Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 320iA '91 käyntiongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sivonen
    Newbiemmer
    • Jul 2004
    • 5

    E36 320iA '91 käyntiongelmia

    Heti alkuun on sanottava että ei ole oma auto, joten en tiedä sen tekniikasta juuri mitään.

    Ongelmat:

    -Tyhjäkäynti on todella huonoa. Käy ravistamatta mutta kierrokset laskee hiljaa (1000-300rpm noin 2 sekunnissa) jonka jälkeen kuulostaa siltä kuin joku polkaisisi äkkiä kaasun pohjaan ja kierrokset käy nopeasti jossain 2krpm paikkeilla. Käy tasaiseen pari sekuntia, ja sama homma toistuu. Kylmänä toimii joskus normaalisti, lämmettyään alkaa oireilemaan. Joskus kuulemma elää omaa elämäänsä kylmänäkin.

    -Kulutusmittari huitelee jossain 20 litran ja hanskalokeron välimaastossa koko ajan, paitsi moottorijarrutuksessa tippuu nollille kuten kuuluu.

    -Automaatti "ei ehkä vaihda ihan kunnolla"... En tiedä siitä sen enempää, ja voi olla että se vaan tuntuu vaihtavan huonosti kun kone ei käy kunnolla.

    -Tehot kateissa.


    Luultiin jo että vika löytyi, kaasuläpän ja ilmamäärämittarin välissä olevan letkun yksi haara oli halki, eli kone sai ilmaa sieltä ja reilusti. Uusi letku siihen. Auttoi aluksi hieman, mutta nyt kone "toimii" taas kuten ennenkin.

    Eräässä toisessa saksalaisessa merkissä löytyy lambdan johtojen läpivienti repsikan jalkatilasta. Siinä on liitin, jonka irroittamalla on helppo testata vaikuttaako lambda mitään.. Löytyneekö bemarista joko lambda helposta paikasta, tai jostain vielä helpommasta paikasta tuollainen liitin josta saa lambdan johdon poikki?

    Kuinkas imusarja lähtee helposti irti? Takimmaisia pultteja kun ei juuri edes näe, on kaikenlaista roinaa imusarjan päällä...

    Bonuskysymyksenä, meneekö vaihdelaatikolle alipaineletku tai useampi?


    Nyt saisi heittää tietoja ja arvauksia niin paljon kuin keksii. Tietäisi mitä kaikkea voisi tarkistaa.

    Imuvuoto?
    Ilmamäärämittari?
    Sähkövika?
    Lambda?
    Joku muu, mikä?
    MB 280E '80
  • loyal
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 1480
    • Vantaa

    #2
    Eli sama vika kuin mulla, ota kaikki puolat irti ja hio niiden kosketuspinnat ja vaihda tulpat, auto toimii.
    Hio kaikki maadoituspiuhat myös.

    Edit: katoin että se oli kierroslukumittari... Eli sitten voi olla hyvinkin lamda
    Last edited by loyal; 23-04-2005, 16:16.

    Comment

    • datzka
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 778
      • Jyväskylä

      #3
      ite veikkaan lambdaa, koske itellä samat oireet ja testerikin ilmoittaa et lambda paskana. Ja imusarja on vähän vittumainen ottaa, mut kyl se lähtee. Purkaa vähän siit tulipellistä niitä muoveja vaan.
      ///M3 97-

      Comment

      • Gonzalez
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2632
        • Seinäjoki

        #4
        Heitetään nyt ensin arvaus, eli LAMBDA. Viallinen lambda aiheuttaa tyhjäkäynnin seilausta, kulutusmittarin seilausta, bensansyöntiä ja tehonhukkaa. Olikos vielä muita oireita??

        ---> Lambda löytyy ns. Y-haaran yläpuolelta jossa pakosarjan jälkeen putkisto yhtyy 2-1. Lambdan saa irti normaalilla lenkkiavaimella, mutta paikka on hieman ahdas. (omaa avainta jouduin hieman taivuttamaan niin pääsi käsiksi paremmin). Lambdan liitin löytyy sen vierestä auton pohjasta ja on ns. "kiertoliitin", jossa nastoja ja "muovijengat" ympärillä...

        Muista nollata vikamuisti vaihdon jälkeen, jää muuten ns. varaohjelma" päälle. (eli autolle täytyy kertoa kun uusi lambda on paikallaan, ei ota muuten käyttöön) Ja kun ostat lambdan, osta se boschilainen. Vaikkapa sitten tuolta---> www.motonet.fi

        Lisää vikamuistin nollauksesta ja käydyistä lambda-keskusteluista haulla...
        530d GT F07 2010
        325i E30 Cabriolet 1987

        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

        Comment

        • Metu
          Bimmer Rookie
          • Aug 2005
          • 36

          #5
          Originally posted by Sivonen
          Kuinkas imusarja lähtee helposti irti? Takimmaisia pultteja kun ei juuri edes näe, on kaikenlaista roinaa imusarjan päällä...
          Minkälainen homma tämä loppupeleissä on? Onko jotain niksejä mitä pitää tietää ennenkuin alkaa purkamaan ja mitä uusia osia/tarvikkeita pitää imusarjantiivisteen lisäksi olla?
          edit: Niin ja kone on m50B25
          Last edited by Metu; 03-03-2006, 21:04.
          E46 320 Touring
          E36 318 Touring

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎