Announcement

Collapse
No announcement yet.

TPS- ja nopeussignaali

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1848
    • Lappeenranta, Finland

    TPS- ja nopeussignaali

    Onkos kellään tietoa, minkälaiset ovat E36 antamat:

    - Nopeussignaali
    - Kaasuläpän asentoanturin signaali

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1827
    • N/A

    #2
    Originally posted by 525iiäxä View Post
    Onkos kellään tietoa, minkälaiset ovat E36 antamat:

    - Nopeussignaali
    - Kaasuläpän asentoanturin signaali
    Nopeussignaalia tutkin joskus kun tein nopeuden mukaan ikkunoita säätävän automatiikan avoon. Muistaakseni kyseessä oli nopeuden mukaan muuttuvataajuuksinen kanttiaalto. Tämä siis mittariston ja OBC:n välistä, onhan siellä varmaan muitakin nopeussignaaleita.
    Nyt:
    BMW 530e (g30)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11122
      • Oulu

      #3
      Perältä tulee 0-12v kanttiaaltoa (9 pulssia per kierros) ja sitä jaetaan mittariston kautto OBC:lle, vakkarille yms. Uudemmissa myös ABS:ltä saa nopeustiedon, missä on tiheämpi pulssitus.

      TPS signaali on perus 3 nastainen potikka, jolle syötetään 5v. Toisella nastalle maa, eli siis kolmannesta tulee 0-5v jännite TPS:n asennon mukaan. Toki se ei ole aivan 0-5v koska tps ei ikinää känny ääripäihin asti, mutta kummiskin.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1848
        • Lappeenranta, Finland

        #4
        Oukkei. Thanks.

        Mietinnässä on tuohon automaattiin systeemi, joka tarpeen vaatiessa heittäisi laatikkoon sport-moodin itsekseen päälle. Toisin sanoen, jos tallaa poljinta jonkun rajan yli, niin vaihtaisi sportille, kaupunkinopeuksissa. Muuten pysyisi economy-kruisailumoodissa.

        Liekö mitään järkeä, mutta, just because I can.

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • bmw323it
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1827
          • N/A

          #5
          Originally posted by 525iiäxä View Post
          Oukkei. Thanks.

          Mietinnässä on tuohon automaattiin systeemi, joka tarpeen vaatiessa heittäisi laatikkoon sport-moodin itsekseen päälle. Toisin sanoen, jos tallaa poljinta jonkun rajan yli, niin vaihtaisi sportille, kaupunkinopeuksissa. Muuten pysyisi economy-kruisailumoodissa.

          Liekö mitään järkeä, mutta, just because I can.
          Itselläni on työpöydällä proto systeemistä, joka lukitsee turbiinin maantieajossa nykyistä pienemmillä nopeuksilla. Ei mitään kauhean fiksua, luen nopeuden sieltä OBC:n linjalta, ja menen EGS:n ja laatikon väliin muokkaamaan ohjauksia siten, että turbiini on lukossa vähän aiemmin/pitempään kuin normaalisti. Ajattelin, etten tarvitse lukea kaasuläppää jos annan EGS:n tulkita milloin turbiinin lukitus pitää vapauttaa / vaihtaa pienemmälle.
          Nyt:
          BMW 530e (g30)
          BMW 335i (e90)
          BMW 323iC (e36)
          BMW 850i (e31)
          Golf GTE
          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1848
            • Lappeenranta, Finland

            #6
            Originally posted by bmw323it View Post
            Itselläni on työpöydällä proto systeemistä, joka lukitsee turbiinin maantieajossa nykyistä pienemmillä nopeuksilla.
            Hieno idea! Se tahtoo rasittavasti swappailla pykäliä ja lukkoa edestakaisin tietyssä vauhdissa.

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎