Announcement

Collapse
No announcement yet.

328i / M52B28 toivoton käyntiongelma... RATKAISTU

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jusbo
    BTCF Member
    • Feb 2012
    • 17
    • Ylivieska

    328i / M52B28 toivoton käyntiongelma... RATKAISTU

    Terve vaan. Mulla on tuossa potilaana tuollainen BMW 328i e36 vuosimallia 1995, ja sillä on rullattu n.300tkm. Ongelmana lämpimänä alkava rykiminen ja paukuttelu..

    Muuten toimii normaalisti mutta kun kone lämpenee, niin n.2000 kierroksen kohdalla alkaa rykiminen ja välillä putkeenpaukuttelukin... Täyskaasulla pelaa suht. ongelmitta. Alkaa tosiaan kun lämpömittari on hetken ollu puolessavälissä eli parinminuutin pyörittelyn jälkeen... Lopen pahentuu kokoajan ja ei meinaa kulkea mihinkään kun vähän polkee, ns. pikkukaasulla ei ongelmaa melkein edes huomaa, ja tuntuu että isommilla kierroksilla toimii normaalisti. Hetken kun pitää kaasua paikallaan tai lisää kaasua kun tuo "tukkoon meneminen/rötääminen" alkaa niin kohta alkaa maisemat vilistä.

    VIKAKOODEJA ANTAA 202 ja 203!! Eli lambdasäädön raja-arvot ylitetty? Koitettu nollata mutta aina ajelun jälkeen molemmat löytyy taas. Autocomilla luettu
    202 - P0170 - Fuel Trim (Bank 1 02 control limit) Control for lambda is to long beyond min. or max.

    203 - P0173 - Fuel Trim (Bank 2 02 control limit) Control for lambda is to long beyond min. or max.

    Tähänmennessä vaihettu/laitettu:
    - öljyt+suod, ilmansuodatin, polttoainesuodatin
    - tulpat, puolien ja tulppien väliset kumitutit, ei ole öljyä koloissa
    - nokka-akselin asentotunnistin, oli tarvikeanturi paikallaan, niin antoi siitä vikakoodia, nakkasin orkkisanturin tilalle niin koodi lähti pois...
    - kaasuläpän asentotunnistin, saman merkkinen kun alkuperäisosa, ei ollut vaikutusta mihinkään muutakuin vikakoodi lähti pois kun sitäkin valitti.
    - kaikki huohotinjutut eli separaattori, sen tiivisteet, letkut,
    - imusarjan tiivisteet, kaasuläpän tiivisteet
    - tyhjäkäyntimoottori putsattu, tyhjäkäyntimoottorin letku vaihdettu, tiivistekumirinkula uusi
    - kaasuläpälle immulta menevä letku vaihdettu
    - moottorinohjausboxi ei ui vedessä, kaikki liittimet putsattu, kaikki vedenpoistoreijät tosin oli lehtiä täynnä.
    - suuttimien o-renkaat vaihdettu.
    - pakosarjat käytetty irti, tarkistettu, halkeamat hitsattu. Putki kasattu uusien tiivisteiden kanssa ja pitävä perälle asti.


    Auto on tosiaan seissyt ilmeisesti n. vuoden, jonka jälkeen edellinen omistaja oli alkanut herättelemään autoa jäälle mutta ei ollut löytänyt ongelmaan ratkaisua... Oli tulpat vaihtanut ja homma jäi hänenpuolesta siihen. Meinasi että moottorinohjausboxi on rikki? Kuittien perusteella uudet lambda-anturit vaihdettu vähän ennen kun jäi seisomaan.

    Nyt itse oon tehnyt perus huollon, käyttänyt imusarjan irti vaihtaen kaikki letkut ja tiivisteet sekä nyt viimeisimpänä tuon pakosarjajumpan... Ennen pakoputkijumppaa mittasin päästöt ja kierroksilla päästöt alkoi laskemaan, mutta samalla lambda-arvo meni alle yhden ja päästöt pomppasi taas pilviin, ja sitten alkoivat laskemaan ja taas pilviin.. HC-taisi olla 162. MUTTA nämä tosiaan ennen pakosarjojen laittoa, joten mun pitää jokupäivä mitata ne uudestaan!

    Miten tälläisessä tuo huohotusjuttu käyttäytyy? Käynnissä ollessa öljykorkin aukastessa käynti muuttuu huonommaksi ja imu siellä, kokeilin myös irrottaa venttiilikopasta lähtevän huohotusletkun niin siinäkin kova imu kokoajan tyhjäkäynnillä? Toimivuus ei muuttunut mihinkään vaikka vedin huohotuksen maahan ja tulppasin separaattorille menevän letkun... Voikohan tuossa imusarja/huohotinjumpassa olla mennyt joku pieleen, esim uusi separaattori rikki tms?

    Joku myös meinasi että nää vaatii abs:n että pelaavat oikeen.. Mulla pelaa abs:t eikä ne anna vikakoodeja, mutta luulen että mulla on joku mittaristovika kun abs-valo palaa kokoajan...


    Tässä meinaa nyt vähän usko loppua tuon auton kanssa kun vika ei meinaa löytyä millään.. Toivoisin että joku vaivautuisi auttamaan tässä, niin saisi auton takaisin liikenteeseen parinvuoden tauon jälkeen Suht helppoa jos olisi orkkistesteri ja auto katsastettuna niin voisi livedataa vähän paremmin kattoa mutta eipä auta
    Last edited by Jusbo; 31-03-2017, 20:59.
    M3 Cabrio '02
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #2
    Eka veikkaus että Lambdat väärinpäin.

    Comment

    • Jusbo
      BTCF Member
      • Feb 2012
      • 17
      • Ylivieska

      #3
      Tällänen ei oo kyllä tullu mieleenkään, että vois tollasta aiheuttaa! Olivat kyllä merkattu pisteillä kun auto tuli mulle, ja edelleen pistokkeet samoissa paikoissa... Määpä kokeilen tuota huomenna ja infoan miten käy. Huomaa varmaan heti jos menee vielä huonompaan suuntaan. Oispa mahtava jos kaiken tämän työn jälkeen vika olis noin yksinkertaisessa paikassa
      M3 Cabrio '02

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #4
        Ota toinen lambda irti niin saat luettua vikakoodeista kumpi se on ja sen myötä tarkistettua että ovat oikeinpäin. Lambdat jos on ollut väärinpäin niin adaptaatiot menee ihan persiilleen ja tarvii resetin jotta palautuu, inpalla tai akun kengät irti riittävän pitkäks aikaa.

        4-lambdasen ja 2-lambdasen M52:n kytkennät on just ristiin joten ainakin jos tsekkaa nopeasti netistä kumminpäin ne nyt piti olla niin menee helposti väärinpäin.

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6693
          • .......

          #5
          M52 lambdat menee helposti väärin kun ne liittimet on vähän epäloogisesti bank2 keulan puolella ja bank1 takana.
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • Kaimu
            BTCF Member
            • Nov 2011
            • 462
            • Turun kupeessa

            #6
            Miksi itse taas muistelen, ettei niitä edes saa väärinpäin?
            Ja/tai ainakin värit merkitsisivät parit
            Attached Files
            sigpic

            E82 n55

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6693
              • .......

              #7
              E36:ssa on tuollaiset liittimet, molemmat samanlaisia.


              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • Jusbo
                BTCF Member
                • Feb 2012
                • 17
                • Ylivieska

                #8
                Hops! Enpä olis ikinä arvannu että vika on ollu kokoajan noin yksinkertasessa asiassa... Eli jo edellisen omistajan toimesta oli lambdojen pistokkeet ristissä.. Otin ja käänsin pistokkeet toisinpäin, nollasin koodit niin kappas sehän toimii eikä näy koodejakaan! Suuret kiitokset kaikille avusta, en olis ite varmaan koskaan löytäny tuota ongelmaa ja epätoivo meinas jo lannistaa

                Nooh eipä iloa kauaa kestänyt kun laitoin orkkis huohotinletkun takaisin niin unohdin tulpan väliin ja ajoin auton hallista pihalle -> tajusin heti että nyt ei ole kaikki kunnossa, auto sammuksiin, huohotinletkusta tulppa irti, öljynkäryä tulee putkesta... Ei kuitenkaan huohota öljykorkista tai muutenkaan normaalia poikkeavasti vaan käy normaalisti ja käryää öljyltä.. Pitää tutkia asiaa kun innostus palautuu ja kattoa jos selviäis ilman koneremonttia. Tyhmästä päästä kärsii koko harrastus. Tuntuu hullulta että just kun auton on saanu pelaamaan niin itse hajottaa kaiken
                Last edited by Jusbo; 27-02-2017, 21:42.
                M3 Cabrio '02

                Comment

                • Risto113
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 1204
                  • GrassLake

                  #9
                  Originally posted by Jusbo View Post
                  Hops! Enpä olis ikinä arvannu että vika on ollu kokoajan noin yksinkertasessa asiassa... Eli jo edellisen omistajan toimesta oli lambdojen pistokkeet ristissä.. Otin ja käänsin pistokkeet toisinpäin, nollasin koodit niin kappas sehän toimii eikä näy koodejakaan! Suuret kiitokset kaikille avusta, en olis ite varmaan koskaan löytäny tuota ongelmaa ja epätoivo meinas jo lannistaa

                  Nooh eipä iloa kauaa kestänyt kun laitoin orkkis huohotinletkun takaisin niin unohdin tulpan väliin ja ajoin auton hallista pihalle -> tajusin heti että nyt ei ole kaikki kunnossa, auto sammuksiin, huohotinletkusta tulppa irti, öljynkäryä tulee putkesta... Ei kuitenkaan huohota öljykorkista tai muutenkaan normaalia poikkeavasti vaan käy normaalisti ja käryää öljyltä.. Pitää tutkia asiaa kun innostus palautuu ja kattoa jos selviäis ilman koneremonttia. Tyhmästä päästä kärsii koko harrastus. Tuntuu hullulta että just kun auton on saanu pelaamaan niin itse hajottaa kaiken
                  Ei tuossa varmaan muuta ole käynyt, kun ehkä venttiilikopan välistä ruikannut pakosarjalle tilkkasen.
                  Tulppa mäkeen, siivoa pakosarjan puoli jos on jotain, huohotinkamat orkkiskuntoon ja käyntiin.
                  Kattelet mitä tapahtuu. Ei varmaan mitään...

                  Comment

                  • Jusbo
                    BTCF Member
                    • Feb 2012
                    • 17
                    • Ylivieska

                    #10
                    Joo tähänasti näyttää siltä että selvittiin säikähdyksellä, kampuran stefan jo vaihdoin, osa öljystä tuleekin öljypohjan välistä.. Tuntui pultit olevan hieman löysällä niin kiristin hiukan niitä joihin pääsi käsiksi. Samalla huomasin vesipumpun vuotavan, sekä jouduin vaihtamaan kaikki kiristinrullat ja moniurahihnat, kun olivat ihan entiset.. vesipumppu pitää vaihtaa toisella kertaa, jonka piti tosin olla vaihdettu edellisen omistajan toimesta...

                    Venttiilikopantiivistettä en kerenny vielä vaihtaa. Ainakin tuossa kun autoa ajoin halliin ja ulos niin tuntui toimivan normaalisti, savutuskin vähentyi jo huomattavasti. Pitää jatkaa tutkimuksia kunhan saa virtalukon takaisin korjauksesta. Sitten seuraavana vähän monoa ja kattoa vikakoodit ja päästömittaus...

                    Kiitos kaikille vinkeistä. Jospa tää romu joskus ois liikenteessä nimim. molemmat taka-alatukivarsien pultit poikki nelipyöräsuuntausta tehdessä...
                    M3 Cabrio '02

                    Comment

                    • Jusbo
                      BTCF Member
                      • Feb 2012
                      • 17
                      • Ylivieska

                      #11
                      Kyllä! Vika löytyi lopulta, ja se oli kuin olikin lambdojen johdoissa, olivat väärinpäin! Suosittelen kuitenkin kaikkia samojen ongelmien kanssa painivia käymään samallatavalla kaiken läpi kuin minä, niin saa heti suljettua kaikki ongelmat pois Kivikova venttiilikopantiiviste vaihtui vielä uuteen, savutus loppui, päästöt meni heti läpi.

                      Nyt on ainakin tehty remonttia ihan huolella, kun on jokapaikka autosta käyty läpi, että pitäisi ainakin luotettavia kilometrejä olla tiedossa.

                      Nyt on auto katsastettu taas vähän yli vuodeksi, olihan viimeleimasta(2014) jo vierähtänytkin aikaa. Kiitoksia kaikille avusta. Vielä on tarvetta joillekkin pikkunippeleille että saa auton taas edustuskuntoon, pitää tehdä erillinen topikki niille.
                      M3 Cabrio '02

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎