Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 M43B16 korkea bensakulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mono2
    Bimmer Rookie
    • Aug 2008
    • 39

    e36 M43B16 korkea bensakulutus

    Eli ongelmana on että auto kuluttaa noin 14l/100km maantieajossa. Aikaisemmin se on ollut noin 7-8l/100km. Letkuja on käyty läpi halkeamien varalta eikä niitä löydy, paksu kumiputki IMM:n ja kaasuläpän välissä on vaihdettu nelisen vuotta sitten ja on edelleen ihan ehjä. Tarkastelin INPA:lla ja TestO-ohjelmalla livedataa, mutta vaikea noista on sanoa mitään, liitteenä muutama kuvakaappaus niistä. Auto käy melko normaalisti.


    Kaasuläpän asentotunnistimen resistanssia mittailin myös, se oli noin 1.28kOhm-4.4kOhm. IMM on putsattu siihen tarkoitetulla spraylla, ja se oli oikeastaan ihan puhtaan näköinen.


    Venttiilikopasta tulevassa huohotinletkussa on jonkin verran öljyistä tahnaa myös toisessa päässä, mutta ilma kulkee kyllä siitä läpi.
    Pakoputki on aika nokinen ja pakokaasu haisee jonkin verran bensalle, ainakin kylmällä koneella. Tulpat on vaihdettu noin 30tkm sitten.



    Mitä kannattaisi tarkistaa seuraavaksi?

    Attached Files
    Last edited by mono2; 18-04-2020, 21:22.
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by mono2 View Post
    Eli ongelmana on että auto kuluttaa noin 14l/100km maantieajossa. Aikaisemmin se on ollut noin 7-8l/100km. Letkuja on käyty läpi halkeamien varalta eikä niitä löydy, paksu kumiputki IMM:n ja kaasuläpän välissä on vaihdettu nelisen vuotta sitten ja on edelleen ihan ehjä. Tarkastelin INPA:lla ja TestO-ohjelmalla livedataa, mutta vaikea noista on sanoa mitään, liitteenä muutama kuvakaappaus niistä. Auto käy melko normaalisti.


    Kaasuläpän asentotunnistimen resistanssia mittailin myös, se oli noin 1.28kOhm-4.4kOhm. IMM on putsattu siihen tarkoitetulla spraylla, ja se oli oikeastaan ihan puhtaan näköinen.


    Venttiilikopasta tulevassa huohotinletkussa on jonkin verran öljyistä tahnaa myös toisessa päässä, mutta ilma kulkee kyllä siitä läpi.
    Pakoputki on aika nokinen ja pakokaasu haisee jonkin verran bensalle, ainakin kylmällä koneella. Tulpat on vaihdettu noin 30tkm sitten.



    Mitä kannattaisi tarkistaa seuraavaksi?
    Kuvissasi ei näy listaa vikakoodeista. Löytyykö niitä?

    Comment

    • mono2
      Bimmer Rookie
      • Aug 2008
      • 39

      #3
      Vikakoodeja ei ole. Luin jostain että noin adaptionvalue -lukemat pitäisi olla lähellä nollaa, mutta mielestäni ne ovat joskus aiemminkin olleet tuota luokkaa.
      Total air consumptionissa oleva huutomerkki ilmeisesti kertoo liiallisesta ilmanmäärästä, jos nyt ymmärsin oikein.

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by mono2 View Post
        Vikakoodeja ei ole. Luin jostain että noin adaptionvalue -lukemat pitäisi olla lähellä nollaa, mutta mielestäni ne ovat joskus aiemminkin olleet tuota luokkaa.
        Total air consumptionissa oleva huutomerkki ilmeisesti kertoo liiallisesta ilmanmäärästä, jos nyt ymmärsin oikein.
        Olet oikeassa muuten mutta se on kaikissa yli asteikon huutomerkin kera.

        Ovatko nuo otettu lämpimällä koneella? Jäähdytysnesteen lämpötila on vielä 50 tienoilla?
        Seilaavatko lambdojen signaalit nätisti kokoajan edestakaisin?

        Comment

        • mono2
          Bimmer Rookie
          • Aug 2008
          • 39

          #5
          Nuo oli tosiaan otettu ei ihan lämpimällä koneella. Lambdan signaali seilaa kyllä, ekassa postauksessa näkyy tuo TestO-ohjeman kautta näkyviin saatava käyrä siitä. Heti kun starttaa niin se on suora (ei seilaa) mutta sitten tuollainen.


          Senverran on selvinnyt lisää, että kun ajaa rauhallisesti esim. 100km/h nopeutta, niin kulutus on normaali, noin 7-7,5L/100km. Sitten kaupunkiajossa ja ei niin rauhallisella ajolla kulutus on noin tuplat siitä.

          Voisiko ongelma bensasyötössä aiheuttaa tällaista? Voiko viallinen bensapumppu antaa liikaa painetta jotenkin? Bensasuodattimen vaihdosta on varmaan lähemmäs 10 vuotta.


          Liitteenä on dataa inpasta lämpimällä koneella tyhjänkäynnillä.
          Attached Files

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16442
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by mono2 View Post
            Voisiko ongelma bensasyötössä aiheuttaa tällaista? Voiko viallinen bensapumppu antaa liikaa painetta jotenkin? Bensasuodattimen vaihdosta on varmaan lähemmäs 10 vuotta.

            Ei voi antaa liikaa, suutintukissa on paineensäädin, tosin se voi olla rikki, mittaa bensanpaine.

            Comment

            • Tuoppo
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2007
              • 558
              • Joensuu

              #7
              E46 lopussa oleva bensapumppu aiheutti kulutuksen reilun nousun. Auto toimi muuten normaalisti, mutta vetoja puuttui koko kierrosalueelta ja kulutusmittari oli kokoajan yli 10l vaikka yritti ajaa kuinka varovasti. Mitään vikakoodeja autossa ei ollut.
              G30 530e xDrive iPerformance -20
              E70 X5 xDrive40d -10

              Comment

              • mono2
                Bimmer Rookie
                • Aug 2008
                • 39

                #8
                Tästä ei kyllä vetoja puutu vaan auto tuntuu kaikinpuolin normaalilta.
                Kolme kertaa olen huomannut että bensamittari menee ihan nollaan hetkeksi, noin pariksi sekunniksi ja nousee sitten taas ylös takaisin. Bensavalo ei kuitenkaan tuolloin syty. Tämä on tapahtunut noin 15min lähdöstä. Mutta ei kai bensamittari ja -pumppu pitäisi olla millään tavalla yhteydessä toisiinsa vaikka pumppu olisikin lopussa? Kulutus on mitattu ihan ajamalla ja tankkaamalla.

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16442
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by mono2 View Post
                  Tästä ei kyllä vetoja puutu vaan auto tuntuu kaikinpuolin normaalilta.
                  Kolme kertaa olen huomannut että bensamittari menee ihan nollaan hetkeksi, noin pariksi sekunniksi ja nousee sitten taas ylös takaisin. Bensavalo ei kuitenkaan tuolloin syty. Tämä on tapahtunut noin 15min lähdöstä. Mutta ei kai bensamittari ja -pumppu pitäisi olla millään tavalla yhteydessä toisiinsa vaikka pumppu olisikin lopussa? Kulutus on mitattu ihan ajamalla ja tankkaamalla.
                  Löytyisikö tankkiin menevästä johtosarjasta jotain jos mittari ja mahd. pumppukin pätkii :think

                  Comment

                  • mono2
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2008
                    • 39

                    #10
                    Ainakin penkin alla kaikki näyttää olevan ok. Oikeastaan tuntuisi että se on erillinen ongelma ehkä mittaristossa, koska bensavalo varmaan syttyisi jos tasoantureilta tulisi tieto että tankki olisi tyhjä?

                    Biltemalla näyttäisi olevan bensapaineen mittari mutta mistäköhän saisi sopivan liittimen jolla sen saa jakotukin venttiiliin kiinni?

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16442
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by mono2 View Post
                      Ainakin penkin alla kaikki näyttää olevan ok. Oikeastaan tuntuisi että se on erillinen ongelma ehkä mittaristossa, koska bensavalo varmaan syttyisi jos tasoantureilta tulisi tieto että tankki olisi tyhjä?

                      Biltemalla näyttäisi olevan bensapaineen mittari mutta mistäköhän saisi sopivan liittimen jolla sen saa jakotukin venttiiliin kiinni?
                      Tuo mittari ei sovellu ruiskukoneeseen, max. psi näyttää olevan 10. En laske tähän sen tarkemmin mutta 100 psi = 6,9 bar ja sulla on ko. koneen oikea paine lienee 3 bar ~45 psi eli paljon yli ko. mittarin asteikon. Mittarin ei tarvitse olla bensalle eikä edes nesteelle, ihan sama mitataanko kaasua vai nestettä, mittari ei sitä tiedä vaan kertoo paineen oli tavara mitä vaan. Edellytyksenä että mittari kestää bensaa, t-liittimellä pumpulta tulevan letkun väliin on 1 vaihtoehto ja huom. nimenomaan tuleva letku, ei paluu. Jakotukin venttiilin sopiva mittari tietenkin se paras.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎