Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3 E36 Vanoksen toiminta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vauhtikone
    Newbiemmer
    • Jan 2005
    • 6

    M3 E36 Vanoksen toiminta?

    Automme on -94 M3 E36 Coupe ralli/rallisprint käytössä vakiomoottorilla. Autossa oli saksasta tuodessa tehoa vain 240 hp. Nyt viritysten (pakoputkisto, imupuoli, boxin ohjelmointi/Mika Karala) jälkeen 279 hp. eli noin 40 hv. hukassa. Vääntökäyrä oli säätöpenkissä normaali n. 320nm mutta huipputeho jäi alas (normaalisti säätäjän mukaan näillä muutoksilla n. 310-320 hp). Olemme alkaneet epäillä vanoksen toimitahäiriötä eli nokat eivät käänny oikein/kunnolla kierrosten noustessa. Järjestelmä toimii öljynpaineella, Olisiko kellään lisätietoa mitä kannattais tehdä/ etsiä vikaa? Paineakku? Hydr.venttiili?? Moottorin ohivuodot on mitattu ja se on kunnossa eikä jakopäästä kuulu ylimääräistä "raksutusta"(aj. 125tkm). Neuvoja!!
  • sqladmin
    Newbiemmer
    • Jun 2005
    • 17
    • Riihimäki

    #2
    Vanos

    Vanosin toiminta on helppo kokeilla toisella boksilla.
    Boksin häiriö tuntuu melko laiskana alapään vääntönä. Säätämällä voi toki saada mukavan tehopiikin johonkin 5-7k rpm paikkeille, mutta muuten kone on laiska

    ST-Motorsilla 09-8524300 on juurin tuohon sopiva boksi, jos tässä puhutaan tästä koneesta:

    E36 1992 - 1997 S50 3.0 306S1 VANOS

    Terveisin MF
    Frank
    (oo=[][]=oo)

    BMW E30 325i Cab (M6-B--) M5 ITB

    Ex.
    BMW E36 M3
    BMW E30 325i Touring
    Etc

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      Tuossa jotain S50B30:n vanoksen toiminnasta jonka löysin omista arkistoista:

      11/412
      11 36 000 Description of VANOS function (variable camshaft spread) (S50 B30)
      General
      VANOS has the task of adjusting the spread of the intake camshaft in a variable manner from advance to
      retard and vice versa.
      Opening and closing times for intake camshaft are adjusted between advance and retard in a parallel
      fashion.
      The VANOS system is controlled by a dedicated VANOS control unit which is connected by CAN
      (Controller Area Network) to DME (Digital Engine Electronics) M3.3.
      In contrast to M50 VANOS, this adjustment is an infinitely variable process.
      Governed maximum speed of 250 km/h is also controlled by VANOS adjustment unit.
      Development of this system achieved following objectives:
      • Increase in torque in central speed range, increased performance in higher speed range by extended
      timing intervals
      • Less unburnt residual gases at idle speed achieved with smaller spread, thereby improving idle
      characteristics.
      • Catalytic converter reaches operating temperature faster after cold starts
      • Reduction of fuel consumption

      Operation:
      VANOS housing contains VANOS compressed-oil pump, two solenoid valves and adjustment cylinder.
      The VANOS control unit determines the optimum position for the intake camshaft from the throttle valve
      position signal and the engine speed. Continuous sensing of notched gears by sensors checks the relative
      angle setting between the intake camshaft (adjustable shaft) and exhaust camshaft (reference shaft),
      compares this with the specified nominal value and, when required, energizes the solenoid valves.
      Adjustment of intake camshaft is performed by a control piston which is connected to an adjustable
      splined shaft.
      The camshaft and sprocket wheel with integral actuator transmission are connected by splined shaft.
      When control piston is displaced, splined shaft in actuator transmission rotates camshaft relative to
      sprocket wheel.
      Oil pressure required for adjustment is generated by VANOS compressed-oil pump (radial piston pump).
      Function of VANOS hydraulic system
      Engine oil pump carries oil to VANOS compressed-oil pump. This pump is driven by exhaust camshaft and
      develops continuous pressure of 100 bar
      To develop pressure immediately when a solenoid valve opens, hydraulic system is equipped with an oil
      accumulator.
      If a calculation in VANOS control unit calls for a retard adjustment to intake camshaft, solenoid valve 1
      remains closed and solenoid valve 2 opens.
      Note:
      Valves are closed when de-energized.
      This means that oil pressure is only developed on reverse side of piston. Control piston in adjustment
      cylinder moves in direction of tavel and splined shaft rotates camshaft in its retard direction.
      When engine is started, initially both solenoid valves are closed. Immediately after start, VANOS control
      unit decides whether camshaft adjustment is actually necessary.
      At idle speed, intake camshaft points towards its retard setting.
      If a calculation in VANOS control unit shows that an adjustment in advance setting is required (e.g. full
      throttle from central speed range), solenoid valve 1 is opened and solenoid valve 2 remains closed. Control piston in adjustment cylinder moves in direction of travel and splined shaft rotates intake camshaft in its
      advance direction.
      Once calculated adjustment is terminated, both solenoid valves close and camshaft remains in setting it
      has reached.
      Function of VANOS electrical system
      VANOS control unit uses sensor 1 (exhaust camshaft) and sensor 2 (intake camshaft) in conjunction with
      notched wheels to determine current setting of the camshaft. Required setting of intake camshaft is
      calculated from engine-speed signal and throttle-valve position signal.
      This setting is stored in a characteristics file. If nominal and actual values deviate from one another, an
      appropriate correction is made.
      VANOS control unit is capabel of diagnosis work.
      Using a BMW Service Tester or MoDiC, the non-volatile fault memory can be interrogated.
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • Sami
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 1332
        • Kajaani

        #4
        Jos vanos boxi rikki alavääntö 1000-3000 rpm on lähes täysin poissa esim 325 tuntuu melkein tehokkaammalta..Kone herää noin 3000 kierroksen jälkeen ja on sitten ylhäällä normaali tehoisen tuntuinen..vanoksen boxista pääsee lukemaan vikakoodit bmw testerillä ja esim. jos boxiin ei pääse "sisään" lainkaan on tämä kapistus 100% varmasti rikki...

        Comment

        • Aapo
          Bimmer Rookie
          • Feb 2006
          • 126
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Sami
          Jos vanos boxi rikki alavääntö 1000-3000 rpm on lähes täysin poissa esim 325 tuntuu melkein tehokkaammalta..Kone herää noin 3000 kierroksen jälkeen ja on sitten ylhäällä normaali tehoisen tuntuinen..vanoksen boxista pääsee lukemaan vikakoodit bmw testerillä ja esim. jos boxiin ei pääse "sisään" lainkaan on tämä kapistus 100% varmasti rikki...
          Ny on pakko kysyy kun huomasin tuon kommentin vasta näin vuotta myöhemmin....onkohan siis ihan normaalia kun mun 525i -92 alkaa tykittämään vasta 3500 kiekan tuntumaan ? Sitä ennen tuntuu täysin tavalliselta perheautolta..noissa kiekoissa alkaa sitten kuulumaan kunnon suhina ja sit lähetään aika reippaasti. Oon kuvitellu että tämä on auton ominaisuus, mutta miten on ?

          Pitääköhän keles käydä Metro-autossa luetuttaan.....?

          Comment

          • JanisHell
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 410

            #6
            Originally posted by Aapo
            Ny on pakko kysyy kun huomasin tuon kommentin vasta näin vuotta myöhemmin....onkohan siis ihan normaalia kun mun 525i -92 alkaa tykittämään vasta 3500 kiekan tuntumaan ? Sitä ennen tuntuu täysin tavalliselta perheautolta..noissa kiekoissa alkaa sitten kuulumaan kunnon suhina ja sit lähetään aika reippaasti. Oon kuvitellu että tämä on auton ominaisuus, mutta miten on ?

            Pitääköhän keles käydä Metro-autossa luetuttaan.....?
            Kyllä toi on auton ominaisuus.
            325i -93 E36

            Comment

            • Aapo
              Bimmer Rookie
              • Feb 2006
              • 126
              • Tampere

              #7
              Originally posted by JanisHell
              Kyllä toi on auton ominaisuus.

              Ilmeisesti oma autosi tekee samoin ? Olisi vielä kiva saada ainakin yksi "lausunto", jottei kävisi niin, ettei vaan JanisHellillä ja mulla olisi molemmilla Vanos rikki


              Kävi vain niin hyvin tuo kuvaus tähän ominaisuuteen, että alkoi mietityttään...alavääntö ei ole mitään kovin huimaa, ja vielä kun
              edellinen omistaja oli lastuttanut auton, jotta alavääntöä saataisi
              edes vähän lisää, niin...

              Comment

              • -Markus-
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2005
                • 1463
                • Ihan Savossa

                #8
                525i ON tavallinen perheauto...

                Ford Mondeo Mk3 STW
                VW E-Golf 2015
                BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Originally posted by Aapo
                  Ny on pakko kysyy kun huomasin tuon kommentin vasta näin vuotta myöhemmin....onkohan siis ihan normaalia kun mun 525i -92 alkaa tykittämään vasta 3500 kiekan tuntumaan ? Sitä ennen tuntuu täysin tavalliselta perheautolta..noissa kiekoissa alkaa sitten kuulumaan kunnon suhina ja sit lähetään aika reippaasti. Oon kuvitellu että tämä on auton ominaisuus, mutta miten on ?

                  Pitääköhän keles käydä Metro-autossa luetuttaan.....?
                  Ei sulla ole edes vanosta. Se on ihan lussu alakierroksilla ja 3500rpm jälkeen tapahtuu ei mitään. Sori. Se vaan on tavallinen perheauto.

                  Comment

                  • Aapo
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2006
                    • 126
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Bmw Master
                    Ei sulla ole edes vanosta. Se on ihan lussu alakierroksilla ja 3500rpm jälkeen tapahtuu ei mitään. Sori. Se vaan on tavallinen perheauto.

                    Sori vaan, mulla on vanos. Onhan tuo joo perheauto, mutta tarkoitin lähinnä jotain 1.8 volkkaria...kyllä siellä nyt aika hyvin kuitenkin tapahtuu.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Originally posted by Aapo
                      Sori vaan, mulla on vanos. Onhan tuo joo perheauto, mutta tarkoitin lähinnä jotain 1.8 volkkaria...kyllä siellä nyt aika hyvin kuitenkin tapahtuu.
                      525 -92? vitut siinä mitään vanosta ole.

                      Comment

                      • Aapo
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2006
                        • 126
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Bmw Master
                        525 -92? vitut siinä mitään vanosta ole.
                        Vanos tuli juurikin vuonna -92 M50 pataan (M50TU).
                        Osa on ilman ja osassa on.

                        Comment

                        • Janzki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 4947
                          • Lohja

                          #13
                          Originally posted by Aapo
                          Vanos tuli juurikin vuonna -92 M50 pataan (M50TU).
                          Osa on ilman ja osassa on.
                          Tais tulla 8/92 ellen ihan väärässä ole.
                          Sähköposti.
                          IG: janzki_

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Sinun vanoksesi on erilainen, on/off tyyppinen systeemi. M3:ssa on kehittyneempi. Eipä taida peruspannuissa olla koko vanosboksia
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #15
                              Sitten siinä on jos loppu vuoden mallia. My mistake.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎