M50b25 jäähdytysneste pinnan outo käyttäytyminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bimmer1234
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 38
    • pohjois-savo

    M50b25 jäähdytysneste pinnan outo käyttäytyminen

    Moi eli mikähän mahtas olla vikana kun bmw m50b25 vanos koneessa nesteen pinta kylmänä on joku 4cm alle sen kalt viivan sit kun korkin avaa niin nousee pinta reilusti yli sen kalt viivan. Korkkia avatessa kuuluu sellanen ääni kurina ihan kun vetäisi korvausilmaa järjestelmään? Noin 40km ajon jälkeenkin neste pinta pysyy siinä kalt viivan tuntumassa.. lämmöt pysyy puolessa välissä ja puhaltaa lämmintä myös tyhjäkäynnillä.. auto siis e30 jossa m50b25 vanos vm 95 ja paisari siin syyläeissa kiinni..
    e39 540i m-sport manuaali & e30 316i(m50b25)
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11218
    • Oulu

    #2
    Kaikki normaalia.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16577
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by Pazi88 View Post
      Kaikki normaalia.
      Tämä. Nestettä voisi lisätä niin että pinta on merkissä kylmänä.

      Comment

      • bimmer1234
        Bimmer Rookie
        • Oct 2009
        • 38
        • pohjois-savo

        #4
        Joo itseä vaan ihmetytti se nesteen pinnan nouseminen kylmänä kun korkin avaa ainaskaan e39 ei sellasta tee mut jos on normaalia niin eiku kovaa ajoa...
        e39 540i m-sport manuaali & e30 316i(m50b25)

        Comment

        • bmw323it
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1860
          • N/A

          #5
          Itselleni olen tätä ilmiötä selitellyt jotenkin näin:
          Paisuntasäiliön tehtävänä on antaa hallittu tila kuumuudesta laajenevalle nesteelle. Jos järjestelmässä ei olisi tälläistä paisuntatilaa niin joku paikka pettäisi. Jos paine järjestelmässä nousee riittävästi, paisari päästää ilmaa ulos järjestelmästä koroissa olevan ylipaineventtiilin kautta.
          Kun moottori jäähtyy ajon jälkeen, jäähdytysnesteen tarvitsema tila pienenee. Tällöin järjestelmässä oleviin ilmataskuihin syntyy alipaine. Jos järjestelmä on tiivis, niin kylmän moottorin paisarin korkin avaaminen aiheuttaa sen, että paine järjestelmässä palautuu ulkoilman tasolle ja tällöin ne muut ilmataskut, esim jäähdyttimen yläosassa oleva, pienenevät ja imee nestettä paisarista jäähdyttimeen. Nesteen pinta siis paisarissa laskee.

          Voi käydä myös toisinpäin: järjestelmään voi jäädä ylipaine, jolloin taas korkin avattaessa ilmataskut työntävät nestettä hiukan paisariin päin, jolloin taso nousee.

          Se että käykö näin vai ei, riippuu pienen pienistä eroista järjestelmien välillä, järjestelmän tiiveydestä, siitä kuinka kauan edellisestä ajosta on jne.

          Viisaammat korjatkoon.
          Last edited by bmw323it; 28-10-2017, 03:19.
          Nyt:
          BMW X3 xDrive30e (g01)
          BMW 335i (e90)
          BMW 323iC (e36)
          BMW 850i (e31)
          BMW 320i (e30)
          Golf GTE
          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16577
            • Asikkala

            #6
            Korkin kautta kulkee ilma mol. suuntiin joten eipä taida ollakkaan normaalia tämä outo pinnankorkeuden vaihtelu :think Itselläni ei m50b25 pinta muutu kylmänä mihinkään kun korkin avaa. Yksi korkki oli jonkin aikaa selvästi viallinen kun kylmänä yläletku oli lutussa eli alipainetta, korvausilmaa ei päässyt paisariin.

            Comment

            • bimmer1234
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 38
              • pohjois-savo

              #7
              Niin olisikohan korkki kenties kaput vaikka ei kyllä ole kun 0.5v vanha motonetin tuote... auto tosiaan toimii kyllä normaalisti ainut tosin et paisarin alareunasta vuotaa hieman...
              e39 540i m-sport manuaali & e30 316i(m50b25)

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11218
                • Oulu

                #8
                Originally posted by bimmer1234 View Post
                ainut tosin et paisarin alareunasta vuotaa hieman...
                No se jo selittää pienen vaihtelun nesteen tasossa.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • bimmer1234
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2009
                  • 38
                  • pohjois-savo

                  #9
                  Ai arveletko että voisi siitä johtua tuo kummallinen nesteen pinnan nousu ja lasku käytös
                  e39 540i m-sport manuaali & e30 316i(m50b25)

                  Comment

                  • bmw323it
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1860
                    • N/A

                    #10
                    Originally posted by bimmer1234 View Post
                    Ai arveletko että voisi siitä johtua tuo kummallinen nesteen pinnan nousu ja lasku käytös
                    Ilman muuta. Jäähdytysjärjestelmä on suunniteltu toimimaan ylipaineisena, ja jos siellä on pienikin vuoto niin tokihan se häiritsee systeemiä.
                    Nyt:
                    BMW X3 xDrive30e (g01)
                    BMW 335i (e90)
                    BMW 323iC (e36)
                    BMW 850i (e31)
                    BMW 320i (e30)
                    Golf GTE
                    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                    Comment

                    Working...
                    X