Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrurummun irroitus (taas)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DiDDu
    Newbiemmer
    • Mar 2017
    • 19
    • Espoo

    Jarrurummun irroitus (taas)

    Heips.

    Käytin 1992 316i Espanjan tuontiauton vikakartoituksessa katsastuskonttorilla ja selkis et käsijarru on toiselta puolelta tehoton ja oikealta turhankin hyvä. Oikealta puolelta kengät laahaa, eli rengas ei pyöri käsin kuin pakottamalla. Näin ollen kenkiä pitäisi säätää/uusia, mutta rumpua en tahdo saada irti mitenkään.

    Löysin lukuisia ohjeita palstalta, mutta jokainen tuntuu olevan mallista, joissa jarrulevy sekä rumpu jossa käsijarrrukengät. Omassa on käyttö- sekä käsijarru rummussa, joten päteekö tähän sama kikka kuin aiemmisaa, eli pultinreiästä tiirustamalla ratas jota pyörittämällä rummun saa vapautettua? Pyörittelin rumpua lampun kera ties kuinka pitkään ja ainoat asiat mitä näin oli jouset sekä kengät (käyttöjarrun'ko?). Liitin kuvan omasta möröstä

    Onko tässä siis sama ratas kuin: http://www.bimmerdiy.com/diy/e36brakesystem/ebrake2.jpg ja säätäminen tapahtuu esim. sopivalla talttapäällä?
    Auttakaa hölömöä!
    Attached Files
  • DiDDu
    Newbiemmer
    • Mar 2017
    • 19
    • Espoo

    #2
    Pikikipi

    Nopiaa jeesiä

    Ens viikolla uus konttorikäynti, enkä aio rutata autoo pajalle tämmösen asian takia

    Comment

    • Garash
      BTCF Member
      • Nov 2009
      • 522
      • Joensuu

      #3
      Jarrurummussa on kuusiokolopultti joka pitää rumpua paikallaan. Sen irrottaa ja lyö takapuolelta esim. kumivasaralla niin rummun pitäisi lähteä suht kivuttomasti pois.
      E30 325iA
      F31 320xd

      Comment

      • DiDDu
        Newbiemmer
        • Mar 2017
        • 19
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Garash View Post
        Jarrurummussa on kuusiokolopultti joka pitää rumpua paikallaan. Sen irrottaa ja lyö takapuolelta esim. kumivasaralla niin rummun pitäisi lähteä suht kivuttomasti pois.
        Kuusiokolon irroittaneena, hermoromahduksen partaalla ja pajavasaralla (2kg) murjoneena ei syntyny minkäänlaista tulosta :think Eli kovempaa tempoa rumpuun ja pitäisi luiskahtaa? Voisko edellisen remppailijan kuparitahna tehdä hallaa välissä? Navan mutteriin (12-kulma) tarvitse siis mitenkään koskea? Jonkun kuvan löysin netistä, missä samanlainen tsydeemi oli irroitettu mutteria myöten. Itse en tähän ryhtynyt kun ei ole tuota kyseistä hylsyä :think

        Comment

        • Garash
          BTCF Member
          • Nov 2009
          • 522
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by DiDDu View Post
          Kuusiokolon irroittaneena, hermoromahduksen partaalla ja pajavasaralla (2kg) murjoneena ei syntyny minkäänlaista tulosta :think Eli kovempaa tempoa rumpuun ja pitäisi luiskahtaa? Voisko edellisen remppailijan kuparitahna tehdä hallaa välissä? Navan mutteriin (12-kulma) tarvitse siis mitenkään koskea? Jonkun kuvan löysin netistä, missä samanlainen tsydeemi oli irroitettu mutteria myöten. Itse en tähän ryhtynyt kun ei ole tuota kyseistä hylsyä :think
          Napamutteriin ei tarvitse koskea. Jos sulla on ulosvedin olemassa niin koitappa sillä ja anna vaikka lämpöä siihen itse rumpuun. Välillä nää osaa kyllä vastustaa!
          E30 325iA
          F31 320xd

          Comment

          • DiDDu
            Newbiemmer
            • Mar 2017
            • 19
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Garash View Post
            Napamutteriin ei tarvitse koskea. Jos sulla on ulosvedin olemassa niin koitappa sillä ja anna vaikka lämpöä siihen itse rumpuun. Välillä nää osaa kyllä vastustaa!
            Kiitos vinkistä.. Keskiviikkona kokeilen! Rutkasti lämpöä ja isoa vasaraa Ilmoittelen miten käy

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16358
              • Asikkala

              #7
              Annas kun arvaan: rumpu on sen verran kulunut että kengät on nyt sen reunaan syntyneen pykälän takana ?

              Comment

              • DiDDu
                Newbiemmer
                • Mar 2017
                • 19
                • Espoo

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                Annas kun arvaan: rumpu on sen verran kulunut että kengät on nyt sen reunaan syntyneen pykälän takana ?
                Tämäpä kuulostaa kivalta.. Mikä neuvoksi? Rummun takana on n. 12x4mm reikuli joka on piilotettu kumitulpalla. Tästä pääsee näkemään jotenkin taaimmaiset kengät. Voisko tuolta jotenkin nilkuttaa kenkää sisemmäs? :think

                Comment

                • Kojontti
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2014
                  • 204
                  • Puolanka

                  #9
                  Joko sieltä takaa tai pultin reiän kautta pääsee pyörittämään säätöpyörää, sellainen monisakarainen ratas, tasakärkisellä meisselillä. Sillä saa löysättyä säädön ja sitten rumpu irtoaa helposti, tai ainakin helpommin.
                  ex-E46 330 XD

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16358
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Kojontti View Post
                    Joko sieltä takaa tai pultin reiän kautta pääsee pyörittämään säätöpyörää, sellainen monisakarainen ratas, tasakärkisellä meisselillä. Sillä saa löysättyä säädön ja sitten rumpu irtoaa helposti, tai ainakin helpommin.
                    Mikäli saa pyöritettyä kun taitaa olla automaattisäätö jolloin tämä säätörissa on lukittu peltilipareella niin ettei säätö pääse itsestään löystymään ja tämä hankaloittaa manuaalista löysälle säätöä, nimim. vw:n(kin) rumpujen kanssa touhunnut.

                    Comment

                    • GOOFY
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 4139
                      • .

                      #11
                      Pitäisihän sen rummun siinä heilua jonku verran mikäli olisi muuten irti keskeltä ja vain jarruhilppeet sitä pitelisi kiinni. Kunnolla lämpöä ja moukaria ni kyllä se sieltä irti lähtee. Ihan sama vaikka jarruhilppeet hajoaa kuitenki sama laittaa uudet kun käyttää auki.
                      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                      Comment

                      • DiDDu
                        Newbiemmer
                        • Mar 2017
                        • 19
                        • Espoo

                        #12
                        Originally posted by GOOFY View Post
                        Pitäisihän sen rummun siinä heilua jonku verran mikäli olisi muuten irti keskeltä ja vain jarruhilppeet sitä pitelisi kiinni. Kunnolla lämpöä ja moukaria ni kyllä se sieltä irti lähtee. Ihan sama vaikka jarruhilppeet hajoaa kuitenki sama laittaa uudet kun käyttää auki.
                        Tätä kokeilemaan huomenna, taikka torstaina Isoa metallia ympärillä niin joutaa pitkään lämpitellä.. Mielummin murtuis tänään vaikka ajossa ei huvita tommosen kans painii

                        Comment

                        • DiDDu
                          Newbiemmer
                          • Mar 2017
                          • 19
                          • Espoo

                          #13
                          Onnistui!

                          Homma hoitu ja jarrut vaihettu. Irroitusta jeesas ruostespray ja pieni lämpö.

                          Molemmat rummut kanitti kulumisellaan niin perkeleesti jarrukenkiin et sai kiilalla ja pajavasaralla avittaa..

                          Kiitos avusta!

                          Comment

                          • Kojontti
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2014
                            • 204
                            • Puolanka

                            #14
                            Sitten jos joutuu ne kuluneet rummut laittamaan takaisin niin ottakaa se kulumisen aiheuttama kaulus vaikka rälläkällä matalaksi niin elämä on jatkossa helpompaa.
                            ex-E46 330 XD

                            Comment

                            • Jka
                              BTCF Member
                              • Sep 2009
                              • 213
                              • jyväskylä

                              #15
                              Sorvissa pyöräyttämällä sen saa kaikkein parhaiten pois niinkuin itse tein mikäli semmoinen läheltä löytyy. Se pykälä saattaa muutenkin haitata jarrun toimintaa uusilla kengillä.

                              Ja samalla kun sorvaa sisäpinnat rummuista tasaiseksi niin uusilla kengillä saa hyvin ottamaan jarrut tasaisesti..
                              Last edited by Jka; 19-03-2017, 22:36.
                              E70 X5 4.8i
                              ex: E46 325Ci

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎