Mullepas kävi sitten tänään niin onnellisesti että.
Ajelin töistä akkukauppaan, ostin 70Ah akun. Se laitettiin paikalleen, ja vanha 40Ah akku jäi akkuliikkeen roskikseen.
Autopa ei enää lähtenyt käyntiin. Virrat kyllä tuli, mutta startti vain naksui.
Ja se pirun startti on vielä niin kivassa paikassa että eipä sitä siinä pimeässä pihalla paljon koputtelemaankaan pääse.
Voiko mitenkään olla mahdollista että tuolla akun vaihdolla olisi tekemistä tämän kanssa? Koska startti ei ole osoittanut mitään kiukuttelun merkkejä vielä koskaan.
Akkukauppias oli sitä mieltä ettei se siitä voi johtua, eikä koskaan ennen kuulemma ole moista tapahtunut.
Auto sitten lykättiin käyntiin ja ajelin sen kotipihaan. Koitin auton ollessa käynnissä, vääntää avainta, ja se kyllä rahisi (sen kerran, toista kertaa ei enää, eli vissiin niin kuin pitäisi, vai olikos se niin ettei pitäis kertaakaan voida tehdä tuota??). Mutta kun sammutti sen, ei enää mitään. Pelkkä naks kun kääntää avainta.
Vai voiko olla että sieltä ois menny vaan solenoidi, jos se kuitenkin naksahtaa... ei vaan mee startin hammaspyörä vauhtipyörän kehälle asti?
Help. Ja jos kukaan Tamperelainen tietää missä ois edullista tuota käydä näyttämässä ja korjauttamassa mikäli tuo ei kotikonstein tuosta tokene??
Edit: Ai niin, e36 325i coupe ois auto mikä on kyseessä..
Vai voiko olla että sieltä ois menny vaan solenoidi, jos se kuitenkin naksahtaa... ei vaan mee startin hammaspyörä vauhtipyörän kehälle asti?:
Solenoidi nimen omaan "naksahtaa" jos toimii! virrat päälle laittaessa. Jos sulla on yleismittari ota solenoidin piuha irti ja mittaa tuleeko siihen tarpeeksi jännitettä,kun virrat kääntää päälle. moottorin maadoitus ok ...
Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!
Arvaas vaan löytyykö yksin asuvalta tytöltä yleismittari.
Voi olla että seuraavan tilin jälkeen löytyy.
Oisko mitää ideoita miten se voi niin yhtäkkiä vain lopettaa toiminnan? Jotain muitakin vinkkejä siis mitä voisin tarkistella, jos jonkun tutun halliin pääsisin missä ois vehkeet millä koittaa..?
Arvaas vaan löytyykö yksin asuvalta tytöltä yleismittari.
Voi olla että seuraavan tilin jälkeen löytyy.
Oisko mitää ideoita miten se voi niin yhtäkkiä vain lopettaa toiminnan? Jotain muitakin vinkkejä siis mitä voisin tarkistella, jos jonkun tutun halliin pääsisin missä ois vehkeet millä koittaa..?
Onko varma että uudessa akussa on myös virtaa. Yleensä nuo uudet akut eivät ole täynnä - tai edes puolillaan.
Yksinkertaisin korjaus asiaan siis saattaa olla että otat akun lämpimään ja lataat sen siihen tarkoitetulla laturilla. Kannattaa ainakin kokeilla
Kyllä sen akun täynnä pitäis olla, tai sen verran ettei siitä pitäis johtua.
Ja kyllä siihen virrat tuli, muttei startti tehnyt yhtään mitään muuta kuin naksui. Pitää kai silti tänään varuiksi se sitten ladata täyteen ja koittaa. Kun en ennen huomista sitä ainakaan minnekään korjattavaksi saa.
Kiitos Hemi, kaivelen tuon paikan numeron samantien jostain ja soitan!
Autosähkökorjaamo Määttäsellä ois aikaa huomenna, tosin se sanoi että hinta on "satasia"..
Edit:
Soitinkin jo tuonne Hepo-Autoon, ja lupasivat huomisen aikana laittaa jos sen tänään sinne saan vietyä. (Hinta-arvio oli n.150-200€)
Tosin ajattelin koittaa ennen sinne lähtöä, jos tuo starttaisi jos käynnistyskaapeleilla ottais virtaa, siitäpä sit tietäis että jos se vika tosiaan ois akussa..?
Niin no tuohon 150-200€:n arvioon kuuluu varmasti uusi startti?
Muistaakseni e36/325 Metrolla pelkkä vaihto +170€.
Joo, noin satanen kuulemma jos startti pitää vaihtaa. Tuntitaksa on 48€, ja vaihtoon hommaan menee kuulemma 1-2h. Ja jos starttia ei tarvitse vaihtaa, vaikkasi että ois noin 40€ halvempi. Nähtäväksi jää. Puolen tunnin sisään pitäis käydä koittamassa auton käyntiin työntämistä ja sinne ajamista..
Edit: Soittelin just Hepo-Autoon, ja startissa ei kuulemma ollut itsessään vikaa. Täti langan toisessa päässä ei osannut sanoa mikä, mutta joku siellä oli ainoastaan löysällä. Mutta kuitenkin aika iso työ kuulemma on ollut imusarja siitä päältä purkaa, eli voin olla ihan iloinen etten ite lähtenyt tätä hommaa edes yrittämään. Hermo ois menny kun ei oo ees mitään hallia missä ois mitään voinu tehä.
Auto haettu. 7,5h meni korjaajalta tuohon hommaan (=350€). Imusarja irti että pääsi starttiin käsiksi. Startissa tosiaan ei mitään vikaa, joku pultti vaan ajan kanssa päässyt löystymään. (Huomaa käynnistäessä että paljon paremmin lähtee heti kuin ennen, siis silloin kun se vielä toimi. Tosin kai se uusi akkukin siihen saatta vaikuttaa)
Ihmettelen vain, että miten tuohon on voinut mennä lähes työpäivä, kun puhelimessa kysyivät merkin ja mallin ja vuosimallinkin. Ja työlle arvioitiin kestoksi 1-2h, johon sisältyi jo startin vaihto. Ja sanoinkin että imusarja pitää purkaa kun startti on sen alla. Ja hinta-arvio oli startin vaihdon kanssa (siis osat mukana) sen 150-200€.
Vähän mietityttää että onko tyttöä viilattu linssiin? Vai kuulostaako normaalille.
Autodatan mukaan e36 325i coupen imusarjan vaihtotyön kestoksi on arvioitu 2h. Eli ihmeellistä että ruuvin kiristämiseen sitten meni 5,5h..
Ei sitä imusarjaa kyllä tarvi irroittaa, kun starttia vaihtaa, ite oon muutamaan kyseiseen malliin vaihtanut ja ei siinä noin tuntia kauempaa saa meneen ja siinä ajassa voi juoda kahvitkin Eli siis alakautta oon aina vaihtanut startin.
Niin ja ei siinä imusarjan irroituksessakaan mee kovin kauaa, eli siis 5.5h on mun mielestä liikaa, jos siellä oli vaan joku löysällä...
Siis yhteensä aikaa kului kaikkineen 7,5h. Tai sen verran siis multa laskutettiin. Ja tuossa hinnassa ei ole ensimmäistäkään osaa, kun mikään ei ollut rikki. Vain ruuvi löysällä.
Kyllä aika oudolta kuulostaa, varsinkin kun näitä startteja on hepoautossa vaihdeltu ennenkin. Kysyitkö mikä "mättäsi"? Siis tässä pitää olla jotain vianetsintää tai vanhojen "patenttien" selvittämistä jos tunteja on tuon verran kulunut. Sen tiedän että kyllä tuo 2h/startin vaihto 93-uudempaan m50 koneiseen on toivioajattelua, mutta pelkkään startin kaivamiseen ei mene 7.5h. Epäilen että tässä on käynyt niin että vanha startti on kaivettu ulos ja testattu pöydällä ja huomattu että vika ei olekkaan startissa, vaan jossain muualla. Kamat kasaan ja vianetsintään....eli tuo akunvaihto voi sittenkin liittyä ko.ongelmaan. Kyse ei kuitenkaan ole ollut löystyneestä startin kiinnityksestä vaan jostain muusta.
Kyllä kysyin. Startissa oli vain ja ainoastaan joku ruuvi löysällä. Tiesivät sen sanoa. Ja että aikaa kului vain ja ainoastaan siksi, että startti oli niin hankalassa paikassa imusarjan alla, ja imusarja piti purkaa päältä ensin pois.
Mistään ihmeviritelmistä ei sanottu mulle mitään. Ja tosiaankin, mä kyselin, koska todellakin halusin tietää miten lasku oli noin iso.
Tosin, kuten aiemmin kerroin, mulle annettiin hinta-arvio etukäteen puhelimitse. Ja pienen selvittelyn jälkeen jo se sitoo korjaajaa jollain lailla. www.kuluttajavirasto.fi kertoo seuraavasti:
Pitääkö minun maksaa korjaamolle enemmän kuin hinta-arviossa esitettiin?
Palvelun hintaa ei useinkaan ole mahdollista sopia etukäteen täsmällisesti, vaan siitä esitetään hinta-arvio. Hinta-arvion antamisessa yritykseltä vaaditaan ammattitaitoa. Yrityksen on myös kerrottava asiakkaalle minkälaisesta hinta-arviosta on kyse.
Suuntaa antava hintatieto on alustava ja yleisluonteinen. Se annetaan usein puhelimitse. Jos hinta nousee huomattavasti korkeammaksi, on yrityksen ilmoitettava asiakkaalle asiasta viipymättä ja tarvittaessa keskeytettävä työ.
Hinta-arvio on jo täsmällisempi, usein esim. korjattavan laitteen tutkimiseen perustuva hintatieto. Yrityksen on ilmoitettava asiakkaalle selkeästi koskeeko hinta-arvio vain työn osuutta tai vain varaosia. Jos näin ei ole menetelty hinta-arvio tarkoittaa palvelusta perittävää kokonaishintaa. Jos lopullinen hinta jää alle hinta-arvion, ei yritys saa periä hinta-arvion mukaista hintaa. Lopullinen hinta saa ylittää hinta-arvion enintään 15 %.
Ja hinta-arvio tosiaan oli n.100€ uudesta startista ja 1-2h työtä päälle, yhteishinta siis 150-200€. Tämän perusteella pelkästä työstä mua olisi saanut laskuttaa ainoastaan max. 115€..
Edit: Soittelin tuonne ja esitin asiani. Pudottivat hintaa kahdella tunnilla, eli 96€. Edes.
Comment