Announcement

Collapse
No announcement yet.

325 E36 Vaihdelaatikosta outo "ulina"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -=DmR=-
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 152
    • Mikkeli

    325 E36 Vaihdelaatikosta outo "ulina"

    Eli siis ongelman nimi on tämä, että (ilmeisesti vaihdelaatikosta?) kuuluu ulinaa, lähinnä 1. ja 2. vaihteella, tosin isommillakin vaihteilla kuuluu, mutta siis mitä isompi vaihde pykälässä sitä pienempi ulina on. Onko tämä nyt normaalia? On kuulunut koko sen ajan kun auto on minulla ollut, eli n.10tkm, mut en ole sen kummemmin siihen kiinnittäny mitään huomiota, mutta nyt kun kuuntelin auton ääntä ulkopuolelta(kun en itse ajanut), niin kuulostaa kyllä erilaiselta kun muut 325:t, tosin kaikilla on joku stanan putkisto joka peittää kaikki muut äänet alleen.

    Ääni häviää siis kun painaa kytkimen pohjaan - ja mitähän vielä.. Osaako kukaan neuvoa? Onko normaalia? Jos ei, niin mitä pitää (taas) korjata, ja onko iso homma? Alkaa ottaa kohta aivoon nää pommit. Yhden paikan korjaat, ni kohta toinen haluaa tulla korjatuksi.
    BMW 520d F11 LCI
  • Ändi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1292
    • Pori

    #2
    painelaakeri tiensä päässä...

    riippuuks ulina kierroksista vai vaihteista?
    sigpic
    E46 2d 330 -02
    EX.
    E36 2d 328 -97
    e92 335d -07
    330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
    Audi S4 -99 (324hp/497nm)
    Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
    Bmw 325 iA 2D -93
    Bmw 325 4d -92

    Comment

    • -=DmR=-
      Bimmer Rookie
      • Apr 2005
      • 152
      • Mikkeli

      #3
      Originally posted by Ändi
      painelaakeri tiensä päässä...

      riippuuks ulina kierroksista vai vaihteista?
      Öö.. Siis, ulinan taajuushan nousee kierrosten mukana, mutta kuten kirjotin niin myös se vaikuttaa mikä vaihde on pykälässä.

      Edit: Niin ja se unohtu vikakuvauksesta sanoa että, joskus vauhdissa vaihdetta vaihtaessa kuuluu erikoinen "vingahdus"/"ulahdus", ja tämä vaan jos vaihdat isommalta pienemmälle ja ei tosin joka kerta silloinkaan. Jo on sekavaa..
      Last edited by -=DmR=-; 12-09-2005, 19:50.
      BMW 520d F11 LCI

      Comment

      • Kouris
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 724

        #4
        Painelaakeri pitää ääntä silloin kun kytkin on pohjassa. Ei käsittääkseni juuri muulloin. Silloin saattaa pitää polkimen ylhäällä ollessa ääntä jos on aivan paskana. Pitääkö ulinaa silloin kun vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä? ..jos pitää on vika tod näk "kytkinakselin laakerissa". Onko laatikossa varmasti öljyä riittävästi?

        Comment

        • -=DmR=-
          Bimmer Rookie
          • Apr 2005
          • 152
          • Mikkeli

          #5
          Originally posted by Kouris
          Painelaakeri pitää ääntä silloin kun kytkin on pohjassa. Ei käsittääkseni juuri muulloin. Silloin saattaa pitää polkimen ylhäällä ollessa ääntä jos on aivan paskana. Pitääkö ulinaa silloin kun vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä? ..jos pitää on vika tod näk "kytkinakselin laakerissa". Onko laatikossa varmasti öljyä riittävästi?
          Joo, on öljyä, ja oon itseasiassa kokeillu vaihtaa öljytkin. Ja ei pidä ulinaa vapaalla.
          BMW 520d F11 LCI

          Comment

          • Martti
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 787
            • Suomi

            #6
            Joo mulla samaa vikaa 525i -90. Lisäksi kun nostaa kytkintä nopeasti siihen kohtaan mistä alkaa "ottamaan", niin kuuluu sellanen lonksahdus tai kolahdus kuten myös sillointällöin kun painaa kytkimen pohjaan. Lämpimillä ilmoilla rupeaa myös täristään esimerkiksi kaupungissa ryömittäessä ykkösvaihteella kun nostaa kytkintä. Kytkin, laatikko vaiko jopa molemmat finaalissa?

            Comment

            • -=DmR=-
              Bimmer Rookie
              • Apr 2005
              • 152
              • Mikkeli

              #7
              Originally posted by Martti
              Joo mulla samaa vikaa 525i -90. Lisäksi kun nostaa kytkintä nopeasti siihen kohtaan mistä alkaa "ottamaan", niin kuuluu sellanen lonksahdus tai kolahdus kuten myös sillointällöin kun painaa kytkimen pohjaan. Lämpimillä ilmoilla rupeaa myös täristään esimerkiksi kaupungissa ryömittäessä ykkösvaihteella kun nostaa kytkintä. Kytkin, laatikko vaiko jopa molemmat finaalissa?
              Hmm.. Joo, tosiaan tuo lonksahdus kuuluu mullakin. Sen onnistuu kyllä välttämään painamalla kytkimen hitaasti pohjaan ja ei lonksahda oikeastaan muuten ku 1. vaihteella.
              Ryömittäessä täristää ERITTÄIN harvoin.
              BMW 520d F11 LCI

              Comment

              • Kouris
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 724

                #8
                Ei tähä enempää oikei tääl tietoa. Vois kuvitella että se vois myös johtua jostain muusta laakerista, kuluneista rattaista tai rattaiden osuessa epätäydellisesti kohdilleen. Tuskin mitää muuta järkevää korjaus keinoa kun askin vaihto toimivaan tai sitte soittimesta lisää ääntä ja ajaa nii kaua kun liikkuu.

                itellä ollu nyt 2 kk nahkahousuilta ostettu e36 320 vm. -92 ja jatkuvaa korjausta siinäki. Yhen vian korjaat ni kaks lisää löytyy samalla. Vikoja: ei puhalla ku kuumaa, ketjukoppa vuotaa öljyä, nykii kiihdyttäessä, lattiamatto märkä = ilmeisesti kenno vuotaa tai putki liitokset, nykii liikkeelle lähdettäessä varsiki pakilla.. että semmosta.. prkl

                tääl "lonksahtaa" myös kun painaa kytkimen pohjaan, kiinostas kans tietää mistä johtuu?
                Last edited by Kouris; 12-09-2005, 20:11.

                Comment

                • Martti
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 787
                  • Suomi

                  #9
                  Originally posted by -=DmR=-
                  Hmm.. Joo, tosiaan tuo lonksahdus kuuluu mullakin. Sen onnistuu kyllä välttämään painamalla kytkimen hitaasti pohjaan ja ei lonksahda oikeastaan muuten ku 1. vaihteella.
                  Ryömittäessä täristää ERITTÄIN harvoin.

                  Joo noinhan se menee. Tosin tuota on lonksumista on jatkunut niin kauan ku muistan (useampia vuosia siis, auto ollu meillä 12 vuotta). Täristämistä ei tosiaan ilmene muutakuin kesäisin lähinnä kaupunkiajossa ja sitäkin on varmaan jatkunut sen 10 vuotta! Tärinää selvitettiin jo aikanaan Veholla ja sanoivat muistaaksein, että "joo, öljyt ohenee laatikon lämmetessä, ei oo vakavaa ja kovaa ajoa vain". Järkikinhän jo sanoo ettei tuo voi olla normaalia, öljyjä on vaihdeltu laatikkoon eikä sekään tunnu auttavan. Voiko olla kytkimessä/paineasetelmassa tms vika?

                  Ulinaan en sen sijaan ole kiinnittänyt kovinkaan huomiota ennenkuin viimeaikoina. Tuntuu että ääni on voimistunut nyt viime aikoina, eikä sitä kuulunut ennen 2. vaihteella ollenkaan, toisin kuin nyt.
                  Mikäli on laatikon laakereissa vika, osaisiko joku sanoa onnistuuko/kannattaako niiden vaihto laatikon irroituksen jälkeen kotikonstein ja kuinka kalliita nämä laakerit ovat? Laatikon kuitenkin puotan alas tuossa syksymmällä ja vaihdan parit stefat sinne niin samallahan voisi tutkia tuota em. onkelmaa...

                  että tämmöstä...

                  Comment

                  • -=DmR=-
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2005
                    • 152
                    • Mikkeli

                    #10
                    Originally posted by Kouris
                    Ei tähä enempää oikei tääl tietoa. Vois kuvitella että se vois myös johtua jostain muusta laakerista, kuluneista rattaista tai rattaiden osuessa epätäydellisesti kohdilleen. Tuskin mitää muuta järkevää korjaus keinoa kun askin vaihto toimivaan tai sitte soittimesta lisää ääntä ja ajaa nii kaua kun liikkuu.

                    itellä ollu nyt 2 kk nahkahousuilta ostettu e36 320 vm. -92 ja jatkuvaa korjausta siinäki. Yhen vian korjaat ni kaks lisää löytyy samalla. Vikoja: ei puhalla ku kuumaa, ketjukoppa vuotaa öljyä, nykii kiihdyttäessä, lattiamatto märkä = ilmeisesti kenno vuotaa tai putki liitokset, nykii liikkeelle lähdettäessä varsiki pakilla.. että semmosta.. prkl

                    tääl "lonksahtaa" myös kun painaa kytkimen pohjaan, kiinostas kans tietää mistä johtuu?
                    Niin no siis, eipä tuo ääni häiritsevästi sisälle kuulu. Ite olen päätelly että ulina johtus rattaiden hammaskosketuksesta, mutta oon toivonu että olis joku helpompi homma. Äh, voihan perse. Haluaako joku myydä toimivan laatikon? Tosin, pitäs varmaan jotenki varmistua että se on varmasti se laatikko.

                    Edit: Sulla tuntus muuten olevan aika laatuauto. Krhm, hyvähän tässä on vinoilla ku itelläki jatkuvasti ongelmia.
                    Last edited by -=DmR=-; 12-09-2005, 20:23.
                    BMW 520d F11 LCI

                    Comment

                    • Kouris
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 724

                      #11
                      Unohtu mainita että miulla ei mee kakkonen hyvin tupaan kylmänä ja rusahtaa helposti kun vaihtaa isommalle päi mut pienemmälle päi menee hyvi. Onkohan tavallista että tekee noin synkrojen takia, siis toi että pienemmälle vaihettaessa kakkonen menee mukisematta? ..vai voiko kytkimellä olla vaikutusta..?

                      Luulisin kyllä että pieni ns ulina on kyllä ihan normaalia jonkin verran ajetussa autossa, enkä ainakaan itse sen takia vaihtas lootaa jos muute toimii täysin ok. Kyllä se ääni loppua kohti kovenee.. enne ku räjähtää..

                      Comment

                      • -=DmR=-
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2005
                        • 152
                        • Mikkeli

                        #12
                        Originally posted by Kouris
                        Unohtu mainita että miulla ei mee kakkonen hyvin tupaan kylmänä ja rusahtaa helposti kun vaihtaa isommalle päi mut pienemmälle päi menee hyvi. Onkohan tavallista että tekee noin synkrojen takia, siis toi että pienemmälle vaihettaessa kakkonen menee mukisematta? ..vai voiko kytkimellä olla vaikutusta..?

                        Luulisin kyllä että pieni ns ulina on kyllä ihan normaalia jonkin verran ajetussa autossa, enkä ainakaan itse sen takia vaihtas lootaa jos muute toimii täysin ok. Kyllä se ääni loppua kohti kovenee.. enne ku räjähtää..

                        Kaikki vaihteen menee kyllä mukisematta sisään, ja toimii muuten kyllä erittäin hyvin, ainut haitta vaan nuo äänet.

                        Joo, kai se on sitte iteki laitettava joku über "teho"putkisto laitettava, että peittää kaikki vikaäänet alleen. Ei herneitä, kukaan.
                        BMW 520d F11 LCI

                        Comment

                        • Martti
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 787
                          • Suomi

                          #13
                          Jees, antaa ulista, mutta tuohon täristykseen ja lonksahdukseen (ja mikäpä ettei myös tuohon ulinaan) ois mukava saaha syy, jotta vois miettiä jatkotoimenpiteitä.

                          Mutta kuitenkin mukava kuulla että on myös "kohtalotovereita" tämän asian suhteen.

                          Comment

                          • Christian
                            Newbiemmer
                            • Sep 2005
                            • 2

                            #14
                            Originally posted by Kouris
                            Yhen vian korjaat ni kaks lisää löytyy samalla. nykii kiihdyttäessä,
                            Nykii liikkeelle lähdettäessä varsiki pakilla..
                            Tervetuloa kerhoon Mulla tuohon nykimis ongelmaan autto 325i:ssä autto puolan vaihto. 3:pytyn puola ollut ilmeisesti pitemmän aikaa paskana kun nyki aina pienillä kiekoilla joka vaihteella (joskus suuremmillaki)... puola päätti luovuttaa lopullisesti eli pimeänä kokonaan jolloin sain raahattua bemun liikkeeseen jossa löysivät vian hetkessä... Puolan vaihoin ja elämä tuntui hetkessä paremmalta! ei saa nykimään väkisinkään

                            Comment

                            • -=DmR=-
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2005
                              • 152
                              • Mikkeli

                              #15
                              Originally posted by Martti
                              Jees, antaa ulista, mutta tuohon täristykseen ja lonksahdukseen (ja mikäpä ettei myös tuohon ulinaan) ois mukava saaha syy, jotta vois miettiä jatkotoimenpiteitä.

                              Mutta kuitenkin mukava kuulla että on myös "kohtalotovereita" tämän asian suhteen.
                              Niin siis tuo lonksahdus kuuluu minulla ainakin auton perästä, eli perän väljyydestä johtuu. Ja perässähän minun ymmärrykseni mukaan pitääkin olla vähän väljää? Lonksahdustahan ei kuulu jos painat kytkimen pohjaan ennen ku nostat kaasun kokonaan, vai?
                              Kuuluuko sulla sama lonksahdus kun ajat 1. vaihteella ja painat kaasua, nostat, painat, nostat?

                              Kukaan muu minun autolla ajanut ei nimittäin ole edes kiinnittäny tohon lonksahdukseen mitään huomiota.
                              BMW 520d F11 LCI

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎