Announcement

Collapse
No announcement yet.

M43 ei jää käyntiin, ajonestoko muka?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Baas 009
    BTCF Member
    • Oct 2007
    • 302
    • Varsinainen Suomi

    M43 ei jää käyntiin, ajonestoko muka?

    Olipa vompatista m43b16 katkaissut nokkansa, kansi oli piloilla joten vaihdoin koko koneen e46:sta peräisin olevaan m43b19 -koneeseen.
    Koneeseen tuli kuitenkin e36 johtosarja ja muut sähköt. E46 on peräisin vain kaasuläppäanturi, tk-venttiili ja öljynpaineanturi.

    Startatessa pyörittää hyvin ja pörähtää sen verran että potkaisee startin irti muttei jää käymään. Tätä kun jatkaa niin välillä poksahtaa putkessa.

    Bensanpainetta ainakin on, epäilin että letkut on ristissä mutta eivät olleet. Letkusta tuli ainetta silmille siinä määrin paineella että pumppu ainakin pelaa.
    Auto on siis -97, koneen vuosimallia en nyt just tiedäkään.

    Mikäköhän laitetta vaivaa? Jotenkin tuntuu ettei sytyttäisi koska välillä poksahtaa putkessa 🤔

    Kiitos!
  • ekkoo1
    BTCF Member
    • Jun 2019
    • 1368
    • Pohjanmaa

    #2
    Ihan random heittona, onhan sytytysjärjestys oikein?
    E39 540i -96 Ajamisen iloa
    E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
    E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
    Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

    Comment

    • Baas 009
      BTCF Member
      • Oct 2007
      • 302
      • Varsinainen Suomi

      #3
      Originally posted by ekkoo1 View Post
      Ihan random heittona, onhan sytytysjärjestys oikein?
      Ainakin yritin kattella tätäkin, ja minusta oli oikein. Eli samassa järjestyksessä menee piuhat puolalta tulpille. Ei risteyksiä. Ja luulisi potkivan vastaan jos olis järjestys pielessä..

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16442
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by Baas 009 View Post
        Ainakin yritin kattella tätäkin, ja minusta oli oikein. Eli samassa järjestyksessä menee piuhat puolalta tulpille. Ei risteyksiä. Ja luulisi potkivan vastaan jos olis järjestys pielessä..
        " samassa järjestyksessä menee piuhat puolalta tulpille. Ei risteyksiä."

        Kun ei ole kuvaa niin vähän epäselvää miten ne menee mutta sytkäjärjestyshän ei ole 1234 vaikka tämän varmaan tiedätkin. Tosiaan vaikuttaa että väärin ovat :think Toisaalta miksi olisivat.

        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2547
          • .

          #5
          Mulla tuli mieleen, että onko kammen asentoanturi samassa kohtaa? B19 moottorissa se on varmaankin kammen takapäässä, mutta olikos vanhemmissa vielä koneen edessä, värinän vaimentimessa? Silloin anturin asento suhteessa moottorin ajoitukseen ei ole välttämättä sama ja ajoitus sitten mitä sattuu.

          Näin siis oletuksella, että myös poksi oli vanhasta kokoonpanosta peräisin.
          Last edited by Freak; 22-08-2020, 12:10.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • Baas 009
            BTCF Member
            • Oct 2007
            • 302
            • Varsinainen Suomi

            #6
            Kiitos

            Tulpanjohdot on kaikki eri pituisia, ja edellinen rikkinäinen kone kävi vaikka nokka oli poikki 😵. Ja piuhat oli samassa järjestyksessä silloinkin... No tarkistan vielä.

            Kammen anturi on vanhasta koneesta, samoin hihnapyörä. Koneen oma on juu takapäässä mutta anturi ei sovi johtosarjaan. Eli kaikki sähköt, ecu jne. on e36 mallia. Kaasuläppäanturi on eri numerolla, siihen johtosarja sopi, täytyy koittaa e36 versiolla.

            Kiitos diagnooseista, täytyy kaivella kun pääsem taas auton viereen..

            Comment

            • Baas 009
              BTCF Member
              • Oct 2007
              • 302
              • Varsinainen Suomi

              #7
              Tätäkin vähän kaiveltu.

              Totesin että bensaa tulee sekä vaihdoin tulpat vähemmän huonoihin. Samalla viskasin tarvikejohdot mäelle yhden hajottua käsiin. Johdot oli vaihdettu edellisen omistajan etsiessä sitä nokka-akselivikaa. Orkkikset tuli onneksi mukana.

              BMW:n tarpeettoman dynaamiset ratkaisut iskivät jälleen, e46 on eri moottorinohjauksella. Tästä syystä nokan ketjupyörällä on puolen kierroksen mittainen peltilevy. E36:ssa joka on motronicilla, on vain yksi tappi...

              Ei siis ihme ettei toimi. En kerinnyt vielä vaihtamaan, mutta homma varmaan etenee kunhan saa triggeröinnin kuntoon. Anturi toki on jo vaihdettu e36 versioon..
              Last edited by Baas 009; 28-08-2020, 13:05.

              Comment

              • Baas 009
                BTCF Member
                • Oct 2007
                • 302
                • Varsinainen Suomi

                #8
                Tämä homma ratkaistu.

                Vaihdoin nokkapyörän vanhasta koneesta, ja tukin ylimääräisen letkulähdön kaasuläpältä niin johan lähti kuin palmun alta....

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎