Announcement

Collapse
No announcement yet.

M43b16 tehoja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #16
    Originally posted by bluus View Post
    eipä kyl jaksas alkaa vaihtaa konetta ton 13hp takia
    Tää kyl kertoo paljon..

    Saadaksesi tosta maitovispilästä lisää tehoa 13hv ja paremman alueen, toi koneen vaihto on taatusti se helpoin homma.
    Samalla rahalla mitä toi kone maksaa, ei mitään "15 minuutissa kiinni" pultattavaa osaa tohon saa. Jolla siis teho nousee vastaamaan tota vaihdettua konetta.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • E1kka driver
      Newbiemmer
      • Nov 2009
      • 17
      • Nokia

      #17
      Pieniä, helppoja ja halpoja näpräilyjä (pojalla lasillinen punaviiniä)

      Kuten muutamaan kertaan on jo mainittu, ei tällä moottorilla kiivetä kuuhun. Olen myös samaa mieltä. Listaan kuitenkin pari kikostusta, jotka olen itse kyseiselle mottorille tehnyt muiden huoltotoimenpiteiden yhteydessä tai kun inspiraatio on ottanut vallan.

      - Vaihda polttoaineeksi RE85 ja aikaista sytysennakkoa (viilaat kampuran triggeripyörää oikeasta kohdasta, jotta saat sen kääntymään). Ainakin 6 astetta kärsii kääntää, ilman että alkaa herjata asentovikaa. Tätä ehkä pitäisin jopa suht järkevänä muutoksena. Saat aikaan eron, jonka voi huomata ajaessa ja fiksusti käytettynä säästät jopa rahaa vähäsen RE85:llä. Sitä 85:ttä pitää sitten tietysti saada menemään riittävästi ja puhtaita linjoja pitkin.

      - Ilmanputsarikotelossa saattaa olla sellainen tötterö sisällä, joka vaimentaa imuääniä. Irrota se. Tuskin huomaat tehossa eroa, mutta eipä tuon irrotus mitään maksakaan.


      Sitten noin yleisesti (pätee vähän joka moottoriin):

      - Irrota kansi, siisti kanavat ja kohdista sarjat. Hyvin tehtynä tällä voi saada aikaan eron, jonka voi huomata. Samalla läppää venttiilit, niin saa vähän tiiveyttä lisää -> vähän parempi moottori.

      - Nokka-akselin hiottamalla voi saada vähän lisää tehoa. Jos pysyy maltillisissa muutoksissa, niin mennee vielä päästöistä läpi ja toiminee orkkis eculla.

      - Siirrä huohotus imusarjan sijaan johonkin kerääjäsäiliöön. Tuskin huomaat eroa, mutta kaikki huohotuskaasu vie tilaa kuitenkin raikkaalta ilmalta.

      - Vaihda avarampi pakoputki. Tuskin saat huomattavaa tehoa eroa, mutta henkisiä hevosvoimia sitäkin enemmän.

      - Vaihda hihnapäätyyn lyhyempi hihna, joka ei kierrä ohjaustehostimen pyörän kautta. Säästät vähän enemmän tehoa renkaille, etenkin silloin, kun käännät rattia. Samalla saat punttitreenin

      Comment

      • 426Hemi
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2008
        • 621
        • Pälkäne

        #18
        Topicin aloittajan kannattaa tutustua vaikka googlettamalla vapaasti hengittävien moottoreiden toimintaan sekä hengityksen parantamiseen=tehon lisäämiseen. Mitään bolt on jippoja tai oikotietä onneen ei tuommoisessa(kaan) ole, ellei jonkinlaista miedolla paineella ahtamista oteta huomioon. Oikotie tai onni ei toki sekään ole, mutta todennäköisesti järkevämpää kustannusten kannalta ajateltuna.

        Jokatapauksessa; Vapaastihengittävässä koneessa kannesta se kaikki lähtee. Kanavien porttaus+muotoilu, seetien muotoilu, ja toki varmistaminen että kaikki on ylipäätään muuten kunnossa. Sitten pakosarjan ja imusarjan sovittaminen kanteen. En tiedä mitä imu+pakosarjoja tuollaiseen on aftermarkettina saatavilla, mutta vakiot voi kuitenkin unohtaa ensimmäisenä. Läppärungot prätkästä on hyvä vaihtoehto, joskus laitettiin sellaisia megan kanssa tojotan 1.6:een. Ja jos jotain ei saa, on tehtävä itse. Tai jos ei ole taitoa, teetettävä. Koskee toki myös kansitöitä.

        Sitten kun kansi on saatu iskuun, tarvitaan puristusta ja nokkaa. Puristuksen voi nostaa n. 11-11,5 korville edellyttäen että nokka-akseli on myös ajantasalla. Mitä rajumpi nokka, sitä enemmän kone kestää staattista puristusta detonoimatta, eli dynaaminen puristus on silti järkevällä tasolla. Nokka-akseli täytyy sitten teettää tai hommata sen mukaan mitä päättää lopulliseksi tavoitteeksi moottorilta. Pieni iskutilavuus aiheuttaa se, että teho on otettava kierroksilla. Venttiilikoneisto tarvii siis olla myöskin ajantasalla. Kuten lähes kaikissa moottorin liikkuvissa osissa, venttiilikoneiston osien keveys auttaa tässäkohtaa paljon. Lisäksi esim. venttiilinjouset on oltava sopivat kasvaneelle kierrosalueelle ja nokan muuttuneille arvoille.

        Siinä nyt muutama vinkki moottorin mekaanisiin muutoksiin.
        Last edited by 426Hemi; 28-03-2017, 01:09.
        ex: viitisenkymmentä bmw+muut

        Comment

        • Vilppi132
          Bimmer Rookie
          • Jun 2016
          • 156
          • finland

          #19
          Vähän pistää silmään että kyseinen aloittaja "bluus" ei olekkaan v*ttuilu kommenttien jälkeen kauheasti kirjotellut.
          Se into mikä on ollu alotus postausta kirjottaessa vielä jälellä, on varmasti kyllä jo karsiutunu minimiin ton hänen viimesen kommentin välillä.

          Tosiasia on, että kaikki harrastajat on lähteneet jostain ja jollakin autolla / moottorilla.
          Mitäs jos herra oliki just ensimmäise bemarin hommannu ja näköjään uusi foorumillakin, eikä tiedä vielä paljoa bemareista ? Hienon kuvan antaa nuo ekat kommentit bemaristeista, jotka jo valmiiks mielletään mulkuiksi.

          Pointtina on se, että se ei välttämättä oo enää täälä lukemassa noita järkeviä kommentteja jotka on ilmestyny VASTA viimesenä... kun ajatellut että eipä täältä mitää voi irti saada, niinku sen viimesestä kommentista voi päätellä.

          Tää on vähä sellane foorumi, että jos jotain tekee niin se pitää sitten tehdä valtavirran mukaan, jos yrität vähän jotain erikoisempaa niin tulee kaikennäköstä sontaa niskaan (ellei se erikoinen ole jotain m50 moottorin quattro turbotus jne. muuta mahtipontista)

          Jos aloittaja ois päässyt joskus siihen vaiheeseen että ois /sais tuon turbon kiinni tuohon 1.6 moottoriin, niin varmasti ois kiva ajatteva kun pistää pihisemään ja puhisemaan ja turbon kivasti näkyville ku konehuoneen avaa.
          Kaiken ei aina tarvi olla sitä vaiha isoin moottori ja laita sitä.

          Ihan hyvin joku 90 luvun 1.0 turbotettu micra voi olla hulvaton ajettava esim työajossa..vähän mielikuvitusta siihen mitä tekee ni hieno tulee. jos ei tehojen puolesta niin oishan se hieno näytellä että tässä on jumankauta litranen turbo micra, varmasti ihmetteliöitä riittäis (hyvässä ja pahassa)

          Huikeet pisteet teille jotka jaksoitte väsää jotain oikeasti hyödyllistä infoo tähän ketjuun !

          Comment

          • MikeDry
            BTCF Member
            • May 2006
            • 6195
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by Vilppi132 View Post
            Hienon kuvan antaa nuo ekat kommentit bemaristeista, jotka jo valmiiks mielletään mulkuiksi.
            Olen samaa mieltä, ei kyllä anna kovin hyvää kuvaa...
            Originally posted by Vilppi132 View Post
            Tää on vähä sellane foorumi, että jos jotain tekee niin se pitää sitten tehdä valtavirran mukaan, jos yrität vähän jotain erikoisempaa niin tulee kaikennäköstä sontaa niskaan (ellei se erikoinen ole jotain m50 moottorin quattro turbotus jne. muuta mahtipontista)
            Tätä oon pitkään katellut vierestä ihan muuallakin, heti tulee että miksi ei osta/tee suoraan sitä mitä on jo tehty tms..joko kytätään kirjoitusvirheitä tai jos joku tekee vähän erinlaista ja ei välttämättä kuulosta omaan korvaan hyvältä tai näkee että nyt menee väärin, niin todella usein se vasta kommentti on "haukkuminen" tai alkaa se vänkääminen. Eikö olisi hienoa antaa neuvoja tms ja nähdä että joku yrittää ja onnistuisi/onnistuu.
            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

            Comment

            • andhu
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2012
              • 535
              • vihti

              #21
              Samaa mieltä edellisten kanssa.

              Tässä taas aika hyvä esimerkki, jos ei ole mitään järkevää sanaa, niin eikö sen voi jättää kirjoittamatta:think
              Originally posted by jr66
              Anna olla... Miksi tuollainen mopo piti ostaa ?
              E30 316 Turbo

              Comment

              • Haju69
                Administrator
                • Nov 2005
                • 16354
                • Leppävirta

                #22
                No niin ja sitten pidetään asiallinen linja ja mietitään vielä ennen sen submit nappulan klikkausta että onko postauksessa minkäänlaista antia asian ratkaisuun.

                Toivottavasti topikin aloittaja ei vielä luovuttanut foorumin käyttämisen suhteen.
                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                Comment

                • Wilska87
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2022
                  • 35
                  • Savonlinna

                  #23
                  Herätellään vanhaa aihetta,itsellä rakenteilla harrastetalliin e36 compact.
                  Tällä hetkellä m43b16 moottori,mikä olisi järkevä moottori ton tilalle?
                  Ei kutoskonetta..

                  Comment

                  • Vibex
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2014
                    • 1996
                    • Lohja

                    #24
                    Originally posted by Wilska87 View Post
                    Herätellään vanhaa aihetta,itsellä rakenteilla harrastetalliin e36 compact.
                    Tällä hetkellä m43b16 moottori,mikä olisi järkevä moottori ton tilalle?
                    Ei kutoskonetta..
                    Eiköhän tuommonen m44b18 menis neloskoneisista kaikista helpommalla. Siihen sitten ahdin kylkeen jos pitää sutia.
                    Husqvarna Svartpilen
                    BMW e36 318iA

                    Ex:

                    BMW e85 Z4 3,0
                    BMW e36 316ti
                    MINI Cooper S
                    BMW Z3 Coupé
                    BMW e46 325iA
                    BMW Z3 Roadster
                    BMW e46 328ci
                    BMW e36 316ti

                    Comment

                    • Wilska87
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2022
                      • 35
                      • Savonlinna

                      #25
                      Originally posted by Vibex View Post
                      Eiköhän tuommonen m44b18 menis neloskoneisista kaikista helpommalla. Siihen sitten ahdin kylkeen jos pitää sutia.
                      Eli siis e36 318 is-moottori?

                      Comment

                      • Vibex
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2014
                        • 1996
                        • Lohja

                        #26
                        Originally posted by Wilska87 View Post
                        Eli siis e36 318 is-moottori?
                        Kyllä, tai siis itseasiassa se taitaa olla tyypiltään m42b18. Toinen fiksuhko vaihtoehto olisi tuo m44b19. Täältä foorumilta löytyy sellaisen remmiahtamisesta nickin: Puksuttaja topicista juttua.
                        Last edited by Vibex; 03-03-2022, 15:06.
                        Husqvarna Svartpilen
                        BMW e36 318iA

                        Ex:

                        BMW e85 Z4 3,0
                        BMW e36 316ti
                        MINI Cooper S
                        BMW Z3 Coupé
                        BMW e46 325iA
                        BMW Z3 Roadster
                        BMW e46 328ci
                        BMW e36 316ti

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16451
                          • Asikkala

                          #27
                          Originally posted by Wilska87 View Post
                          Eli siis e36 318 is-moottori?
                          Kyllä kuten sanottu ja jos katsastukseen menee niin takana levyjarrut koska kaikissa m42/44 koneisissa on levyt jo tehtaalta ulos ajettaessa ja edessä jäähdytetyt.

                          Comment

                          • Freak
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 2556
                            • .

                            #28
                            Originally posted by jr66 View Post
                            Kyllä kuten sanottu ja jos katsastukseen menee niin takana levyjarrut koska kaikissa m42/44 koneisissa on levyt jo tehtaalta ulos ajettaessa ja edessä jäähdytetyt.
                            E36 Compactissa on edessä umpilaikat, vaikka koneena onkin m42b18. M44b19 koneisissa on viimeisissä vuosimalleissa jäähdytetyt. Toki vaihto jäähdytettyihin on niin pieni toimenpide, että kannattaa vaikkei tarvetta välttämättä oliskaan.
                            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                            Vanha Uuden liiton mies...

                            Comment

                            • Wilska87
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2022
                              • 35
                              • Savonlinna

                              #29
                              n42b20 voisi olla myös aika toimiva paketti e36 compactissa?

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16451
                                • Asikkala

                                #30
                                Originally posted by Wilska87 View Post
                                n42b20 voisi olla myös aika toimiva paketti e36 compactissa?
                                Tämä vai m42 ? Ei tarvitse miettiä hetkeäkään...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎