Announcement

Collapse
No announcement yet.

Isompi ilmamäärämittari e36 318i:variin.?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwjack
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 138
    • Tampere

    Isompi ilmamäärämittari e36 318i:variin.?

    joo

    Tuli tossa lueskeltua Graham Bellin nykyautojen virityskirjaa, ja siinä oli aika fiksun tuntuista tuning tietoutta. Äijä ei oikein allekirjoittanut vapaavirtaussuodattimia yms ellei jotain todellista mitattua eroa löydy. Sama vähän joka muutoksessa.

    Eli kirjan innoittaman katselin tota 318i:n imupuolta. Ilmaboxi on ihan ok, vakiosuodatin on isohko. Alipaineita voisi mittailla, niin tuskin eroa tuosta suodattimesta tulee. Boxin sisääntulossa oli ihme ahdistava torvi, sen otin pois. Jätin kylmäilmatorven keulaan. Tuntui motti piristyvän, johtuiko siitä, vai kesärenkaista, mutta tein samalla bensankulutus ennätyksen tuon jälkeen. Vaikka poljin melko laillla, niin yleensä pääsin 8.6 litraan, nyt meni 7.6litraa sadalle. (sekaajoa/työmatkaa yms). Tuo torven poisto tietty vähentää alipainetta ilmamäärämittarin etupuolelta(suodattimen puolelta), joten se taitaa avautua nopeammin, ehkä piristymisen fiilis tuli siitä. (sama vaikutus kun muuttaisi ilmamäärämittarin jousen kireyttä?). Tuo graham belli ei suositellut ilmamäärämittarin jousen löysentämistä/säätämistä, koska muuten ilmamäärämittari aukeaa liian aikaisin kokonaan ja kierrosalueen loppupäässä ei mittari kykyne enää rikastamaan seosta, Suositteli bensanpaineen säätöä sen sijaan.

    Imusarja ja kaasuläppä kotelo näyttävät reiluilta, joten jääköön ne normiksi, mutta ilmamäärämittarin sisämitta on kyllä naurettavan pieni verrattuna kaasuläppäkoteloon. Voiko ilmamäärä mittarin vaihtaa suurempaa? esim 6 koneisen mittariin.? sitten vain nostaisi bensanpainetta kompensoimaan seosta?

    Tietty paras olisi heittää koko ilmamäärämittari mäkeen, mutta se vaatisi jonkun ohjelmoitavan ruiskuboxin, ei taida maksaa vaivaa/rahaa.

    Jos ilmamäärämittarin vaihto ei onnaa, niin on kaiketi hoonattava tuosta nykyisestä valuraatit ja portaat pois ja kokeiltava bensapainetta piruuttaa korkeammalle.

    jack
  • L.H
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2481
    • Lohja

    #2
    Ja mitä tällä kaikella on tarkoistus sitten saada aikaan? Huimasti lisää tehoa..?
    “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

    Comment

    • bmwjack
      Bimmer Rookie
      • Oct 2003
      • 138
      • Tampere

      #3
      Ei sitä tarvi huimasti, jos 10heppaa saa, niin riittää.

      Tiedän vanhoista kokemuksista, että putken vaihdolla, ilmansuodattimen vaihdolla yms saa vain ääntä. siitä viritetään mistä eniten ahdistaa. Ja tuo ilmamäärämittari se eniten ahdistaa.

      Selailin nettiä ja melko yleistä tuntuu maailmalla olevan, jopa niin, että ottavan suuremman mallin IMM:rin ja laittavat siihen tuon pyörölevyn omasta mittarista. Näin skaala sopii ruiskuboxille. Sitten bensanpainetta lisää, jotta soppa riittää lisääntyneelle ilmalle.

      Jack

      Comment

      • -Tate-
        Moderator
        • Jan 2004
        • 3209
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by L.H
        Ja mitä tällä kaikella on tarkoistus sitten saada aikaan? Huimasti lisää tehoa..?
        Mun mielestä tässä sentään yritetään jotain, kun taas jotkut pistää vaan topicin pystyyn ja kysyy et paljo heppoja saa lisää ku laittaa vv-suodattimen. Alkuperäiseen topicin aiheeseen vastaten, niin kokeilemalla selviää.. Ja kerro sitten meillekkin tuloksista Se on hyvä että jotkut oikeesti yrittää ja lukee kirjoja ja tutkii asioita
        I Believed I Would Die.

        Comment

        • makkis
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 5152
          • Kouvola, Savisto

          #5
          Nimenomaa tuloksista pitää kertoa jos päädyt testaamaan tuota konstia
          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

          Comment

          • antti79
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 2499
            • Littoinen

            #6
            Jep, jos mahdollista niin ilmamäärämittari kannattaa vaihtaa halkaisijaltaan suuremmaksi. Jos sopivaa mittaria ei löydy niin voi varovasti viilata/sahata vakio mittarin sisältä jäähdytys rivat pois ellei ole lähiaikoina lähdössä ajelemaan +45 C helteeseen aavikolle... Ja vielä jos mittarin edessä on sellaiset vekot kuten M50 koneen mittarissa niin niiden poistolla saadaan jopa 25% lisää ilmanvirtausta koneeseen. Mitä lähemmäksi alipaineen saa nollaa ilmanputsari kotelossa sitä parempi, jos pääsee plussan puolelle esim. rakentamalla ns. "ram-air" sydeemin niin teho vaan entisestään kasvaa! Nyt ei puhuta mistään +100hv:n lisäyksistä mutta pienikin tehon lisäys on aina kotiin päin ja näillä eväillä se ei tule maksamaan paljoa kun hieman käyttää järkeä ja mielikuvitusta imupuolen tuunaamisessa.
            sigpic
            Originally Posted by jari kihlman
            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

            Comment

            • NHB
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 1120

              #7
              Originally posted by antti79
              Ja vielä jos mittarin edessä on sellaiset vekot kuten M50 koneen mittarissa niin niiden poistolla saadaan jopa 25% lisää ilmanvirtausta koneeseen.
              Eli myös tehot kasvaisivat tuon neljäsosan...

              Comment

              • Lanttu
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 1643

                #8
                Antti79 kirjoittaa aivan mielikuvituksellista tekstiä...

                Comment

                • antti79
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 2499
                  • Littoinen

                  #9
                  Originally posted by Lanttu
                  Antti79 kirjoittaa aivan mielikuvituksellista tekstiä...
                  Joo, vähän mielikuvitusta tossa tarvitaankin, ja ei ne tehot nyt ihan neljännesosaa kasva mutta virtaus jokatapauksessa kasvaa. Itse asiassa taitaa samat vinkit löytyä myös tuosta Graham Bellin kirjasta mittaustuloksineen.
                  sigpic
                  Originally Posted by jari kihlman
                  "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                  Comment

                  • Samppasika
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 769
                    • Kempele

                    #10
                    Originally posted by antti79
                    Ja vielä jos mittarin edessä on sellaiset vekot kuten M50 koneen mittarissa niin niiden poistolla saadaan jopa 25% lisää ilmanvirtausta koneeseen.
                    Käytin omasta 528i:stä ilmamassamittarin irti yks päivä ja siinä oli molemmin puolin verkkoa. Etupuolella jopa tuplasti.. Onko kukaan poistellut moisia ja saanut jotain todistettavaa hyötyäkin??
                    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                    E61 530d M-sport -08
                    E39 528i Touring -97

                    Yhteydenotot: [email protected] !!

                    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                    Comment

                    • NHB
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 1120

                      #11
                      Ennen kuin poistaa ne verkot, kannattanee miettiä vielä kerran sitä miksi moiset kuristimet on yleensäkkään asennettu.

                      Comment

                      • wj
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 3253
                        • Järvenpää

                        #12
                        Originally posted by NHB
                        Ennen kuin poistaa ne verkot, kannattanee miettiä vielä kerran sitä miksi moiset kuristimet on yleensäkkään asennettu.
                        Hätävarjelun liiottelua
                        Toimii ne koneet pelkällä töttörölläkin kaasuläpän edessä
                        - 2006 Mustang cabriolet
                        - Sleekcraft Enforcer 28'

                        Comment

                        • Samppasika
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 769
                          • Kempele

                          #13
                          Originally posted by NHB
                          Ennen kuin poistaa ne verkot, kannattanee miettiä vielä kerran sitä miksi moiset kuristimet on yleensäkkään asennettu.
                          Muuta syytä en keksi, kuin suojelemassa ilmamassa anturia (ei riittävä syy). Jos jotain muutakin virkaa niillä tiedetään olevan, otan ilomielin informaatiota vastaan
                          Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                          E61 530d M-sport -08
                          E39 528i Touring -97

                          Yhteydenotot: [email protected] !!

                          Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                          Comment

                          • mikko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 1725
                            • kotona

                            #14
                            antakaaha kossit olla ja keskittykää olennaiseen... eli

                            Comment

                            • bmwjack
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2003
                              • 138
                              • Tampere

                              #15
                              Joo. Noista verkoista on mittauksia audeista yms. Auttaa. Mitattu alipaine ilmamäärämittarin jälkeen vähenee paljon. Esim mikään filtteriviritys ei auta kuin marginaalisesti verrattuna verkkojen poistoon.

                              Periaatteessa ruisku pystyy vähän kompensoimaan seosta rikkaammalle itsestäänkin imusarjan alipaineen vähetessä, koska imusarjan ja bensapainekellon välillä on paineletku, joka moottorijarrutuksessa romauttaa bensanpaineen. Jos imusarjan paine nousee, niin letkua myöten kellon vastapaine kasvaa suhteessa ja seoskin menee vähän rikkaammalle. Parhaimman tuloksen saa tietysti säätämällä bensan painetta ja kiihdyttelemällä ja etsimällä parasta toimintaa/tehoa.

                              Löysin netistä jonkun tuning lehden sivun(en löydä sitä nyt). siitä ilmamäärämittari ohitettiin siten, että sen sivulta tehtiin toinen ohitusreitti. Oikeaan mittariin vedettiin elektroniikka viritys, joka kompensoi tuota ohitusvirtausta. Sinänsä ei ole mitään hanuviritys, koska sivukäytävä periaatteella toimivat jotkut tehdastekoisetkin mittarit.

                              Saivat tuossa kokeilussa imusarjan paineen melkein tuplattua.

                              Tuolla pirkkahallin töning messuilla tuli puheltua TATECH ruiskuboxin osastolla tuosta jutusta, ja sanoi, että ilmamäärämittarin voi tuolla ohjelmoitavalla boxilla vaikka jättää pois ja käyttää pelkkää kaasuläpän asentoa/(kuormitus) kuten moottoripyörissä.

                              Joku Lite versio maksoi 790ekeä siitä boxista. Periaatteessa tuommoinen täysin ohjelmoitava boxi kun olisi, niin kannattaisi heittää koko imusarja mäkeen. Hakea joku moottoripyörän nelikurkkuinen ruiskurunkosarja ja virittää se toimimaan. Voisi hätätapauksessa käyttää jopa vanhaa kaasaripatteristoa ruiskurunkoina, tulppaisi kaikki suutin reiät sieltä.

                              Voisi ruveta kone kiekumaan vähän eri tahtiin.

                              Tietysti turbolla pääsee helpommalla.

                              EDIT: löysin, tässä se ohitus





                              JT

                              AFM säätöohjeita

                              Last edited by bmwjack; 01-06-2005, 10:58.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎