Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B25 öljynkulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikkoJII
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 1807
    • Lapua

    M52B25 öljynkulutus

    Eli M52B25 kuluttaa/polttaa öljyä aika reippaanlaisesti. Öljyn palamisen sylintereissä huomaa helpoiten ohituksissa ja kolmos vaihde sisässä jolloin kone saa rinkiä hieman enemmän. Putkesta tulee tällöin sinistä mielestäni reippaanlaisesti.

    Separaattorin ja sen letkut vaihdoin toissa viikolla ja alkuun näyttikin siltä, että ongelma korjattu. Kiihdytyksissä ei putkesta tullut sinistä savua. Tällä viikolla jouduin kuitenkin lisäämään jo taas öljyä ja äsken yhden ohituksen tehdessäni savua pukkasi melko reippaasti.

    Huomasin vanhaa separaattoria purkaessani pois, että öljypohjaan menevä letku oli aivan rutikuiva, niin kuin sen kautta ei olisi koskaan mennytkään öljyä. Imusarja oli öljyssä. Korjauksessa vaihdoin siis uuden separaattorin, letkut sekä imusarjaan tulevan tiivisteen.

    Eri vaihtoehtoja miettiessä öljynkulutukseen liittyen, olen tullut näihin tuloksiin:
    - Venttiilivarren kumit selvät
    - Öljykorkin kautta imuvuoto joka rikkoo separaattorin kalvon, mahdollista? (tilattu jo uusi tiiviste ja öljykorkki)
    - Tulpat?
    - Koneen alakerrassa häikkää?
    - Taas rikkinäinen separaattori (olen vaihtanut separaattorin jo kerran aikaisemmin, muistaakseni vuonna 2011 tai 2012)

    Sanokaapa viisaammat mitä ajatuksia herättää. Öljynkulutuksesta sen verran, että öljyillä ajettu about 6000-7000km ja 4 litran kannu jo mennyt lisäillessä
    E32 750i 11/89

  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    Irrota se öljytikun putki ja putsaa siitä se kanava jos kerran siltä näyttää ettei sinne ole mitään mennyt.. on ihan onnettoman ahdas.
    Tuskin sillä korjaantuu mutta kuitenkin.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • MikkoJII
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 1807
      • Lapua

      #3
      Originally posted by JJT View Post
      Irrota se öljytikun putki ja putsaa siitä se kanava jos kerran siltä näyttää ettei sinne ole mitään mennyt.. on ihan onnettoman ahdas.
      Tuskin sillä korjaantuu mutta kuitenkin.
      Unohtuikin mainita, että käytin sen irti ja puhaltelin paineilmalla. Tukkeumaa ei ollut.
      E32 750i 11/89

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16445
        • Asikkala

        #4
        Paljonko ajettu ? Jos suhteellisen vähän ei johdu venttiilivarrenkumeista :think
        Tulpista öljynkulutus ei johdu.

        Comment

        • MikkoJII
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 1807
          • Lapua

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          Paljonko ajettu ? Jos suhteellisen vähän ei johdu venttiilivarrenkumeista :think
          Tulpista öljynkulutus ei johdu.
          262tkm. :think

          Edit: Korjattu oikeaksi.
          Last edited by MikkoJII; 07-05-2018, 19:54.
          E32 750i 11/89

          Comment

          • MikkoJII
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 1807
            • Lapua

            #6
            No joo. Asiaa taas katteltu ja kyllähän sitä öljyä menee. En oo nyt tarkkaan seurannut, mutta menee sillä tavalla, että vika on korjattava. Melko useasti joutuu desin tai kaksi laittamaan. Auto ei sentään savuttele muuten kuin vedätettäessä korkeilla kierroksilla. Tänään kun pistin auton käyntiin puoli lämpösenä niin imusarjan luota jostain siitä huohotinpöntön ympäristöstä kuului pieneltä sähkömoottorilta kuulostava ääni. Veikkaus on, että imuvuoto joko itse huohotinpöntössä tai jossain muualla?

            Inpalla saan infoa pihalle ja testokin löytyy jos sieltä sais käyristä jotain infoa :think

            Öljyinä olen siis käytellyt Castrol Magnatec 5W-40 ja nyt oon täytellyt tuota järjestelmää Teboil Diamond 5W-40 öljyllä.
            E32 750i 11/89

            Comment

            • MikkoJII
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 1807
              • Lapua

              #7
              Kävinpäs vielä lukemassa livedataa vielä tälle iltaa. Moottori on lämmin. Vikakoodeja ei moottorista tullut. Eipä näistä arvoista taida olla apua öljynkulutuksen selvittämiseen?

              En varmaan maininnutkaan, mutta katsastuksessa HC arvo oli taas vaihteeksi vaikea saada sallittuihin arvoihin, mutta tippui sitten kuitenkin. Pakokaasumittaus suoritettiin ennen huohotinpöntön vaihtoa ja se oli vähän yli kuukausi sitten.

              Analog values 1


              Analog values 1, sivu 2

              Mites nämä arvot, jotka ovat huutomerkillä? Toisen vois käsittää olevan tyhjäkäyntiventtiili vai mikä se nyt oli.

              Analog values 2

              Oxygen sensor voltage 1 ja 2 muuttuvat ja seilaavat tuota 0.7v ja 4.8v väliä. Lambdat vissiin kunnossa.

              Analog values 2.

              Havainnollistava kuva arvojen muuttumisesta.

              Analog values 3

              Tässä huomasin, että heater arvo lähtee tippumaan kun painaa kaasua. Tuleeko tuon olla tyhjäkäynnillä näissä arvoissa?

              Engine roughness

              3, 6 ja 2 sylinterit näyttivät hyppivän tyhjäkäynnillä, kaasua näpäyttäessä kaikkien sylintereiden roughness arvot nousivat.
              E32 750i 11/89

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16445
                • Asikkala

                #8
                Desin tai kaksi ??? Mitä nuo tipat vaikuttaa öljyn pinnan tasoon ? Miten usein täyttelet ?

                Comment

                • MikkoJII
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 1807
                  • Lapua

                  #9
                  Originally posted by jr66 View Post
                  Desin tai kaksi ??? Mitä nuo tipat vaikuttaa öljyn pinnan tasoon ? Miten usein täyttelet ?
                  Arvio lukemat, mutta voi olla, että lisään enemmänkin. Ainakin sen verran lisään, että öljyntaso on tikun alarajassa ja sen kun täyttää siitä ylärajaan, paljoko tuo väli sitten lienee. Ei oo tullut niin tarkkaan seurattua paljon tuo väli on :think

                  Kyllä tämä tuntuu, että saa kerran kahdessa viikossa lisätä. Ennen kuin tätä asiaa rupesin kunnolla selvittämään niin kulutus taisi olla 0,5l/1000km, mikä on mun mielestä jo liikaa.

                  Otanpa tuon kulutuksen mittaamisen nyt uudestaan. Katotaan onko muuttunut.
                  E32 750i 11/89

                  Comment

                  • BiltemaMotorWork
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2013
                    • 460
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by MikkoJII View Post
                    Ainakin sen verran lisään, että öljyntaso on tikun alarajassa ja sen kun täyttää siitä ylärajaan, paljoko tuo väli sitten lienee. Ei oo tullut niin tarkkaan seurattua paljon tuo väli on :think
                    Yhden litran.

                    Comment

                    • MikkoJII
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 1807
                      • Lapua

                      #11
                      Originally posted by BiltemaMotorWork View Post
                      Yhden litran.
                      Okei hyvä tietää.

                      Tuossa ihan sattumalta huomasin, kun konehuoneeseen kurkkasin, että linkistä löytyvästä pöntöstä on ainakin alaosan liitin murentunut juuresta ja täten rikki.



                      Mikä tämä on ja mitä se tekee? :think
                      E32 750i 11/89

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        #12
                        Originally posted by MikkoJII View Post
                        Okei hyvä tietää.

                        Tuossa ihan sattumalta huomasin, kun konehuoneeseen kurkkasin, että linkistä löytyvästä pöntöstä on ainakin alaosan liitin murentunut juuresta ja täten rikki.



                        Mikä tämä on ja mitä se tekee? :think
                        Aktiivihiilipurkki, tuohon kerätään tankista polttoainehöyryt ja sitten sopivassa tilanteessa magneettiventtiilin kautta imuilman sekaan.
                        E: yläpäähän tulee tankilta putki ja lähtö magneettiventtiilille, alapuolen putken kautta ottaa korvausilmaa.
                        Last edited by JJT; 08-05-2018, 20:16.
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • MikkoJII
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 1807
                          • Lapua

                          #13
                          No joo, nostellaas tämä ylös taas. Yllätys yllätys öljyä kuluu edelleen, mutta eilen saapui imupuolelle uudet tiivisteet ja letkut, mitkä on tarkoitus vaihtaa huomenna. Separaattoria ja sen letkuja en tilannut uusia, koska ne on tosiaan vaihdettu uusiksi viime kesän alussa.

                          Joltain englanninkieliseltä foorumilta löysin infoa tähän öljynkulutus ongelmaan ja siellä ongelma oli saatu korjattua juuri imupuolen kaikkien tiivisteiden vaihdolla. Siellä oli myös vaihdettu separaattoria uuteen tuloksetta ja päädytty sitten vinkkien perusteella uusimaan kaikki imupuolen tiivisteet ja letkut. Perusteena oli juuri imuvuodot ja sen takia imupuolelle ei kerry tarpeeksi alipainetta, että separaattorin kalvo menisi kiinni. Toivotaan, että itselläni menee myös näin.
                          E32 750i 11/89

                          Comment

                          • Dualfun
                            Moderator
                            • Jan 2003
                            • 17839
                            • PKS

                            #14
                            Kyllä se näissä koneissa menee alakerrasta sinne sylinteriin, männänrenkaat jumittaa. Mittaa puristukset ettei joku pytty ole selkeä syypää.
                            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                            ½ E36
                            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                            Muut talouden vehkeet:
                            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                            Comment

                            • kooma
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 1016
                              • Pikis

                              #15
                              Huohotuksen osuuden asiaan voi testata tekemällä jonkun väliaikaisen catch can virityksen. Eli siis huohotus purkkiin ja imusarjalle tulppa. Älä vaan tulppaa niin että vetää imusarjaan öljyä tikun kautta.
                              Last edited by kooma; 18-01-2019, 21:35.
                              Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎