Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36:n ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikalkai
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 308
    • Oulu

    E36:n ilmastointi

    Morjesta!

    Itse en vielä kyseistä autoa omista enkä itse asiassa ole yhtään bemaria aiemmin omistanut. Toyotilla on tähän asti pärjätty mutta uudemmat Toyota mallit vaan ei yksinkertasesti enää nappaa lainkaan. On ruvennut tuo E36 325/328 kiinnostamaan. Lueskelin jo tuossa noita tyypivikoja mitä näissä tuppaa olemaan eikä sieltä nyt mitään todella mullistavaa löytynyt. Kaikissahan autoissahan kuluvia osia on eikä viatonta autoa ole olemassakaan.

    Yhteen asiaan en löytänyt vastausta: Jos tuohon E36:een päädyn niin vuosimallia -94 --> on kiikarissa. Onko noissa jo tuo ilmastointi sillä uudemmalla tekniikalla? Eli käy se olikohan nyt R12 kylmä aineeksi? Jostian luin että noin yleisesti vm -92 ja vanhemmat on vielä sillä "jääkaappi" tekniikalla. Itellä oli -92 GT4 Celica ja siinä oli se "jääkaappi" malli, mitä ei voi huoltaa/täyttää juurikaan missään. Muutenkin tuo tekniikka kiinnostaa siinä mielessä, että millasta noihin on itse tehdä remonttia? Esim. iskareita, niveliä sun muuta.

    Sitten vielä jos jollain on omakohtaista kokemusta 325 ja 328 eroista että kumpi nyt kannattaisi hankkia enemmin? Kiitoksia vastauksista!
    Ajossa:
    E39 530i Touring M-Sport
  • Laakeri
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 983
    • Rovaniemi

    #2
    Mulla on vm. 91 auto ja kyllä oli jo se uudempi aine käytössä.
    E34 S38B38
    E36 S50B30us hx52 ->M50B32
    2gen RAM 5.9 cummins

    Comment

    • rennwagen
      Newbiemmer
      • Aug 2004
      • 29
      • Helsinki

      #3
      Ja, jos ilmastointi oikeasti kiinnostaa, kannattaa varmistaa, että TODELLA myös toimii.
      Jossakin joku hilpeästi viittasikin "ilmastoinnin kompuran hihna irti, en ole jaksanut laittaa" = 99,999% varmuudella koko ilmastointi paska. Samoin vuodot on varsin yleisiä kymmen vuotta vanhoissa autoissa. Jos on tehty jo jonkin sortin remontti (siis muutakin kuin "huolto" = täyttö) niin ollaan jo tukevammalla pohjalla.
      Meinaan, että, jos tule remonttia, tonni menee äkkiä. Kokemusta on...

      Comment

      • mikalkai
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2005
        • 308
        • Oulu

        #4
        Hyvä tietää tuosta ilmastoinnista. Pitääpä olal sitten tarkkana sen suhteen. Kiitoksia neuvosta.

        Ps. Tuo on kyllä surullisen yleistä yleensäkin, että joo se on pikku vika, ei sitä jaksa korjata ja sitten jälkeenpäin itketään ku damagea on tullut liiaksikin asti.
        Ajossa:
        E39 530i Touring M-Sport

        Comment

        • TPH
          Newbiemmer
          • Sep 2005
          • 22

          #5
          Hei!

          Mulla oli E36 325i Coupe vm. -92 manuaali-ilmastoinnilla. Kylmäaineena siinä oli se R12. Oli päässyt vähän vajenemaan, mutta Iceon49-ainetta täytteeksi ja taas tuli kylmää kunnolla. Tuo täyttö on nopea ja halpa toimenpide. Bemarit ovat kuulema erityisen tarkkoja siitä, että kylmäainetta on juuri sopiva määrä.

          Nykyisessä E36 328i Touring vm. -95 on automaatti-ilmastointi. Kylmäaineena on R134a. On toiminut ok, joten en ole tehnyt mitään.

          Coupella ajoin 1,5 vuotta ja tällä Touringilla olen ajanut nyt 1 vuoden. Tämän perusteella suosittelen kyllä hankkimaan 2,8-litraisen. Isompi on mukavampi ajossa paremman väännön vuoksi ja ainakin minun tapauksessa bensankulutus laski. Kulutuksen muutokseen vaikutti varmaan tuo vääntö ja se, että coupe ei ollut vielä Vanos-koneella. No, oli auto sitten millä koneella tahansa, niin kaikista tärkeintä on kuitenkin se, että se on BMW
          i3s
          ex F20 M140i xDrive
          ex E87 130i
          ex E87 120d
          ex E87 120i
          ex E91 330xda Touring M-Sport
          ex E46 330xiA Touring M-Sport
          ex E36 328i Touring
          ex E36 325i Coupe

          Comment

          • Terou
            BTCF Member
            • May 2005
            • 791
            • Tampere

            #6
            Originally posted by mikalkai
            Morjesta!

            Sitten vielä jos jollain on omakohtaista kokemusta 325 ja 328 eroista että kumpi nyt kannattaisi hankkia enemmin? Kiitoksia vastauksista!
            Kokemusta ei ole kuin toisesta, eli 328:sta. Mutta kyllähän se tuo 328 kannattaa ennemmin hankkia, erityisesti uudemman mallisen moottorin takia, joka on vääntävämpi ja taloudellisempi. Ja muutenkin uudempi on aina uudempi, eli katseleppa vain vm. -95 -->
            E46 M3 perän lukkoyksikkö
            Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

            www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎