Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 M3 S50B30 palaneen käryä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jkossu
    Bimmer Rookie
    • Sep 2013
    • 61
    • Imatra

    e36 M3 S50B30 palaneen käryä

    Ajelin taannoin pitemmän lenkin autolla ja kaikki pelasi hienosti, yhtäkkiä kabiiniin alkoi tulvia ikäänkuin '' palaneen sähkölaitteen '' käryä. Senjälkeen auto rupesi hytkymään hieman tyhjäkäynnillä ja joillai kierrosalueilla tapahtuu pientä nykimistä. Myös pakokaasu haisee reilusti bensalle, eli seos on ilmeisesti todella rikasta.



    Paikallistin tuon palaneen hajun vanoksen kohdalle, solenoidikopalle?

    Voisiko solenoidit olla kärähtäneet vai mitä tapahtui?



    - Kaasuläpän asentoanturi uusittu juuri.
    - Puolat näytti ehjiltä ja vastusmittaus OK.



    Vikakoodeja ei ole luettu vielä kun ei ole vehkeitä.


    Vinkkejä kaivataan, vai vienkö suoraan merkkiliikkeeseen koodien lukuun jos sieltä saisi apuja. Ei kehtaisi alkaa antureita vaihtelemaan ihan summamutikassa.
    E36 M3 coupe -94 Estorilblau
  • Kaimu
    BTCF Member
    • Nov 2011
    • 464
    • Turun kupeessa

    #2
    Tutkippas solenoidin juotokset ihan ensin, onko ollut viiveitä alaväännön kanssa pienillä kierroksilla?
    sigpic

    E82 n55

    Comment

    • Jkossu
      Bimmer Rookie
      • Sep 2013
      • 61
      • Imatra

      #3
      Originally posted by Kaimu View Post
      Tutkippas solenoidin juotokset ihan ensin, onko ollut viiveitä alaväännön kanssa pienillä kierroksilla?

      Vähän ehkä ollut sitäkin, ei ole kauvaa auto ollut niin en tiedä mihin verrata alavääntöjen suhteen..

      Mitenkäs nuo juotokset tarkastan, koppa irti solenoidien päältä vai? Talvella oli tarkoitus kuitenkin purkaa koko vanos yksikkö irti ja rempata se.
      E36 M3 coupe -94 Estorilblau

      Comment

      • Kaimu
        BTCF Member
        • Nov 2011
        • 464
        • Turun kupeessa

        #4
        Originally posted by Jkossu View Post
        Vähän ehkä ollut sitäkin, ei ole kauvaa auto ollut niin en tiedä mihin verrata alavääntöjen suhteen..

        Mitenkäs nuo juotokset tarkastan, koppa irti solenoidien päältä vai? Talvella oli tarkoitus kuitenkin purkaa koko vanos yksikkö irti ja rempata se.
        Ihan vanha kunnon osa käteen metodi, kuusiokolot auki ja tutkimaan, tiiviste tuskin palvelee enää uudelleen ellei tuuri käy, mutta tiivistemassa käy siihen ihan yhtä hyvin kun laitat osat takaisin.
        sigpic

        E82 n55

        Comment

        • Jkossu
          Bimmer Rookie
          • Sep 2013
          • 61
          • Imatra

          #5
          Myöhäistä päivitystä tännekin

          Eli talven aikana vanos kävi Dr.Vanosilla korjauksessa, toinen solenoidi vaihdettiin kun johdot oli ottaneet yhteen ja solenoidi kärähtänyt.
          Alkuun tuntui pelaavan hyvin, nyt kun ollut jossa niin tyhjäkäynti huono ja 1500-3000rpm puutuminen/selvä tehon puute. Auto kävi laakkosella ja siellä vanosta käskytettiin tietokoneella ja vanos ei säätänyt nokkaa ollenkaan. Yläkierroksilla pelaa hienosti.

          Purin kaikki uudelleen irti ja imunokka oli reilusti ennakon puolella, eli jäänyt sinne asentoon kun ilmeisesti pitäisi yläkierroksilla ollakkin. Mitään mekaanista jumia en löytänyt ja mietin onko kasauksessa jokin mennyt pieleen vai onko VNC boksissa vika? Kokeiltu "uudella" boksilla mutta ei vaikutusta. Varmuuttahan ei tietysti ole tuon uuden boksin toiminnasta.

          Kellään ideoita?
          E36 M3 coupe -94 Estorilblau

          Comment

          • Doni
            Moderator
            • Sep 2004
            • 2842
            • Kyrsälä

            #6
            Vika voi olla monessa paikassa.

            -Joskus vika ollut ihan siinä solenoidien liittimessä.
            -Mittaa imupuolen solenoidien resistanssi. Pitäisi olla jossain 3.5-4.0 Ohm.
            -Solenoidit voi myös testata 12v jännitteellä tai vaikka 9v paristolla. + ja - PITÄÄ olla oikein päin, muuten solenoidi kärähtää heti.
            -Solenoidit voi myön napsutella testerillä
            -Imupuolen splined shaft ollut joskus katki, jolloin vanoksen mäntä kyllä liikkuu mutta säät ei välity nokkaan.
            - Onhan imunokka ollut asennusvaiheessa ajoituksen kannalta oikein, intake hubi käännettynä täysin oikealle ja splined shaft asennettu ensimmäiseen mahdolliseen hahloon.
            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

            Comment

            • Jkossu
              Bimmer Rookie
              • Sep 2013
              • 61
              • Imatra

              #7
              Originally posted by Doni View Post
              Vika voi olla monessa paikassa.

              -Joskus vika ollut ihan siinä solenoidien liittimessä.
              -Mittaa imupuolen solenoidien resistanssi. Pitäisi olla jossain 3.5-4.0 Ohm.
              -Solenoidit voi myös testata 12v jännitteellä tai vaikka 9v paristolla. + ja - PITÄÄ olla oikein päin, muuten solenoidi kärähtää heti.
              -Solenoidit voi myön napsutella testerillä
              -Imupuolen splined shaft ollut joskus katki, jolloin vanoksen mäntä kyllä liikkuu mutta säät ei välity nokkaan.
              - Onhan imunokka ollut asennusvaiheessa ajoituksen kannalta oikein, intake hubi käännettynä täysin oikealle ja splined shaft asennettu ensimmäiseen mahdolliseen hahloon.

              Hyviä pointteja Doni,

              Solenoidit napsuu kyllä kun testailee, aika vaimeasti mutta kuitenkin. Täytyy vielä putsailla ja napsutella niitä lisää.
              Tuo splined shaft on ehjä, hieman vääntynyt mutta Dr.Vanoksenkin mukaan toimiva.
              Tuo viimeinen juttu herätti huomion, tuota en tehnyt kun beisanin ohjeita seurasin kun tuohan vaatii nokkapyörän pulttien löysäämisen eikö? Mutta törmäsin TIS ohjeessa tuohon samaan juttuun kyllä.

              Nyt merkit kampiakselilla ja nokissa linjassa, eli pultit auki ja sitä hubia käännetään jotta tappi on hahlon vasemmassa reunassa ja sittenakseli sisään hubiin/nokkaan?

              T. Jyri
              E36 M3 coupe -94 Estorilblau

              Comment

              • Doni
                Moderator
                • Sep 2004
                • 2842
                • Kyrsälä

                #8
                "hubia käännetään jotta tappi on hahlon vasemmassa reunassa"
                Mitä tuolla tarkoitat. Tappi?

                Kun tilanne on tämä ja kuusi kuusiokoloa ovat hieman löysällä, niin käännät tuon imupuolen hubin täysin oikealle.



                Splined shaftit täysin pohjaan vanoksessa.



                Ja sitten asennus niin että tuo splined shaftin vino osa menee ensimmäiseen mahdolliseen hahloon noissa hubeissa kun lähtee hubia kääntämään vasemmalle. Tätä voi hienosäätää silleen että pyörittää spline shaftia nokassa seuraavaan hahloon että hubia tarvitsee kääntää mahdollisimman vähän.
                Last edited by Doni; 28-08-2019, 21:55.
                Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                Comment

                • Jkossu
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2013
                  • 61
                  • Imatra

                  #9
                  Tapilla tarkoitin kun nokkapyörässä on tuota nokkien välissä olevaa TDC anturia varten tappi ja sille on soikea reikä nokkapyörässä. Hubia oikealle joten tappi lepää hahlon vasempaa reunaa vasten? Joku puhui jollakin ulkomaan foorumilla tästä. Ja tuo tappi täytyisi olla tuon vanoksen kiinnitys "sillassa" olevan merkin kanssa linjassa.

                  En aukonut noita nokkapyörän pultteja irroitusvaiheessa kun sitä ei ohjeissa ollut. Täytyy nyt ilmeisesti pyöritellä tuo splined shaft paikallaan konetta jotta saan nuo pultit löysälle?

                  Senjälkeen sitten uudelleen asennus vinkkejäsi noudattaen. Ja tosiaan tämähän oli S50B30 tuosta kuvastasi poiketen.
                  Attached Files
                  E36 M3 coupe -94 Estorilblau

                  Comment

                  • Doni
                    Moderator
                    • Sep 2004
                    • 2842
                    • Kyrsälä

                    #10
                    Ai S50B30.

                    Jos et ole irroittanut splined shaftia vanoksen irroituksen yhteydessä, niin jako ei voi muuttua.
                    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                    Comment

                    • Jkossu
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2013
                      • 61
                      • Imatra

                      #11
                      Näin ymmärsin itsekin, mutta on tuo irroitettu kun siihen laitettiin se anti rattle kitti vanoskorjauksen yhteydessä. En toki pyöritellyt konetta kun akseli oli pois. Mutta eikös tuon voi nyt tarkastaa ja varmistua siitä että kaikki on tip top jos käyttää pultit auki ja tekee tuon edellämainitun toimenpiteen kun laittaa vanosta paikalleen.

                      Viime kerralla laitoin akselin ekana nokkaan ja hubiin ja sit vanos yksikön senjälkeen niinkuin ohjeissa oli. Nythän se akseli olisi kiinni vanosyksikössä ja se laitettaisiin kokonaisena.
                      E36 M3 coupe -94 Estorilblau

                      Comment

                      • Doni
                        Moderator
                        • Sep 2004
                        • 2842
                        • Kyrsälä

                        #12
                        Jos sun ottamassa kuvassa imunokan ajoitusmerkit on kohdallaan, niin sanoisin että splined shaft on silloin oikein. Splinen hampaista kuuluu juuri näkyä tuon verran silloin kun ajoitus on kohdillaan.
                        Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                        Comment

                        • Jkossu
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2013
                          • 61
                          • Imatra

                          #13
                          Näin minäkin ymmärsin että suurinpiirtein tuon verran kuuluu hampaita näkyä ja tuolla tavalla asensin sen viime kerralla.

                          Mikä tuon säädön jumittumisen sitten voisi aiheuttaa?
                          Solenoidit ok, vanos kunnostettu, asennus ok.
                          Onko noi molemmat vnc boxit vaan kuollu ja se ei sitten käskytä vanosta. Alkuun tuntui kasauksen jälkeen että pelas kun se oli tuossa normaaliasennossa mutta sitten ajon jälkeen nokka säätyi ennakon puolelle ja sitten ilmeisesti jäänyt myös sinne kokoaikaisesti mikä aiheuttaa huonoa tyhjäkäyntiä ja vedon puutetta alhaalla, tietysti kun se ei säädy.
                          E36 M3 coupe -94 Estorilblau

                          Comment

                          • Doni
                            Moderator
                            • Sep 2004
                            • 2842
                            • Kyrsälä

                            #14
                            Voit kokeilla kääntää nokkaa 24mm kiintoavaimella niin että tuo spline shaft liikahtaa pikkaisen sisäänpäin. Näin varmistaa siitä että se pääsee siinä liikkumaan eikä ole jumissa. Itsellä joskus käynyt niin että tuo spline shaft on vaan jumittanut pahasti yhteen asentoon eikä vanos ole sitä jaksanut enää liikuttaa. Kun sen on saanut vaan liikahtamaan, niin sen jälkeen säätö toiminut normaalisti.

                            Ja sitten se peruskysymys. Mitä vikakoodit sanoo? Kolmelitraisessa pystyy DIS:llä lukemaan koodit VNC boksista erikseen.
                            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                            Comment

                            • Jkossu
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2013
                              • 61
                              • Imatra

                              #15
                              Purkaessa se oli jumissa en pystynyt kääntämään imunokan ajoitusmerkkiä kohdalleen, piti irrottaa koko vanosyksikkö akselin kanssa kun en saanut akselin päätymutteria ulospäin että olisin saanut sen auki. Nyt shafti liikkuu kyllä mukavasti sisään ja ulos kun nokkaa kääntelee eestaas.
                              E36 M3 coupe -94 Estorilblau

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎