Announcement

Collapse
No announcement yet.

startti takkuilee e36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ändi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1292
    • Pori

    startti takkuilee e36

    Noniiiiii. mikäs kerpele nyt taas vaivaa....

    viikon aikana auto on kolme kertaa tehnyt niin että kun starttaa
    startti pyöräyttää ihan hiukan ja tuntuu et jumittuu, samassa mittariston valot himmenee noin puolella (ihan ku sähköt menis jonnekkin muualle ku pitäis).... muutaman kerran ku koittaa startata niin kone saa jonkun pienen sysäyksen et pyörähtää ja hörähtää käyntiin...

    Missä mahtaa riivata... ei tee läheskään joka kerta tätä temppua. suoraa yhteyttä mihenkään en oo huomannu tuntuu et vika tulee ku salama kirkkaalta taivaalta.... akku pitäis olla ihan ok. vajaa vuoden vanha 80A...
    sigpic
    E46 2d 330 -02
    EX.
    E36 2d 328 -97
    e92 335d -07
    330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
    Audi S4 -99 (324hp/497nm)
    Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
    Bmw 325 iA 2D -93
    Bmw 325 4d -92
  • Toipis
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 122
    • Kotka

    #2
    Startin solenoidi luultavasti ei saa kunnon kontaktia. Tai hiilet lopussa. Ota startti irti, puhdista ja samalla vaihda hiilet.
    ex. E39 528iA -96
    ex. E61 530xdA -08
    ex. E91 320iA Touring -08
    ex. E39 525iA Sedan -02
    ex. E36 318is Coupe -92

    Comment

    • Jesper
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1448

      #3
      Tarkista myös moottorin maadoitus...

      Comment

      • Ändi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 1292
        • Pori

        #4
        missäs pirussa se startti täs vehkees sijaitsee ja mitä kautta pääsis parhaiten käsiks????
        sigpic
        E46 2d 330 -02
        EX.
        E36 2d 328 -97
        e92 335d -07
        330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
        Audi S4 -99 (324hp/497nm)
        Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
        Bmw 325 iA 2D -93
        Bmw 325 4d -92

        Comment

        • Lanttu
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 1643

          #5
          Imusarjan alla, joutuu irroittamaan imusarjan jotta vaihto sujuu.

          Comment

          • Ändi
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1292
            • Pori

            #6
            kiva juttu...
            imusarja irrotuksesta varmaa löytyy haulla jotain... pitää vilkasta.

            Kiitti
            sigpic
            E46 2d 330 -02
            EX.
            E36 2d 328 -97
            e92 335d -07
            330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
            Audi S4 -99 (324hp/497nm)
            Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
            Bmw 325 iA 2D -93
            Bmw 325 4d -92

            Comment

            • Ha2
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1786
              • Oulu

              #7
              Auto on E36 318iS Coupé 12/92 M42 koneella. Mulla tilttas kans startti eilen ihan "out of the blue". Töistä lähtiessä hyvin käyntiin mutta kun illalla olin lähössä ajamaan niin ei lähteny käyntiin. Startissa joku pyörii ja jää pyörimään vielä avaimen löysäämisenkin jälkeen ja pysähtyy sitten. Kuuluu vaan aika rumaa ääntä. Isäntä meinas, että solenoidi, mahtaakohan olla mahdollinen vika? Vituttaa kun sitä on niin yössä näistä hommista...

              Ja onko tuo imusarja tosiaankin pakko irrottaa jos haluaa startin irroittaa? Pitänee ensin tutkia onko johtoja irti ja selviääkö tuosta pelkällä puhdistuksella. Akun virtakaapeli on kyllä aika huonossa hapessa. Pitänee vaihtaa sekin.

              ETK:sta kattelin jo STARTIN rakennetta. Osaako joku neuvoa mihin tuossa kannattaa kiinnittää huomiota?
              E61 525d LCI

              Comment

              • Ha2
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1786
                • Oulu

                #8
                No nii. Paremmalla ajalla ku vilkuiltiin niin huomattiin, että startti on irti molemmat pultit ja mutterit kadonnu huis helvettiin. Yksi pultti ja mutteri saatiin paikalleen ja ohjaritappi tietenkin on kohdallaan mutta onko siinä toinenkin kiinnityspultti toisella puolella? Ja onko imusarjan irroituksessa mitään ihmeellistä? Mitä pitää varoa ja pitääkö kaikki letkut ja johdot repiä irti?

                Auto lähti kyllä käyntiin mutta jos siellä on toinenkin kiinnityspultti niin haluan kyllä senkin sinne laittaa ja se vissiin edellyttää imusarjan irrotusta. Kö?

                EDIT: Jos joku tietää onko se startti yhdellä vai kahella pultilla kiinni niin voisko kertoa nopeasti. ETK näyttää minusta, että yhdellä mutta netti-ETK:ssa lukee, että olis kaks (linkki kuvaan)
                Last edited by Ha2; 01-06-2005, 19:35.
                E61 525d LCI

                Comment

                • bemari320mies
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 788
                  • Suodenniemi

                  #9
                  Originally posted by Ha2
                  Auto on E36 318iS Coupé 12/92 M42 koneella. Mulla tilttas kans startti eilen ihan "out of the blue". Töistä lähtiessä hyvin käyntiin mutta kun illalla olin lähössä ajamaan niin ei lähteny käyntiin. Startissa joku pyörii ja jää pyörimään vielä avaimen löysäämisenkin jälkeen ja pysähtyy sitten. Kuuluu vaan aika rumaa ääntä. Isäntä meinas, että solenoidi, mahtaakohan olla mahdollinen vika? Vituttaa kun sitä on niin yössä näistä hommista...

                  Ja onko tuo imusarja tosiaankin pakko irrottaa jos haluaa startin irroittaa? Pitänee ensin tutkia onko johtoja irti ja selviääkö tuosta pelkällä puhdistuksella. Akun virtakaapeli on kyllä aika huonossa hapessa. Pitänee vaihtaa sekin.

                  ETK:sta kattelin jo STARTIN rakennetta. Osaako joku neuvoa mihin tuossa kannattaa kiinnittää huomiota?
                  Startin hammaspyörä ei siirry vauhtipyöränkehälle, tai sitten startin akseli poikki.
                  Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
                  EX: BMW E34 525i -90
                  EX: BMW E28 528iA -85
                  EX: BMW 320i Taxi -86

                  Comment

                  • Ha2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1786
                    • Oulu

                    #10
                    Yön aikana on taas viisastuttu lisää. Lueskelin ulkomaisia foorumeita ja nyt tiedän, että se on kahdella pultilla kiinni. Lisäklsi imailin TIS:in ja siellä oli ohjeet startin irrotukseen. Toinen pultti menee alakautta laittamalla ja se meneekin kohtuullisella ähinällä ja kaverin kanssa paikalleen. Mutta se ylempi pultti joka ei edes kunnolla näy mistään onkin vittumaisempi. Löysin sille paikan kun TIS:iä selailin. Kävin yöllä vielä parkkipaikalla katsomassa ja onhan se paikka siellä.

                    Ongelma on vaan se, että startti on läpipulteilla kiinni niin sinne toiseen päähän ei yllä, koska imusatsi ja ne muovikotelot siinä tuulilasin alapuolella on edessä. Ajattelin ensin koittaa saada lisää tilaa irroittamalla sen tuulilasin alalaidassa olevan muovin ja sen johtokotelon. Vaikka saiskin sinne sen pultin alulle niin mikähän työkalu sinne mahtuu...

                    On sen verran tuota mekaanikon vikaa, että imusarjan irrotus jännittää liikaa. Perkele.
                    E61 525d LCI

                    Comment

                    • Laakeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 983
                      • Rovaniemi

                      #11
                      M50 koneessa ei ainakaan tarvinnut irroittaa imusarjaa, että sai startin vaihdettua. Ahdasta oli kyllä, mutta sujui vaihto ilmankin hirveää purkutyötä.

                      Mulla piti startti semmosta rapinaa, kun kone pörähti käyntiin. Syyksi paljastu jokin planeettapyörästön haljennut muovituki tai joku vastaava. Varaosaliikkeestä vaan 100euron tehashuollettu vaihtostartti tilalle ja taas mentiin.
                      E34 S38B38
                      E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                      2gen RAM 5.9 cummins

                      Comment

                      • Ändi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1292
                        • Pori

                        #12
                        Haistelin vähän et vika ois turbiinin vetolevyssä ku se pakkaa myös kolisemaan..
                        joten menee rattaat päin...
                        sigpic
                        E46 2d 330 -02
                        EX.
                        E36 2d 328 -97
                        e92 335d -07
                        330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                        Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                        Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                        Bmw 325 iA 2D -93
                        Bmw 325 4d -92

                        Comment

                        • Ha2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1786
                          • Oulu

                          #13
                          Pitänee päättää tämä munkin starttisekoilu. Lyhyesti taustaa: E36 M42B18. Ei lähde käyntiin. Tutkitaan asiaa ja huomataan, että startti on irti ja roikkuu ihan vinossa pelkän ohjaritapin varassa, molemmat pultit kadonneet itekseen (WTF?). Asennetaan siis uudet pultit ja laitetaan startti omalle paikalleen.

                          Startti on kahdella pultilla kiinni. Kannattaa olla kaveri mukana kun sitä asentaa. Alemman pultin saa kiinni purkamatta mitään. Kaveri piti yläpuolelta pulttia paikallaan kun minä kiristin mutterista. Pultin työnsin kytkinkopan puolelta. Ylempää pulttia laittaessa ei tartte purkaa imusarjaa. Sen mahtuu asentamaan, jos purkaa tuulilasipyyhkijät, tuulilasin alalaidassa olevan suojamuovin, ja sen kappaleen tiivisteinen, jossa johtosarjan suojakotelo on kiinni. Johtosarjan suojakotelo irroitetaan siitä kappaleesta irti, jotta se saadaan vedettyä keulaa kohti ja pois edestä. Ylemmäksi pultiksi suosittelen kuusiokolokannalla olevaa pulttia (alemmaksi pantiin normaali), joka kannattaa työntää kytkinkopasta päin paikalleen. Sitten mutteria pidetään kiinni lista-avaimella ja kuusiokoloavaimella kiristetään pultti. Kuusiokoloavaimen lyhyempää päätä kannattaa katkaista, että mahtuu kunnolla kääntelemään avainta, eli mutkan jälkeen riittää noin sentti avainta.

                          Imusarjaa ei siis tartte purkaa pois. En sitten oo varma, jos haluaa startin vaihtaa mutta luulisin, että ei jos startin saa alakautta ujuteltua paikalleen. Tämä kirjoitus siis sen takia, jos jokin muukin "huippu autoasentaja", kuten minä haluaa rassata itse. Ite opin taas monta asiaa autostani, vaikka kyllähän tuo tappelutti.
                          E61 525d LCI

                          Comment

                          • zanardi
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2005
                            • 251
                            • klaukkala/evijärvi/lappajärvi

                            #14
                            mulla hajos startti täs justii jäi kolisemaan päälle ku auto oli jo käynnissä.

                            tänää 3h15min ruuvattii et saatii startti pois edes. oli ruuvit sen verta kireällä et ei meinannukkaa olla iisi piisi.

                            purettii eka se lasinpyyhin kotelo ei saatu ruveja auki... sit imusarja irti sit vasta pääs kunnolla yrittämään ja sittehä se irtos mutta ei tosiaan mikää pikku juttu....

                            ei kellää ois sitä snitserin imusarjaa (e36 328) myydä nyt ku ois toi vakio satsi viel irtikin...=)
                            ex: e36 328 cab-96. e46 330ci-00. e39 530da m-sport -01 facelift 251hv/667nm. e39 530da m-sport -00. e34 525 24v -91. e30 324D -85 klassikko. e30 325 ratalelu. e34 525tds farkku paku -95. e34 520i -88. e30 324td touring -89. e34 520 jääratapeli. e34 520. e30 325 touring. e91 320d
                            nykyset
                            e39 523 jääratapeli

                            Comment

                            • tumppu86
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 900
                              • E-pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by zanardi
                              mulla hajos startti täs justii jäi kolisemaan päälle ku auto oli jo käynnissä.

                              tänää 3h15min ruuvattii et saatii startti pois edes. oli ruuvit sen verta kireällä et ei meinannukkaa olla iisi piisi.

                              purettii eka se lasinpyyhin kotelo ei saatu ruveja auki... sit imusarja irti sit vasta pääs kunnolla yrittämään ja sittehä se irtos mutta ei tosiaan mikää pikku juttu....

                              ei kellää ois sitä snitserin imusarjaa (e36 328) myydä nyt ku ois toi vakio satsi viel irtikin...=)
                              Osta ennemmin M50 imusarja..Tunnetko muuten mua?Valmistuin viime keväänä lappajärven ammattikoulussa sähköasentajaksi.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎