Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ajonesto ennen EWS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ///JATKE
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2013
    • 377
    • Nokia

    Ajonesto ennen EWS

    Moro, auto on 11/1993 325i coupe, kilpuriprojekti. Auto on ollut ajossa aikaisemmin riisutulla sisustalla, mutta nyt kun tein alustaa autoon, oli akku päässyt tyhjentymään ja auto kuoli; ei bensapumppua, starttausta, ei mitään. Mittariston valot toimivat normaalisti. Autossa ei ole EWS boksia. Lähdettiin perkaamaan:

    - Virtalukonpohja ok, starttirele ok. Hyppylangalla startti pyörii.

    - Bensapumpun rele Ok, hyppylangalla pyörii. Dme rele ok.

    - Dme:nä on Bosch red label 413, ohjeiden mukaisesti 66 pinnin pitäisi ohjata DAP tietoa +10v=ajonesto aktiivinen, mitattu pinnit=0v, osassa sähkökaavioista pinniksi lukeutuu 81, mitattu ja tämäkin 0v. Vaihdettu DME, ei vaikutusta.

    - Vaihdeltu uutta akkua, sulakkeita, releitä jne. Ei vaikutusta.

    - Mittailtu, että dme ja sulakerasian, releiden ja virtalukon väli on kunnossa, puuttuu vain autolta lupa käynnistyä.

    Alkaa usko loppua, selattu kolmatta sataa sivua sähkökaavoja jne, useampikin hemmo käynyt katsomassa. 2lla inpalla kokeiltu, kumpikaan ei pääse autoon sisään. Rahaa, kunniaa ja puoli valtakuntaa olisi tarjolla sille joka keksii mitähän tässä nyt pitäisi tehdä että vehkeet pelaisi.
    E36 323ti Compact JOKKIS-D, E36 325i Coupe Driftmissile, E61 535d Touring, Passat 3bg 1.9tdi veronkiertopaku, Scania 124 Topline 6x2/4
    Follow us on Facebook! https://www.facebook.com/panicrevdrift/
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Virtalukonpohja?

    Comment

    • ///JATKE
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2013
      • 377
      • Nokia

      #3
      Niinkun yllä kirjoitin, antaa normaalisti eteenpäin käskyn mustakeltaiseen, siitä releelle jne. Releen kun ottaa välistä ja pistää hyppyjohdon niin starttaa avaimesta. Tietenkään muuta ei ole, bensaa, kipinää jne.
      E36 323ti Compact JOKKIS-D, E36 325i Coupe Driftmissile, E61 535d Touring, Passat 3bg 1.9tdi veronkiertopaku, Scania 124 Topline 6x2/4
      Follow us on Facebook! https://www.facebook.com/panicrevdrift/

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Eikös tuon ikäisessä kuulu olla pelkkä ews ilman numeroita?
        Sehän taitaa toimia obc:n kautta. Onko siellä suunnalla ollut mitään muutoksia?

        Comment

        • ///JATKE
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2013
          • 377
          • Nokia

          #5
          Obc ei ole ollut minun aikanani koskaan paikallaan, vaikka on ajettu. OBC liittyy jotenkin sähkökaavioiden mukaan tähän naurettavaan ajonestoon(voin näitä laitella jollain muulla alustalla kun foorumi jos jotain kiinnostaa), oletettavasti CODElla pystyisi ohittamaan DAPin, mikäköhän sekin koodi on jos jostain obceen löytäisi... Purin cabriostani obceen ja oli kahdella liittimellä, täs vastaavanlaisia liittimiä löytyy vain yksi ihkan alta. Autossa on jälkiasenteinen All-Tech hälytin+keskuslukitus, en usko olevan ajonestoa tässä. Virta otettu GM IV boksin paksusta 15-napaisesta liittimestä jatkuva 12v, keltaisesta (keskimmäinen) 26-napainen on otettu 2 johtoa, neljäs oikealta ylhäältä (valkoinem) ja neljäs oikealta alhaalta (vihreä), maa maadoituspisteeltä ja yksi johto hätävilkkukatkaisijalle. Jos tietäisi mihin 26-napaisen johtojen pitäisi mennä, voisi poistaa hälyn ja eliminoida yhden vikapaikan. Yksikään sähkökaavio ei anna pinouttia näistä, niinkuin esim. DMEstä. Todella rasittava tyhjästä ilmestynyt vika ja kun ei oikein tiedä mitä pitäisi korjata.
          E36 323ti Compact JOKKIS-D, E36 325i Coupe Driftmissile, E61 535d Touring, Passat 3bg 1.9tdi veronkiertopaku, Scania 124 Topline 6x2/4
          Follow us on Facebook! https://www.facebook.com/panicrevdrift/

          Comment

          • ///JATKE
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2013
            • 377
            • Nokia

            #6
            Taas kävi yksi inpa kokeilemassa, 3 jotka eivät pääse käsiksi tietoihin. Tänään taas tutkittu johtosarjaa reilu 10 tuntia ja tultu siihen tulokseen, ettei ns. Mekaamista vikaa ole. Mm. Virtalukko antaa DMElle starttikäskyn joka menee virtana kyllä bensapumpun releelle perille jne, mutta releiden maata ei vedetä ja DMEhän on maaohjaava. DME ei pinneistä mittaamalla ole ajonestossa, mutta hauskasti ajoneston kytkemällä 12v pinniin 66 saatiin jotain eloa. Autossa ei ole minun aikanani ollut toimivaa keskuslukitusta, eikä OBCeetä paikoillaan, kumminkin johtosarjassa nämä ovat ratkaisevia tekijöitä DAPin kannalta, joten jos ei kohta löydy vikakoodinlukijaa joka voisi katsoa mistä mättää (luuleeko ovien olevan lukossa, kun akun tyhjentyessä tiedot nollaantunut jne.) Tarvitsee etsiä yksi liittimellinen OBC code-toiminnolla(?) ja selvittää keskuslukitus.
            E36 323ti Compact JOKKIS-D, E36 325i Coupe Driftmissile, E61 535d Touring, Passat 3bg 1.9tdi veronkiertopaku, Scania 124 Topline 6x2/4
            Follow us on Facebook! https://www.facebook.com/panicrevdrift/

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11037
              • Oulu

              #7
              Tuleehan nyt sinne moottorin johtosarjaan vihreisiin johtoihin +12v kun virrat on päällä autossa? Tuo ecuhan pitäisi kyllä herätä henkiin kun näin on. Ko. virta tulee aina eikä siihen liity kikkailua edes ajonestollisissa autoissa. Tämä johto menee esim. puolille.

              Se virtalukon ja startin välissä oleva rele, niin onko selvitetty miksi sille ei tuu virtaa että se vetäisi kuten pitää ja auto koittaisi startata?

              EDIT ja jos en ihan väärin muista, niin jos tuossa -413 boksissa oisi ajonesto, siinä olis päällä hopea tarra punaisen sijasta. :think
              Last edited by Pazi88; 19-08-2018, 20:32.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • kama
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 1264
                • Savonmua

                #8
                Tämä tulee nyt liki 20 vuoden takaisesta ulkomuistista...
                Joskus muinoin tuon ikäluokan autoon asensin tarvikehälyttimen ja tuon obc-signaalin lisäksi tuli ovelta(lukolta) myös jokin starttilupa signaali.
                Logiikkana siinä on se, että jos rosvo rikkoo ikkunan ja tulee siitä sisään niin auto ei käynnisty vaikka virtalukon rikkoisi. Auto siis käynnistyy vasta kun lukittu ovi on avattu auton omalla mekaanisella avaimella.
                Myös vaihteistolta tulee jokin starttilupa-signaali tuon ikäluokan autossa(voi tosin koskea vain automaatteja)

                Oisko sisustaa purettaessa siis jotkin ovelta tulevat piuhat tullut purettua pois? Myös sen tarvikehälyn kutkennät kannattaa selvittää. Niissä kun voi olla myös ajonesto, joka on voitu kykeä johonkin noihin starttilupa-signaaleihin
                E24 - M88/3 N/A
                E85 - M54 Supercharged
                G26 - M50 Supercharged
                IG:kamamikko

                Comment

                • Freak
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2003
                  • 2509
                  • .

                  #9
                  Keskuslukon ohjainboksilta tulee piuha ajonestolle. Omaan e36:een tein aikanaan kovan työn, kun johto kerrallaan perkasin johtosarjat ja leikoin ylimääräiset pois. Tämän yhden johdon jätin roikkumaan ja odottelemaan tulevaa. Taisi olla ruskea johto, jos se nyt jotain kiinnostaa. Jostain olin kuitenkin tulkitsevani, että +10v on ajonesto aktiivinen, kuten aiemmin jo mainittu. Toinen vaihtoehto oli 0v, jos en nyt ihan väärin muista. Sen tulkitsin tarkoittavan maadoitusta.

                  Jos jaksan ja ehdin, niin voisin yrittää kaivaa niitä tiedostoja/ohjeita jostain koneelta.
                  Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                  Vanha Uuden liiton mies...

                  Comment

                  • kama
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 1264
                    • Savonmua

                    #10
                    ..oletko varma että on DAP eikä EWS I?

                    Tuolta pitäisi löytyä kaikki tarvittava tieto näistä:


                    Jos auto ei pyöritä starttia niin vian etsimiseen ei pitäisi tarvita Inpaa. Yleismittari pitäisi riittää.

                    DAP:


                    EWS I:
                    E24 - M88/3 N/A
                    E85 - M54 Supercharged
                    G26 - M50 Supercharged
                    IG:kamamikko

                    Comment

                    • Freak
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 2509
                      • .

                      #11
                      Juuh. Jos te kerran olette saaneet elämää boksiin kytkemällä pinniin +12v, niin mitä jos kokeilette maadoittaa sen? Tuossa prujussakin puhutaan juuri high/low signal ja high on se 12v. Mun veikkaus et low on maa, mutta jollain muulla voi olla valistuneempi arvaus.:think
                      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                      Vanha Uuden liiton mies...

                      Comment

                      • ///JATKE
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2013
                        • 377
                        • Nokia

                        #12
                        Hienoa, että herättää keskustelua, kiitos.

                        Pazille, mitattuihin vihreisiin DME johtoihin tulee virta, pin1 fuel pump relay jne. Startin releeseen tulee virta, mutta maaohjausta/käskyä ei tule vetää. Hyppyjohdolla ohittamalla alkaa starttaan avaimesta. Punainen on juurikin enmem EWS ajonestoa, mutta tämä DAP on.

                        Kamaj a Freak, vanha omistaja oli katkaissut puukolla oven liittimen VIERESTÄ kaikki johdot, ne on liitetty takaisin. Tarvike hälyyn on Ground Module IV:ltä (eli na. Mulavuusboksi, ovet, lasit jne) keskimmäisestä keltaisesta 26-pim liittimestä otettu 2 johtoa johon syötetään ymmärtääkseni virtaa tarvikehälyn kautta. (Hälyssä virtajohto kiinni, 12v ja ilman 0v). Nämä on herättänyt helvetisti epäuskoa, olen perannut koko tulipellin johdot auki ja en löydä mistä olisi katkottu. Juurikim DAP haluaisi ovet auki/lukossa tiedon ja pitäisi antaa 0v kun kaikki OK ja +10v virtaa pinniin 66 kun ei OK ja esto aktiivinen, tätähän EI autossa tapahdu vaan huutaa kokoajan 0v eli kaikki pitäisi olla ok, mutta DME ei syystä X nyt osaa vetää maata vaikka kaikki käskyt tulee oikein. Autohan on alkujaan automaatto, mutta EGS laatikon pinniin DMEltä tulee 12v joka on sähkökaavan mukaan juurikin N/P asento. Tähän juuri viittasin, voiko auto olla toiminut ja sen jälkeen kun akku loppunut, hukammut ovet auki tiedon ja bitti solmussa. Miksi DAP pinni laittaa vastaan, on täysi mysteeri.

                        Löytäisipä tuon ground module IV:n pinoutin ja tietäisi mitä tai mistä suunnasta ne kaksi katkaistua johtoa on. Kyseistä hälyvalmistajaa en löydä mistään, joten em voi kysyä asenmusohjeita...

                        E: tuota immobilazer relettä en ole löytänyt ja GM IV boksi sekä vuosimalli täsmäisi DAP, sekä sähkökaava.

                        Olisi mahtavaa Freak jos löytäisit tuon johdon, valkoinen ja vihreä on hälyyn asennetut, voisi auttaa jotain perkaamaan.
                        Muistaakseni kokeiltiin maatakin, mutta aina voi kokeilla, se on halpaa. Sähkökaaviossa on kylläkin merkintä Input. Muut mahdolliset Output ja Ground.
                        Last edited by ///JATKE; 19-08-2018, 21:21.
                        E36 323ti Compact JOKKIS-D, E36 325i Coupe Driftmissile, E61 535d Touring, Passat 3bg 1.9tdi veronkiertopaku, Scania 124 Topline 6x2/4
                        Follow us on Facebook! https://www.facebook.com/panicrevdrift/

                        Comment

                        • Freak
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 2509
                          • .

                          #13
                          Originally posted by ///JATKE View Post
                          Hienoa, että herättää keskustelua, kiitos.

                          Pazille, mitattuihin vihreisiin DME johtoihin tulee virta, pin1 fuel pump relay jne. Startin releeseen tulee virta, mutta maaohjausta/käskyä ei tule vetää. Hyppyjohdolla ohittamalla alkaa starttaan avaimesta. Punainen on juurikin enmem EWS ajonestoa, mutta tämä DAP on.

                          Kamaj a Freak, vanha omistaja oli katkaissut puukolla oven liittimen VIERESTÄ kaikki johdot, ne on liitetty takaisin. Tarvike hälyyn on Ground Module IV:ltä (eli na. Mulavuusboksi, ovet, lasit jne) keskimmäisestä keltaisesta 26-pim liittimestä otettu 2 johtoa johon syötetään ymmärtääkseni virtaa tarvikehälyn kautta. (Hälyssä virtajohto kiinni, 12v ja ilman 0v). Nämä on herättänyt helvetisti epäuskoa, olen perannut koko tulipellin johdot auki ja en löydä mistä olisi katkottu. Juurikim DAP haluaisi ovet auki/lukossa tiedon ja pitäisi antaa 0v kun kaikki OK ja +10v virtaa pinniin 66 kun ei OK ja esto aktiivinen, tätähän EI autossa tapahdu vaan huutaa kokoajan 0v eli kaikki pitäisi olla ok, mutta DME ei syystä X nyt osaa vetää maata vaikka kaikki käskyt tulee oikein. Autohan on alkujaan automaatto, mutta EGS laatikon pinniin DMEltä tulee 12v joka on sähkökaavan mukaan juurikin N/P asento. Tähän juuri viittasin, voiko auto olla toiminut ja sen jälkeen kun akku loppunut, hukammut ovet auki tiedon ja bitti solmussa. Miksi DAP pinni laittaa vastaan, on täysi mysteeri.

                          Löytäisipä tuon ground module IV:n pinoutin ja tietäisi mitä tai mistä suunnasta ne kaksi katkaistua johtoa on. Kyseistä hälyvalmistajaa en löydä mistään, joten em voi kysyä asenmusohjeita...

                          E: tuota immobilazer relettä en ole löytänyt ja GM IV boksi sekä vuosimalli täsmäisi DAP, sekä sähkökaava.

                          Olisi mahtavaa Freak jos löytäisit tuon johdon, valkoinen ja vihreä on hälyyn asennetut, voisi auttaa jotain perkaamaan.
                          Muistaakseni kokeiltiin maatakin, mutta aina voi kokeilla, se on halpaa. Sähkökaaviossa on kylläkin merkintä Input. Muut mahdolliset Output ja Ground.
                          Mun auto on EWS I, mutta ilman obc:tä ja pyörintänopeustietoa. DME:ltä tuli mullakin vain yksi johto, jonka perusteella homma toimii tai sitten ei toimi. Mun johtotehtävistä on jo niin monta vuotta aikaa, ettei oikein pelkän muistin varaan parane jättää.

                          Tuossa kaaviossa johto on musta violetilla raidalla. Lähtee keskuslukituksen ohjaimelta pinnistä c12 ajonestolle. Kaavion vuosimallista ei mitään hajua. Löytyi koneelta vanhoista arkistoista.
                          Last edited by Freak; 25-03-2021, 16:47.
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎