Originally posted by JAKEP
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E36 airbageistä
Collapse
X
-
-
-
No niin, nyt on johdotukset airbägeille tehty. Myös airbag-valo mittaristoon kytketty - on muuten aivan käsittämättömän ruma ikoni tossa airbag-valossa :(=)
Seuraavaksi pitäis päättää rupeeko virittämään istuintunnistinta ja toista airbägiä, yrittääkö koodauttaa ton nykyisen ZAE:n yhdelle bägille vai tekeekö vastusvirityksen toiselle bägille tulevien johtojen päihin. Pitääpä mennä maanantaina juttelemaan Laakkoselle tuosta koodauksesta - vaikka tuskin ne edes ymmärtää mitä mä haluan :?
Comment
-
-
Päivitystä: Kävin tuossa äskettäin Laakkosella kun oli parin tapaamisen välissä hieman aikaa. Juteltiin huoltopuolen kaverin kanssa mukavia airbagin vaihdosta (eli tästä projektista).
Kysyin onnistuuko ZAE-boksin uudelleenkoodaus, ja vastaus oli ettei onnistu enää. Uusien softien myötä sekä istuintunnistimen että toisen bägin poisto on tullut mahdottomaksi. Kysyin vielä, että onko se siis tosiaan mahdotonta vai vain kiellettyä, johon kaveri vastasi että kyllä se mahdotonta on. :(
Kyselin myös mitä mieltä hän oli vastusvirityksestä. Vastaus oli, että kyllähän tuo viritys onnistuu, kunhan tietää oikean vastusarvon. Laakkonen ei kuitenkaan voi antaa minulle tarvittavia tietoja vaikka se koneelta näkyykin, koska tuo viritys ei ole alkuperäinen ja olisi korjaamon vastuulla jos jotain arvaamatonta tapahtuisi. Ymmärrän heidän näkökulmansa tähän asiaan täysin, en minäkään haluaisi ottaa vastuuta jonkun omista virityksistä :wink:
Vaihtoehdot siis vähenevät - joko asennan toisen bägin, hommaan jostain toisen ZAE-yksikön tai keksin itse ne vastusarvot. Hmmm... Löytyisivätköhän ne TIS:stä? Täytyypä jossain vaiheessa selailla. Toinen vaihtoehto on tietty lyödä summamutikassa vastuksia johtojen päihin ja katsoa koska valo kojelaudassa sammuu. Vihjeenä sain, että vastus on muutaman ohmin luokkaa :wink:
Comment
-
-
Kurkkaappas hogi joskus sedanin kojelautaa, se on varmaan jonkun 10cm syvempi kun coupen töpö, että pägi on aivan varmasti erilainen.
Vastusarvosta sen verran että jos sille kassille menee kaksi johtoa, niin vastusta mitataan suoraan nallista, eikö? Ja nallissa on oltava aika jyrkkä vastus, jos ajattelee että vastuslangan olisi hyvä lämmitä ajassa keula seinässä -> naama ratissa... Eli veikkaisin alle 3ohm, sillon lankaan saisi selleisen virran että hehkutusaika jää vähiin. Itse uskaltaisin kokeilla, koska eihän se systeemi muuta tee kun sammuttaa sen valon, ei se mitään bägejä paukuttele jos toinen pussi puuttuu? Ja luonnollisesti aloittaisin testauksen jostain 10-20ohm paikkeilta... kolarissahan se syöttää sitten jännitettä sinne vastukseen, eli elä mitään tehovastusta laita, tai voi jäädä kuskinki kassit paukkumatta. :juo...
Comment
-
-
Originally posted by reddewilKurkkaappas hogi joskus sedanin kojelautaa, se on varmaan jonkun 10cm syvempi kun coupen töpö, että pägi on aivan varmasti erilainen.
Vastusarvosta sen verran että jos sille kassille menee kaksi johtoa, niin vastusta mitataan suoraan nallista, eikö? Ja nallissa on oltava aika jyrkkä vastus, jos ajattelee että vastuslangan olisi hyvä lämmitä ajassa keula seinässä -> naama ratissa... Eli veikkaisin alle 3ohm, sillon lankaan saisi selleisen virran että hehkutusaika jää vähiin. Itse uskaltaisin kokeilla, koska eihän se systeemi muuta tee kun sammuttaa sen valon, ei se mitään bägejä paukuttele jos toinen pussi puuttuu? Ja luonnollisesti aloittaisin testauksen jostain 10-20ohm paikkeilta... kolarissahan se syöttää sitten jännitettä sinne vastukseen, eli elä mitään tehovastusta laita, tai voi jäädä kuskinki kassit paukkumatta. :juo
Onko tosiaan niin, että sedanissa on erilainen kojelauta? Saattaahan kyllä olla, että kun ETK:ta selailin niin tuli katseltua cabrion ja coupen "eroja", joita ei sitten löytynyt. :oops: Tuo ainakin selittäisi sen, miksi pussissa on varoitus ettei sitä saa asentaa avomalliin...
Comment
-
-
Avo ja coupe kai on muuten (päällepäin) samanlaisia, mutta toisesta puuttuu katto. Sedani on sitten etuvaloja, maskia ja puskureita lukuunottamatta erilainen ulkokuoreltakin. Lokarit ja konepelti on pidemmät, -> tuulilasi lähempänä nassua ja kun matkustamoa ei ole haluttu pienentää niin kojelautaa on lytätty lyhyemmäksi...
Kannattaa tosiaan korvata sen kokeilun ajaksi molemmat kassit vastuksilla, ja ei kai siitä muuta haittaa ole kuin se että jos arvot on liian suuret, niin boxi luulee bagien puuttuvan tai räjähtäneen. Sen luulotaudin poistaa resetoinnilla?
Mitäs ratteja sulla jää sitten ylimääräiseksi, ei tartte tämä poika muita kasseja omien lisäksi, eli pelkkä ruori riittäs. Eli jos joku karvalakkia viileempi malli vapautuu myyntiin niin ilmottele!...
Comment
-
-
Siihen airbagjärjestelmän nollaamiseen vaaditaan BMW lukulaite/testeri.
Kannattaa huomioida että laite iskee vikakoodin jokaisella väärällä vastusviritysyrityksellä joka on sitten koodattava pois uudelleen. Keskusyksikkö mittaa bagilta vastusarvoa joka pitää osua tietyn toleranssialueen alueelle(vastus-systeemi olisi siis osattava asettamaan toleranssialueella suht keskelle. Windows pohjaisilta ohjelmiltahan tämän vastusarvon näkee "juoksevan" livenä mitattaessa mutta varsinaisia min/max arvoja ei testiohjelma näytä(enkä tiedä mistä nämä saisi?).
Tässä on vielä semmoinen ongelma että testerillä mitattaessa vastusarvoaluetta ohjelma mitattaa sitä ensin huomattavasti laajemmalta alueelta kun se mikä on asetettu keskusyksikön hoidettavaksi. Eli vikakoodin sammutus/ok tuloksen saaminen voi olla luojassaan vaikka valon kojelaudasta saisikin "lennosta" sammumaan.
Comment
-
-
Originally posted by reddewilMitäs ratteja sulla jää sitten ylimääräiseksi, ei tartte tämä poika muita kasseja omien lisäksi, eli pelkkä ruori riittäs. Eli jos joku karvalakkia viileempi malli vapautuu myyntiin niin ilmottele!
Comment
-
-
Originally posted by HemiSiihen airbagjärjestelmän nollaamiseen vaaditaan BMW lukulaite/testeri.
Originally posted by HemiKeskusyksikkö mittaa bagilta vastusarvoa joka pitää osua tietyn toleranssialueen alueelle(vastus-systeemi olisi siis osattava asettamaan toleranssialueella suht keskelle. Windows pohjaisilta ohjelmiltahan tämän vastusarvon näkee "juoksevan" livenä mitattaessa mutta varsinaisia min/max arvoja ei testiohjelma näytä(enkä tiedä mistä nämä saisi?).
Originally posted by Hemi...testerillä mitattaessa vastusarvoaluetta ohjelma mitattaa sitä ensin huomattavasti laajemmalta alueelta kun se mikä on asetettu keskusyksikön hoidettavaksi. Eli vikakoodin sammutus/ok tuloksen saaminen voi olla luojassaan vaikka valon kojelaudasta saisikin "lennosta" sammumaan.
Comment
-
-
No niin, nyt on projekti tältä erää lopussa. Sain hommattua ZAE:n, joka oli alunperin koodattu yhdelle bägille. Löin sen kiinni jo autoon asentamaani johtosarjaan ja ratin johtosarjan päähän. Hieman jännitti kun laitoin akun kengän takaisin kiinni ja virrat päälle. Ei poksahtanut bägi syliin ja diagnostiikka kertoi järjestelmän olevan kunnossa.
Tältä erää jäi siis bägin vastus kokeilematta, mutta minulla on siis vielä täysin toimiva kahdelle bägille koodattu ZAE tallilla, jos jotakuta kiinnostaa lähteä tuunaamaan :wink:
Comment
-
-
Hyvä että toimii. Näihin bagisysteemithän usein ajatellaan kovin mystisiksi laitteiksi asentaa ja huoltaa, vaikka kysymys on periaatteessa varsin yksinkertaiseta komponenttikokonaisuudesta. Vaikeuksia tulee ja paljon jos niitä haluaa, mutta niin kauan kun kokonaisuus pidetään ehyenä/alkuperäisenä hommat toimii. Tuo Hogin systeemihän on se aatamista seuraava joka ei tunnista/haistele ympäriltään juuri mitään jne. joten se on aivan bolt on rattipaketti jossa ei vielä tarvitse huolehtia oikeista koodisarjoista joka nippelissä. Juuri tuossa niputin yhden vm.99-e39:n koko systeemin joka koostuu etubageista, tolppaverhoista, sivubageista, vyönkiristimistä, sivusatelliiteistä ja keskusyksiköstä. Tämän ikäisessä E39:ssä joko järjestelmä ja osa järjestelmää kokee muutoksia pitkin vuotta niin konstruktiivisesti kuin osien alihankkijatkin(Petristä, Boschiin ja lopuksi vaiheittaiseen rellun autoliviin, jne.). Tämän systeemin jos/kun keräilee purkamoilta nippuun niin ongelmia tulee jos kokonaisuudessa on yksikin väärä laitekoodi. Toisaalta kun kaikki on sitä mitä pitää, laitteisto toimii 100% varmuudella.
Comment
-
-
Ei mennyt katsastuksesta itsellä auto läpi, kun ei airbag-valo palanut ollenkaan. Melko uusi auto ja ensimmäinen katsastus niin ei aikaisemmin edes ole tullut ajatelleeksi koko airbag-valoa ja sen välttämättömyyttä. Noh täältä palstalta kävin sitten lukemassa näitä juttuja ja kävi juuri niin kuin näyttää usealle käyneen eli syynä oli se, että lamppu oli heivattu pois mittariston takaa ja lyöty pari mustaa vaatekappaleen palasta sinne taakse estämään airbag-merkin näkyminen. Otin kangaspalaset pois ja laitoin lampun takaisin -> nyt käy niin että virrat päälle laittaessa ensin palaa sen parisen sekuntia, tämän jälkeen sammuu ihan hetkeksi (alle puoli sekuntia varmaan) ja syttyy uudelleen, eikä tämän jälkeen sammu.
Sen verran taustoja, että auto on e36 96-vuosimallia ja sedan. Autoon on edellinen omistaja vaihtanut sporttipenkit sähköpenkkien tilalle. Sen verran olen penkkien alusia tutkaillut, että mitään johtoja ei penkkeihin mene. Penkkien alla lattialla (tulevat sieltä lattian tuuletuskanavaa pitkin) sen sijaan on irrallaan oleviea liittimiä (kuskin puolella 2 ja vänkärin 3 kpl). Nämä ovat varmaankin kuuluneet siihen sähköpenkkisysteemiin. Mutta mikä on tuo kolmas liitin tuolla vänkärin puolella; sellainen pieni valkoinen liitin. Liittyykö jotenkin tähän airbag-kokonaisuuteen? Vänkärin puolella turvavyön lukkolaitteessa näyttäisi olevan liittimelle paikka, mutta se on tyhjänä? Onko tämä nyt se esikiristyssysteemi?
Autossa on airbagit sekä kuskille että vänkärille eli käsittääkseni silloin pitäisi olla tämä istuintunnistin vänkärin penkissä? Mutta koska on laitettu sportit, niissä tuskin sellaisia on?
-pystyykö tuota tunnistimattoa asentamaan sporttipenkkeihin jälkikäteen sikäli mikäli sitä ei valmiina ole?
-tältä palstalta luin, kun joku sanoi, että tuon tunnistinmaton pystyy periaatteessa blokkaamaan pelistä pois eli silloin törmäyksen sattuessa posahtaisivat molemmat bägit. a)onko todella mahdollista? b)onko laillista?
Ilmeisesti kyseessä on tämä ZAE-systeemi kun takapenkin alla näyttäisi olevan tuo törmäystunnistin/keskusyksikkö...Last edited by dws; 08-09-2005, 15:35.
Comment
-
-
Sinun systeemissä pitää olla keskusyksikön ohjaamat räjähdyspanokselliset vyönkiristimet, joihin siis menee ne yhdet piuhat. Toinen piuha on apukuskin penkin istuintunnistimen johto.
Eli jos haluat autosi vielä katsastaa, on PAKOLLINEN penkkien vaihto edessä+vyönkiristimien hommaaminen. On nimittäin niin että näitä panoksellisia vyönkiristinjärjestelmiä ei saa laittaa kiinni kuin niihin penkkeihin mihin ne on tarkoitettu(tätä valvotaan leimalla). Systeemi nimittäin jos repeää penkistä irti räjähtäessään, niin "sattuu Juhaa leukaan".
Istuintunnistinmaton asennus johonkin muuhun penkkiin on myöskin käytännössä mahdoton yhtälö. Jos/kun menee vaikeaksi osien hommaamisessa, laita privaa.
Comment
-
Comment