oisko vielä tietoo kumpi on tulo puoli. etunmainen vai takimmainen?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e36 m40 motti/ bensan paine
Collapse
X
-
Lueskelin tossa nykyautojen viritystä, siinä neuvoi, että irti se piuha joka menee imusarjaan, sen tarkoitus on moottorijarrutuksessa laskea fuel trailing paine pois. Eli se piuha irti ja reitität sen hyttiin, sitten apteekista iso ruisku ja painemittari piuhaan kiinni, kaveri painamaan painetta sinne ja jollain laskukaavalla saatiin ilmi, että jos tuonne työntää 0.3 baria, niin bensanpaine nousee esim 3.5barista, 3.8 bariin. Kiihdytyskokeiluja, ja kun sopiva on löydetty, niin lyttäämään kelloa jolla saadaan painetta säädettyä korkeammalle, tällöin pitäisi olla selvillä todellinen paine ja yrittää päästä siihen. Menee vaikeaksi.
Kuulin, että joku oli ostanut moottoripyörään muutossarjan, jossa painekellon voi aukaista ja kiinnittää siihen ruuvisäädön sille jouselle. Paineletku poistuu kokonaan. Mutta tulee säätö.
JT
Comment
-
-
Tulopuoli on yleensä se "tulipellin" puoleinen letku. Paluulinjahan lähtee siitä paineensäätimen päästä.
Noilla "lyttäämisillä" sen saa toki tehtyä, mutta kuten jo sanoin, paluuta entiseen ei ole, jos lyttää liikaa. Eli sekin homma on osattava tehdä kohtuudella, vähän kerrallaan ja sitten tarkistus, vielä pikkaisen ja taas tarkistus, .... .
Timo
Comment
-
-
lainataan nyt sen verran tätä topiccia et kysästään hieman tosta FSE:stä:
tuollainen olis tarkoitus asentaa ja siinä on molemmilla puolilla ja päätyssä bensaletkujen paikat, sivuilla olevissa rei'issä nuolet sisäänpäin ja keskeällä olevassa ei mitään merkitää, sit tietysti alipainetta varten oma paikkansa.
tosta ei paljoa taida saada selkoa mutta sivuolla olevat "tulo" reiät lienevät kahta bensalinjaa varten? (ainakin puhaltamalla ovat yhteydessä toisiinsa) voinko siis tulpata toisen pistämällä painemittarin siihen?
Comment
-
-
"Originally Posted by bmwjuke
kuulin eräältä tutulta että olivat ottaneet sen alipaine letkun pois säätimestä ja tulpanneet molemmat. oli jotain vaikutusta ollu ja pelannu... pitääkö ne siis tulpata jos ottaa pois sen letkun.
Toki sillä vaikutusta on... ja jopa saattaa pelatakin, mutta paineet on sitten sitä mitä pumppu jaksaa tunkea. Ei kovinkaan suositeltava vaihtoehto."
ei pidä paikkaansa, että paine olisi mitä pumppu syöttää. Bensanpainekello toimii pääosin jousivastuksella. alipaine on siihen päälle kompensoimaan. Eli jousipaine toimii yhä. Veikkaan, että tuossa kuvassa olevassa painekellossa tuo pieni liitin on paineletku imusarjaan varten. Nuolten mukaan sitten bensan tulo ja meno. jos bensanpaineanturin haluaa, niin täytyy ostaa haaroitin ja kytkeä se kellon tulo-linjaan.?
Vakiossa jos ottaa imusarjan letkun irti, niin kello ei enää kompensoi imusarjan paineen suhteessa polttoainepainetta. Tod näköisesti paine siis nousee kautta rantain ja moottorijarutuksessa ei paine putoa.
Itselle on jäänyt muistaakseni 12voltilla ohjattava ilmanpaine/alipaine rele moottoripyörän alipainehässäköistä. Ajattelin kytkeä sen tuohon bensakellon ja imusarjan väliseen letkuun. voin hytistä sitten kokeilla miten letkun eliminoiminen vaikuttaa. jos katkaisu tuottaa hyötyä kiihtyvyyteen, niin pitänee tehdä kytkentä joka ohjaa letkun kiinni määrätyillä kierroksilla. Jos tällä saisi yläpäähän toivotun rikastuksen, mutta alakierroskäytös jäisi katuvehkeelle sopivaksi eli normaaliksi.
tuolla releellä kytkiessä voi kyllä käydä niin, että bensakellon vastapaine riippuu siitä, millä kaasuasennolla painan nappia ja rele vetää. Jos painan sen jo moottori sammuksissa, niin kellon vastapaine jää suuremmaksi, kuin jos painan sen kesken kiihdytystä? Ehkä painereleitä pitää olla kaksi? toinen sulkee imusarjaan vievän haaran ja toinen aukaisee samalla tien ulkoilmaan...
Jack
Comment
-
-
Kävin kokeilemassa ilman bensapainekellon alipaineletkua kiihdytyksiä. Kakkosella 2000-punaraja sama kohta tiestä. Kaksi kertaa letkun kanssa ja kaksi kertaa ilman. Sama aika. Tuntuu samalta. Ehkä on vähän rikkaampi ilman letkua.
pitänee kokeilla seuraavaksi vetää alipaineletku hyttiin ja painaa lääkeruiskulla painetta kelloon(painemittari t-haaralla samaan systeemiin), ja kokeilla sitten kiihtyyko paremmin.
Comment
-
-
Joo, tajusin kyllä ton, että eron löytäminen pelkällä kakkosvaihteella on pirun vaikeaa, koska aika on niin lyhyt. Onhan varttimailillakin 0.1sekunnin ero jo selvä ja paljon, joten miten kakkosella voisi löytää eroa pienellä säädöllä.
I know , I know. Pieni hyöty oli ehkä se, että paikka on ylämäkeä, joten se pidentää aikaa, ero voisi löytyä helpommin. Ehkä helpompi on mitata matkaa, jossa kiihdytys onnistuu määrättyyn kierroslukuun/nopeuteen. eli kiihdyttäisi pari kertaa 0-120 vakiona, sitten säätö ja pari uutta kiihdytystä. Ottaa ajat ja matkat.
Parempi kuitenkin kellolla mitata, kun on huomannut, että toi pers dyno ei toimi. Jos näkee vaivaa muutokseen, niin sen jälkeen auto tuntuu aina paremmalta.
Comment
-
Comment