Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 318is, M44b19 kylmäkäynnistys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • antti79
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 2499
    • Littoinen

    BMW 318is, M44b19 kylmäkäynnistys

    Pitkästä aikaa, legendaariselle btcf:n foorumille kysymys.
    Facebookin BMW kyselypalstoilla ei osata auttaa.

    Ollut jonkun aikaa käyttiksenä vuoden 1998 E36 318is coupe M44b19 moottorilla ja automaattilaatikolla.

    Alusta lähtien ollut aina välillä kylmäkäynnistysongelmaa. Kesäisin ei mitään ongelmia, mutta kelien kylmetessä alkaa ongelmat. Pahin on kostea nollakeli.

    Startatessa esim. yön jälkeen lähtee käymään hyvin epätasaisesti, kaikki sylinterit eivät ole mukana. Kaasulla joutuu sekunnin, pari pitämään kierroksia jonka jälkeen käy normaalisti.

    Antaa tällöin vikakoodeja missfirestä eri sylintereiltä.
    Loogista, koska osa oli pois pelistä startatessa, mutta miksi? Mikä aiheuttaa huonon kylmäkäynnistyksen? Pahinta varsinkin kylmällä ja kostealla kelillä.

    Autoon on omistukseni aikana vaihdettu seuraavat osat: Nokka-akselin asentotunnistin (OEM), kampiakselin asentotunnistin (OEM), puolayksikkö (OEM), tulpanjohdot, tulpat (NGK), tyhjäkäyntimoottori (vanhaa oli edellinen omistaja jostain syystä kaltoin kohdellut, olisiko joku puhdistusyritys), venttiilikopan tiiviste, polttoainesuodatin, ruiskun lämpötila-anturi, plus perushuoltoja tehty säännöllisesti.

    Öjyinä Castrol Magnatec 5W40. Kuten alussa kerroin, vikakoodeja (missfire recognition) antaa vain silloin kun kylmänä oireilee käynnistyessä.

    Nokka-akselin asentotunnistimesta antoi myös joskus, mutta tämä on siis uusi, ei vikoja enää siitä.

    En tiedä onko vain sattumaa, mutta tuntuu että aina öljynvaihtojen jälkeen toimii hyvin kahdesta viikosta kuukauteen. Vaihtoväli on ollut alle 10tkm.

    Pitkä purkautuminen, mutta toivottavasti löytyisi ideoita, mistä lähteä vikaa seuraavaksi etsimään.

    Kiitos.
    Last edited by antti79; 18-12-2019, 16:46.
    sigpic
    Originally Posted by jari kihlman
    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17839
    • PKS

    #2
    Onko moottorin lämpötila-anturin tieto, sekä imu-ilman lämpötilan tieto linjassa todellisuuden kanssa kun käynnistät autoa?
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet:
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • truibeli
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 188
      • btcf

      #3
      Tulppien päällä öljyä? Siis että venakopasta vuotais.Oma m42 teki aikalailla samaa ja siinä oli vika. Hävittääkö jäähynestettä?
      Pojat on poikia mutta tytöistä tulee mummoja

      Comment

      • Iemel
        BTCF Member
        • Oct 2007
        • 1654
        • Muhos

        #4
        Kerroit että uusilla öljyillä toimii paremmin, miten ketjunkiristimen kunto? Sehän toimii öljynpaineella.
        Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
        Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
        Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
        Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
        Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by Iemel View Post
          Kerroit että uusilla öljyillä toimii paremmin, miten ketjunkiristimen kunto? Sehän toimii öljynpaineella.
          Alkaa olla vakavaa jos on niin löysällä ketju että tarvitsee kiristintä käynnistyäkseen...

          Comment

          • antti79
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 2499
            • Littoinen

            #6
            Jakoketju ja kiristin ok, täysin hiljainen ja kireä ketju. Tulpat ovat uudet, samoin venttiilikopan tiivisteet joissa samalla tulpareikien tiivisteet. Koloissa ei siis öljyä.

            Imuilman sekä moottorin lämpötila-antureiden yhtenäisestä linjasta en osaa sanoa. Täytyy tutkia.
            Se lämpötila-anturi on uusi joka sijaitsee imusarjan alla, eli ecu:n ja ilmeisesti mittarin tieto tulee tältä? .
            sigpic
            Originally Posted by jari kihlman
            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16442
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by antti79 View Post
              Jakoketju ja kiristin ok, täysin hiljainen ja kireä ketju. Tulpat ovat uudet, samoin venttiilikopan tiivisteet joissa samalla tulpareikien tiivisteet. Koloissa ei siis öljyä.

              Imuilman sekä moottorin lämpötila-antureiden yhtenäisestä linjasta en osaa sanoa. Täytyy tutkia.
              Se lämpötila-anturi on uusi joka sijaitsee imusarjan alla, eli ecu:n ja ilmeisesti mittarin tieto tulee tältä? .
              Mittarille on eri anturi kuin eculle, ovat vierekkäin kannessa.

              Comment

              • Freak
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 2547
                • .

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                Mittarille on eri anturi kuin eculle, ovat vierekkäin kannessa.
                M42:ssa kyllä, mutta ei m44:ssa. Siinä on vain yksi yhdistelmäanturi.
                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                Vanha Uuden liiton mies...

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17839
                  • PKS

                  #9
                  Originally posted by Freak View Post
                  M42:ssa kyllä, mutta ei m44:ssa. Siinä on vain yksi yhdistelmäanturi.
                  Missä on kaksi piiriä joista vain toinen voi olla rikki. Toim. Huom.

                  Inpalla katsomaan mitä ecu kertoo lämpötiloiksi eri lähteistä.
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                  ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36
                  ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                  Muut talouden vehkeet:
                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16442
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Freak View Post
                    M42:ssa kyllä, mutta ei m44:ssa. Siinä on vain yksi yhdistelmäanturi.
                    Jaha.

                    Comment

                    • antti79
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 2499
                      • Littoinen

                      #11
                      Sain vihdoin toimivan Inpan, ja tarkistelin sillä mitä koneelle kuuluu. No, samat missfire jutut jotka tulee kylmäkäynnistyksen aikana. Ei muuta. Otin pari kuvaa, jos asiantuntijat osaavat näistä sanoa jotain, ainoa mikä itselle pisti silmään oli tyhjäkäyntimoottorin? arvo joka ylittyy. Tämä on kuitenkin uusi osa ja tyhjäkäynti ok. Paitsi tietenkin kylmäkäynnistyksen aikana, kun käy muutaman sekunnin vajailla.
                      Attached Files
                      sigpic
                      Originally Posted by jari kihlman
                      "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                      Comment

                      • antti79
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 2499
                        • Littoinen

                        #12
                        Pari kuvaa lisää.
                        Attached Files
                        sigpic
                        Originally Posted by jari kihlman
                        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Originally posted by antti79 View Post
                          Sain vihdoin toimivan Inpan, ja tarkistelin sillä mitä koneelle kuuluu. No, samat missfire jutut jotka tulee kylmäkäynnistyksen aikana. Ei muuta. Otin pari kuvaa, jos asiantuntijat osaavat näistä sanoa jotain, ainoa mikä itselle pisti silmään oli tyhjäkäyntimoottorin? arvo joka ylittyy. Tämä on kuitenkin uusi osa ja tyhjäkäynti ok. Paitsi tietenkin kylmäkäynnistyksen aikana, kun käy muutaman sekunnin vajailla.
                          Tuo arvo ylittyy kaikissa joten siitä ei kannata vetää pahemmin johtopäätöksiä.

                          Comment

                          • antti79
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 2499
                            • Littoinen

                            #14
                            Originally posted by Muurahainen View Post
                            Tuo arvo ylittyy kaikissa joten siitä ei kannata vetää pahemmin johtopäätöksiä.
                            Ok, hyvä tietää. Mites nämä muut? Lisäsin pari kuvaa.
                            sigpic
                            Originally Posted by jari kihlman
                            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Originally posted by antti79 View Post
                              Ok, hyvä tietää. Mites nämä muut? Lisäsin pari kuvaa.
                              Näyttää vähän liiankin hyvältä. Oletko juuri nollannut adaptiot?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎