Siis,m50 kone ilmastoinnilla. :think Kenellä on calix? Oletko laittanut sen 1 syl kohdalle? Käytin irti noi korkit (siitä on aikaa) muistelisin että syl.putket ovat edessä paikoissa 2,3,4,5.Auto on tuonti, ja calix setä kehui että tuonti autot tehdään eri linjalla saksassa....... hä? niinpä niin. Täytyy vissiin rälläköidä
Ite tutkiskelin viime viikolla lohkoa nosturilla. Mitenkä ne numerot sit meneekään mutta vaikuttaa siltä että laitan itse lohkolämppärin sinne viimeiseen!
Itelläkin on ilmastointi ja siihenhän ekaan se olisi ollut helpoin laittaa jos kompuraa ei vaan olisi edessä !
Sitte pakosarja ja putket tulee mukavasti eteen siinä keskellä eli viimeiseen laitan. Ens viikola käyn ostamassa calixin! Ei mitään defoja niinku tässä topicissa on jo kirjoitettu. Saas nyt nähdä meneekö siinä 15minsassa. Pakko laittaa ens viikolla kiinni ku alkaa muuten olla aika myöhästä ku kovat pakkaset lähestyy.
Jaahas, kerrotaanpa nyt kokemuksia, vaikka ot:ta ovatkin.
Kaikki propuntilalle tulevat lohkolämmittimet ovat enemmän tai vähemmän kartion mallisia ei vain tietty merkki.
Se mutteri-kierretanko-ankkuri hökötys ei pidä elementtiä paikallaan lohkossa, varmistaa lähinnä sen että tulee pohjaan, ts. elementti on kuitenkin naputeltava alkuun, tanko vaurioituu jos ei esim. mene suoraan.
Jos irroitat ko. mutterin, elementti ei irtoa vaan se on lyötävä ulos.
Kaikki elementit irtoavat lohkosta lyömällä.
Suurin osa elementeistä irtoaa fyysisesti ehjänä.
Kun pinnat ovat puhtaita, ei tiivisteainetta tarvita.
Lohkon vaurioituminen irrotustustilanteessa vaatii erittäin suurta tai väärin kohdistettua voimaa(tai esim pitkälle edennyttä korroosioita lohkossa). Yksikään käytetty tai uusi elementti ei ole jäänyt itsellä vuotamaan, olipa lohko "neitsyt" tai jo aiemmin lohkolämmitetty.
Ja kun sitä joku kuitenkin kysyy niin, satoja olen asentanut, omiin ja vieraisiin, jopa käytettyjä elementtejäkin.
omasta vessasta e34 m50b20 on toi vastus poksahtanu ja pitäs vaihtaa uuteen. Tietääkö kukaan noin suurinpiirtein että millasissa hinnoissa noi vahto hommat pyörii jos vie johonki pajalle? Sit vielä olisi kiinnostavaa tietää että kuinka helposti sen vastuksen vois ite vaihtaa. Vastus on todennäköisesti alkuperäinen eli on asennettu -91 kun auto on käyttöön suomessa otettu eli 15v vanha.
Onko kellään kokemusta defan laitosta m42 koneeseen? Mitä tuosta edeltä luin niin calix kutosiin helpompi, mutta onko nelosessa sen verran tilaa että sais tuon defan vastuksen helposti laitettua? Autossa on ilmastointi. Defan saisin hieman halvemmalla, mitä olen noista seudun liikkeistä kyselly. Sisätilan haaroituksen laitan myös.
Hyvin tuo defa tuonne omaan m44 neloshirmuun tipahti. Itse asennus taisi olla AD huoltamolla puolentunnin luokkaa ja autossa on ilmastointi.
Katselin tuon omani asennuksen vierestä ja ei sinne kyllä mitään liukastetta tai tiivisteliimaa laitettu. Tulppa irti ja ja jäähdytti defan elementtiä, jolloin vähän pienenee ja löi lohkoon kiinni. Nyt toista talvea kiinni, ei mitään vuotoja tai muitakaan käyttöhäiriöitä.
Puhukaa mitä puhutte, mutta kyllä se säteilylämmitin häviää 100-0 perinteiselle vesitilaan tulevalle vastukselle. Itellä kun on aina aiemmin ollut kunnon vastuksia, oli tuo säteily"lämmitin" kyllä suuri pettymys.
Toki se on tyhjää parempi, mutta omassa 328:ssa ei eroa ainakaan lämpömittarissa huomaa, onko ollu lämpenemässä 2 tuntia vai ei ollenkaan. Ja nyt siis puhutaan lämpötilasta -2-0 C. Ja lämmintä tulee sisälle, vasta kun on päässyt "isolle" tielle...
Mutta eikös se ole parempi kylmäkäynnistyksessä että öljy on lämmintä ku että vesi on lämmintä? Sen sisätilan saa näppärästi lämpimäksi sisätilanlämmittimellä. Ei välttämättä/toivottavasti näy vedenlämpömittarista jos öljy on lämmintä.
Ekaan ei mitää toivoo.. ilmastointi, tokaan ei voinu nakata sisään, kolmas sama homma ja pakosarjaa ois jääny kii, neljäs juu ei
Kannattaa oikeesti ne defat mitkä kaapissa asennusta odottaa niin tuoho calixiin vaihtaa..Helvetisti paljon helpompi asentaa.
Ja saahan sen defan tuurilla sitten vuosien päästä sieltä pois vääntelemällä. Mutta suuret mahdollisuudet on siinä samalla vängätessä naarmuttaa sitten lohkoakin.. Calixissa mutteri auki ja ottaa pois.. :P Toki joku liukaste voi olla hyväksi.
Naarmuttaa lohkoa ulkopuolelta vai vesitilasta? Voisin väittää että ne pikku naarmut siel vesitilassa ei haittaa- voin toki olla väärässä. Huonompi homma sit jos otat pakkaspropun irti ja onnistut naarmuttamaan vaikka sylinteriputkea sisäpuolelta. Sillon on jo muutakin pielessä ku vaikea defan asennus. Tiedän useita tapauksia että se proppu on lyöty sinne vesitilaan, hyvin on toiminut. Esimerkiksi mun edellinen m50 koneinen toimi niin kauan ku se mulla oli ja toimii edelleen. Proppu vesitilassa menty huoletta jo ainakin 100tkm.
vittumaisin remppa e36:seen! erittäin ahdas asennus tila, ainoa mahdollisuus alakautta, jos ei omista kumikäsiä
-Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
-Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
-Voimaa.com Ohjelmoinnit
-Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
-Ilmastointi huolto alkaen 69€
Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
GMC Topkick C6500 rollback -95
Ford F-350 4X4 Wrecker -97
E46 330xiA -02
Chrysler neon -99
Eli mihin reikään pitäis tossa M30 motissa tyrkätä se elementti kun en ainakaan huomannut että siihen olis kukaan vastannut. Autossani ei ole ilmastointia eli voiko sen laittaa siihen keulanpuolella olevaan (etummaiseen) reikään? Ei oikein noista defan asennus ohjeista saanut mitään tolkkua tai sitten ne pitäis vaan tarkemmin katsoa läpi.
325i Coupe
Ex BMW:t
E34 530iA V8 touring
E36 316i
E34 535i
E30 316i
Otan osaa jos omistat ilmastoinnin!
Ilman ilmastointia homma olis puolen tunnin homma..
Ainakin omassa laitoin ilman pakosarjan irroittamista
(niin vitun ruosteessa pultit) ja meni yli 2 tuntia!!
Kaverille laitettiin heti perään e34:een sama kone (2.5)
Ja meni siihen puoleen tuntiin koko paska.
34:ssahan on pirusti enemmän tilaa mutta kuitenkin.
No ehkä se kaks tuntia olis voinu olla lyhempi aika
jos ei olis ollu eka kerta siihen koneeseen.
Mutta paska homma kuitenkin.
Ja ite olisin tökänny varmasti ekaan ilmastoinnin
kompuran alla olevaan proppuun jos olis ollu mahdollista
vaikka defan asennus ohje neuvo edestapäin tokaan vai kolmanteen.
Pienenä vinkkinä defan asennukseen ilmastoinnilliseen M50koneeseen että ostakaa kunnon työkalut ennen asennusta hyvät pihdit, pitkä jatkovarsi tai tuurna ja kunnon pajavasara eikä mitään timpurin tirriäisvasaroita. siihen kolmos reikään menee että heilahtaa. Itellä meni pari tuntia yhteensä koko hommassa omalla sorapihalla. (kesällä tietenki)
Auto ilmaan niin että mahtuu kunnolla alle ja pukit alle. Lasketaan puolet nesteistä siitä tyhjennys ropusta haalarin hihasta sisälle :think ja loput sitte astiaan. pitkällä meisselillä varovasti naputella lommi vinoon. (koko remontin haastavin homma). sitte kun siitä saa kunnolla kiinni niin vähä kun pyöräyttelee siinä reiässä ja vetäsee pois sillä asenteella että sehän lähtee. sitte vaan pitkän jatkovarren kanssa naputtelee vastuksen kiinni. vedet koneeseen ja kovaa ajoa.
Ite en kokeillu mutta vois olla hyvä kans jos porais siihen lommiin pikku reiän ja siihen ruuvi ja sorkkaraudalla irti.
toivottavasti tuosta nyt jollekki on iloa. asentakaa ne vastukset kesällä pääsette helpommalla. (jos ei ole lämmintä tallia)
Comment