lupaukset
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • Jochen
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 1229
                • Valkeakoski & Trondheim

                #52
                Toisella foorumilla ose30 nimimerkillä kirjoitellut finski oli saanut noin 350 tkm ajetuttuun M40B18 koneeseen +12 konia pelkällä lastulla. Samalta lastuttajakaverilta ostamani M42B18 lastu toi +15 konia. Nuo siis dynossa mitattuna lastutuksen jälkeen verrattuna tehtaan ilmoittamaan arvoon uudelle moottorille.

                Otos on vielä pieni mutta +10% tehonlisä tuntuu olevan ihan mahdollinen HYVÄLLÄ lastulla. Eri asia ne lastut minkä alkuperästä ei ole mitään tietoa, ne voi olla tarkoitettu vaikka eri mantereelle ja eri bensalle.

                No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                Comment

                • muuris
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 3501
                  • Jyväskylä

                  #53
                  Originally posted by Jochen View Post
                  Nuo siis dynossa mitattuna lastutuksen jälkeen verrattuna tehtaan ilmoittamaan arvoon uudelle moottorille.

                  Otos on vielä pieni mutta +10% tehonlisä tuntuu olevan ihan mahdollinen HYVÄLLÄ lastulla.
                  Mielestäni tuossa ei ole vielä juhlimisen aihetta, jos ei ole viitsitty dynottaa ennen ja jälkeen lastutuksen. Eräät penkit näyttää sen ~10% optimistisia lukemia asiakkaan mieliks..
                  E30 325iX '86
                  Instagram

                  Comment

                  • Lille
                    Bimmer Rookie
                    • May 2003
                    • 47
                    • Espoo

                    #54
                    Ostin pitkästä aikaa bemarin ja tulin lueskelemaan foorumia pitkän tauon jälkeen.
                    Vaikuttaisi että tällähän vaan mollataan toisia joilla on 4-kone.



                    Itse asiaan...
                    Itselleni tuli alle M43b16 ja mitä sitä vähän jo tutkiskelin ja ajelin niin aika alavääntöinen kone on jonka jo voi arvatakin todella pitkästä imusarjasta.
                    Eli siltä pohjalta lähtisin nostamaan keski ja yläalueen tehoa kireillä nokilla ja säädettävällä nokkapyörällä.
                    Imupuolen optimoiminen maksimaalisen virtauksen saamiseksi = Virtaava suodatin, jos mahdollista lämpölangallinen ilmamäärämittari(viisaammat kertokoon onnistuuko bemariin), imusarjan ja kannen imupuolen kohdistus(=kohdistetaan aukot tiivisteen mukaan).
                    Sitten jos haluaa enemmän niin imukanavien muotoilu, ventiilien seetit(3 kulmaiseksi) kohilleen, palotilan kiilloitus.

                    Ja sit jotkut epäilee että tuleeko pakoputkiston vaihdolla merkittävää eroa vakioon.
                    Onko kukaan katsonut millainen putkisto 316(ainakin. vaikuttaisi 318 ja 320 samanlaiselta) oikein on? Itse katsoin putkistoa ja järkytyin.
                    Se on totta että jos laitetaan joku CATBack sport putkisto niin ei varmaan ole eroa, koska alkuosa on ihan älytön pilli eli pakosarjalta lätevä katalysaattorin sisältävä osa.
                    Eli pakopuoli virtaavaksi pakokanavien kohdistus (=sama kuin imupuolella), peltisarja, etuputki/katalysaattori-yhdistelmä kunnon kollektorilla(= osa jossa pakosarjalta tulevat kaksi putkea yhdistyvät. Putkiston virtavuuden kannalta tärkeimpiä osia) ja siitä katalysaattorille isompi putki( jotain 2" varmasti riittää. ehkä hieman pienempikin), katalysaattorin "takasuppilo" loivemmaksi. On aika jyrkkä (ainakin 316:ssa) siitä sitten taaksepäin saman paksuista putkea ja vaimennin päähän. Jos tuntuu että mörisee liikaa kannattaa ulostulo/-tulot vaihtaa halkaisijaltaan pienemmiksi ja jos haluaa lisää mörinää niin suurentaa.

                    Sitten vasta lastu tai ohjelmoitava ruiskun ohjaus jolla saadaan polttoaineen syöttö kohilleen

                    Hyvällä pakosarjalla, pakoputkella ja katalysaattorilla(=kokonaisuus) saadaan yleensä parhaiten tehonlisäystä. Imupuoli on monesti tehtaan jäljiltä jo suht hyvällä mallilla nykyautoissa.

                    Tietenkin mitä enemmän yläkertaa virittää sen enemmän pitää kiinnittää huomiota alakerran kestävyyteen.

                    Tekniikan vaihtoa en itse lähtisi tekemään 316:sta 320-325:seen kun menee alustaakin vaihtoon

                    Se on sit eri asia jos haluaa vaihtaa suoraan koko auton isompikoneiseen joka on ehkä matka-ajossa jopa taloudellisempi, mutta sitten taas kaupunkiajossa syö aika reippaasti enemmän.

                    Sitten on tietty turbon asentaminen...
                    BMW E39 525i -01, BMW 528i M-Sport -00

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      #55
                      Originally posted by Lille View Post
                      Ostin pitkästä aikaa bemarin ja tulin lueskelemaan foorumia pitkän tauon jälkeen.
                      Vaikuttaisi että tällähän vaan mollataan toisia joilla on 4-kone.



                      Itse asiaan...
                      Itselleni tuli alle M43b16 ja mitä sitä vähän jo tutkiskelin ja ajelin niin aika alavääntöinen kone on jonka jo voi arvatakin todella pitkästä imusarjasta.
                      Eli siltä pohjalta lähtisin nostamaan keski ja yläalueen tehoa kireillä nokilla ja säädettävällä nokkapyörällä.
                      Imupuolen optimoiminen maksimaalisen virtauksen saamiseksi = Virtaava suodatin, jos mahdollista lämpölangallinen ilmamäärämittari(viisaammat kertokoon onnistuuko bemariin), imusarjan ja kannen imupuolen kohdistus(=kohdistetaan aukot tiivisteen mukaan).
                      Sitten jos haluaa enemmän niin imukanavien muotoilu, ventiilien seetit(3 kulmaiseksi) kohilleen, palotilan kiilloitus.

                      Ja sit jotkut epäilee että tuleeko pakoputkiston vaihdolla merkittävää eroa vakioon.
                      Onko kukaan katsonut millainen putkisto 316(ainakin. vaikuttaisi 318 ja 320 samanlaiselta) oikein on? Itse katsoin putkistoa ja järkytyin.
                      Se on totta että jos laitetaan joku CATBack sport putkisto niin ei varmaan ole eroa, koska alkuosa on ihan älytön pilli eli pakosarjalta lätevä katalysaattorin sisältävä osa.
                      Eli pakopuoli virtaavaksi pakokanavien kohdistus (=sama kuin imupuolella), peltisarja, etuputki/katalysaattori-yhdistelmä kunnon kollektorilla(= osa jossa pakosarjalta tulevat kaksi putkea yhdistyvät. Putkiston virtavuuden kannalta tärkeimpiä osia) ja siitä katalysaattorille isompi putki( jotain 2" varmasti riittää. ehkä hieman pienempikin), katalysaattorin "takasuppilo" loivemmaksi. On aika jyrkkä (ainakin 316:ssa) siitä sitten taaksepäin saman paksuista putkea ja vaimennin päähän. Jos tuntuu että mörisee liikaa kannattaa ulostulo/-tulot vaihtaa halkaisijaltaan pienemmiksi ja jos haluaa lisää mörinää niin suurentaa.

                      Sitten vasta lastu tai ohjelmoitava ruiskun ohjaus jolla saadaan polttoaineen syöttö kohilleen

                      Hyvällä pakosarjalla, pakoputkella ja katalysaattorilla(=kokonaisuus) saadaan yleensä parhaiten tehonlisäystä. Imupuoli on monesti tehtaan jäljiltä jo suht hyvällä mallilla nykyautoissa.

                      Tietenkin mitä enemmän yläkertaa virittää sen enemmän pitää kiinnittää huomiota alakerran kestävyyteen.

                      Tekniikan vaihtoa en itse lähtisi tekemään 316:sta 320-325:seen kun menee alustaakin vaihtoon

                      Se on sit eri asia jos haluaa vaihtaa suoraan koko auton isompikoneiseen joka on ehkä matka-ajossa jopa taloudellisempi, mutta sitten taas kaupunkiajossa syö aika reippaasti enemmän.

                      Sitten on tietty turbon asentaminen...
                      no ei muuta kun näpräämään ja ennen ja jälkeen penkitys, niin nähdään todelliset hyödyt sieltä voi todellakin suht helpolla se 20-30hv löytyä lisää, mutta onko se sitten paljon tehtyyn työhön ja rahamäärään nähden?
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • Lille
                        Bimmer Rookie
                        • May 2003
                        • 47
                        • Espoo

                        #56
                        Pitääkin käydä AMWorksillä penkittämässä ennen kuin alkaa tekee mitään
                        BMW E39 525i -01, BMW 528i M-Sport -00

                        Comment

                        • dumppi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 4351
                          • sotkamo

                          #57
                          Joo järjestä en tiedä minäkään mut ainaki kaverin e30 m40b18 koneeseen joskus muinoin laitettu peltisatsi, 2.5" putkisto, joku takapönttö, kireämpi nokka, lastu vaihdettu, ja joku vaparikin näky olevan ja välityksistä en tiedä mut lukkoperä siellä tuntuu olevan.. Polttaa kumia helposti kahdella rattaalla Ja jätättää kyllä vakion 318i:n ihan heittämällä kiihdytyksessä.. Että jos rahaa ja intoa löytyy ni kyllä siitä 316stakin tehoa varmasti jonkun verran saa
                          Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                          e36 325i coupé R.I.P
                          e30 316 2d
                          e36 318is coupé
                          e36 323i 4d ac schnitzer replica


                          Käyttis: e39 523i 4d
                          Originally posted by rizzo
                          Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                          |Sotkamo Connection|

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            #58
                            Originally posted by dumppi View Post
                            Joo järjestä en tiedä minäkään mut ainaki kaverin e30 m40b18 koneeseen joskus muinoin laitettu peltisatsi, 2.5" putkisto, joku takapönttö, kireämpi nokka, lastu vaihdettu, ja joku vaparikin näky olevan ja välityksistä en tiedä mut lukkoperä siellä tuntuu olevan.. Polttaa kumia helposti kahdella rattaalla Ja jätättää kyllä vakion 318i:n ihan heittämällä kiihdytyksessä.. Että jos rahaa ja intoa löytyy ni kyllä siitä 316stakin tehoa varmasti jonkun verran saa
                            järkevin modaus 316i:hin on varmaan heittää M43B18 ketjukone sinne... :think tehoero vakiona jo sitä luokkaa, että 316i:tä saa askarrella jo tosissaan että samoihin päästään ja muutenkin on astetta luotettavampi mylly, kun on ketjulla.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎