Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 325-91 Moottorilämmitimen elementin tiivistys.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eukko
    BTCF Member
    • Dec 2003
    • 127
    • Luoma, Kirkkonummi

E36 325-91 Moottorilämmitimen elementin tiivistys.

Tuli jokunen kuukausi sitte asennettua defan elementti.
    Liitoskohta vuotaa vähän vettä ku kone on lämmin.
    Onkohan jotain pätevää ainetta millä tota liitosta vois tiivistää?
    Huollot, korjaukset ja rengastyot ym. Ota yhteytta privalla.

E60 M5
    I3 120AH
  • Appe
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 590
    • Salo

Oisko menny vastus väärään asentoon..

Comment

• Lanttu
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 1643

Minullakin on vuotanut 2 vuotta. Ei oikein uskalla naputellakaan kiilaa syvemmälle, tipahtaa vielä kokonaan pois.

Comment

• jpeltoma
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 600
        • pirkanmaa

Se defa on aivan susi, mulla on sama vika. Kun rakennetta tutkii, niin ei se voi ikinä pitääkkään. Kumitiiviste on niin pieni että sen pääälle tuleva metallialuslevy ei saa painettua liitosta tiiviiksi. Vuotaa. Ainut keino saada toi tiiviiksi on laittaa jotain tiivistemassaa liitosmutterin ympärille. Ite taisin laittaa ihan tavallista saniteettisilikonia. Sillä se tiivisty.

Se defa hajos sitten vuoden käytön jälkeen. Sueraava on KALIX. MOT.
        __________________________________________________ ________________________
        Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

Comment

• markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

Originally posted by jpeltoma
          Se defa on aivan susi, mulla on sama vika. Kun rakennetta tutkii, niin ei se voi ikinä pitääkkään. Kumitiiviste on niin pieni että sen pääälle tuleva metallialuslevy ei saa painettua liitosta tiiviiksi. Vuotaa. Ainut keino saada toi tiiviiksi on laittaa jotain tiivistemassaa liitosmutterin ympärille. Ite taisin laittaa ihan tavallista saniteettisilikonia. Sillä se tiivisty.

Se defa hajos sitten vuoden käytön jälkeen. Sueraava on KALIX. MOT.
          Mikähän vuotopaikka tässä on kyseessä? Itse ainakin ymmärsin topicin aloittajan kuvauksesta, että vuotaa vastuksen ja lohkon liitoksesta. Todennäköisesti elementti on laitettu huonosti paikalleen tai sitten liitospintaa on naarmutettu. Oikein asennettuna nuo tarttuu niin tiukasti kiinni, että ei varmasti vuoda. Jälkikäteen tiivistäminen voi olla aika vaikeata. Tiedän kyllä yhden tapauksen missä vastus oli laitettu huonosti kiinni ja eräässä liihdytyksessä se sitten pomppasi kokonaan pois ja nesteet pihalle. Myöskään liian syvälle vastusta ei saa hakata vaan uran elementin sivussa on jäätävä näkyviin.
          BMW 530iA Touring -05

Comment

• Dr_ink
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 402
            • Vantaa

Originally posted by markok
            Mikähän vuotopaikka tässä on kyseessä? Itse ainakin ymmärsin topicin aloittajan kuvauksesta, että vuotaa vastuksen ja lohkon liitoksesta. Todennäköisesti elementti on laitettu huonosti paikalleen tai sitten liitospintaa on naarmutettu. Oikein asennettuna nuo tarttuu niin tiukasti kiinni, että ei varmasti vuoda. Jälkikäteen tiivistäminen voi olla aika vaikeata. Tiedän kyllä yhden tapauksen missä vastus oli laitettu huonosti kiinni ja eräässä liihdytyksessä se sitten pomppasi kokonaan pois ja nesteet pihalle. Myöskään liian syvälle vastusta ei saa hakata vaan uran elementin sivussa on jäätävä näkyviin.

Juuri näin! Ei sovi kuitenkaan unohtaa lausahdusta "ku itse tekee saa mieleisensä"
            - Trying is the first step towards Failure -

Comment

• eukko
              BTCF Member
              • Dec 2003
              • 127
              • Luoma, Kirkkonummi

Eli lohkon elementin välistä vuosi. tänään vähän napautin elementtiä eikä näyttänyt enää vuotavan.
              Kysymykseni ehkä esitin vähän kehnosti mut joka tapaukses, tarkotus oli kysyä että millä töhnällä tollasata voi tiivistää jos on tarve.
              Tottakai se tiivistäminen edellyttää kuivia pintoja, mahd. nesteiden poistaminen ja elementinirootaminen/ uudestaan asennus.
              Huollot, korjaukset ja rengastyot ym. Ota yhteytta privalla.

E60 M5
              I3 120AH

Comment

• jpeltoma
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 600
                • pirkanmaa

Tarkoittamassani DEFAn elementtimallissa vastus kiristetään lohkoon M6 kierteellä olevalla ruuvilla + mutterilla(menee keskeltä elementistä läpi). Tuon Ruuvin juuressa on "muka" stefa (kumirinkula) jonka pitäis liitos tiivistää. Mutta stefa on niin syvällä vastuksessa että ruuvin alusprikka ei paina liitosta tiiviiksi. Aivan susi. Ei pidä ikinä ilman massaa. Varmistin asian vielä jälkeenpäin.

"Juuri näin! Ei sovi kuitenkaan unohtaa lausahdusta "ku itse tekee saa mieleisensä"

Joskus ottaa pattiin tämmöset spedet jolla ei ole mitään muuta virkaa tällä foorumilla kun pottuilla. Senverran nettiä pöyhäsin että tällä inkillä on ilmeisen läheiset suhteet defaan. Se kokemus mitä mulla on defasta ja sen takuuasioista niin en yhtään ihmettele näitä sun kommentteja. Jos defalta yrittää saada jotain asiallista vastausta takuuasioissa, niin aina on saanu kuulla vaan näitä ylimielisiä kommentteja. Yrityskulttuurissa jotain pahasti vialla. Siksi oon kaikille suositellutkin nykyään vain CALIXIA niin ei tarvi tapella.
                Last edited by jpeltoma; 05-01-2006, 20:33.
                __________________________________________________ ________________________
                Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

Comment

Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎