Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 käy kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kinneri
    Newbiemmer
    • Mar 2005
    • 14

    E36 käy kylmänä

    Tervehdys.

    Kyseessä E36 vm-95 (328). Nyt kun ilmat ovat viilenneet näyttää että kone käy viileänä. Lämpömittarin viisari noin 1/4 osan päässä ylhäältä. Kun ajelee hieman kovempaa niin viisari nousee tosi laiskasti ylös päin muttei ylös asti. Laitoin pahvit keulaan, ei vaikutusta. Mikä termari pitäisi olla (92 vai joku muu)? Missä syylarissa on ilmausruuvi?

    Siis, onko vika kenties termarissa?

    Kertokaa kokeneemmat, kiitos.
  • eeki
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 1966
    • HKI

    #2
    Originally posted by Kinneri
    Tervehdys.

    Kyseessä E36 vm-95 (328). Nyt kun ilmat ovat viilenneet näyttää että kone käy viileänä. Lämpömittarin viisari noin 1/4 osan päässä ylhäältä. Kun ajelee hieman kovempaa niin viisari nousee tosi laiskasti ylös päin muttei ylös asti. Laitoin pahvit keulaan, ei vaikutusta. Mikä termari pitäisi olla (92 vai joku muu)? Missä syylarissa on ilmausruuvi?

    Siis, onko vika kenties termarissa?

    Kertokaa kokeneemmat, kiitos.
    Mä äänestäisin jumittanutta termaria. Samallahan tulee tuo järjestelmä ilmattua.
    Ducati 998 -02 //

    Comment

    • siksta
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 675
      • Orimattila

      #3
      Vika satavarmasti termarissa.Tai sitte on vika mitä kellään ei oo tääl foorumilla viel E36:ssa ollu.
      F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

      Comment

      • t0n1_
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 321
        • Haapajärvi / Liminka

        #4
        Originally posted by siksta
        Vika satavarmasti termarissa.Tai sitte on vika mitä kellään ei oo tääl foorumilla viel E36:ssa ollu.
        sellasta ei olekkaan

        mulla hajos termari ja pistin tilalle muistaakseni 87
        ja hyvin on noussu lämmöt pakkasellakin

        E36 316 Touring -98 aka "pappa"
        E21 315 -84 "burn1s edition"
        Ex: E36 325i -91
        Ex: E30 318is -91 Alpinweiß II
        Ex: E30 316 -87

        Comment

        • Gonzalez
          BTCF Member
          • Jun 2003
          • 2632
          • Seinäjoki

          #5
          Kun vaihdat niin laita vaan se 92 asteinen, lämpöä riittää eikä ole ongelmia myöskään kesähelteillä...
          530d GT F07 2010
          325i E30 Cabriolet 1987

          Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

          Comment

          • Kinneri
            Newbiemmer
            • Mar 2005
            • 14

            #6
            Miten pääsee parhaiten käsiksi tuohon termostaattiin. Näyttää olevan hiukan ahtaat paikat. Visko taitaa pitää ottaa edestä pois? Onnistuuko viskon irrottaminen kuinka helposti (miten) ja mahtuuko sitten käymään käsiksi termostaatin koppaan?

            Muistaako joku minkä koon avain sopii termostaatin koppan pultteihin ja onnistuuko parhaiten hylsyllä vai piippuavaimella avaaminen.

            Onko jotain erityistä muistettavaa?

            Kiitos!

            Comment

            • Laud
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2004
              • 335
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Kinneri
              Tervehdys.

              Kyseessä E36 vm-95 (328). Nyt kun ilmat ovat viilenneet näyttää että kone käy viileänä. Lämpömittarin viisari noin 1/4 osan päässä ylhäältä. Kun ajelee hieman kovempaa niin viisari nousee tosi laiskasti ylös päin muttei ylös asti. Laitoin pahvit keulaan, ei vaikutusta. Mikä termari pitäisi olla (92 vai joku muu)? Missä syylarissa on ilmausruuvi?

              Siis, onko vika kenties termarissa?

              Kertokaa kokeneemmat, kiitos.
              Joo, mullakin on tänä talvena käynyt moottori ehkä aavistuksen verran viileämpänä kuin edellisinä talvina. Autona on -94 320i coupé. Mutta on se viisari ollut kuitenkin melko lähellä sitä keskiviivaa, joten en ole huolestunut asiasta sen enempää. Nyt kuitenkin viime päivinä tilanne on pahentunut sen verran, että viisarin nousu pysähtyy jo siihen "klo 11"-viivan kohdalle (siis keskiviivasta seuraava viiva vasemmalle), eikä lämmöt edes liikennevaloissa seistessä nouse aivan keskiviivalle. Muuten auto toimii hyvin ja lämpöäkin riittää kabiiniin jonkin verran (ehkä hieman normaalia vähemmän kuitenkin). Katsastuksessakaan ei viime viikolla löytynyt mitään moitittavaa, ja silloin päästömittauksen aikana viisari nousi jopa aivan siihen keskelle. Itse asiassa en nyt muista, alkoiko tuo ongelma pahentua juuri tuon katsastuksen jälkeen, vaiko jo hieman ennen sitä.

              Joka tapauksessa ajattelin että termostaatti vain vetelee viimeisiään, MUTTA... Tänään kun olin ajamassa autoa talliin, niin huomasin, että tallin lattialla oli pieni lätäkkö jäähdytysnestettä. Lätäkkö sijaitsee suunnilleen paisuntasäiliön alapuolella, ehkä ihan vähän moottoriin päin. Mistäs ihmeestä tämä johtuu ja miten tämä liittyy tuohon kylmänä käymiseen!? CheckControl ei ole missään vaiheessa huomauttanut nesteen vähyydestä, ja ihan tarpeeksi siellä näytti nestettä olevankin, ainakin heti ajon jälkeen katsottuani. Nesteet on vaihdettu syksyllä.

              Ei tuolla nyt kyllä tee mieli kauheasti enää ajella. Missä vika ja mitä pitää tehdä?
              E36 320i coupé (M50TU)

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9942
                • KVLA

                #8
                Omassani oli ja tuota "vajaalämpoisyyttä" parin viisarin paksuuden verran.Tuohon näyttämään viisari nousi hitaanlaisesti.Ja maantie nopeuksissa lämpö putosi vielä hieman lisää.Huomasi jo lämmitysilmasta selvästi.
                Olennaista oli kuitenkin se,että moottorin öljynlämpö ei noussut kuin n.70 asteeseen.
                Termostaatiksi tuli laitettua "vain" 80asteinen (=alkuperäislämpöinen).Ja lämpö riittää kabiinissa tuollakin normaalisti.
                Termostaatin vaihdon jälkeen moottorin (=veden) lämpötila on tasan mittarin keskellä.Ja nousee siihen suht nopeasti.
                Pointti on kuitenkin se,että nyt noinkin pienen lämmönnousun vuoksi on öljyjen lämpökin noussut yli 90:een asteeseen.Eli normaaliin talvilämpöön.Joten termarin vaihdolla tuli kuntoon.
                Last edited by Heguli 31; 10-01-2006, 09:34.

                Comment

                • t0n1_
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 321
                  • Haapajärvi / Liminka

                  #9
                  Originally posted by Laud
                  Tänään kun olin ajamassa autoa talliin, niin huomasin, että tallin lattialla oli pieni lätäkkö jäähdytysnestettä. Lätäkkö sijaitsee suunnilleen paisuntasäiliön alapuolella, ehkä ihan vähän moottoriin päin. Mistäs ihmeestä tämä johtuu ja miten tämä liittyy tuohon kylmänä käymiseen!? CheckControl ei ole missään vaiheessa huomauttanut nesteen vähyydestä, ja ihan tarpeeksi siellä näytti nestettä olevankin, ainakin heti ajon jälkeen katsottuani. Nesteet on vaihdettu syksyllä.

                  Ei tuolla nyt kyllä tee mieli kauheasti enää ajella. Missä vika ja mitä pitää tehdä?
                  jep elikkä vuotaa sieltä paisuntasäiliön välistä, tyyppivika.
                  voi olla että on se säiliö halki.
                  itellä sama homma, tilasin suoraan uuden, ei kannata käytettyä ostaa.
                  mulla vuotaa aina kovilla pakkasilla ku auto on seissy jonkin aikaa.

                  E36 316 Touring -98 aka "pappa"
                  E21 315 -84 "burn1s edition"
                  Ex: E36 325i -91
                  Ex: E30 318is -91 Alpinweiß II
                  Ex: E30 316 -87

                  Comment

                  • Janzki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 4947
                    • Lohja

                    #10
                    Originally posted by t0n1_
                    jep elikkä vuotaa sieltä paisuntasäiliön välistä, tyyppivika.
                    voi olla että on se säiliö halki.
                    itellä sama homma, tilasin suoraan uuden, ei kannata käytettyä ostaa.
                    mulla vuotaa aina kovilla pakkasilla ku auto on seissy jonkin aikaa.
                    Itellä ainakin pissii siitä paisuntasäiliön alta ylim nesteet pois..Max yli siis jos epähuomiossa täyttää niin liruttaa ulos tuolloin max:in rajoille.
                    Sähköposti.
                    IG: janzki_

                    Comment

                    • dws
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2004
                      • 85

                      #11
                      Originally posted by Kinneri
                      Miten pääsee parhaiten käsiksi tuohon termostaattiin. Näyttää olevan hiukan ahtaat paikat. Visko taitaa pitää ottaa edestä pois? Onnistuuko viskon irrottaminen kuinka helposti (miten) ja mahtuuko sitten käymään käsiksi termostaatin koppaan?

                      Muistaako joku minkä koon avain sopii termostaatin koppan pultteihin ja onnistuuko parhaiten hylsyllä vai piippuavaimella avaaminen.

                      Onko jotain erityistä muistettavaa?

                      Kiitos!
                      Joo visko vaan enste poijes. Ja muista että siinä on 'vääränkätinen' kierre eli älä junttaa sitä entistä tiukempaan. Vähän crc:tä suihkautat ja annat hetken imeytyä niin voi vähän auttaa. Ja sehän irroitetaan sitten terävästi kopauttamalla jakaria/kiintoavainta mitä nyt käytätkin (kokoa en nyt muista) jollain kunnon nuijalla. Käsin vääntämällähän se pyörii vain mukana koko systeemi. Kunnon lekan heilautus niin pitäis irrota.

                      Kunhan ne ilmanohjaus-muovihärväkkeet siitä edestä sekä visko ja hihnat on poistettu niin pääsee kyllä vaihtamaan. Helpottaa kuitenkin hommaa huomattavasti jos saat etupyörät nostettua jollekin pukeille. Ja auttaapa sitten ilmauksen kanssakin...

                      Comment

                      • t0n1_
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 321
                        • Haapajärvi / Liminka

                        #12
                        kiintoavaimen koko on 30

                        E36 316 Touring -98 aka "pappa"
                        E21 315 -84 "burn1s edition"
                        Ex: E36 325i -91
                        Ex: E30 318is -91 Alpinweiß II
                        Ex: E30 316 -87

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎