Morjens.
Olen nyt yli vuoden, eli koko auton omistuksen ajan paininut seuraavan ongelman kanssa:
Automaatti ilmastoinnin lämmönsäätö ei toimi kunnolla.
Kyseessä on -96 320i M52 koneella.
Minkäänlaista välimuotoa ei pysty säätämään, eli laite puhaltaa jalkoihin ja tuulilasiin pelkästään kylmää tai tulikuumaa. En huomaa eroa sillä, onko puhallus automaatilla tai "manuaalisella säädöllä". Naamapuhalluksesta pystyy edelleen säätämään rullan kautta haaleampaa tai viileämpää. Mutta käsittääkseni tämä järjestelmä on erillinen ns. suorapuhallus joka ohjaa sekaan kylmää ilmaa suoraan ulkoa?
Alkaa pikkuhiljaa vituttamaan etenkin näin talvella, kun jalat on kokoajan jäässä tai tulessa, ja lämpötilaa saa kokojan säätää edestakaisin.
Kesäisin ongelma ei juuri haittaa, kylmäaineet on täytetty ja ilmastointi puhaltaa maksimikylmää most of the time.
Olen vaihtanut autoon vesiventtiilin (hvac) alkuperäiseen käytettyyn osaan. Harmikseen ongelma ei korjaantunut tällä. Availin myös vanhan vesiventtiilin, ja tarkastin siellä sisällä liikkuvat venttiilit (neulat) ja ne vaikuttivat liikkuvan vapaasti, eli voisi olettaa että ongelma ei ole siellä.
Tämän jälkeen vaihdoin ilmastoinnin säätöpaneelin alkuperäiseen käytettyyn osaan, mutta eipä ongelma ei korjaanut silläkään.
Netistä löytyy harvinaisen vähän tietoa E36 ilmastointijärjestelmän toiminnasta, eikä korjausoppaastakaan löydy minkäänlaisia kaavioita mistä olisi apua vian selvittämisesksi. Minkä perusteella ilmastointi tietää minkä lämpöistä ilmaa se sekoittaa? Onko paneelissa oleva anturi ainoa millä laite haistelee sisäilmaa? Ulkolämpötilan anturi on myös toimiva, jos laite laskisi esim sen ja jäähdytysnesteen lämpötilan avulla sekoitussuhteen.
Ilmeisesti vesiventtiili säätää lämpötilaa avaamalla ja sulkemalla venttiileitä kiinni/auki periaatteella. Onko tätä pulssia mahdollista mitata esim. yleismittarilla? Jos nyt edes saisi sen verran selvitettyä että tuleeko sinne asti vaihteleva/staattinen signaali saatika mitään.:think
Auton hanskalokerossa on läjä kuitteja, ja auto on käynyt useaan otteeseen ilmastointilaitteen huollossa Eli uskoisin että sama ongelma on vaivannut myös edellistä omistajaa myös pidemmän aikaa.
Olen nyt yli vuoden, eli koko auton omistuksen ajan paininut seuraavan ongelman kanssa:
Automaatti ilmastoinnin lämmönsäätö ei toimi kunnolla.
Kyseessä on -96 320i M52 koneella.
Minkäänlaista välimuotoa ei pysty säätämään, eli laite puhaltaa jalkoihin ja tuulilasiin pelkästään kylmää tai tulikuumaa. En huomaa eroa sillä, onko puhallus automaatilla tai "manuaalisella säädöllä". Naamapuhalluksesta pystyy edelleen säätämään rullan kautta haaleampaa tai viileämpää. Mutta käsittääkseni tämä järjestelmä on erillinen ns. suorapuhallus joka ohjaa sekaan kylmää ilmaa suoraan ulkoa?
Alkaa pikkuhiljaa vituttamaan etenkin näin talvella, kun jalat on kokoajan jäässä tai tulessa, ja lämpötilaa saa kokojan säätää edestakaisin.
Kesäisin ongelma ei juuri haittaa, kylmäaineet on täytetty ja ilmastointi puhaltaa maksimikylmää most of the time.
Olen vaihtanut autoon vesiventtiilin (hvac) alkuperäiseen käytettyyn osaan. Harmikseen ongelma ei korjaantunut tällä. Availin myös vanhan vesiventtiilin, ja tarkastin siellä sisällä liikkuvat venttiilit (neulat) ja ne vaikuttivat liikkuvan vapaasti, eli voisi olettaa että ongelma ei ole siellä.
Tämän jälkeen vaihdoin ilmastoinnin säätöpaneelin alkuperäiseen käytettyyn osaan, mutta eipä ongelma ei korjaanut silläkään.
Netistä löytyy harvinaisen vähän tietoa E36 ilmastointijärjestelmän toiminnasta, eikä korjausoppaastakaan löydy minkäänlaisia kaavioita mistä olisi apua vian selvittämisesksi. Minkä perusteella ilmastointi tietää minkä lämpöistä ilmaa se sekoittaa? Onko paneelissa oleva anturi ainoa millä laite haistelee sisäilmaa? Ulkolämpötilan anturi on myös toimiva, jos laite laskisi esim sen ja jäähdytysnesteen lämpötilan avulla sekoitussuhteen.
Ilmeisesti vesiventtiili säätää lämpötilaa avaamalla ja sulkemalla venttiileitä kiinni/auki periaatteella. Onko tätä pulssia mahdollista mitata esim. yleismittarilla? Jos nyt edes saisi sen verran selvitettyä että tuleeko sinne asti vaihteleva/staattinen signaali saatika mitään.:think
Auton hanskalokerossa on läjä kuitteja, ja auto on käynyt useaan otteeseen ilmastointilaitteen huollossa Eli uskoisin että sama ongelma on vaivannut myös edellistä omistajaa myös pidemmän aikaa.
Comment