Terve vaan. Mulla on tuossa potilaana tuollainen BMW 328i e36 vuosimallia 1995, ja sillä on rullattu n.300tkm. Ongelmana lämpimänä alkava rykiminen ja paukuttelu..
Muuten toimii normaalisti mutta kun kone lämpenee, niin n.2000 kierroksen kohdalla alkaa rykiminen ja välillä putkeenpaukuttelukin... Täyskaasulla pelaa suht. ongelmitta. Alkaa tosiaan kun lämpömittari on hetken ollu puolessavälissä eli parinminuutin pyörittelyn jälkeen... Lopen pahentuu kokoajan ja ei meinaa kulkea mihinkään kun vähän polkee, ns. pikkukaasulla ei ongelmaa melkein edes huomaa, ja tuntuu että isommilla kierroksilla toimii normaalisti. Hetken kun pitää kaasua paikallaan tai lisää kaasua kun tuo "tukkoon meneminen/rötääminen" alkaa niin kohta alkaa maisemat vilistä.
VIKAKOODEJA ANTAA 202 ja 203!! Eli lambdasäädön raja-arvot ylitetty? Koitettu nollata mutta aina ajelun jälkeen molemmat löytyy taas. Autocomilla luettu
202 - P0170 - Fuel Trim (Bank 1 02 control limit) Control for lambda is to long beyond min. or max.
203 - P0173 - Fuel Trim (Bank 2 02 control limit) Control for lambda is to long beyond min. or max.
Tähänmennessä vaihettu/laitettu:
- öljyt+suod, ilmansuodatin, polttoainesuodatin
- tulpat, puolien ja tulppien väliset kumitutit, ei ole öljyä koloissa
- nokka-akselin asentotunnistin, oli tarvikeanturi paikallaan, niin antoi siitä vikakoodia, nakkasin orkkisanturin tilalle niin koodi lähti pois...
- kaasuläpän asentotunnistin, saman merkkinen kun alkuperäisosa, ei ollut vaikutusta mihinkään muutakuin vikakoodi lähti pois kun sitäkin valitti.
- kaikki huohotinjutut eli separaattori, sen tiivisteet, letkut,
- imusarjan tiivisteet, kaasuläpän tiivisteet
- tyhjäkäyntimoottori putsattu, tyhjäkäyntimoottorin letku vaihdettu, tiivistekumirinkula uusi
- kaasuläpälle immulta menevä letku vaihdettu
- moottorinohjausboxi ei ui vedessä, kaikki liittimet putsattu, kaikki vedenpoistoreijät tosin oli lehtiä täynnä.
- suuttimien o-renkaat vaihdettu.
- pakosarjat käytetty irti, tarkistettu, halkeamat hitsattu. Putki kasattu uusien tiivisteiden kanssa ja pitävä perälle asti.
Auto on tosiaan seissyt ilmeisesti n. vuoden, jonka jälkeen edellinen omistaja oli alkanut herättelemään autoa jäälle mutta ei ollut löytänyt ongelmaan ratkaisua... Oli tulpat vaihtanut ja homma jäi hänenpuolesta siihen. Meinasi että moottorinohjausboxi on rikki? Kuittien perusteella uudet lambda-anturit vaihdettu vähän ennen kun jäi seisomaan.
Nyt itse oon tehnyt perus huollon, käyttänyt imusarjan irti vaihtaen kaikki letkut ja tiivisteet sekä nyt viimeisimpänä tuon pakosarjajumpan... Ennen pakoputkijumppaa mittasin päästöt ja kierroksilla päästöt alkoi laskemaan, mutta samalla lambda-arvo meni alle yhden ja päästöt pomppasi taas pilviin, ja sitten alkoivat laskemaan ja taas pilviin.. HC-taisi olla 162. MUTTA nämä tosiaan ennen pakosarjojen laittoa, joten mun pitää jokupäivä mitata ne uudestaan!
Miten tälläisessä tuo huohotusjuttu käyttäytyy? Käynnissä ollessa öljykorkin aukastessa käynti muuttuu huonommaksi ja imu siellä, kokeilin myös irrottaa venttiilikopasta lähtevän huohotusletkun niin siinäkin kova imu kokoajan tyhjäkäynnillä? Toimivuus ei muuttunut mihinkään vaikka vedin huohotuksen maahan ja tulppasin separaattorille menevän letkun... Voikohan tuossa imusarja/huohotinjumpassa olla mennyt joku pieleen, esim uusi separaattori rikki tms?
Joku myös meinasi että nää vaatii abs:n että pelaavat oikeen.. Mulla pelaa abs:t eikä ne anna vikakoodeja, mutta luulen että mulla on joku mittaristovika kun abs-valo palaa kokoajan...
Tässä meinaa nyt vähän usko loppua tuon auton kanssa kun vika ei meinaa löytyä millään.. Toivoisin että joku vaivautuisi auttamaan tässä, niin saisi auton takaisin liikenteeseen parinvuoden tauon jälkeen Suht helppoa jos olisi orkkistesteri ja auto katsastettuna niin voisi livedataa vähän paremmin kattoa mutta eipä auta
Muuten toimii normaalisti mutta kun kone lämpenee, niin n.2000 kierroksen kohdalla alkaa rykiminen ja välillä putkeenpaukuttelukin... Täyskaasulla pelaa suht. ongelmitta. Alkaa tosiaan kun lämpömittari on hetken ollu puolessavälissä eli parinminuutin pyörittelyn jälkeen... Lopen pahentuu kokoajan ja ei meinaa kulkea mihinkään kun vähän polkee, ns. pikkukaasulla ei ongelmaa melkein edes huomaa, ja tuntuu että isommilla kierroksilla toimii normaalisti. Hetken kun pitää kaasua paikallaan tai lisää kaasua kun tuo "tukkoon meneminen/rötääminen" alkaa niin kohta alkaa maisemat vilistä.
VIKAKOODEJA ANTAA 202 ja 203!! Eli lambdasäädön raja-arvot ylitetty? Koitettu nollata mutta aina ajelun jälkeen molemmat löytyy taas. Autocomilla luettu
202 - P0170 - Fuel Trim (Bank 1 02 control limit) Control for lambda is to long beyond min. or max.
203 - P0173 - Fuel Trim (Bank 2 02 control limit) Control for lambda is to long beyond min. or max.
Tähänmennessä vaihettu/laitettu:
- öljyt+suod, ilmansuodatin, polttoainesuodatin
- tulpat, puolien ja tulppien väliset kumitutit, ei ole öljyä koloissa
- nokka-akselin asentotunnistin, oli tarvikeanturi paikallaan, niin antoi siitä vikakoodia, nakkasin orkkisanturin tilalle niin koodi lähti pois...
- kaasuläpän asentotunnistin, saman merkkinen kun alkuperäisosa, ei ollut vaikutusta mihinkään muutakuin vikakoodi lähti pois kun sitäkin valitti.
- kaikki huohotinjutut eli separaattori, sen tiivisteet, letkut,
- imusarjan tiivisteet, kaasuläpän tiivisteet
- tyhjäkäyntimoottori putsattu, tyhjäkäyntimoottorin letku vaihdettu, tiivistekumirinkula uusi
- kaasuläpälle immulta menevä letku vaihdettu
- moottorinohjausboxi ei ui vedessä, kaikki liittimet putsattu, kaikki vedenpoistoreijät tosin oli lehtiä täynnä.
- suuttimien o-renkaat vaihdettu.
- pakosarjat käytetty irti, tarkistettu, halkeamat hitsattu. Putki kasattu uusien tiivisteiden kanssa ja pitävä perälle asti.
Auto on tosiaan seissyt ilmeisesti n. vuoden, jonka jälkeen edellinen omistaja oli alkanut herättelemään autoa jäälle mutta ei ollut löytänyt ongelmaan ratkaisua... Oli tulpat vaihtanut ja homma jäi hänenpuolesta siihen. Meinasi että moottorinohjausboxi on rikki? Kuittien perusteella uudet lambda-anturit vaihdettu vähän ennen kun jäi seisomaan.
Nyt itse oon tehnyt perus huollon, käyttänyt imusarjan irti vaihtaen kaikki letkut ja tiivisteet sekä nyt viimeisimpänä tuon pakosarjajumpan... Ennen pakoputkijumppaa mittasin päästöt ja kierroksilla päästöt alkoi laskemaan, mutta samalla lambda-arvo meni alle yhden ja päästöt pomppasi taas pilviin, ja sitten alkoivat laskemaan ja taas pilviin.. HC-taisi olla 162. MUTTA nämä tosiaan ennen pakosarjojen laittoa, joten mun pitää jokupäivä mitata ne uudestaan!
Miten tälläisessä tuo huohotusjuttu käyttäytyy? Käynnissä ollessa öljykorkin aukastessa käynti muuttuu huonommaksi ja imu siellä, kokeilin myös irrottaa venttiilikopasta lähtevän huohotusletkun niin siinäkin kova imu kokoajan tyhjäkäynnillä? Toimivuus ei muuttunut mihinkään vaikka vedin huohotuksen maahan ja tulppasin separaattorille menevän letkun... Voikohan tuossa imusarja/huohotinjumpassa olla mennyt joku pieleen, esim uusi separaattori rikki tms?
Joku myös meinasi että nää vaatii abs:n että pelaavat oikeen.. Mulla pelaa abs:t eikä ne anna vikakoodeja, mutta luulen että mulla on joku mittaristovika kun abs-valo palaa kokoajan...
Tässä meinaa nyt vähän usko loppua tuon auton kanssa kun vika ei meinaa löytyä millään.. Toivoisin että joku vaivautuisi auttamaan tässä, niin saisi auton takaisin liikenteeseen parinvuoden tauon jälkeen Suht helppoa jos olisi orkkistesteri ja auto katsastettuna niin voisi livedataa vähän paremmin kattoa mutta eipä auta
Comment