Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36, paljonko kylmäainetta ilmastointiin, oikeasti??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ile-78
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 83
    • Oulu

    e36, paljonko kylmäainetta ilmastointiin, oikeasti??

    Elikkäs tuossa muuanna päivänä täyteltiin kylmäaineita (R134a) autooni ja kun omastani puuttui se tarra josta täyttömäärä selviää niin tuli sitten kyseltyä ja vertailtua muiden kanssa, kaikki e36:ia ja jokaiselta löytyi konehuoneen tarrasta eri määrä täytettyä ainetta???

    Ja nyt sitten aloin miettimään että mikähän on ollut alunperin tehtaalla näiden 90 luvun alun e36:n täyttömäärä.

    Esimerkkejä:
    Kaverin autossa (325 ja valmistettu 8/91) oli 1000g +-25 (ja se tarkastuslappu oli päivätty 2001)

    Toisessa -92 325:ssa taas oli ainetta merkitty 1200g

    Ja molemmat vielä toimikin ihan ok. Itselleni sitten täytettiin se 1000g ja kyllähän tuo sillä toimii...


    Kun sitten kävin kysymässä tuolta valtuutetun huollon puolelta, niin sanoivat panevansa 825-875g näihin jälkiasennettaviin ilmastointeihin, jotka kuitenkin pitäis olla muuten samanlaiset kuin alkuperäisetkin.

    Ja kun tiedetään että, jos ainetta on liian vähän -> auto ei jäähdy ja jos sitä on liikaa -> painekytkin laukaisee kompressorin pois päältä liian korkean paineen takia.

    Ja jos alkuperäinen täyttö on tosiaan ~850grammaa, niin miksi on täytetty näin päljon suuremmilla määrillä. Tietämättömyyttäkö, vai toimiiko e36 laitteet sitten paremmin suuremmalla täytöllä?

    Ja mikähän olisi sitten se oikeasti sopiva ja toimivin määrä?
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Tuommoista sanotaan Bentleyn opuksessa:
    Attached Files
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • Ile-78
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 83
      • Oulu

      #3
      lähteekö ilmastointijärjestelmästä öljyt kun se imetään tyhjäksi?

      Originally posted by Leka
      Tuommoista sanotaan Bentleyn opuksessa:

      Ja tuosta öljy hommasta vielä?

      Eli pelkästään tyhjäksi imettäessä lähteekö järjestelmästä öljy pois, vai ei?

      Kun kompurassa kuulemma on erikseen tyhjennysproppu öljyille, niin sanoivat että öljyt eivät lähde imemällä, vaan ainostaan tyhjentämällä propusta ja ne öljyt vaihdetaan yleensä vain samalla kun kuivain vaihdetaan. Mutta tämäkään huoltomies ei ollut ennen e36:sta täyttänyt, mutta muita järjestelmiä.

      Eli pelkässä tyhjennys+täyttö operaatiossa ei lisättäis öljyä kylmäaineeseen. Onko näin ??

      Eli puhuiko hän läpiä päähänsä ja teki virheen kun jätti öljyt laittamatta?

      Niin ois mukava saada vähä pohjatietoja ennenkuin menen sinne jatkamaan asiasta keskustelua...

      Comment

      • Sammys
        Bimmer Rookie
        • Mar 2005
        • 147
        • Lohja

        #4
        Mistä sait käsiisi tuota ilmastoinnin täyttö aineitta.. ja oliko kuinka arvokasta tavaraa?
        Pitkä on auttamattomasti pilalla.. lyhyttä voidaan aina jatkaa..

        E46 328iC -99 Helrot
        ex E36 320i -93 Lagune Grun
        ex ex E36 320i -94, 318 IS Coupe -93

        Comment

        • Ile-78
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 83
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Sammys
          Mistä sait käsiisi tuota ilmastoinnin täyttö aineitta.. ja oliko kuinka arvokasta tavaraa?

          No aineitahan (Esim. R134a) löytyy kylmälaitteita huoltavista firmoista (eli vaikka menet sinne jääkaappeja huoltavaan paikalliseen firmaan ja sanot että imekää entiset pois ja uutta tilalle tarran osoittaman määrän mukaan. Ja normaali veloitus tuolla tyhjennys+täyttö operaatiolla (~1000g ainetta) on ~100euroa töineen+aineineen.

          Comment

          • Tomi T
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 3813
            • Nokia

            #6
            Mun autossa (kts. sigu) ainakin sanotaan 850g. Niin ja automaattinen ilmastointi (uuden mallisella ohjauspaneelilla), jos sillä jotain vaikutusta asiaan.
            Last edited by Tomi T; 13-06-2005, 20:26.
            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
            BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93

            ex. 53*BMW

            Comment

            • takahiki
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 203
              • home

              #7
              Ja mikähän olisi sitten se oikeasti sopiva ja toimivin määrä?[/QUOTE]

              laitappa autosi tarkka malli ja valmistusvuosi ja kuukausi niin eiköhän tietoakin löydy erilailla. Ja koneen tyyppi myös

              Comment

              • Spud
                BTCF Member
                • Mar 2003
                • 810
                • Helsinki

                #8
                Käsittääkseni tuo liemen määrä riippuu käytetystä kuivaimesta. Ilmeisesti e36 kuivain on muuttunut muutemaan otteeseen vuosien varrella. Omaan laitettiin tuo 850g ja hyvin pelittää.
                Bad whiskey is better than wine
                ---------------------

                Comment

                • larmatin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 1118
                  • Perttula

                  #9
                  siis kyllä ilmastointi firmoissa luettelot on paljonko menee ainetta.
                  R134a ainetta laitetaan 10% vähemmän kuin vastaavaan r12 järjestelmään.
                  jos vaihtaa eri kylmäaineen niin kompurasta pitää poistaa öljyt irroittamalla se ja kattamalla öljyt pois ( öljyt ovat erinlaiset eri kylmäaineilla). samalla kuivain/suodatin pitää uusia.
                  muutoksen jälken pitää varautua siihen että järjestelmä pitää täyttää joka vuosi ellei uusi kumiletkuja nylon vahvisteisiksi jotka kestää paremmin r134a kylmäainetta.

                  jälkiasennus ilmastoinnit on pahoja kun kirjat ei niiden tilavuuksia tunne joten ne menee monesti mutu tuntumalla kun painemittareista (ilmastoinni matala/korkapaineletku) ei pysty päättelemään onko ainetta oikea määrä.

                  kylmäaine määrä riippuu järjestelmän tilavuudesta( kennojen koko) (mitä isommat niin sitä tehokkaammat myös)

                  ilmastoinnin huoltolaite ainain mulla näyttää tuleeko öljyä pois kun vanhat aineet imee pois jolloin öljyä lisätään saman verran kuin pois tuli( aina ei tule öljyä pois)
                  parhaiten öljy tulee pois jos ilmastointia käyttää ennen "imemistä" täysillä 2h
                  Last edited by larmatin; 14-06-2005, 06:45.

                  Comment

                  • Northstar
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 745
                    • Järvenpää

                    #10
                    Osaatteko sanoa, kun asiaa sivutaan, mikä kompura (merkki ja vielä parempi jos vieläpä mallikin tiedossa) on tehtaan asentamana S50B30 kattilaisessa M3:ssa (-94)?
                    sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

                    Comment

                    • Ile-78
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2004
                      • 83
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by takahiki

                      laitappa autosi tarkka malli ja valmistusvuosi ja kuukausi niin eiköhän tietoakin löydy erilailla. Ja koneen tyyppi myös

                      No auto on e36 320iA valmistettu 10/91 ja mottihan näissä on m50b20.

                      Ja tällä hetkellä ainoa tieto mitä tosissaan kaipaan on tuo öljyn kohtalo tyhjennys+täyttö operaatiossa. Eli lähteekö se missä määrin pois ja missä määrin sitä pitää lisätä, jos pitää. Kun tilanne tällä hetkellä on se, että järjestelmä on imetty tyhjäksi (imetty "pumpulla" ~20min) tutkimatta mitä sieltä on tullut ulos ja täytetty sitten 1000g ainetta (R134a). Ja ko. operaatio tehdään uudestaan lähi aikoina vuotavien täyttöventtiilin takia jolloin ne myös vaihdetaan. Ja tässä vaiheessa vois pistää nuo aine määrät kohdilleen.

                      Eli haluaisin siis tietää pitääkö tuota öljyä nyt laittaa vai ei ja jos, niin kuinka paljon? Kylmäaineen määrästä jos joku tietää varmuudella, eli on joku taulukko mistä kattoa faktaa, niin sekin tieto kelpaa...

                      Comment

                      • takahiki
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 203
                        • home

                        #12
                        Eli haluaisin siis tietää pitääkö tuota öljyä nyt laittaa vai ei ja jos, niin kuinka paljon? Kylmäaineen määrästä jos joku tietää varmuudella, eli on joku taulukko mistä kattoa faktaa, niin sekin tieto kelpaa...[/QUOTE]

                        Tuon öljyn suhteen voi olla huoletta sillä öljy ei lähde kompressorista kaasun poistolla mihinkään sillä kompressorin öljy ja kaasu ovat eri tiloissa.Joskus tosin uuden kaasun sekaan laitetaaan injektio ruiskulla hieman oljyä tiivisteiden tiiviyden takia .
                        Tuo kaasu määrä on vähän outo juttu sen puoleen että näytttäisi olevan kahta gramma määrää: 850 g 25 gramman toleranssilla ja 1000g sama toleranssi.Tuossa 1000 grammaa on mainittu pyöreä putki malli ja toisessa litteä putki malli, voisi hyvinkin viitata tuohon kuivaimen tyyppiin..
                        Mutta jos se tuolla kaasumäärällä toimii mikä siellä sisällä on niin se on oikea määrä, sillä liika kaasun määrä vie tehoja samalla lain kuin liian vähäinen kaasun määrä.

                        Comment

                        • Ile-78
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2004
                          • 83
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by takahiki
                          Tuon öljyn suhteen voi olla huoletta sillä öljy ei lähde kompressorista kaasun poistolla mihinkään sillä kompressorin öljy ja kaasu ovat eri tiloissa.Joskus tosin uuden kaasun sekaan laitetaaan injektio ruiskulla hieman oljyä tiivisteiden tiiviyden takia .
                          Tuo kaasu määrä on vähän outo juttu sen puoleen että näytttäisi olevan kahta gramma määrää: 850 g 25 gramman toleranssilla ja 1000g sama toleranssi.Tuossa 1000 grammaa on mainittu pyöreä putki malli ja toisessa litteä putki malli, voisi hyvinkin viitata tuohon kuivaimen tyyppiin..
                          Mutta jos se tuolla kaasumäärällä toimii mikä siellä sisällä on niin se on oikea määrä, sillä liika kaasun määrä vie tehoja samalla lain kuin liian vähäinen kaasun määrä.
                          Jees, näillä tiedoilla pärjätäänkin. Kiitokset kaikille vastauksista, eritoten takahikille.

                          Comment

                          • sirkus
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 2195
                            • kaustinen

                            #14
                            Noissa vanhemmissa vehkeissä joissa on tuota r12 ainetta on yleensä erillaiset liittimet (ainakin e32) eli täyttö ei noin vaan onnistu uudemmalla r134 aineella ja sen laitteella mut ainakin täälläpäin YIT (yhdessä ilman töitä) huoltomiehellä on laitteet ja aineet joilla r12 täyttö onnistuu.
                            Chrysler 300c crd touring 2010
                            Daily driver
                            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                            Man cave on wheels
                            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                            Built not bought
                            V8, only juice&milk come in 2 litres

                            Kawasaki zzr1100 fighter


                            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎