Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 virtalukko hajosi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomba87
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 4029
    • Imatra

    E36 virtalukko hajosi?

    Kävipä tuossa sellanen juttu että kun ajoin pihaan ja kävin sammuttamaan autoa niin perkele avain ei käänny mihinkään suuntaan, no sain sitten jotenkin käännettyä virrat pois päältä. No tämän jälkeen lukko olikin sitten ihan "tunnoton", eli avain pyörii lukossa miten sattuu ja tuntuu sellaiselta tahmealta, acc(vai mikä lie) asentoon saa kyllä eli radioon tulee virrat. Mutta starttaamaan ei pysty. Mikäköhän sieltä nyt meni paskaksi? ja pystyykö tuota lukkopesää purkamaan mitenkään?
    Last edited by Tomba87; 24-05-2005, 15:26.
    Luukku auki ja risut kyytiin
  • insp
    BTCF Member
    • Sep 2002
    • 826
    • Iittala

    #2
    Jos on samanlainen lukkopesä kuin e30:ssä niin siellä mihin tunget avaimen on pieni reikä. Ota sopivaa lankaa/tai todella pieni ruuvimeisseli (paras) ja laita avain ensimmäisene asentoon (R1?). Tämän jälkeen laita ruuvimeisseli/lanka tms. siihen reikään ja "väännä" sitä itseesipäin / poispäin avaimesta, jonka avulla lukkopesässä oleva kiinnitystappi menee sisäänpäin ja koko pesä lähtee vain vetämällä ulos.

    Realoem:stä kun katsoo niin se on tuo osa 5.

    Googlestä löyty myös nopeasti tämmöinen.
    Last edited by insp; 24-05-2005, 15:31.
    ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

    Comment

    • Tomba87
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 4029
      • Imatra

      #3
      Enpä saanut kuvaamallasi tavalla irti tuota pesää. otin kuitenkin lukon pohjan irti ja se on ehjä. Avainta kun kääntelee niin se tappi siellä toisessa päässä(mikä menee siihen pohjaan) liikkuu vain vähän, eli selvästihän sieltä väliltä on jotain paskana.

      Enempää vinkkejä?
      Luukku auki ja risut kyytiin

      Comment

      • insp
        BTCF Member
        • Sep 2002
        • 826
        • Iittala

        #4
        Originally posted by Tomba87
        Enpä saanut kuvaamallasi tavalla irti tuota pesää. otin kuitenkin lukon pohjan irti ja se on ehjä. Avainta kun kääntelee niin se tappi siellä toisessa päässä(mikä menee siihen pohjaan) liikkuu vain vähän, eli selvästihän sieltä väliltä on jotain paskana.

        Enempää vinkkejä?
        Itsellä oli siis tuo lukkopesä hajalla, eli se mihin avain menee. Senkun irroitin ja laitoin uuden niin toimi taas kuin uusi. Eikä se tappi mitä tarkoitin ole siellä päässä vaan siinä reunassa, se kun pitää sitä kiinni siinä kolossa. Näin siis e30:Ssä, e36:stä en tiedä mitään.
        ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

        Comment

        • Tomba87
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 4029
          • Imatra

          #5
          Kellään enempää tietoa? ei ole mukavaa kun autoa ei pysty edes hinaamaan. rattilukko siis päällä.. käyntiinhän sen kyllä saisi lukon pohjasta. Mites tuo ratin irrotus? mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ettei räjähdä airbägi silmille ja toimii jatkossakin oikeittain?
          Luukku auki ja risut kyytiin

          Comment

          • Tomba87
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 4029
            • Imatra

            #6
            No purettiin sitten koko paska, eli ratti, viikset ja muut rojut, niin sai sen valumötikän irti jossa lukkopesäkin on. Pitää nyt ilmeisesti kiikuttaa tuo mötikkä merkkiliikkeeseen jos ne vaikka siellä ymmärtäisi jotain tuon päälle.

            edit: nyt on se mötikkä lukkohuollossa, jos ne siellä vaikka saisivat pesän irti. uusi lukkopesä avaimineen maksaa vain 45e! olisin kyllä olettanut hinnan olevan kolminumeroinen...
            Last edited by Tomba87; 25-05-2005, 16:39.
            Luukku auki ja risut kyytiin

            Comment

            • Kurre
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 384
              • Veteli

              #7
              itsellä oli samanlainen ongelma viime kesänä. -> Ajelin kotia ja pihassa ei enää avain kääntynytkään mihinkään suuntaan.. (mutta lähti kyllä pois virtalukosta).
              Eli se oli virrat päällä asennossa kokoajan.

              lukkopesää yritettiin irroittaa itse ja merkkiliikkeen voimin, mutta eihän se irronnut. Tämän johdosta koko pesä hajoitettiin pois jonka jälkeen lyötiin uusi tilalle.

              väliaikaisena ratkaisuna käytin auton starttaamista virtalukon pohjasta rautalangan pätkällä ja virtojen käyttöä suoraan akun kengästä. (pidemmän päälle aika v-mäistä..)

              ps. tuo jos pesä pyörii rungossa niin sieltä on mennyt sellainen tappi poikki joka estää sen ettei itse pesää voi vääntää hajalle esim. ruuvimeisselillä.
              sigpic
              Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
              ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

              Comment

              • Tomba87
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 4029
                • Imatra

                #8
                No niinpä sitten minäkin jouduin hajottamaan sen pesän ihan paskaksi että sai pois, eivät lukkohuollossakaan olleet saaneet sitä irti. Loppujen lopuksi syyksi ilmeni se että se akseli joka menee lukkopesältä lukon pohjaan, oli poikki(ainakin luulisin). Nyt vaan vituttaa se kun ilmeisesti tota akselia ei saa erikseen tilattua vaan se tulee tuon koko rungon mukana, ja runko maksaa sen 120e. ei huvittaisi "turhasta" maksaa kun tuo runko on kummiskin melko ehjä.
                Luukku auki ja risut kyytiin

                Comment

                • Sami
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1332
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by Tomba87
                  No niinpä sitten minäkin jouduin hajottamaan sen pesän ihan paskaksi että sai pois, eivät lukkohuollossakaan olleet saaneet sitä irti. Loppujen lopuksi syyksi ilmeni se että se akseli joka menee lukkopesältä lukon pohjaan, oli poikki(ainakin luulisin). Nyt vaan vituttaa se kun ilmeisesti tota akselia ei saa erikseen tilattua vaan se tulee tuon koko rungon mukana, ja runko maksaa sen 120e. ei huvittaisi "turhasta" maksaa kun tuo runko on kummiskin melko ehjä.
                  Ihan vakio vika e36:ssa että katkee se tappi...osta käytetty runko ja laita oma lukkopesä niin toimii taas...laitoin ite tälle foorumille osto ilmotuksen rungosta niin päivässä sain ehjän käytetyn....

                  Comment

                  • pmw
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2003
                    • 32

                    #10
                    Onko kenelläkään tietoa miten sen (ilmeisesti ajoneston?) rinkulan saa irti virtalukon ympäriltä?

                    Aamulla käänsin avaimesta ja virtalukko juuttui 0 ja radio-kohdan välille ja nyt ei avain liiku mihinkään suuntaan. Avaimen saa pois ja rattilukko ei ole päällä. Radion saa päälle mutta virta-asentoon tai starttiin avain ei käänny. Liekö tuo tappi vikana tässäkin? Autoon ei ilmeisesti voi vain vaihtaa virtalukkoa ajoneston yms. takia?

                    Jos jollain olisi tietoa miten tuon koko paskan saa purettua niin olisin kiitollinen.

                    edit: autohan on 328i 7/1995
                    Last edited by pmw; 18-06-2007, 21:16.

                    Comment

                    • Wexi
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 213
                      • Ruovesi

                      #11
                      Originally posted by pmw View Post
                      Onko kenelläkään tietoa miten sen (ilmeisesti ajoneston?) rinkulan saa irti virtalukon ympäriltä?

                      Aamulla käänsin avaimesta ja virtalukko juuttui 0 ja radio-kohdan välille ja nyt ei avain liiku mihinkään suuntaan. Avaimen saa pois ja rattilukko ei ole päällä. Radion saa päälle mutta virta-asentoon tai starttiin avain ei käänny. Liekö tuo tappi vikana tässäkin? Autoon ei ilmeisesti voi vain vaihtaa virtalukkoa ajoneston yms. takia?

                      Jos jollain olisi tietoa miten tuon koko paskan saa purettua niin olisin kiitollinen.

                      edit: autohan on 328i 7/1995
                      Kyllähän sen ajoneston rinkulan saa ihan vaikka meisselillä vääntämällä siitä pois, ainakin itsellä se lähti, vaikka siinä ajonestoa ei olekaan(onko silti kaikissa se rinkula vaikkei ole ajonestoa?) juuri toissa viikolla meni kanssa tappi sieltä sieltä sisältä, ja joutui sen vaihtamaan.
                      Kyllä varmaan voi virtalukon vaihtaa, jos pitää sen alkuperäisen ajoneston rinkulan siinä? Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä...Purkamisesta löytyy infoa vaikka searchilla, mutta jos avain ei liiku siellä niin saattaapi joutua ottaan pois väkivalloin...

                      Comment

                      • pmw
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2003
                        • 32

                        #12
                        Originally posted by Wexi View Post
                        Kyllähän sen ajoneston rinkulan saa ihan vaikka meisselillä vääntämällä siitä pois, ainakin itsellä se lähti, vaikka siinä ajonestoa ei olekaan(onko silti kaikissa se rinkula vaikkei ole ajonestoa?) juuri toissa viikolla meni kanssa tappi sieltä sieltä sisältä, ja joutui sen vaihtamaan.
                        Kyllä varmaan voi virtalukon vaihtaa, jos pitää sen alkuperäisen ajoneston rinkulan siinä? Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä...Purkamisesta löytyy infoa vaikka searchilla, mutta jos avain ei liiku siellä niin saattaapi joutua ottaan pois väkivalloin...
                        Vaihdoitko itse koko virtalukon vai pystyikö sen tapin vaihtamaan muulla tavoin?

                        Onko tuohon rinkulan irrottamiseen jotai tiettyä kikkaa? Eilen yritin sit irrotella mutta en uskaltanut vääntää kunnolla ettei mene rikki.

                        Comment

                        • pmw
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2003
                          • 32

                          #13
                          Onko tuo hajoava tappi osa virtalukon runkoa eli toisin sanoen tuleeko mukana jos ostan uuden rungon?

                          Ajonestorinkula vieläkin paikallaan kun en uskalla väkisin vääntää irti, onko kenelläkään jotai kikkaa millä se lähtisi.

                          Comment

                          • Wexi
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 213
                            • Ruovesi

                            #14
                            Originally posted by pmw View Post
                            Onko tuo hajoava tappi osa virtalukon runkoa eli toisin sanoen tuleeko mukana jos ostan uuden rungon?

                            Ajonestorinkula vieläkin paikallaan kun en uskalla väkisin vääntää irti, onko kenelläkään jotai kikkaa millä se lähtisi.
                            Tappi tulee mukana jos ostaa uuden rungon, mutta itse ainakin hain käytetyn rungon ja otin sieltä sen tapin, niin tuli puolet halvemmaksi...
                            Itse vaihdoin sen tapin, kun vain sain tuon lukkopatruunan pois(oli vähän jumissa)
                            Kyllä se rinkulakin siitä rikkoutumatta pitäisi irroita kun vaan vähän vääntää rohkeasti...
                            Last edited by Wexi; 22-06-2007, 00:32.

                            Comment

                            • silä
                              BTCF Member
                              • Apr 2007
                              • 59
                              • Himos

                              #15
                              ..tämä ei ihan liippaa viimeisinta kommenttia, mutta tällä tavalla
                              sain omasta e36 avaimet taas toimimaan..

                              ..eli virtalukko jäi johonkin vaiheeseen, joskus virrat päälle,
                              joskus rattilukko, joskus pyöri ku papu p**lussa..
                              jossain vaiheessa väänsin avaimella suoraan virtalukon
                              pohjasta kun ajonesto oli jäänyt sopivaan vaiheeseen..
                              otin virtalukon pohjan irti kahdesta ruuvista ja väänsin
                              tongeilla pohjassa olevaa tappia. tappi oli aivan eri
                              kohdassa, kuin avain olisi antanut ymmärtää. sitten vain
                              kohdistin virtalukon pohjan siihen ja rupes futaamaan
                              taas vähän aikaa..

                              tätä jatkui, ostin uuden pohjankin (joka edelleen on siis
                              myymättä) mutta kun sain ns. vara-avaimen käteen, nii
                              nyt toimii moitteettomasti. ilmeisesti haitat/avain niin
                              kulunut, että vara-avain sopii lukkoon tarpeeksi hyvin..
                              Last edited by silä; 22-06-2007, 18:33.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎