Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 ISO ongelma kipinä hukassa!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lintti
    Newbiemmer
    • Sep 2016
    • 9
    • Espoo

    E36 ISO ongelma kipinä hukassa!

    Eli lyhyesti ja ytimekkäästi, auto tulossa kilpakäyttöön, korissa ollut ennen m40b16 moottori ja nyt vaihdettu m50b20 (ei vanos) moottori kaikkine ( auto ei ole käynyt pariin vuoteen ) sähköineen päivineen ! ja nyt on semmonen kiva juttu että ei kipinää löydy, konehuoneessa kaikki maat yms katottu että on kiinni! laturi ja ilmamassamittari ei ole kiinni. sisäpuolella kaikki mahdolliset maat mitä löydän (paksut ja ohuemmat ruskeet tms) on katottu että on maissa. tarviiko kaikkien sisällä olevien sähköjen olla edes kytketty että vaikuttaa auton käynnistymiseen? bensapumppu ei tykkää pelittää, mutta siirtotankilla laitettu bensaa samalla kun kokeiltu käyntiin, onko sitten joku perkeleen ajonesto päällä tai jotain? nokka akselin tunnistinta en ole vielä kattonut, mitataanko se startatessa vai riittääkö vaan virrat päälle? huomenna olis tarkotus käydä sähköjä läpi kaavion kanssa mutta jos täältä saisi yhtään pieniäkään vihjeitä niin olis tosi jees! ei tässä muuta mutta kisat viikon päästä ja auto ei käy. -Kiitos etukäteen toverit!
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11047
    • Oulu

    #2
    Bensapumppua ohjaa moottorinohjaus ja jos se ei lähde pyörimään, tarkoittaa se sitä ettei moottorinohjaus saa kierroslukutietoa, tai välttämättä edes virtaa. Tällä Veikkauksena joko moottorin johtosarjasta ei oo kaikki piuhat oikeissa paikoissa tai nokan ja kammen asentoanturit on väärinpäin.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Lintti
      Newbiemmer
      • Sep 2016
      • 9
      • Espoo

      #3
      taas on vklp ja monta tuntia vierähtänyt ongelmaa ratkottaessa. eli puolanjohtoihin tulee virtaa eikä silti anna kipinää, tulpat tsekattu, asentotunnistimet on katsottu että toimii. ja sisältä maat yms katottu että on kiinni.. semmonen kiva "ongelma" huomattu että kun ottaa bensapumpun releen, elikkäs sinisen, niin kaikkiin muihin piuhoihin tulee virta paitsi bensapumpun vihreelle johdolle, on kokeiltu toimivasta autosta otetulla releellä eikä siltikään. pumppu kyllä pyörii kun antaa suoraa virtaa. nyt alkaa olla keinot niin loppu että pakko olis alkaa muitakin neuvoja saamaan :think

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11047
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Lintti View Post
        taas on vklp ja monta tuntia vierähtänyt ongelmaa ratkottaessa. eli puolanjohtoihin tulee virtaa eikä silti anna kipinää, tulpat tsekattu, asentotunnistimet on katsottu että toimii. ja sisältä maat yms katottu että on kiinni.. semmonen kiva "ongelma" huomattu että kun ottaa bensapumpun releen, elikkäs sinisen, niin kaikkiin muihin piuhoihin tulee virta paitsi bensapumpun vihreelle johdolle, on kokeiltu toimivasta autosta otetulla releellä eikä siltikään. pumppu kyllä pyörii kun antaa suoraa virtaa. nyt alkaa olla keinot niin loppu että pakko olis alkaa muitakin neuvoja saamaan :think
        Öh nyt kuulostaa oudolta. Jos en nyt aivan väärin muista, niin vihreään johtoon tulee virtalukon ohjaamana +12, kun koneen pitäs käydä. Sama vihreä johto menee sit puolille kans. Bensapumpun releelle tulee punainen johto akulta, jota rele kytkee vihreä/violettiin pumpulle. Releen käämille tulee ohjauttu puna/valko johto DME releeltä ja käämiä maadottaa DME ruskea/vihreä(ehkä?) johdolla.

        Nuo värit ulkomuistista, kun ne on ollu aina samoja kaikissa 6 cyl koneissa, mitä mul on ollu.

        Eli lyhyesti. Johtosarjassa punanen johto suoraan akulle. Ruskeet maita ja vihree "virta päällä" virtalukolta. puna/valko johtoon tulee +12v DME releeltä itse DME.n ohjaamana aina kun virrat on päälle. Bensapumpun releelle tulee DME:ltä ohjaus, kun kone pyorii.

        EDIT onko releitä 2 vai 3?

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Lintti
          Newbiemmer
          • Sep 2016
          • 9
          • Espoo

          #5
          Paksumpi punanen menee "sukkaan" mistä jakautuu pääreleelle sekä diaknostiikka laitteeseen. Ja kaikkiin muihin tulee n. 12 ja vihreeseen ei mitään. Vihree tulee pumpulta boxiin sulakkeen taa ja jatkuu siitä releelle. Toki kun avasin tuon ohjausboxin nii piireissä oli hapettumaa. Nyt ne on puhdistettu ja kokeilen uusiks. + just katoin nii starttiin tulee heräe ja sähköt pelaa.. Releitä on 3, sininen valkonen ja oranssi

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11047
            • Oulu

            #6
            Nyt kyllä kuulostaa että releet ja johdot on menny sekasin. Tuo mainitsemasi kuulostaa unloader releeltä, eikä bensapumpun releeltä. Minkävärisiä piuhoja niille kolmelle releelle tulee?
            Last edited by Pazi88; 03-10-2016, 20:53.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16371
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by Pazi88 View Post
              Nyt kyllä kuulostaa että releet ja johdot on menny sekasin.
              Sama.

              Comment

              • Lintti
                Newbiemmer
                • Sep 2016
                • 9
                • Espoo

                #8
                Jos kuvat ei näy niin tässä vielä tiedot, oranssi rele, punval,vihsin risvih ja punval. Valkonen rele. Punval,rus,iso pun,pun. Ja keskellä iso punval. Sininen rele, rusvih iso, rusvih pieni,punval ja pun
                Attached Files

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11047
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Lintti View Post
                  Jos kuvat ei näy niin tässä vielä tiedot, oranssi rele, punval,vihsin risvih ja punval. Valkonen rele. Punval,rus,iso pun,pun. Ja keskellä iso punval. Sininen rele, rusvih iso, rusvih pieni,punval ja pun
                  No on se sit bensapumpun rele, kun tuo johtoon vihreä/violetti, eikä vihreä, kuten sanoit. Eli eka on bensapumpun rele, toka on unloader rele ja kolmas dme rele.

                  Lähde eka koikeileen niin että tuleeko tohon bensapumpun punaseen johtoon +12 kokoajan. Punavalkoseen ei saa tulla virrat pois jännitettä. Sit kun käännät virrat päälle, niin punavalkoseen pitäs siinä vaiheessa tulla +12. Tällön ollaan jo aika pitkällä. Jos ei tuu, niin tarkista tuo viimenen valkonen rele. Siihen kans punasiin (paksu ja ohut) pitää tulla +12v kokoajan. Kun käännät virrat päälle, pitäs tuo ruskea maadottua ja vetää rele päälle, jolloin puna/valkoseen tulee kans +12v. Kun virrat on pois, tuo ruskea johto on kelluvana.

                  Jos ruskea johto ei maadotu virrat päällä, niin silloin DME ei mene päälle. DME vaatii maata (iso ruskea johto jossa rengasliitin päässä), lisäksi se vaatii +12 punasesta johdosta, mutta tämän pitäs olla ok, jos +12 tulee noille releille. Ja lisäksi se vaatii +12 vihreään ohjauslinjaan, kun virrat on päällä. Tämä vihreä tulee virtalukolta konehuoneen isoon pyöreään liittimeen ja sieltä menee DME:n liittimeen pinniin 56. Lisäksi virta jaetaan myös puolille. Jos tämäkin on ok (eli pinnissä 56 +12v), mutta tuo valkonen rele ei mene päälle virtojen kanssa, niin DME on paskana.

                  Jos taas valkoinen rele vetää ja +12 tulee punavalkoiseen piuhaan, koitetaan autoa startata. Kun kone pyörii, pitäisi DME:n maadoittaa vihreä/ruskea johto, jolloin rele vetää ja bensapumppu pyörii. Jos johto ei maadotu, niin silloin DME ei saa kierroslukutietoa. Silloin joko DME on paskana, tai kampuran asentotunnistin on paskana tai sitten kampuran asentotunnistin on tökätty väärään liittimeen. Tämä on hyvinkin mahdollista, koska siellä johtosarjassa on ainakin 3 mahdollista paikkaa johon se passaa.
                  Last edited by Pazi88; 22-06-2020, 13:59.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎