Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 318is coupe, tekniikanvaihto, tehoversiot?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaketsyygeli
    Newbiemmer
    • Jan 2016
    • 20
    • Finland

    E36 318is coupe, tekniikanvaihto, tehoversiot?

    Eli olis kaverilta mahollisesti tulossa otsikonmukainen bemari, oma moottorinsa on loppu (savuttaa, kalkattaa ja kaikki mahdollinen aukoo päätään)

    Eli nyt kiinnostaa, paljonko saan papereille otta tehoa;

    A: ilman alustamuutoksia
    B: muuttamalla alusta vastaamaan jotain toista (mitä ja mitä pitää vaihtaa) ?

    Mitään muuta en tähän väliin sano kuin että turbodiesel tai isohko vaparibensa tulossa pellinalle.. eikä moottori tule olemaan bemarista.

    Mitään en näistä tiedä, enkä aio bemarin moottoreita opiskella, kun ei sellaisen omistukseen ole haluja.
    E36 318IS
    E46 328I

    +Kymmeniä muilta merkeiltä
  • viimeistelijä
    BTCF Member
    • Oct 2013
    • 133
    • kouvola,valkeala

    #2
    Nopeest katottuun 318is-328i samat jarrut eli alustaltaan on jo pitkälti sama kun mallisarjan tehokkain. (abs,varmaan löytyy?)

    A 142hv+20%
    B)Eli jos rakennat siitä alustaltaan vert kohteena 328i:tä käyttäen saat lappuu ottaa 193hv+20%..
    Last edited by viimeistelijä; 22-05-2017, 03:02.
    hitto vie,ja taksi tuo
    BMW:N VIRTA-AVAIMESTA KÄYNNISTYY ENEMMÄN.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16445
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by viimeistelijä View Post
      Nopeest katottuun 318is-328i samat jarrut eli alustaltaan on jo pitkälti sama kun mallisarjan tehokkain. (abs,varmaan löytyy?)

      A 142hv+20%
      B)Eli jos rakennat siitä alustaltaan vert kohteena 328i:tä käyttäen saat lappuu ottaa 193hv+20%..
      Alusta meni muuten oikein mutta 328i:ssä on jäähd. takalevyt.

      Comment

      • kaketsyygeli
        Newbiemmer
        • Jan 2016
        • 20
        • Finland

        #4
        Elikkäs taakse uudet levyt ja sit saa tuon ~190+20% papruille?

        Kuulostaa hyvälle, siihen mahdollisesti tulevassa koneessa on n.180hp vakiona, ja tottakai turbo vaihtuu isompaan. Tuo toiseksi tehoikkain kone mitä ajatellut, jos 3.2 bensamyllyn laittaisi tähdellisestä niin tehot paukkuisi siinä ~240hp

        Meneekös jopa 3.2 bensamylly tuohon koriin jos vaan tehot saa pysymään, ei litrat mene yli?
        E36 318IS
        E46 328I

        +Kymmeniä muilta merkeiltä

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16445
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by kaketsyygeli View Post
          Elikkäs taakse uudet levyt ja sit saa tuon ~190+20% papruille?

          Kuulostaa hyvälle, siihen mahdollisesti tulevassa koneessa on n.180hp vakiona, ja tottakai turbo vaihtuu isompaan. Tuo toiseksi tehoikkain kone mitä ajatellut, jos 3.2 bensamyllyn laittaisi tähdellisestä niin tehot paukkuisi siinä ~240hp

          Meneekös jopa 3.2 bensamylly tuohon koriin jos vaan tehot saa pysymään, ei litrat mene yli?
          No tarkalleen ottaen myös satulat täytyy vaihtaa koska paksumpi levy, mihinkään tehoihin, katsastukseen ym. en ota mitään kantaa.

          Comment

          • Baas 009
            BTCF Member
            • Oct 2007
            • 302
            • Varsinainen Suomi

            #6
            Jos nyt oikeen pykälien mukaan mennään, niin:

            Jarrut, alusta ja myös voimansiirto pitää vastata vertailumallina käytettävää versiota.

            Eli myös jouset ja iskarit pitää olla sellaiset mitkä on tarkoitettu siihen malliin johon vertaillaan. Samaten mm. perä ja vetoakselit, iS lienee kuitenkin 168 perällä kun isokoneiset ovat 188:lla. Vaihdelaatikoissa samaten, pienemmissä on getrag, 328:ssa ainakin on zf:n laatikko.

            Voimansiirto nyt toki uudistuu varmasti jos on tulossa jotain äreämpää moottoriakin...

            Vertailusta sen verran, että +20% on voimassa vain kun vertaillaan mallisarjan tehokkaimpaan. Ei auton alkuperäiseen tehoon tai tässä tapauksessa esim. 320i:hin. Jos esimerkiksi olisi niin kätevästi että kaikki alustan osat ovat samoja kuin 320i:ssä, tehot saavat olla sen mitä siinä on, muistaakseni 150hv.
            Kun muutetaan muut palikat vastaamaan mallisarjan tehokkainta mallia (328i), niin silloin voi tehoa olla kyseisen mallin tehot + 20%.
            Erikoisversioiden (M3, Hartge jne.) saaminen verrokiksi riippuu jokaisen omista puhelahjoista ja inssin käsityksestä.

            Itteä ainakin edelleen kyrsii se että muutoskatsastussäännöissä on edelleen ihan älyttömästi inssikohtaista tulkinnanvaraa, päivästä ja naamasta riippuu mitä hyväksytään ja mitä ei, vaikka kuinka olisi pykäliä noudatettu.

            Comment

            • viimeistelijä
              BTCF Member
              • Oct 2013
              • 133
              • kouvola,valkeala

              #7
              Originally posted by Baas 009 View Post
              Erikoisversioiden (M3, Hartge jne.) saaminen verrokiksi riippuu jokaisen omista puhelahjoista ja inssin käsityksestä.

              Itteä ainakin edelleen kyrsii se että muutoskatsastussäännöissä on edelleen ihan älyttömästi inssikohtaista tulkinnanvaraa, päivästä ja naamasta riippuu mitä hyväksytään ja mitä ei, vaikka kuinka olisi pykäliä noudatettu.
              No mutta kun,JOS ja kun EHKÄ olen vielä perillä niin EI pysty käyttämään vertailu kohteena m3,hartge,ac schnitzer tms. enää -16 jälkeen ellei poikkeus lupaa haeta. mm e30 mallisarjan tehokkain on 325i eikä enää kutenen ennen 320is..


              Muutoskatsastus on helppoa kun on tarvittavat liput laput mukana niin sehän on läpi huuto juttu..
              Saahan sinne paperille tehoksi ihan mitä vaan.. Mut suosittelen vaihtamaa konttoria jos vaikeata ja mielivaltasta toimintaa JOS kaikki on niinku kuuluukin.
              hitto vie,ja taksi tuo
              BMW:N VIRTA-AVAIMESTA KÄYNNISTYY ENEMMÄN.

              Comment

              • kaketsyygeli
                Newbiemmer
                • Jan 2016
                • 20
                • Finland

                #8
                kiitos, tuli taas hyviä vastauksia.

                taidan tässä lähipäivinä käydä lähi katsurilla ja kyselen hänen mielipidettään, että kuinka laajasti toivoisi vastaavan isompaa versiota.

                eli jos ei tarvitse kuin jarrut ja ehkä jouset jotta saa enemmän tehoa papruihin, niin mikäjottei, jos vaatii enemmänkin niin kuristettava mahdollisesti tulevaa konetta erinäisillä kikkailuilla ja otettava pienempi tehomäärä penkissä.. tässä vaihtoehdossa toki enemmän työtä.

                palaillaan, on muuten hyvä foorumi kun tietoa löytyy noin hyvin

                varovasti kyselen, onkos e36 318is coupe alkuperäinen kone ketjulla? ja onkos tuossa mitään muuttuvia venttiilinajoituksia jne? (mielenkiinnosta vaan )
                E36 318IS
                E46 328I

                +Kymmeniä muilta merkeiltä

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16445
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by kaketsyygeli View Post
                  varovasti kyselen, onkos e36 318is coupe alkuperäinen kone ketjulla? ja onkos tuossa mitään muuttuvia venttiilinajoituksia jne? (mielenkiinnosta vaan )
                  On
                  Ei

                  Comment

                  • Kojontti
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2014
                    • 204
                    • Puolanka

                    #10
                    Originally posted by Baas 009 View Post
                    Jos nyt oikeen pykälien mukaan mennään, niin:

                    Jarrut, alusta ja myös voimansiirto pitää vastata vertailumallina käytettävää versiota.
                    Saa myös olla paremmat/isommat. Esim. 316 E36 moottorinvaihtoprojektin saa rakentaa vaikkapa E46 330 jarruilla. Vähintään yhtä painavasta ja tehokkaasta pitää olla käytettävät osat.
                    ex-E46 330 XD

                    Comment

                    • Baas 009
                      BTCF Member
                      • Oct 2007
                      • 302
                      • Varsinainen Suomi

                      #11
                      Originally posted by viimeistelijä View Post
                      No mutta kun,JOS ja kun EHKÄ olen vielä perillä niin EI pysty käyttämään vertailu kohteena m3,hartge,ac schnitzer tms. enää -16 jälkeen ellei poikkeus lupaa haeta. mm e30 mallisarjan tehokkain on 325i eikä enää kutenen ennen 320is..

                      Muutoskatsastus on helppoa kun on tarvittavat liput laput mukana niin sehän on läpi huuto juttu..
                      Saahan sinne paperille tehoksi ihan mitä vaan.. Mut suosittelen vaihtamaa konttoria jos vaikeata ja mielivaltasta toimintaa JOS kaikki on niinku kuuluukin.
                      Siihen mikä kuuluu mihinkin mallisarjaan en ota kantaa.
                      Lähinnä protestoin sitä että vaikka kaikki olisi just niinkuin pitää ja millilleen oikein, niin määräykset antavat edelleen aivan liikaa tulkinnanvaraan inssille että mikä on riittävää ja mikä ei. Kun pitäisi olla niin että on ihan sama kuka ja mitä katsastetaan, läpi menee jos laput ja vehkeet on kunnossa. Konttoria ei pitäisi olla tarpeen vaihtaa. Täällä etelässä sekään ole mikään homma, mutta jossain Pelkosenniemellä missä on 1 konttori ja seuraava 150 km päässä niin saattaa käydä hermoon paikallisen yrjömäen tulkinnat muutoskatsastusmääräyksistä.

                      Yksi hyvä esimerkki on omatekoiset moottorinkorvat. Niiden rakenteesta pitää esittää selvitys. Millainen? Lyijärillä ruutupaperille "Hitsattu mikillä 3 pellistä" vai Dekran 50 sivuinen ja kymppitonnin hintainen analyysi. Ihan kumpaa vain voi inssi vaatia. Ja yhdenkään tämän maan katsastajan tiedot eivät riitä tulkitsemaan kummastakaan noista että korva on tarkoitukseen soveltuva. Jos riittää, kyseinen henkilö ei ole töissä katsastusasemalla...

                      Originally posted by Kojontti;
                      Saa myös olla paremmat/isommat. Esim. 316 E36 moottorinvaihtoprojektin saa rakentaa vaikkapa E46 330 jarruilla. Vähintään yhtä painavasta ja tehokkaasta pitää olla käytettävät osat.
                      Tottahan toki. Itsekin suunnittelin yhden ei-bmw:n alustan, voimansiirron ja koneen korvaamista isomman konsernisukulaisen vastaavilla osilla. Se projekti valitettavasti kaatui ajanpuutteeseen

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11108
                        • Oulu

                        #12
                        Mutta eikai tässätapauksessa ole mitään epäselvää. Mallisarjan tehokkain on 328, teho saa ylittää 20% 328 tehot ja jarrut/alusta pitää olla 328 vastaavat tai paremmat. Ei pitäis olla tulkinnanvaraa.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Baas 009
                          BTCF Member
                          • Oct 2007
                          • 302
                          • Varsinainen Suomi

                          #13
                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Mutta eikai tässätapauksessa ole mitään epäselvää. Mallisarjan tehokkain on 328, teho saa ylittää 20% 328 tehot ja jarrut/alusta pitää olla 328 vastaavat tai paremmat. Ei pitäis olla tulkinnanvaraa.
                          Eihän olekaan, tuo edellinen avautuminen oli ihan vain muuta mutinaa. Tosin, tässä kun oli kai tarkoitus laittaa jonkun muun merkkinen moottori (pikkulohko tai om606 kumminkin ) autoon niin saa taistella noiden moottorinkorvien jne. tulkintojen kanssa.

                          Comment

                          • JiiVee92
                            BTCF Member
                            • Mar 2017
                            • 929
                            • Kouvola/Myllykoski

                            #14
                            Heitänpä omat ihmettelyni/mietinnät tähän. Jos vuosimallina on vaikkapa -91 jolloin mallisarjan tehokkain on 325i niin ei kai silloin voi katsuri vaatia 328i palikoita, kun verrataan mallisarjan tehokkaimpaan?
                            EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                            NYT: E61 530xd -08 käyttis
                            Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                            Comment

                            • aaape
                              BTCF Member
                              • Aug 2009
                              • 617
                              • Muaninka

                              #15
                              Originally posted by JiiVee92 View Post
                              Heitänpä omat ihmettelyni/mietinnät tähän. Jos vuosimallina on vaikkapa -91 jolloin mallisarjan tehokkain on 325i niin ei kai silloin voi katsuri vaatia 328i palikoita, kun verrataan mallisarjan tehokkaimpaan?
                              Caddyä muutoskatsastaessa kysyin konttorilta niin sanoi että vuosimallilla ei ole väliä kunhan sama korimalli. Toki voi olla konttori kohtaisia eroja :think
                              Voi toki olla veteen piirretty viiva. Niinku alkupään e30 ilman abs jarruja
                              Last edited by aaape; 08-06-2017, 22:47.
                              e36 328i turbo (95)
                              vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
                              e30 316 (m30)(87) projekti

                              EX.
                              e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎